Kat hopper på køkkenbord / komfur

men det er min oplevelse af situationen herhjemme at der har været de få beskrevne tilfælde hvor en 5 mins timeout har været nødvendigt.

Ja, det har været nødvendigt for DIG…

men din kat har ikke lært noget af det, andet end at den blev spærret væk fra fællesskabet…

Den her virker rigtig godt til at stille på steder, hvor man absolut ikke vil have katten:

(vær opmærksom på, at den skal være på lager på den danske side, for at man kan bestille den til Danmark fra den tyske side)
Jeg har især været glad for dimsen, når kattene har været med på ferie, som ekstra sikkerhed for, at de ikke smutter med igennem en dør ud.

Jeg er kun enig med de andre i, at hvis det er muligt at give katten et sted, hvor den gerne må være, og hvor den stadig har godt udsyn, så hjælper det rigtig meget på problemet.

[QUOTE=baremig;998111]Ja, det har været nødvendigt for DIG…

men din kat har ikke lært noget af det, andet end at den blev spærret væk fra fællesskabet…[/QUOTE]

Hvis man griber katten i det øjeblik, hvor den hopper på bordet/komfuret/hvad nu og sætter den uden for døren, kan jeg ikke se, hvorfor den ikke skulle kunne lære, at det sker, fordi den hopper på bordet?

Hvis man kommer ud i køkkenet og ser katten spankulere rundt deroppe og så smider den ud, er jeg enig i, at den nok næppe vil forbinde timeouten med at være på bordet.Og hvis man bruger timeout i flæng, vil den sikkert heller ikke kunne se sammenhængen. Men hvis det bliver udført præcist og korrekt, tror jeg nu også på, at det kan anvendes. Til gengæld synes jeg, at 15 minutter er lang tid, jf. Annikas første indlæg.

Så vil jeg tilføje, at nogle gange er det også nødvendigt FOR MIG at smide enten Magic eller Bassen uden for døren. Om de lærer noget af det, ved jeg ikke. Det gør de sikkert ikke, for jeg er ikke særlig konsekvent. Men de opfører sig i hvert fald som regel ordentligt (efter MINE standarder - ikke efter kattestandard - de kan næppe se, der er noget galt i at overfalde hinanden, når de nu ikke kan lide hinanden), når de kommer ind igen.

[QUOTE=baremig;998111]Ja, det har været nødvendigt for DIG…

men din kat har ikke lært noget af det, andet end at den blev spærret væk fra fællesskabet…[/QUOTE]

Det er jeg ikke enig med dig i. Det handler netop om som Ingrid siger at tage den i det lige når det sker, så ved den udmærket godt hvorfor den får timeout. Det er ikke spor anderledes end forstærke den en positiv adfærd