Og bare til orientering for dem, der ved, hvor jeg bor - det er ikke hos mig ![]()
Nej!? Jeg troede ellers bestem du var typen til at have rotter.
Ikke at jeg lige kan sige hvilken type der egentlig er til rotter, personlig er jeg.
Well, jeg synes rotter er fascinerende dyr, intelligente og problemløsende - set fra deres perspektiv altså, fra vores snarere problemskabene
- men at ha’ dem som kæledyr kan jeg ikke se for mig, primært pga. måden de udskiller deres urin på.
Har svært ved at se, hvordan den potentielle smitterisiko skulle forsvinde, fordi de får status som tamme…?
Det må du lige skære ud i pap for mig…
Jeg har haft tamrotter for 10 års tid siden, og husker da ikke andet end at de udskiller urin gennem urinrøret? Misforstår jeg et eller andet? ![]()
![]()
Og jeg tænker at tamrotter er raske dyr, hvor man jo generelt har interesse i sit kæledyrs helbred, og man i øvrigt holder deres efterladenskaber fra fødevarer og service. Så ikke værre smitterisiko end så mange andre dyr? ![]()
Beklager, men jeg er helt forvirret. ![]()
Så vidt jeg er orienteret, er problemet med rotteurin, at de i ret høj grad duftmarkerer, og spreder urin løbende (no pun intended…
) fremfor at tisse bestemte steder?
Men jo, jeg antager da at det uanset kommer gennem urinrøret… ![]()
Nu har jeg godt nok kun haft en enkel rotte, en gang for mange år siden, man har da kendt flere der har haft rotter, og min erfaring er, at tamrotter grundlæggende vælger et sted at tisse, og der ud over er fint renlige dyr.
Jeg har også tit haft min rotte med mig, siddende på mig under mit tøj, og til trods for at vi har været afsted i op til seks timer af gangen, tissede eller sked hun aldrig på mig.
De vilde rotter kan være bære af sygdomme.
Men det er sygdomme de får ved at rende rundt i kloakerne…
Ang. Urin, så kræver det bare en anden strøelse end træflis/træspåner.
Jeg bruger selv hemp.
Tamrotterne er ikke mere sygdomsfyldte end fx. en hamster er ![]()
De har kun tisset på mig, da de var små, hvor de ikke helt havde lært at kontrollere blæren… Lidt som når et lille barn lige skal lære at være renlig ![]()
Pøllerne derimod, dem smider de gerne hvor som helst ![]()
De er meget renlige dyr, og tisser gerne de samme steder.
Det er ikke helt korrekt - efter hvad jeg kan læse mig til, kan bla. leptospirose også smitte fra tamrotter, selvom risikoen er lavere.
Men som @Enki skrev, nogen er til rotter som kæledyr, andre ikke - jeg hører til sidstnævnte kategori.
Er ikke i tvivl om, at nogen heller ikke fatter, at man gider gå og skovle hestelort på daglig basis…![]()
PS. Det er i øvrigt langt fra alle vilde rotter, der lever i kloaker - i hvert fald ikke hvis de har valget, og det har de ikke mindst udenfor byerne.
Jeg skrev kan være
Jeg skrev ikke de alle er det ![]()
Du skrev, at “det er sygdomme de får ved at rende i kloakerne” - det var det jeg kommenterede på som ikke værende eneste årsag.
Sikkert ikke - men jeg hører altså uanset til “ikke-rotte”-kategorien… ![]()
Okay, tak for at afklare! Jeg er med nu. ![]()
Mine tre hanner var lidt nogle svin
- men de urinmarkerede kun på hinanden og i deres (sove)reder … det er åbenbart noget de gør, for at markere tilhørsforhold. Ellers var de faktisk ret gode til at bruge bakke med træpiller. ![]()
Stockings var med ude med skrald ![]()
Hun har ikke været udenfor før, så gemte sig i mit hår det meste af tiden, mens snuden var på fuld speed ![]()
Rotternes første majskolbe ![]()
Tøserne: (Mest Stockings var meget interesseret med det samme)
Drengene gad ikke lige ud af køjen med det samme, men lidt efter opdagede de der var mad ![]()
Havde lige Stockings ude efter jeg havde været i bad…
Hun syntes det var underligt mit hår var “sat op” og hun ikke kunne gemme sig i det ![]()
(Klikken i baggrunden er en af drengene der drikker)
Tøserne havde ikke opdaget der var noget inde i det grønne.
Så fjernede dækbladene
Drengene havde fundet ud af det, men jeg fjernere alligevel dækbladene ![]()
Jeg har valgt at fjerne den ene plade i tøsernes bur…
Den STANK, så nu er den smidt ud…
Den var åbenbart brugt som wc ![]()