Jeg er ny her og indrømmer grunden er jeg søger svar på et par spørgsmål…
Jeg er katteejer af 5 huskatte alle kasteret og steriliseret da jeg ikke ønsker killinger ( har haft flere før i tiden men har lært min lektie med alt for mange killinger og alt for få hjem )…
MEN nu er det altså sådan at jeg nu er blevet “mor” til en 6 huskat - en pige meget meget højgravid… Onsdag aften slap slimproppen ( grøn bussemand ) men derudover er intet sket hun sover, spiser, tager en lur og spiser lidt mere den sidste uge har der været meget liv i maven på hende men idag er der stille Jeg kan mærke en killing sparke men det er direkte under maven på hende selv om maven ikke ser ud til at være faldet ned…)
Nu har jeg jo læst og læst og fundet frem til slimprop kan slippe helt op til 2 uger før ? Men jeg er nervøs over det manglende liv…Er det babu babu dyrlæge eller er jeg pylret ? Hun ser ud til at have det helt fint og kommer rendende hver gang jeg rører en pose der kunne minde om hendes godbidder…
obs - jeg har været til dyrlæge med hende for 2 uger siden da jeg fik hende så hun kunne få ormekur og vaccination da jeg ikke ved noget om hende ud over hendes ejer var flyttet fra hende og han skød på ca. 2 uger til fødsel og sagde hun var i fin form og alt så godt ud…Men der er godt nok stille i den mave…Billedet er fra igår hvor der var masser af liv i maven…
De katte jeg før hen havde der fik killinger har jeg for det første vidst nogenlunde hvornår var parret men de har også alle sluppet slimprop og født samme dag ikke som her…
vores dyrlæge vil aldrig vacc en høj drægtig hunkat (er det min dyrlæge der er forkert på den til jer andre KG bruger.)
Og syntes da at have hørt at vacc og ormekur under drægtigheden ikke er godt (ret endelig hvis jeg har misforstået noget her)
Men sikke en dejlig misser du har dig der - nu har jeg aldrig prøvet at stå i sådan en situation. Så kan
kun snakke ud fra min mave fornemmelse. Og så længe morkat er frisk og ikke utilpas vil jeg blot give hende ro.
Så ingen panik eller rød alarm når jeg læser det du skriver og nogle dage op til fødslen bliver killingerne jo mindre
aktive da de jo gør klar til at komme i stilling - men de kan jo også bare slappe af lige mens du piller så det med
du ikke mærker liv kan du ikke regne med kan være de slår kolbøtter om aftnen når du ikke kigger
Og uh ha kan godt forstå du er noget på dupperne må ikke være sjovt ikke at vide bare lidt om hvornår hun skal nedkomme.
Man kan sagtens vaccinere er drægtig hunkat op til 2 uger før fødsel, bare det sker med “dræbt virus” i vaccinen.
Jeg har gjort det 2 gange for at booste morens antistoffer op til diegivning, da jeg har haft herpes i huset. På den måde giver jeg killingerne en form for tidlig vaccination gennem råmælken i de første par dage.
Jeg har lige stået med en øv fødsel sent fredag aften…min hunkat fik også mindre og mindre liv som vi nærmede os fødslen. Jeg kunne også til sidst kun mærke liv under bugen nede ved bagben.Hos os kom der 3 meget døde…og 3 bittesmå levende. Dyrlægen kan ikke gøre ret meget på nuværende tidspunkt. Men hold godt øje med om hun bliver dårlig…og hold især godt øje med om hun får alle moderkager ud.
Men nogengange kan killingerne også blive næsten helt stille op til fødsel…lad os håbe det bare er det.
[QUOTE=mulle;1170718]Glemte at nævne det er som om hun bliver ved at slime lidt bagfra - hvidt sej slim til, at spørge dyrlægen, især da du ikke mæker liv Jeg kryser fingreder i-jegkrydserkke lugter…?[/QUOTE] : Jeg har været oprætter i mange år, og mine katte har altid født samme dag eller dagen efter, at slimpropen er gået! Jeg har så altid vidst hvornår det var dag 63, og kan kun råde dig til at ringe til dyrlægn især da du ikke mærker liv oghåber på alt godt med din nye “overtagelse” som eller ser fin ud!-jegkrydser-jegkrydser
Jeg stoler på min dyrlæge da jeg har haft ham i 16 år så regner med han vidste hvad han gjorde
Tak Juvena - jeg havde en forståelse af det var efter maven var faldet ned de blev still og selv om den smule liv Jeg mærker er direkte under maven når hun sidder ned er hun altså lige tyk at kigge på endnu… Jeg prøver at slå koldt vand i blodet og vente lidt med dyrlæge ( kan nemlig ikke komme til min egen før imorgen og vil helst bruge ham hvis muligt )…
Jeg har et par gange været ude for, at slimproppen er gået 10 dage før fødsel - uden problemer.
Så længe hunkatten opfører sig normalt, spiser, drikker og vasker sig, ville jeg intet foretage mig.
Tager du hende til dyrlægen nu, bliver hun bare stresset, og så kan der nemt gå kuk i foretagenet.
Hold dig til din egen dyrlæge. Du risikerer, at en anden dyrlæge øjner kroner i farvandet og anbefaler kejsersnit.
PS: Killinger kan være meget durkdrevne - også (eller især) før de er født.
De venter sikkert med at bevæge sig, til du vender ryggen til. Desuden ser der ud til at være så mange, at de dårligt nok kán bevæge sig :høhø:
[QUOTE=Mega;1170752]Jeg har et par gange været ude for, at slimproppen er gået 10 dage før fødsel - uden problemer.
Så længe hunkatten opfører sig normalt, spiser, drikker og vasker sig, ville jeg intet foretage mig.
Tager du hende til dyrlægen nu, bliver hun bare stresset, og så kan der nemt gå kuk i foretagenet.
Hold dig til din egen dyrlæge. Du risikerer, at en anden dyrlæge øjner kroner i farvandet og anbefaler kejsersnit.
PS: Killinger kan være meget durkdrevne - også (eller især) før de er født.
De venter sikkert med at bevæge sig, til du vender ryggen til. Desuden ser der ud til at være så mange, at de dårligt nok kán bevæge sig :høhø:[/QUOTE]
Jeg mente nok jeg havde set det med de 10 dage her i forummet og også det med 14 dage…Jeg er nok bare overpylret…Men ringede dog til vagtdyrlægen som siger at så længer hun virker frisk, spiser og drikker og ikke lugter bagtil alt skulle være iorden men at jeg kunne komme med hende så de kunne bedømme om kejsersnit skulle være nødvendigt…
Enden på det blev dog at jeg “bare” holder øje med hende og ringer igen hvis jeg bliver ved at være nervøs…Lige nu ligger hun højtspindende ved siden af mig og har kun godbidder i hovedet…
Ja hun er godt nok blevet stor - jeg mener selv jeg har mærket 4 killinger men det er mere eller mindre rent gæt jo
Husk også lige, at nogle hunkatte først føder på dag 72 - og at nogle kan holde en pause på 1-2 døgn.
Det hele kommer an på, hvordan katten opfører sig.
Ja jeg ved godt de kan gå til dag 72 men som sagt har jeg ingen anelse om hvor langt hun er henne…Ejerne var bare flyttet og alt er derfor uvist omkring hende…Hun tager det nu stille og roligt kun mig der panikker lidt
Jeg synes også mine bliver lidt mere stille (altså killingerne) når de er færdige med at lægge sig rigtigt og så at sige “venter på presseveerne”, så det kan godt være det er oppe over… Det kan også være der går nogle dage… Nogle gange ér de bare mere aktive end andre.
Her sidst havde jeg en hunkat der torsdage havde en masse veer (ikke presseveer) hele dagen og der var liv og glade dage i maven. Det tog så af i løbet af aftenen og vi måtte vente helt til mandag før hun faktisk synes hun skulle føde!
Jeg synes mine begynder at “sætte yver” i dagen/døgnet op til at de føder - har hun gjort det?
Stadig ingen killinger og dyrlægen siger jeg stadig bare skal forholde mig roligt.
Eife ja hun har sat yver det har hun haft i nogle dage… Hun virker stadig fin - spiser fint men sover og går på bakke ( med lettere tynd mave ) mere end hun plejer . Mærkede lidt liv igår under maven igen men der virker stille - ser også mere stille ud når man bare kigge på hende. Men maven er stadig lige rund ( ikke faldet ned )… Så venter stadig
Det er stadig ikke risikofrit at vaccinere en drægtig hun, selv om man vælger dræbt vaccine. Langt fra alle katte kan tåle adjuvansen i de dræbte vacciner, og jeg har oplevet mere end én abort udløst af en ellers velmenende vaccination 2 uger før fødsel med dræbt vaccine. Det ideelle er at sørge for at hunkattens vaccinationsstatus er up to date inden hun sendes til parring. Jeg ville aldrig selv turde løbe risikoen ved at vaccinere en drægtig hun - men derfor kan valget godt være rigtigt for nogle.
VH
Susanne
[QUOTE=Susanne W;1171148]Det er stadig ikke risikofrit at vaccinere en drægtig hun, selv om man vælger dræbt vaccine. Langt fra alle katte kan tåle adjuvansen i de dræbte vacciner, og jeg har oplevet mere end én abort udløst af en ellers velmenende vaccination 2 uger før fødsel med dræbt vaccine. Det ideelle er at sørge for at hunkattens vaccinationsstatus er up to date inden hun sendes til parring. Jeg ville aldrig selv turde løbe risikoen ved at vaccinere en drægtig hun - men derfor kan valget godt være rigtigt for nogle.
VH
Susanne[/QUOTE]
Enig…jeg ville heller ikke turde. En birma opdrætter havde hele 3 hunkatte der aborterede efter vaccine i drægtigheden.
Jeg gjorde det i fuld samråd med min dyrlæge grundet frygten for tidlig smitte med Herpes. Min dyrlæge har så ikke været ude for noget lignende det I beskriver.
Var situationen ikke som den var, ville jeg heller ikke hvad gjort det, men det var hvad jeg fik anbefalet. Jeg tror jeg fik hende vaccineret omkring 3½ - 4 uger før fødsel, så det var ikke helt så tæt på fødsel. Omvendt ville jeg være mere bekymret for skade, hvis man vaccinerede i de tidlige stadier i drægtigheden, hvor fosteret imo er mere følsomt.
Jeg valgte så ikke at gøre det - min dyrlæge gjorde og jeg vidste ikk noget om det i siger ellers havde jeg ikke fået det gjort - jeg gjorde bare som dyrlægen sagde og han har ikk svigtet mig i de 16 år jeg har haft ham… Jeg er ikke avler derfor er alle mine andre katteogså neutraliserede ligesom hende her vil blive…men sket er sket og nu kan jeg jo kun krydse fingre for alt er iorden …
Bare for en ordens skyld - så tror jeg altså ikke, Susanne med sit indlæg ville bebrejde dig, at du havde ladet hende vaccinere, eller at hun var blevet drægtig i første omgang (det fremgår tydeligt, at det ikke var din skyld). Det var nok bare for at få det synspunkt med i tråden også, da den jo bliver liggende her og kan søges frem af andre på et senere tidspunkt, selv om du ikke kan bruge det til så meget her after the fact.