Katjas tamrotter

Efter at far Buddy har skiftet til “rigtig” voksen pels, har jeg opdaget en tynd hvid streg på hans mave…

Hvilket betyder han ikke er Self (HH), men Berkshire (Hh)

Mor Bea ser dog stadig ud til at være Self og jeg er ret sikker på at alle ungerne var/er Self, selvom det genetisk er muligt at 25% af dem er Berkshire.

Men det betyder dog at der nu er fejl på alle ungernes “stamtavler”

Jeg har skrevet i gruppen på facebook og tagget dem det vedrører.

Og har bedt dem skrive hvis de opdager en streg.

Men hverken forældre eller unger ved hvad genetik er, så muligheden er der for at Buddy ikke har givet det videre :smiley:

5 Synes om

Stockings eeeelsker at sidde på skuldrene :smiley: Her er hun med ude med skrald :slight_smile:

7 Synes om

Så fik tøserne nye hylder.

De passer ikke heeelt til buret, men det går nok :smiley:

3 Synes om

Idag fik drengene skiftet deres træhuler ud med en i plastik.

Overtid regner jeg med tøserne også skal have en :slight_smile:

8 Synes om

Dejligt at se dine rotter igen :blomst:

3 Synes om

Heldige drenge

2 Synes om

Da jeg i sin tid købte Sputniks til mine rotter, fik jeg det råd (herinde, tror jeg faktisk) at smelte små huller med en varm nål i bunden - så urin kan løbe fra.

… det blev jeg glad for. :face_with_peeking_eye::sweat_smile:

6 Synes om

Jeg skulle faktisk lige til at give samme råd. :+1: Sådan en rotte der har taget lur i sit eget pis, er mildest talt ikke ret lækker :sweat_smile:

5 Synes om

Jeg har brændt et hul i og lagt lidt papir over :smiley:

5 Synes om

Så lykkes det vidst endelig at få solgt mor Bea og Stockings.

De bliver hentet på lørdag og skal bo i kbh sammen med 3 andre rotter.

Køber siger hun har haft en bidende rotte før, så håber hun kan få Bea helt tam :smiley:

5 Synes om

Så er det idag Stockings og Bea bliver hentet.

Den nye ejer er i skrivende stund på vej i toget fra København.

Igår var Katja forbi og sige farvel til dem, og sagde drillende til dem at nu skulle de til at være svenskere :grin:

Hun udvalgte 2 af deres (ikke itu-bidt) køjer de får med.

Og så har jeg lavet 2 små poser med deres vandte foder.

Og så får Stockings hende “stamtavle” med.

Jeg kommer til at savne Stockings SÅ meget, hun elsker at sidde på min skulder og gemme sig i mit hår, mens jeg fylder drikkedunke, fylder madskåle og/eller går ud med skrald :slight_smile:

Hun er dygtig til at fange at når jeg bukker mig ned løber hun lidt ned at ryggen, og så snart jeg rejser mig løber hun op igen.

Jeg har forsøgt lidt det samme med Stan og Kenny, men de har ikke rigtig fanget det med at løbe op igen :grin:

5 Synes om

Nye ejer har lige hentet dem, hun virker rigtig sød :slight_smile:

Jeg har sagt hun gerne må sende billeder :smiley:

7 Synes om

Hvor mange har i tilbage, jeg er i tvivl :ups:

3, Buddy (far), Kenny og Stan :slight_smile:

4 Synes om

Så er tøsernes bur rengjort og “rippet” og smidt i kælderen…

Jeg savner allerede mine morgerner med Stockings på ryggen :smiley:

Men ny ejer er det rigtige sted, selv Bea virker mere selvsikker :smiley:

6 Synes om

Stan var her til morgen med i mit garderobeskab (hvor mit rottefoder står i en foderspand)

Han er ikke lige så elegant som Stockings, og måtte flere gange redde ham fra at falde ned i spanden, da han helt klart bare følger næsen :grin:

Det er ikke det samme med en kluntet stor hanrotte, som med en elegant lille hunrotte.

Men han virker villig til at lære, han skal bare lige fange man ikke kun skal gå efter næsen :smiley:

Da skålen var fyldt op, kravlede han over på den, og stod som en anden Rudolf og “pegede” mod buret da vi nåede ind i stuen :grin:

Kenny var lige ude og blive mysset på maven, men var mere interesseret i at komme ind til maden :grin:

Drenge :stuck_out_tongue:

Buddy gider ikke hænder, men han bider ikke, han kan godt finde på at nippe, men har ikke lavet hul, og hvis jeg stikker fingrene ind imellem tremmerne, fordi jeg tror han er Kenny nipper Buddy hårdrøt, men har endnu ikke bidt hul, og han virker lidt forvirret over det ikke var mad (Jeg giver dog ikke godbidder igennem tremmerne, netop for at de skal lære at det ikke er mad der stikkes igennem tremmerne) og løber væk.

Så tager jeg hånden ind i buret og lader ham snuse, så han forstår det er okay.

Men så længe han ikke bider hul og ikke angriber en når man har hånden i nærheden af ham er han velkommen her :smiley:

(Hvis Bea havde opført sig ordenligt ville jeg godt have beholdt hende og Stockings, men var træt af at blive bidt i, så hun måtte videre, og da rotter er flokdyr måtte Stockings desværre med. Jeg var ærlig omkring Beas problemer, så ny ejer ikke blev overrasket. Plus hun var sat meget ned i pris (Ungerne kostede hver 200 kr stykket og Bea kostede 50 kr), hun fik dog stadig en køje og lidt foder med som ungerne, dog lavede jeg ikke en “stamtavle” til hende)

Men mon ikke Stan lære at kravle rundt på skulderen :smiley:

5 Synes om

Stan og Kenny mener at selvom man har 2 drikkedunke nu, så SKAL man drikke af den samme :grin:

8 Synes om

Katja har lavet pynt til drengenes bur.

Fra venstre: Kenny, Buddy og Stan.

Og ja der er en der sover med hovedet ude af hængekøjen :smiley:

6 Synes om

I øvrigt da Katja gjorde bur rent igår fik jeg trænet Buddy i at blive løftet rigtigt, og han var rigtig dygtig i transportkassen, men tog jeg ham over til mig begyndte han at sprælle.

Han siger dog fra vocalt (et enkelt højt piv) lige når jeg tager fat.

Men han er helt klart blevet bedre :slight_smile:

5 Synes om

Drengene siger godmorgen (Buddy med løftet hovede)

7 Synes om