[QUOTE=Eife;1085097]Islandske fårehunde er en af de få racer jeg kender rigtig godt! Min moster og onkel havde en skøn, skøn en af slagsen, og deres gode venner købte så også en, og de passede så hund for hinanden på skift. Og en af mine gymnasiekammeraters familie havde en, og mine bedsteforældres naboer 
Det er absolut en rigtig dejlig race, og jeg har aldrig oplevet dem som andet end nemme og omgængelige. Men de kræver noget motion/aktivering, og så ér de altså let gøende - dog uden det på nogen måde behøver være et problem, hvis man griber det rigtigt an
Røskva (mine moster og onkels) var rigtig god med katte, og kunne ikke finde på at jage dem - og hun adopterede faktisk flere af de killinger/ungkatte de fik, og de fik lov at die.
Racen er dog ganske indavlet, og nogle af dem døjer med hofteledsdysplasi :)[/QUOTE]
Godt at høre! Hofteledsdysplasi kan man vel få testet forældrene for, ligesom ved mange andre sygdomme blandt hunde? Så gælder det bare om at finde en god opdrætter, der sørger for at få foretaget sådanne tests. 
[QUOTE=Eife;1085097]Islandske fårehunde er en af de få racer jeg kender rigtig godt! Min moster og onkel havde en skøn, skøn en af slagsen, og deres gode venner købte så også en, og de passede så hund for hinanden på skift. Og en af mine gymnasiekammeraters familie havde en, og mine bedsteforældres naboer 
Det er absolut en rigtig dejlig race, og jeg har aldrig oplevet dem som andet end nemme og omgængelige. Men de kræver noget motion/aktivering, og så ér de altså let gøende - dog uden det på nogen måde behøver være et problem, hvis man griber det rigtigt an
Røskva (mine moster og onkels) var rigtig god med katte, og kunne ikke finde på at jage dem - og hun adopterede faktisk flere af de killinger/ungkatte de fik, og de fik lov at die.
Racen er dog ganske indavlet, og nogle af dem døjer med hofteledsdysplasi :)[/QUOTE]
Årh gid jeg kendte en masse mennersker med hunde, men så heldig er jeg ikke… Kender faktisk ikke nogle 
Hvis vi ender med sådan en vovse må vi jo lære den ikke at gø så meget og selvfølgelig give den den motion og aktivering den kræver. Sådan er det når man ikke er til små skødehunde, der ikke kræver helt så meget 
i øjeblikket er jeg helt vild med den islandske og grosser schweizer sennen, så det er jo noget af en forskel hehe. Men uanset går der maaange år for vi skal lige have et hus først 
“sjovt” de døjer med hoftedysplasi, det er jo ellers en mindre og lettere race
og overdrevet godt at høre de er(eller kan være) gode med katte 
Islandsk fårehund er en SKØN hund. Gøende, skal man dog vide, men skøn
da jeg fik min hund pendlede jeg og han lærte at være alene i 9-10 timer 4 gange i ugen… det betød så at resten af dagen var han med mig. I dag er han alene i ca 7 timer dgl - men med katte. 10 timer var ikke optimalt - for mig! Hunden sov
[QUOTE=lenschow;1085303]Islandsk fårehund er en SKØN hund. Gøende, skal man dog vide, men skøn
da jeg fik min hund pendlede jeg og han lærte at være alene i 9-10 timer 4 gange i ugen… det betød så at resten af dagen var han med mig. I dag er han alene i ca 7 timer dgl - men med katte. 10 timer var ikke optimalt - for mig! Hunden sov[/QUOTE]
Det var rart at høre at de kan trænes til at være alene hjemme i længere tid ad gangen. Det har bekymret mig at man de fleste steder læser at de helst ikke skal være alene i mere end 4-6 timer ad gangen. Så bliver det jo ret svært at have et job 
Lige præcis! Og der er mange år til at jeg skal pensioneres, så det er mange år at vente.
Men selvfølgelig skal hunden have det godt!