Katte der angriber deres ejere

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad I tænker om dette emne. Da jeg startede troede jeg urenlighed og den slags ville være dem, som jeg så flest af i behandlingerne, men siden har det vist sig at være katte, der angriber deres ejere. Der er virkelig mange, og de angriber virkelig for alvor, når folk kontakter mig. Det er så jeg ind imellem ikke kan gå ind i hjemmet før katten er i en kasse, og disse ejere er bange for deres katte plus de kan fremvise grimme grimme sår.

Årsagerne er flere - smerter, overdreven brug af straf, stress, mangelfuld forståelse af, hvad en kat er, og dens behov samt det faktum, at nogle katte er gode til at regne ud, hvordan de får ejeren til at hoppe og springe for dem - ved at bruge klør og tænder. Det virker jo.

Mange er flove over at kontakte mig med dette problem, for det er jo “bare en kat” - men tro mig - og det ved I jo godt herinde - en gal kat er skisme farlig! De kan jo næsten flyve når de blir gale. Og så har de 20 våben mere end end en hund plus de er lynhurtige!

Alligevel er jeg meget overrasket - jeg har haft mange katte plus min mor har haft utallige og min mormor før hende. Jeg har aldrig oplevet dette problem.

Jeg ville sådan ønske, at vi kunne fortælle disse ejere, hvad vi gør rigtigt, siden katten ikke udvikler denne adfærd hos os - her tænker jeg naturligvis ikke smerte-adfærd for det kan vi alle rammes af.

Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre om jeres erfaringer med katte, der angriber mennesker. Hvad skete der? Hvad lå der bag? Hvad gjorde man? Og virkede det? Har du haft sådan en kat eller mødt en? Hvad følte du, når katten angreb? Følte du den flovhed, over ikke engang at kunne styre en kat, som jeg oplever hos mange?

Mit bud på hovedårsagen til dette problem, og det, som min erfaring viser mig med cases af denne slags er, at det, at mange har det indtryk, at en kat “kan man ikke lære noget” betyder, at de lader stå til og er meget eftergivende iforhold til at have regler for katten i hjemmet. Her tænker jeg ikke grimme straffende regler, men simpelthen en god omgangstone, en regel for “at her opføre vi os sådan og ikke sådan” - en regel, der herhjemme hele tiden forbygges og mindes om. Her slås man fx ikke. Og i sengen er man i ro. Ellers så går man - og går man ikke selv, så kommer jeg og løfter en væk. Det debatteres aldrig.

Pelspleje debatteres aldrig. De har lært det fra små, det vedligeholdes, og medicin debatteres aldrig. Ganske som høje kald om natten ikke debatteres og ej heller noget med at forsøge at flytte rundt med mig, hvis jeg fx sidder i min sofa og man vil ligge der.

Katte kan lære og trænes - ellers kunne de ikke drage erfaringer - og uden erfaringer ville de uddø.

Jeg kan lyde meget streng, når jeg skriver, hvordan forholdet er mellem mig og mine katte, men faktisk er jeg aldrig streng, for det behøver jeg ikke. De kender husreglerne, for de er ens hver dag året rundt.

Det som jeg forsøger at vise dem er gennemsigtighed i dagligdagen. Og når man ved, hvad man må så bliver man tryg. Og tryghed forebygger rigtig mange konflikter.

Jeg er derfor ikke spor streng men kærlig. En kat er jo ikke født til at vide, hvordan den skal opføre sig i et menneskeskabt miljø. Det anser jeg for min pligt at lære den.

Hvad tænker du om katte, der angriber deres ejere? Jeg er meget overrasket over, at jeg får så mange henvendelser om dette problem, da en kat i mine øjne godt nok er et rovdyr, men ellers ganske omgængelig og nem at bo sammen med. Et beroligende og afstressende dyr.

Med mindre de har ondt naturligvis - så kan alt jo ske

Jeg håber vi kan få en god debat om dette, da jeg synes det er en skam, at så mange lever med en kat, der ikke bringer dem glæde, som jeg synes katte normalt gør. Og et liv med disse angreb bringer jo heller ikke katten selv glæde. Det er klart. De mistrives disse angribende katte - med deres egen adfærd…

Ps det at katte er svære at læse for nogle mennesker, spiller også ind under årsager - den er ret vigtigt, og jeg ser den tit, så jeg føjer den lige til.

Jeg synes du mangler endnu en årsag - overført aggression - som er den eneste form jeg har oplevet hos mine katte. Jeg er så aldrig blevet angrebet, men har været i situationer på grund af overført aggression, at jeg har tænkt at det var en risiko … Hov, og en enkelt gang på grund af smerte/angst, hvor Mary hang fast i en persiennesnor og jeg skulle have hende ud - der var jeg forberedt på at blive flænset, men hun er en klog kat og vidste godt at jeg ville hjælpe :slight_smile:

Hector begyndte i august og september på at være hård ved vores hænder (selvom vi aldrig leger vildt med andet end legetøj og han ved hænder til nus), og det tolkede vi som slem kedsomhed idet han nogle måneder før havde mistet sin legekammerat efter kun at have kendt hende 2 måneder.
Det var derfor vi skyndte os at få Fellini (for ellers ville vi faktisk have ventet til det nye år), og nu er det gået væk igen.
Så i vores tilfælde tror vi det skyldtes kedsomhed. Han begyndte nemlig også at blive destruktiv og trodsig samtidig med.

Et vennepar af vores kat er begyndt at blive ret aggressiv over for dem, og de tolker det som 2 ting. Veninden tror det handler om kedsomhed samt at hendes mand måske har leget lidt for vildt med hænderne med katten samt ignoreret advarselssignaler siden den var killing.
De får endnu en kat her i det nye år, så vi håber at det kan afhjælpe problemet lidt.
Jeg oplevede det selv, fordi jeg ikke kunne sidde i fred uden den angreb mine fødder - jeg kunne godt styre katten, men jeg vil sige at det var godt at vi lige før havde klippet dens kløer.

Min måde at håndtere kattene minder meget om din… der er ting, som ikke er til diskussion og andre ting, som jeg er komplet ligeglad med…
Fx gider jeg ikke bruge min tid på at få min kat til at lade være med at hoppe op på bordet! Jeg betragter det som helt almindelig og sund katteadfærd at katte søger op i højden og det kunne ikke falde mig ind at ændre på den slags…
Hvad jeg derimod lærer min kat er at lade være med at være på bordet, når det ser ud på en bestemt måde! dvs når det er dækket og der er mad… meget lettere…
Pelspleje og anden håndtering - det står ikke til diskussion! Jeg HAR lavet fejlen med ikke at lære en kat at jeg har måtte alt, og gør det aldrig mere!
Pt har jeg en killing, som BROKKER sig meget, når noget går ham imod (fx pelspleje) - den går bare ikke her i huset! Hvis jeg vil børste ham, så bliver han børstet! Jeg accepterer heller ikke hans store passion for at lege med hænder - han bliver fjernet, når han begynder osv osv osv…
Der bliver med andre ord opstillet nogle helt basale groundrules for hvordan man opfører sig som Bandemedlem - og med tiden retter alle sig ind efter dem :slight_smile:
Jeg accepterer heller ikke slåskampe… og heller ikke permanent uvenskab! Hvilket betyder at jeg respektere at Leo fx ikke kan lide Thane, men jeg accepterer ikke at hun langer ud efter ham!

Ro og masser af konsekvens… sådan er det at leve i Casa SifSaf…

[QUOTE=lenschow;971951]
Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre om jeres erfaringer med katte, der angriber mennesker. [/QUOTE]

Jeg har kun personlig erfaring med en kat… og kendskab til et par stykker mere…

Hvad lå der bag?

Jeg er ikke sikker på, hvad du mener med spørgsmålet?
Hvis du mener, hvorfor katten gik til angreb, så kommer svaret her…

Min huskat Saga var en ualmindelig selvsikker og selvbevidst kat… sjovt nok kunen Jan og jeg gøre de fleste ting med hende - fx kunne vi klippe kløer, hvis hun havde brug for det, ligesom at man sagtens kunne kæmme hende fri for burrer og den slags… Overfor os var hun en dejlig kærlig missepige, der dog havde sine små quirks, som hun fik lov at have, de var jo en del af pakken “Saga” :slight_smile:
Saga brød sig ikke særligt om fremmede… Hun accepterede ikke at de forsøgte at røre hende, og de skulle i hvert fald ikke forsøge at tage hende op! I og med at hun var fritgående passede det os ganske godt - det gav hende lidt sikkerhed mod at nogen ville forsøge at stjæle hende eller gøre hende fortræd… Hvis vi ikke var hjemme (ferie) havde vi en fast kattesitter, som udmærket godt vidste at hun bare skulle lade Saga være… Gæster blev alle adviseret om Sagas adfærd - og glemte de det, var det vitterligt ikke mit problem!
Saga HAR mobbet min svoger væk fra “hendes” lænestol - hun gjorde ham intet, sad bare ca 1 meter væk og nidstirrede ham :smiley: vi bad ham blive sidden, men han var virkelig intimideret af hendes stirren…
Samme forsøg med Jan og mig var totalt dødfødte og hun lærte derfor at dele stolen med os :wink:
Det var lidt baggrund om Saga…

De to gange hun er gået til angreb på mennesker, har jeg aldrig ment var forårsaget af lunefuldhed, dårlig opdragelse eller forkælelse!

Den første gang havde hun netop strimlet min venindes stakkels hund - Jan havde helt bogstaveligt måtte tage hende i hoved og bag og drøne hende for fuld musik ud i vores udestue og knalde døren i, inden hun nåede at vende sig og gå tilbage til frontalangrebet på hunden. kort efter vilel jeg lige tjekke om hun var ok og gik derfor i udestuen for at se hende…
Hvorfor min veninde valgte at følge med mig og hvorfor hun valgte at gå lige foran mig og hvorfor hun med det valg helt bevidst befandt sig knap en meter lige bag en stadig meget ophidset rasende kat, ved jeg simpelthen ikke… Men Saga vendte lynhurtigt og fløj direkte i brystet på min veninde, der fortvivlet forsøgte at værge for sig!
Angrebet blev stoppet, da jeg lykkedes med at få fat i Saga og helt bogstavligt smide hende ind på sengen i soveværelset og derefter knalde døren i for snuden af hende…
Jeg har altid tolket angrebet som en form for omdirigeret aggression… Saga var som sagt stadig meget ophidset og hun har sikkert ikke været helt klar på, hvad hun egentlig angreb, kun at det stank af den der forhadte køter!

Anden gang hun angreb et menneske, var det en indbrudstyv, som i soveværelsets mørke overså den sorte kat - og trådte på hende!
Kæmpekoloenorm fejl, der omgående blev straffet på det grusomste! Saga fløj ham skrigende i flæsket og hun holdt ved, selv om han ligeledes skrigende spurtede ud af soveværelse og udestue alt hvad remmer og tøj kunne holde! :tihi: Jeg bad faktisk politiet om at holde øje med en person med nye friske flænger efter kattekløer i hovedet, hvis de skulle finde tyven…
Min tolkning af situationen er at hun har ligget på gulvet og sovet, og tyven har så trådt på hende… I forvejen ville hun formentlig have langet en fremmed en, hvis de forsøgte at kontakte hende - så at blive trådt på opfattede hun sikkert som et overgreb/angreb… og vi ved jo alle at angreb er det bedste forsvar :wink:

Hvad gjorde man?

Vi gjorde absolut intet… udover at jeg altså forhindrede Saga i at skade min veninde yderligere…

Efterfølgende blev katten dog altid lukket af vejen, når min veninde var på besøg - hun var simpelthen blevet bange for Saga :frowning:

Hvad følte du, når katten angreb?

Ved angrebet på min veninde følte jeg ikke andet end let overraskelse og voldsom irritation på min veninde, fordi hun havde presset min kat ud, hvor den tiltede… Hun havde selv haft kat i årevis og hun kendte udmærket Saga (det var nemlig hende, som var vores hussitter) - hun burde have vidst bedre!

Ved Sagas angreb på tyven… uha - jeg er den dag idag noget så skadefro!!! noget jeg ellers sjældent er, fordi jeg faktisk synes det er en grim følelse :slight_smile:
Men så kan han lære, at lade være med at rende rundt og stjæle andre menneskers ting!

Følte du den flovhed, over ikke engang at kunne styre en kat, som jeg oplever hos mange?

FLOV???
Nej - jeg har aldrig nogensinde været flov over Sagas opførsel! Hun var og bliver KATTEN i mit liv… Prototypen på hvad en kat kan, skal og bør være :hjerte:

De andre katte, jeg har kendt til, som har udvist aggressiv adfærd, hvor de har angrebet deres ejer, har det altid været pludselig opstået aggression og i situationer, hvor man ikke har kunne komme med nogen rationel forklaring…
Kattene er alle blevet aflivet - senest efter det tredje umotiverede angreb…
I alle tre tilfælde har en efterfølgende obduktion vist at katten havde enten en hjernesvulst eller havde haft en række mindre blodpropper i hjernen…

Den eneste form for “angreb” jeg har oplevet, er som Camilla skriver, overført aggression.

Men det er simpelthen i så få tilfælde, at jeg vil tilskrive det min ubetænksomhed istedet for et decideret angreb.

Jeg er egentligt også overrasket over at du har haft så mange henvendelser af den art, for det er bestemt ikke noget jeg kender hos de katteejere jeg omgåes :slight_smile: Heldigvis :slight_smile:

Årsagerne kan jo være mange, men det der lige falder mig ind er fejltolkning af katten??? For som med så mange andre ting har mange mennesker tendens til at sammenligne hund og kat, og den går bare ikke :slight_smile: Så hvis “uvidende” katteejere forsøger at læse katten, som de læser og afretter hunden, så kan det let kikse :slight_smile:

Den eneste kat jeg har oplevet angribe et menneske var min hankat Bisse. Han var født og opvokset på en gård hvor vi hentede ham, der virkede han lidt sky og personligt ville jeg ikke have taget ham men min daværende veninde (der dengang var min roomate) faldt for ham. Vi kom derfor hjem med en lettere sky og fuld af lopper ca. 13 ugers killing. Det var tydeligt at han ikke havde været meget i hænder, men han fik hurtigt tiltro til mig - det tog lidt længere med de andre (vi boede 4 unge sammen i en delt lejlighed). Han var en rigtig lille vildbasse der ville lege voldsomt, allerede tidligt angreb han på skrømt i leg og ja vores mandlige roommates syntes det var sjov i starten men han blev hurtigt for voldsom fordi de ikke sagde klart nej. Jeg lærte Bisse at mig legede man ikke voldsomt med, tænder og klør var under ingen omstændigheder tilladt medmindre jeg tog mine store læder handsker på som han så slog sig løs på (Ja han begrænsede sig til den læder beklædte hånd og tog aldrig ved siden af når jeg sloges med ham). Da jeg begyndte hanskelegen med ham stoppede han med at angribe på skrømt og hentede istedet handsken når han mente han trængte til en brydetur. På det punkt mindede han om en hund når han kom slæbende med handsken.

Da han nåede de 6-7 måneder begyndte han at tisse på vores sko og vi fik ham kastrereret. Det virkede dog ikke mod tisseriet, da vi senere fandt ud af at det var en protest over der kom andre i “hans” hjem. Efterhånden som han blev ældre gik han fra at pisse på vores sko når der kom besøgende til at knurre som en hund når der blev banket på døren. Nærmede besøgende sig ham, det vil sige, kom inden for 2-3 meter af ham hvæsede han og langede ud. Kom de tættere efter den advarsel så sprang han i benene på dem med klør og tænder. Selv postbudet nåede at få revet fingrene ved at åbne post sprækken for at putte post ind til os.

Vi prøvede Serene-UM som dyrlægen anbefalede dengang uden effekt.
Vi prøvede at lukke ham inde i soveværelset i håb om det ville stresse ham mindre hvis han ikke så gæsterne - virkede heller ikke, vi havde en knurrende dør og han lavede udfald mod os når han kom ud igen.
Vi tog gæster med ind i stuen og lukkede derind til og lod ham have resten af lejligheden i fred - virkede heller ikke, han vogtede stuedøren og langede ud efter den første der kom ud.

Til sidst var alle vores venner bange for at komme op til os og vi fik nok af hans protest tisseri over der kom folk og vi besluttede han måtte have fred i en alder af 2½ år. Da jeg snakkede med dyrlægen i telefonen for at aftale en tid ville hun omplacere ham på grund af hans alder, og da sagde jeg til hende at jeg ikke ville sende en så arrig kat videre der ikke tålte fremmede. Hun troede ikke på mig . Da vi kom derned for at få ham aflivet, begyndte han at knurre da han så hende. I samme sekund hun nærmede sig gik han efter hendes hånd og hun nåede at få en ordenlig rift. Derefter måtte hun give mig ret, en sådan kat kan ikke omplaceres. Til slut måtte de have de svære handsker frem og måtte være 2 til at holde ham for at kunne give ham den sovesprøjte han skulle have.

Jeg fortryder ikke vi lod Bisse få fred. Grunden til hans aggressivitet over for gæster står stadig ukendt. Han var sød og kælen over for os der boede med ham, men gæster tålte han ikke.
Dominans ? Territorial ? Eller blot aggressiv ? Jeg ved det ikke.

Aggressivitet hos kat får mig til at tænke at katten er bange eller reagerer på dufte som vi mennesker slæber med fra andre katte eller selv er skyld i men ikke er os bevidst at vi udsender.

Vil gi en beskrivelse af hændelsesforløb med en nej 2 af mine hankatte.

De har begge boet inde indtil ca. 1 år. Derefter fik de egen løbegård.

Den ene blev sky så jeg kun ved at jagte den og trænge den ind i en krog kunne komme til den. Den accepterede men under protest og bestemt med risiko for rifter hvis jeg ikke holdt nøje øje med hvad han foretog sig. Da vi skulle flytte måtte jeg tage ham i transportkassen i et bagholdsangreb. Han kom kun med fordi jeg syntes han er så flot og nu var han her jo. Den første vi fik lavet hus færdig til var ham. Han var også den første som fik løbegården færdig. Og nu sker miraklet så. Kyllinger er hans et og alt. Jeg fandt på at be om lov til at ae mod at han fik en kylling. Jubii nu ½ år senere giver kyllingerne mig adgang til næsten at løfte ham og ae lææænge. Ser jeg ud som om jeg vil andet end fodre ham med kyllinger er han forsvundet. Overskrider jeg hans trykhedstærskel kommer kløerne frem. Lader jeg ham holde afstand har jeg jordens gladeste mis. Går vi forbi løbegården fordi vi er i haven i anden anledning snakker han glad til os.

Min Burmilla han flyttede ind og var under skabet i nogle dage. En meget forsigtig herre. Fra han dukkede op efteråret 2009 (fra skabet) og til februar 2012 var han venlig og snaksom. Jeg har ingen problemer haft med ham. Normalt er det mig der fodrer. I dagene op til at han skulle flyttes her til Fyn overtog min mand fodringen. Af hjælpsomhed. Jeg tager på arbejde med besked til min mand om hvordan vi får fanget og transporteret kattene til Fyn. Han vil hjælpe og venter ikke med at fange hankattene til jeg er kommmet hjem. Min mand er først hos den før omtalte han. Går derefter til min Burmilla han som ikke skal have klinket noget og bider fra sig. Da jeg kommer hjem er han ikke samarbejdsvillig og vi vælger at stille transpotkassen ind til ham. Der er den indtil han 8 dage efter drager af sammen med de resterende katte. Jeg har fodret med kyllinger i kassen hver dag. Nu, her på Fyn, er han igen den elskeligste han/kat man kan tænke sig og har været det fra dag 1.
Jeg er sikker på at kombinationen af lugten fra den anden hankat og det at det var min mand der kom og ville tage ham i transportkassen gjorde ham bange. En bange kat går til angreb hvis man ikke viger og lader den ifred.

Håber mine små historier kan bruges.

Der er også den mulighed at katten tror den bestemmer i flokken. Det ved mine godt at de ikke gør så det afprøves normalt ikke mere end en gang medens de er helt unge. Jeg slår igen på kattemaner og derved er det magtforhold færdigdebateret. Læg mærke til hvor og hvordan katte dasker til hinanden. Jeg dasker på samme måde eller så nær samme måde som en kat. Det handler ikke om at slå menneske hårdt. Det sprog forstår katte ikke.

Tak for de gode svar - ja omdirigeret aggression ser jeg tit - og jeg er helt enig i, at den skal med. Også den med at være bange, og kunne lugte andet - fx en kat eller en hund.

De katte jeg kommer hos minder i denne tråd indtil nu mest om Bisse - der er nærmest lidt uberegnelige i deres adfærd. Jeg ville også have givet ham her fred - I tog bestemt det rette valg. Nogle retter sig op, men faktisk går jeg og overvejer om den type kat som Bisse mon ikke fejler “noget andet”… Som Ann K var inde på - måske noget med hjernen… eller noget “andet” som en dyrlæge trods deres dygtighed måske ikke kan finde… Det er en tanke jeg går med.

Og når nu andre dyr end os kan have fx lidelser som OCD og ADHD… kunne man så forestille sig, at sådan en kat ala Bisse måske fejlede noget mere… jeg tænker simpelthen noget psykisk? Jeg VED det ikke… det er rent gætværk

Jeg blev en gang angrebet af en kat på en gård, hvor jeg kæk gik ind, fordi det jo lige som er mit job at gå ind den slags steder, hvor dyr er gået besærk… men her kom jeg total til kort. Katten jog mig gennem en hel staldbygning, mens den skreg. I det sekund jeg så dens øjne, viste jeg bare, at jeg skulle løbe - den tog hele vejen gennem bygningen efter mig - hen over boksene, mens den skreg og det lød som en KÆMPESTOR KAT bag mig. Jeg joker ikke, når jeg siger, at jeg løb for mit liv. Jeg var virkelig bange. Jeg kom så ind i et rum og smækkede døren, mens katten bare sprang på døren igen og igen. Det var en ren gyserfilm. Falck kom og skød den fra afstand. Den blev obduceret - og havde e stor kræftsvulst i hjernen. Nogle uger tidligere havde den været verdens mest elskelige kælekat…

Så skidt sker… Og nogle gange må vi simpelthen give dem fred uden helt at vide hvorfor.

Min Nemo var jo også et galt spetakel. Ham fandt vi ud af gik med 3-4 brud på rygsøjlen… Noget der først blev opdaget, da han fik gigt i det i en alder af ca 2 år. Han angreb dog ikke mig, men andre katte. Det samme gjorde Tara, som I nok husker - hun kom til kiropraktor og fik rettet sin ryg, der var fastlåst 3 steder - siden har hun været en engel (Så meget Engel hun nu kan blive, for hun har lidt ala Ann Ks Sagas temperament, men DET elsker jeg også :D) - så jeg tænker, at de jo kan gå med ting i årevis, som de skjuler de små hårdføre dyr… og smerter gør jo en sur og tvær

Om en kat være psykisk syg som fx skizofren - det ved jeg simpelthen ikke… men mon ikke?

Blot en tanke

Et eksempel på en grænse, som jeg sætter for Eddie - den forkælede kat :smiley:

Når jeg ligger i sengen, så ligger han i min arm. Det er rigtig hyggeligt. men nogle gange farer der en djævel i ham. Kommer der en anden kat, så springer han op og farer imod den, mens han truer - dog kun med stemmen. De andre blir rigtig bange - og han virker simpelthen jaloux. Jeg har observeret ham et par gange gøre det og besluttet, at det der gider vi ikke have mere af - så jeg skubber ham blidt ned på gulvet, når han gør det. Så taber han total ansigt over for den anden kat - og det virker. Nu må alle gerne være i sengen sammen med Eddie - for vi debatterer det nemlig ikke.

Endten følger han husreglen om at her er vi søde ved hinanden eller også må HAN gå. Det er altid den kat, der laver udsving, som sendes væk. Og er det fordi sådan en kat gerne vil have mig for sig selv, så mister den mig helt - og det virker altså. Jeg har skubbet ham roligt ned to gange - siden har Eddie været en spindende engel :slight_smile: Men siam er jo også nogle værre banditter til at ville ha al opmærksomhed :slight_smile: Den herlige sjove kat han er :slight_smile:

Der er ingen tvivl om at en pludselig ændring af personlighed kan som hos mennesker skyldes svulster eller blødning i hjernen.

En anden ting som jeg ville gætte på ku gi problemer (læs bange katte) er forskellige signaler i samme situation. Hvis det f.eks er ok at side i vindueskarmen men pludselig får katte hug for at gøre det. Den forstår ikke menneskets reaktion og bliver bange. Bange katte angriber hvis vi ikke holder afstand.

Nogle mennesker er meget svingende i deres krav og forventninger til andre og deres dyr. Det må også været et utrygt sted at bo for en kat.

Jeg har aldrig rigtig kendt katte, der angreb deres ejere - uden påviselig grund.

Til gengæld har jeg selv oplevet et par gange, at blive angrebet af min egen kat. Jeg blandede mig, da en morkat med killinger gik efter en anden kat i huset - og det skal man så ikke gøre.

Jeg havde engang en meget “nervøs” kat, da hun begyndte at få veer blev hun så bange, at hun slog ud efter mit ansigt - hun ramte så præcist, at hun hev kontaktlinsen ud af mit øje … ganske imponerende.

Katte, der angriber umotiveret (hvor jeg ikke kan se årsagen), vil ikke bo i mit hus - jeg vil have 100% tillid til de katte, der bor her.

Jeg havde min lillebrors Ebony i pleje et års tid,
til hun blev aflivet pga leversvigt.

Han havde hende fra en gård hvor hun vist ikke havde så
meget menneskekontakt, og han fik hende alt for tidligt
(hun havde i hvert fald blå øjne, og var meget lille).
Hun angreb alle på nær min lillebror. Han vidste vist ikke
rigtig at der kunne gøres noget ved det, og han bad bare
sine gæster om at lade hende være. Da Ebony stadig
boede hos ham, passede jeg hende i en uge. Jeg så hende
kun en gang eller to - hun var altså også meget sky.

Da hun flyttede herhjem blev angrebene på mig sjældenere,
men jeg syntes stadig det var uacceptabelt. Takket være
KG viste jeg jo at man kunne prøve at træne hende fra det.
Konsekvent begyndte jeg at ignorere uønsket adfærd og
belønne ønsket adfærd. Det kan i øvrigt være ret svært at
ignorere en vred kat der hænger fast i ens arm!
Men stille og roligt gav det resultater. Hun gemte sig ikke
længere for gæster, men jeg rådede alligevel som regel
“ikke-kattemennesker” til at lade hende være. Hun kunne
stadig blive usikker og rive ud, så gæster skulle kunne
læse hende, hvis de skulle være “sikre”.
Men hun blev sådan en sød putte-og nussekat, som
løb mig i møde i entréen når jeg kom hjem, og skulle
løftes op og have kys og kæl. Jeg kunne klippe kløer,
give medicin og alt det der.
Havde hun levet videre, er jeg sikker på at den sidste
rest uønsket adfærd (overfor gæster) også var forsvundet.

Mine katte er normalt utrolig kælneog indladende overfor alle der kommer i huset, - men kloklipnig er det værste man kan byde “enlefjæset” , så når det skal overståes , kommer husets Marie herind, og vi er 2 om kæmpekatten på godt 2 kg , - - Marie sidder med hende og klosaksen, medens jeg sidder ved siden af og og propper flødeskum i munden på kræet, medens hun knurrer rasende, - - dog må hun jo åbne munden for at slikke flødeskum, som er den mest elskede livret! Hvis vi ikke “snød hende” på denne måde, tror jeg, at hun ville flå os. OK jeg er ikke bange for hende uanset hvor rasende hun bliver, og hun har kun ridset mig en enkelt gang.
Jeg tror nu heller ikke, at det er den slags agression du søger, for jeg ved jo godt, at Face slet ikke tåler , at blive fixeret,- og ellers ikke kunne drømme om, at angribe hverken børn eller voksne de bare vil kæle med hende

Cats og Conni

[QUOTE=lenschow;972157]
De katte jeg kommer hos minder i denne tråd indtil nu mest om Bisse - der er nærmest lidt uberegnelige i deres adfærd. Jeg ville også have givet ham her fred - I tog bestemt det rette valg. Nogle retter sig op, men faktisk går jeg og overvejer om den type kat som Bisse mon ikke fejler “noget andet”… Som Ann K var inde på - måske noget med hjernen… eller noget “andet” som en dyrlæge trods deres dygtighed måske ikke kan finde… Det er en tanke jeg går med.

Og når nu andre dyr end os kan have fx lidelser som OCD og ADHD… kunne man så forestille sig, at sådan en kat ala Bisse måske fejlede noget mere… jeg tænker simpelthen noget psykisk? Jeg VED det ikke… det er rent gætværk
Om en kat være psykisk syg som fx skizofren - det ved jeg simpelthen ikke… men mon ikke?

Blot en tanke[/QUOTE]
Tro mig, jeg har tænkt meget over det siden vi havde Bisse og dernæst Trixie som du nok også husker. Alle andre katte jeg har haft har været søde rare, frække, kælne katte. Men de to…
Trixie var så angst konstant siden vi fik hende at jeg personligt er overbevist om at der var sket noget inden vi fik hende, der gjorde hun trak sig ind i sig selv og handlede aggressivt når hun blev utryg.
Bisse og hans aversion mod gæster på hans domæne, selv gæster der kom forbi næsten hver dag siden han var killing, gæster han havde leget med og fået godbidder af. Set med bagklogskabens øjne, skulle vi ikke have taget ham når jeg som dyrevant var usikker på ham for første gang jeg så ham, men min veninde overtalte mig dengang.

Men ja, jeg er sikker på dyr også kan lide af psykiske lidelser. Måske er jeg sikker efter at have oplevet det på så tæt hånd med både Trixie og Bisse. Bisse og Trixie var udpræget forskellige, men ingen af dem var “raske”. Noget har gjort at de har reageret så voldsomt og uforudsigeligt. Som sagt i Trixies tilfælde vil jeg tro hendes psyke havde fået så stort et knæk inden vi fik hende at skaden var uoprettelig. Bisse tja, det er rent gætteværk, men noget må have gjort at han blev så “territorial”. Vagt kat, ja tak det skal jeg love for vi havde mens vi havde ham. I følge dyrlægen var han absolut sund og rask, men han blev ikke undersøgt yderligere efter aflivningen.

Nu har vi så Thea. Magen til blid kat skal man lede længe efter. Man siger ellers at når man har både hund og kat, så er det katten der bestemmer. Det gælder ikke her, Thea sætter stort set aldrig Tjalfe på plads end ikke når han møver hende for at lokke hende med på leg, så kommer der bare et lille bitte forurettet miv. Klør - det er noget man bruger når man ikke vil have mor flytter hånden når hun snakker med en. Tænder - de er da kun til at spise med. Sandt, Thea gider ikke gæster men hun prøver ikke at flå dem, hun går ind og gemmer sig i soveværelset til de går. Efter at have haft først Bisse og dernæst Trixie er Thea absolut en drømmekat.

:slight_smile:

Da min søn, der nu er voksen boede på kolegium, overtog han en flot kastreret hvid hankat Odin, den viste sig at være uberegnelig somme tider ville den gerne nusses og kom selv, men hvis den bare lå, skulle han ikke røre den så gik katten til angreb.

Sønnen skulle så bo herhjemme et par måneder med katten, og den startede med at angribe vores schæfer, som fik nogle grimme skrammer, så Odin måtte blive på sønnens værelse imens de boede her. Sønnen mente at ham der havde haft den før havde leget meget voldsomt med den. Det er den eneste kat jeg nogen sinde har været direkte bange for.

Da sønnen mødte sin nuværende kone blev katten aflivet,den var da ca 6 år gammel. Hun kunne ikke bo i hus med den.

Men ellers har jeg aldrig oplevet at nogen af de katte vi har haft, har været agresive. Tøffe er from som et lam, og nem at klippe klør på han finder sig i alt, men han bestemmer heller ikke her. Det gør VI.:):slight_smile:

Hej,

jeg er helt ny herinde, men jeg googlede “kat angreb” og kom så til denne tråd. Jeg har nemlig fået et problem med min hankat på 2-2½ år, Hugo. Han er begyndt at angribe mig “uden grund”. Jeg kan i hvert fald ikke få øje på nogen åbenlys grund.

Han kommer fra et internat og jeg hentede ham i august. Han blev “solgt” som indekat og som en kat, der ikke accepterer andre katte. De fortalte også at han var en stille kat, der skulle have lov til at falde til i eget tempo, så jeg forventede en rolig kælen kat. Jeg fik så en kat, der indtog lejligheden som sit kongerige - og det er også ok med mig. Jeg har intet imod katte med personlighed.

I starten måtte jeg ikke kæle hans mave, men så fik jeg lov. Indtil et vist punkt. Så afviser han mig ved at blive aggressiv og bider efter min hånd. Jeg har respekteret hans afvisning og ladet ham være. Nu har det udviklet sig til at jeg er nødt til at sende ham på gulvet, hvis han afviser nus på maven, for ellers angriber han hånden selvom jeg ikke nusser eller leger med ham.

Igen har det eskaleret. Forleden havde jeg en veninde på besøg. Han lå på stolen og jeg nussede ham bag øret. Han afviste ret hårdt med bid, så jeg vippede ham på gulvet. Han sprang op og angreb så mit ben under bordet. Jeg tog ham ned på gulvet. Sådan fortsatte det mindst 10 minutter og min veninde var ret overrasket. Det var jeg jo også. Til sidst droppede han at springe op på stolen, men så sprang han bare op og angreb min arm. Jeg blev overrasket og skreg op - kløer og tænder er ikke rart i overarmen - og han røg på gulvet. Så luskede han om bag min stol, der står i hjørnet af stuen. Han angreb igen, men han er ikke så snu, så han glemte at der var et ryglæn. Hvis det ikke havde været der, havde jeg haft ham siddende i ryggen.

Her til aften er det sket igen. Jeg vil ae ham - denne gang på ryggen - og han vender sig om og angriber. Han ryger på gulvet og han springer op og hænger i min arm. Han ryger igen på gulvet, hvorefter jeg får pareret hans næste angreb, så jeg faktisk forstuver lillefingerens yderste led. Han slog sig sikkert også. Til sidst smed jeg ham ud i gangen og lukkede døren til stuen. Jeg ved at han ikke kan li lukkede døre, men jeg vidste ikke hvad jeg skulle gøre.

Hver gang kan jeg se at han bliver “ondskabsfuld”. Hans øjne bliver store og sorte, men han udviser ikke almindelige frygt-tegn. Og han er aldrig trængt op i en krog - han kan sagtens flygte og gemme sig forskellige steder, hvis det er. Men han angriber i stedet for.

Jeg har prøvet at aflede ham med “drillepinden”, som han elsker at vi leger med, men det er ikke altid at han tager musen, jeg har bundet fast - så går han efter mine ben i stedet for. Jeg har mærker på skinneben og hænder og arme efter hans “anfald”. Og det er ikke “sjovt mere” - det har det jo aldrig været.

Er der nogen, der har gode råd til mig? For der skal ske noget snart - jeg tør ikke lade børn komme i nærheden af ham, må jeg indrømme.

Den beskrivelse lyder desværre alt for meget, som de tre katte, jeg fortalte om i mit indlæg…
Allerførst ville jeg tage katten med til dyrlæge, for at udeluke evt smerter eller anden sygdom - men jeg ville ikke forvente mig det store…

Det kunne sagtens være at katten havde ondt et sted, og at den så angreb når man kom til at røre ved det.

Men jeg synes godt nok det lyder foruroligende at han angriber gentagne gange :frowning: Kattebid og -krads er ikke at spøge med