Katte, der lever adskilt fra de andre

Det er noget jeg har gået og tænkt på. Og få ikke at få forkerte billeder i mit hovede og deraf følgende forkerte tanker og følelser, vil I så ikke fortælle mig hvordan I klarer det med katte, der skal adskilles fra de andre og gå i løbegårde/bure/værelser /andet ?
Jeg kan ikke lade være at tænke på om de føler sig ensomme osv. Jeg håber I gider fortælle mig om det så jeg får et realistisk billede af det. :blush:

Lav evt. en seperat tråd om emnet? Synes jeg at det er det værd :slight_smile:

2 Synes om

Det er da et meget fair spørgsmål :slight_smile: Der er nok lige så mange løsninger, som der er opdrættere :slight_smile: Vores hankatte går i udendørs løbegård i dagtimerne, hvor de kan se de andre katte og dutte næste med dem gennem trådhegnet. Om natten går de inde - de har ikke særligt meget plads, men den er deres, og der kan frit tisses hvis de vil (suk!). De kan stadig se og høre de andre, og i det nye hus kan de også se hinanden. Skal se om jeg kan få taget et billede i ordentligt dagslys :slight_smile: De bliver håndteret af mennesker 2 gange dagligt - når de bæres ud om morgenen/formiddagen og når de kommer ind igen om eftermiddagen/aftenen. hver eneste dag hele året rundt :slight_smile: De KAN ikke gå løs sammen med gruppen - under nogen omstændigheder. Udover at de selvfølgelig ville rent ud sagt overpisse ALT på matriklen, ville de også ret hurtigt slå hinanden ihjel, samt de kastrater de måtte træffe - eller korthårskatte der ikke er fertile hunner i løbetid. Vores fuldvoksne birmahanner er bestemt ikke “legetøj” - sådan en bimsedreng er noget af det mest territoriale jeg kender :yikes:. Men deres adfærd afslører om de trives :slight_smile: De æder godt, er nemme at håndtere for de 2-benede ejere og kan stadig slæbes med på udstilling, skulle behovet opstå. Nogle foretrækker at have sine hanner gående fast udendørs, men det ville aldrig forekomme her - jeg har set flere forsøge det med birmahanner, men de “forvilder” relativt hurtigt og bliver svære at håndtere.
VH
Susanne


Her er Luffe besvimet i varmen lige foran Tabsen´s løbegård. Han er mest fredelig, og Luffe må godt komme lige så stille helt hen til tråden. Den går ikke over i den modsatte side af haven, hvor den anden hankat går! :grrr:

8 Synes om

Go ide. Vil du være sød at flytte tråden? :blush:

Tak fordi du tog dig tid til at svare @Susanne_W :relaxed:

Velbekomme :slight_smile: Vi viser gerne frem, for vi synes det er vigtigt at prøve at ramme så gode forhold som vi kan, selv om de ikke kan gå frit på noget tidspunkt. Unge hanner, der skal blive til fuldvoksne hanner starter allerede i 4 måneders alderen med at prøve at gå bag netdør sammen med nogle venenr i et par timer. Ganske langsomt bliver det til at sove bag netdør om natten, langsomt også alene - og hvis han kan holde til det, så sover han pludselig alene en nat, ligesom han også kommer til at gå alene i løbegård. Kan han IKKE holde til det - det rækker nemlig ikke til alle - så får han kniven og bliver kastrat, for de skal kun være hankat her hvis de trives med det og hviler i sig selv. Lykkes James kunne slet ikke forlige sig med det, og han nåede aldrig ret langt i øvelsen, og blev heller ikke far til kuld, før vi kunne se at det ikke var i hans interesse at fortsætte. Frem med kniven, og så må vi jo prøve forfra med en anden hankat.
Det er ikke nødvendigvis let at holde voksen hankat; nogle af dem både lugter og larmer meget. Folk vælger hankat udfra forskellige parametre; et af vores er at han KAN gå alene i nogle år, så vi kan bruge ham sparsomt og se hvad der kommer ud af ham. Vores ældste lige nu bliver 12 til april og stortrives :slight_smile: Glad og kornfed om vinteren, og så går han lidt af det af igen i sommermånederne. Hans sidste udstilling var for knap 1½ år siden, stadig i fin kondition - godt nok til både CACS og nominering; han trak de sidste 6 certer efter han var fyldt 10 :slight_smile:
VH
Susanne

5 Synes om

Jeg synes det er godt, at I kun bruger hankatte der kan “klare mosten”. Det er rart at vide.
Og så tænker jeg lige, at det er sku da meget bedre at spørge end at gå og spekulere på det. Jeg har jo selv Kong Alfred som er huskat og kastreret OG konge, som styrer for vildt her både ude og inde. Det er jo en hel anden måde at have kat på, når det kun er til kæl. :blush:

Jeg ved jo intet om at have fertil han (det nærmeste vi har haft var fertil Otto, og han fattede hat af, at han havde bolcher :roll_eyes: )
Men jeg kan sige, at her mener Susanne virkeligt, hvad hun siger. Det er så tydeligt på James, at de tog valget om at kastrere for hans skyld. Bare han er alene med en af os på badeværelset i 10 min begynder han at kalde på de andre. Og jeg kunne slet ikke forestille mig, at han ikke havde adgang til sine mennesker i timer om dagen. Sætter vi os, så har vi James på skødet/armen/maven/hovedet/vælg selv kropsdel. Han har bare et kæmpe kæmpe behov for andre katte og tæt menneskekontakt.

2 Synes om

Jeg har en anden race, der hverken er så territorial eller så kontakt-fikseret på andre katte som Susannes. Det gør det på mange punkter lidt nemmere, for vi bor ikke så vi har en masse plads, men er derfor også nødt til at begrænse vores hankatte til 1 sæson eller max 2 (dvs. til 3-4 kuld max, ofte kun 1 eller 2 kuld), da vi ikke kan tilbyde gode længerevarende forhold hvis katten begynder at strinte.
Vi har vores sammen med flokken, og oplever ikke problemer med voksen hankat og de katte, han normalt bor med (jo han kan godt liiige teste en ekstra gang om nu ikke den der hunkat, der ikke er i løbetid, ikke godt vil parres). Når/hvis han begynder at strinte bliver han lukket fra i eget rum, som nemt kan gøres rent, og får lov at være ude i resten af huset og i haven nogle timer om dagen med “bukser” på, sådan at han kan bevæge sig frit uden at strinte alle vegne. I eget rum har han tit en kammerat med (det er som regel en hunkat) og vi er derude i længere tid hver dag. Det er en løsning som vi typisk max lader gå i et par måneder, før katten så er snippet og kan få lov at leve et normalt kastrat liv.

2 Synes om

Når man bare lige læser det lidt hurtigt, så lyder det ærligt talt som en ret drabelig løsning :stuck_out_tongue:

2 Synes om

Også tak for dit indspark @Eva_K Det er lidt spændende at høre om, hvordan det egentligt foregår. :blush:

1 Synes om

Jeg er velsignet med siamesere, der i den grad er kontaktsøgende :slight_smile: Så et hankatteværelse hos os vil ikke fungere optimalt :slight_smile:
Vi har levet opdelt før Hildi fandt ud af at Brian kunne bruges til noget fornuftigt og det var ualmindelig træls og besværligt :slight_smile: Netop fordi det er svært at dele sol og vind lige med samvær.
Jeg har valgt at chippe begge mine drenge så de kan bo sammen med os :slight_smile: Det fungerer perfekt for os, men jeg ved det ikke er alle der synes en chip er løsningen :slight_smile:
Brian går på sin anden chip. Da den første blev fjernet og han blev fertil viste det sig heldigvis at han ikke er hverken havevander eller gnavpotte :slight_smile:
Men jeg tror nu også jeg har været heldig :slight_smile:

Tak for din beretning @_DK_Sugieh. Hvad vil det egentligt sige at chippe? :blush:

Det er en kemisk kastrering :slight_smile: En chip placeres i Brians og Lange Peters tilfælde under maveskindet ved navlen (den kan også placeres i lyske eller nakkeskind). Den ligner en ID chip, men den påvirker hormonproduktionen så katten bliver “kastrat”.
Man kan så fjerne chippen igen, hvis man har brug for katten skal lave et kuld killinger og så enten chippe igen eller kastrere almindeligt :slight_smile:
Jeg har valgt det sådan, fordi det bare virker her hjemme :slight_smile: Det gør det ikke nødvendigvis på alle hankatte :slight_smile:

1 Synes om

Vi lever også opdelt herhjemme. Har jo Cookie (fertil hunkat) og Blua (hankastrat) og så kom Guliver (fertil hankat - 9 mdr.) hertil i slut august.
Cookie blev parret få dage efter hans ankomst (ikke af ham) og har slet ikke kunnet tolerere ham. Så han går primært i min stue og Cookie på børneværelset med killingerne. Blua flyder så mellem de to men tilbringer mest tid med Guliver. Når han er med Cookie, så er jeg hos Guliver så han ikke er så meget alene. Han er nemlig en lille selskabspapegøje :bird:
Heldigvis er Guliver (endnu :kryds: ) ikke en strinter, så det går fint med ham i stuen. Men han bliver også chippet om nogle få uger.

Det er det vel sådan set også, set fra kronjuvelernes side :slight_smile:

1 Synes om

Det er et godt spørgsmål og som Susanne skriver er der mange forskellige løsninger.
Da vi valgte at det var tid til at have vores første fertile hankat, tog vi skridtet fuldt ud. :slight_smile:
Morten byggede et lille hus til ham - ca, 10 kvm. isoleret i gulv, vægge og loft. Vinyl på gulvet så det kan vaskes. (Vinylet er også ført 30 cm. op af væggene.)
Huset er møbleret med skrivebord, stol, lille kommode og en gammel skibsbriks fra DBA samt hylder og kradsebrædt. Der er sat en god olieradiator ind og en varmeblæser som kan tændes og slukkes med fjernbetjening inde fra huset.Videoovervågning og fast temperatur måler. Vi forsøger selv her i vintermånederne at holde en fast temperatur på 19-20 grader. Derudover er der trådløst internet, så vi kan sidde ude hos den eksilramte og se en film eller lign. Huset er også udstyret med kattelem ud til løbegård på ca. 30 kvm.
Her bor Leo så - men ikke alene. Han har en kastratpige som selskab, og da han stadig ikke er den store strinter kommer han på besøg i huset, hver dag et par timer om aftenen. Han kan dog ikke gå her fast, da Eddie vores kastrathan på 6 år vil slå ham ihjel. (sjovt nok er det ikke den fertile dreng her som er den mest aggressive)
Det er en dyr og arbejdskrævende løsning, men vi har valg ikke at gå på kompromis med vores kattes trivsel og trives han ikke i længden, ja så gør vi som Susanne og snipper ham. Jeg hader at lukke min sociale dreng ud hver aften efter besøget inde, men han kender rutinen og protestere ikke - værre er det med hans selskabsdame, som læser vores kropssprog og ofte når at gemme sig, når tiden nærmer sig.:joy:
Skæbnen ville at vi faktisk i et kattehold på kun 6 har 2 fertile drenge, men Morgan på 10 mdr. er blevet chippet og går fint inde. Så må tiden viser om han skal bruges til noget eller ej.

Tak for indspark. Jeg er glad for at høre, at de får selskab, når de bliver afsondret fra de andre. :slight_smile:

Tak for dit indlæg. Jeg kan godt forstå, at du har hader når din sociale dreng skal puttes om aftenen, jeg ville slet ikke kunne gennemføre det. :joy::joy::joy: Jeg synes det er godt han har en kastratpige at hygge med. :slight_smile:

Det er jo heller ikke alle hankatte, der er så heldige. Gennem årene har jeg set hankatte bo på hølofter, i kældre og garager, og nogle af dem under ganske usle forhold. Jeg er meget pylret med hvem jeg sælger en hankat til…
Kun få fuldvoksne (+3 år) birmahanner kan gå sammen med kastrater uden at slå dem ihjel, så det er ikke en løsning for ret mange. Øvelsen i at gå alene skal helst starte tidligt, hvis den skal være skånsom. Det er jo ikke altid folk vil høre, når jeg påpeger at den der unge hankat nok snart skal have sit eget område - han er jo såååå sød. Og det er de som regel også, indtil de pludselig ikke er det mere. De skifter ret hurtigt fra Toulouse i Aristocats til Shere Khan i Junglebogen, og det kan være ret svært at forstå hvis ikke man har oplevet det før.
VH
Susanne

3 Synes om