[QUOTE=Cecilie89;1080068]Ja, jeg synes jo at cavalieren ser nuttet ud, men det er jeg så ene om herhjemme.
[/QUOTE]
Hvis ikke du er til pelspleje, skal du ikke vælge en cavalier - uanset om du synes, den ser nuttet ud eller ej. Mine forældre har haft en og deres pelspleje bestod ret hurtigt i at klippe hunden sådan hist og pist alt efter, hvor der nu kommer dullere. Den skulle optimalt have været redt meget ofte og sikkert også gerne vasket med jævne mellemrum Derudover er det en sød hund, der går glimrende sammen med katte
Noget af det sjoveste ved at få en hund er forberedelsen Udnyt tiden og find verdens bedste hund. De første 4 dage i sammenføringen er forfærdelig trættende Men så lysner det, hvis du anvender denne metode - NEMO: At leve som hund og kat
Sæt børnegitter eller netdør op så kan du sove! Det er afgørende at ejer er udhvilet ind imellem
Hunde og katte hader ikke hinanden - med mindre mennesker lærer dem det
herinde skrev et par stykker at de aldrig ville turde sætte Hugo sammen med deres katte, så måske du skal søge dine råd hos folk, der kan se dine dyr i virkeligheden, når du sådan skal ud for alvor og stå i det
Altså når jeg har kigget på hund så har jeg brugt den her: http://animal.discovery.com/breed-selector/dog-breeds.html
Ved ikke hvor præcis den er, men den er udmærket til at få en til at tænke over hvad man i virkeligheden kan tilbyde en hund, og så finde en hunderace der passer temperamentsmæssigt i stedet for en man kan lide udseendet på
[QUOTE=Liams;1080425]Altså når jeg har kigget på hund så har jeg brugt den her: http://animal.discovery.com/breed-selector/dog-breeds.html
Ved ikke hvor præcis den er, men den er udmærket til at få en til at tænke over hvad man i virkeligheden kan tilbyde en hund, og så finde en hunderace der passer temperamentsmæssigt i stedet for en man kan lide udseendet på :)[/QUOTE]
Og man skal tage resultatet med sådan ca et kilo salt…
Den foreslår fx at jeg skal have en Bichon Frisee :klapper:
[QUOTE=Barky;1080265]Argh! Skriver fra tablet, så er lidt teknisk udfordret, nåede ikke at blive færdig med mit indlæg.
Nå, men jeg haraltså sat mig ret godt ind i de forskellige hundetyper, spids, mynde, selskab, jagt osv.
Og bagefter har jeg ransaget mig selv som kommende hundeejer. Man er meget optimisktisk i starten af ens søgen efter hund, og en kende naiv i sin egen tilgang til hvad man vil tilbyde hunden af stimuli.
Et tydeligt eksempel er f.eks de mennesker der anskaffer sig en meget aktiv race og tænker at det da kommer til at gå helt fint, selvom de som mig self f.eks er ret dovne. Eller de racer hvor der er meget pelspleje, fordi at de ser søde ud, men de ikke vil bruge tiden på at pleje pelsen som de billeder de så af racen da de valgte hund.
Altså er mit råd at lukke øjnene og tænke over hvad DU kan tilbyde en hund, så er der helt sikkert en race som passer til jer. Også selvo den måske ser anderledes ud end du forestillede dig. Et godt match fra starten giver et bedre udgangspunkt for dig som kommende hundejer.[/QUOTE]
Ja, og som førstegangshundeejer synes jeg det er lidt svært at vurdere realistisk ifht. aktivitet. Jeg har endnu ikke fået arbejde, og alt afhængigt af hvor jeg får det henne (og hvor lang tid jeg dagligt bruger på transport etc), afhænger af min tid til en evt. hund. Også derfor jeg først vil have en tidligst til næste sommer, så jeg har tid til at vurdere den slags inden.
Derudover har jeg ALDRIG prøvet nogen former for hundetræningskurser - så jeg aner heller ikke hvor bidt man bliver af den slags. .)
Mht. pels, så ved jeg, at jeg ikke gider en hund med alt for megen pelspleje - det samme med katte. 1-2 gange ugentligt kan gå, men ikke oftere.
[QUOTE=Ann K;1080269]Meget, meget enig…
Og til det formål har DKK “før du køber hund”-kurserne… hvor de afholdes og om de koster noget at deltage i, står på DKKs hjemmeside :)[/QUOTE]
Super tak, det må jeg lige prøve at kigge nærmere på.
Jeg har nemlig også hørt at den skulle være god sammen med katte! Men ud fra det jeg har læst, behøves den kun at redes ca. 1 gang ugentligt. Det er derfor jeg synes den lyder til at passe meget godt til os.
[QUOTE=lenschow;1080288]Noget af det sjoveste ved at få en hund er forberedelsen Udnyt tiden og find verdens bedste hund. De første 4 dage i sammenføringen er forfærdelig trættende Men så lysner det, hvis du anvender denne metode - NEMO: At leve som hund og kat
Sæt børnegitter eller netdør op så kan du sove! Det er afgørende at ejer er udhvilet ind imellem
Og så synes jeg du skal se den her
KH Helle og Hugo og hans katte
[/QUOTE]
Sikke da en sød video! Og tak for link og evt. råd via videoer af Hugos sammenføring. Jeg vil skrive og høre om råd, hvis det bliver aktuelt.
Jer her på kattegale skal nok blive spurgt om meget mere, hvis det bliver besluttet, at det er det vi bevæger os ud i. Bare rolig!
[QUOTE=Liams;1080425]Altså når jeg har kigget på hund så har jeg brugt den her: http://animal.discovery.com/breed-selector/dog-breeds.html
Ved ikke hvor præcis den er, men den er udmærket til at få en til at tænke over hvad man i virkeligheden kan tilbyde en hund, og så finde en hunderace der passer temperamentsmæssigt i stedet for en man kan lide udseendet på :)[/QUOTE]
Jeg fik rådet en australsk terrier med 96 % match. Men det er ikke en race jeg synes jeg har hørt om før, så det må jeg nok lige studere lidt nærmere over. Tænker da også, at vi skal ud og besøge enten udstillinger eller forskellige opdrættere med forskellige racer inden vi lægger os fast på een bestemt race.
Egentlig ville jeg også godt kunne gå med på en welsh corgi, som min kæreste gerne vil have, selvom jeg i starten synes at de var grimme. Jeg synes, at de ser sødere og sødere ud, men det med at de bider haser er et stort minus for mig. Det vil jo kunne lade sig gøre hvis man ikke har små børn, men en hund lever jo (forhåbentlig) i mange år, og hvad fremtiden bringer så mange år frem, er jo ikke til at vide. Så hvis det bliver den race vi vil have, må det nok udsættes i x antal år.
Tja, og Nanna bliver redt, når jeg sådan lige føler for det og har tid Og det er hverken flere gange om ugen, eller en gang om ugen for den sags skyld
Selvfølgelig tjekkes hun for burrer og den slags, men det gør man bare med en hund med faner…
Nanna er fem år og har vist kun været i bad to gange… hun har dog prøvet at blive skyllet flere gange - mudder og den slags søtter sig godt i fanerne, og så er det lettest bare at skylle…
Jeg har dog et par forholdsregler, der gør livet noget lettere…
Fx klipper jeg konsekvent alt det der bløde fimmerhår bag og under ørerne væk! Det er det som filtrer allermest… og det gør ondt at rede det ud…
Jeg trimmer også hendes poter for alt det der lange hår - jeg tror ikke det er det bedste at gå på…
Generelt har cavalieren en let pels… som er rimeligt selvplejende
[QUOTE=Cecilie89;1080547]Jeg fik rådet en australsk terrier med 96 % match. Men det er ikke en race jeg synes jeg har hørt om før, så det må jeg nok lige studere lidt nærmere over. Tænker da også, at vi skal ud og besøge enten udstillinger eller forskellige opdrættere med forskellige racer inden vi lægger os fast på een bestemt race.
Egentlig ville jeg også godt kunne gå med på en welsh corgi, som min kæreste gerne vil have, selvom jeg i starten synes at de var grimme. Jeg synes, at de ser sødere og sødere ud, men det med at de bider haser er et stort minus for mig. Det vil jo kunne lade sig gøre hvis man ikke har små børn, men en hund lever jo (forhåbentlig) i mange år, og hvad fremtiden bringer så mange år frem, er jo ikke til at vide. Så hvis det bliver den race vi vil have, må det nok udsættes i x antal år.[/QUOTE]
Jeg har læst mig til at sådan en corgi ikke egner sig særlig godt til førstegangsejere fordi de er nogle små energiske, stædige hunde. De skulle ikke være så nemme at træne og kræver vidst en del at få til at adlyde.
men jeg synes at sådan en cardigan er mega nuttet
[QUOTE=Cecilie89;1080013]Igen, tak for jeres input. Jeg kan fornemme, at sheltien vil være knapt så godt et valg i første omgang - så kan jeg jo altid revurdere, hvis jeg ønsker en nr. 2 engang.
[/QUOTE]
Nu synes jeg heller ikke sheltien skal gøres værre end den er. Der er ingen tvivl om at det er en race, der har behov for meget motion, træning mv. Men er man indstillet på dette, så er det absolut ingen hindring som 1. gangs ejer.
Min sheltie er min første egen hund efter jeg flyttede hjemmefra. Godt nok er jeg vokset op med hund da jeg boede hos mine forældre (sankt bernhard, cocker spaniel og senest shih tzu), men jeg har på ingen ellers måde været inde i hundeverdenen før jeg fik Mejse.
Sheltien er en aktiv race, (og jeg tror heller ikke Mejse er blandt de mest rolige), men det betyder altså ikke, at man som 1. gang ejer ikke kan klare denne race. Det handler om hvilken indstilling man har til tingene, og at man får tilgodeset dens behov.
Jeg går til lydighedstræning 1 gang om ugen med Mejse, og derudover træner vi stort set hver dag lidt herhjemme… Og så går vi et par gode gåture hver dag også… Indimellem bliver det også til ringtræning.
Det største problem i mine øjne er faktisk at den elsker at gø… så det skal man have indøvet tidligt - og det var min største fejl som 1. gangs ejer, at jeg ikke gjorde nok for dette i starten…
Der er dog nogle der siger, at de ville få stress, hvis de skulle bo med Mejse til dagligt, fordi hun er så aktiv i forhold til mange af de mere rolige racer… Så igen, det kommer helt an på hvilken person man er… Jeg elsker sheltiens energi og glæde ved at lære nyt, og kan virkelig blive frustreret, når jeg prøver at træne min mors shih tzu, der hverken har lysten eller samme lærenemhed for de ting, man prøver at lære hende…
[QUOTE=Ann K;1080582]Tja, og Nanna bliver redt, når jeg sådan lige føler for det og har tid Og det er hverken flere gange om ugen, eller en gang om ugen for den sags skyld
Selvfølgelig tjekkes hun for burrer og den slags, men det gør man bare med en hund med faner…
Nanna er fem år og har vist kun været i bad to gange… hun har dog prøvet at blive skyllet flere gange - mudder og den slags søtter sig godt i fanerne, og så er det lettest bare at skylle…
[/QUOTE]
Jamen, selvfølgelig er der forskel. Der er også langhårs- og semilanghårskatteejere, der aldrig nogensinde har problemer med deres kats pels og andre, der er nødt til at passe den meget grundigt. Derfor nytter det ikke at bilde sig ind, at man kan være sikker på ikke at få pelspleje ved et dyr, der har lang pels enten på hele kroppen eller dele af kroppen.
Tja alle de racer den forslå mig er terriers, hvilket jeg aldrig nogen sinde vil have igen grundet deres ret hissige temperament (er vokset op med jagt terriers). Til gengæld nævner den ingen af toybreeds som chihuahua, papilion ect ej heller KJ spaniels.
Så ja, den der skal du tage med en godt drys salt, den er ikke just præcis.
Tjalfe er jo en langhåret chihuahua og hans pelspleje er at han bliver gået igennem med fingrene et par gange om ugen - faner og ører, evt duller bliver taget så snart jeg opdager de er på vej. Redt igennem bliver han kun når han har været våd og er blevet tørret med håndklæde. Ligsom Ann, har jeg klippet nogen af de mere fine faner lidt for at undgå voldsomme dullere.
Mine første resultater er sære - de tre bud er Brittanny (Spaniel), Petit Basset Griffon Vendeen og Engelsk Cocker Spaniel. Ved at ændre lidt på svarene fik jeg flere forslag - de første tre: Basset, Skotsk Hjortehund (en race jeg har set på show) og Sort Russisk Terrier.