Katte, mad og vand

Jeg mener at have læst flere gange herinde og andre steder at katte ikke bryder sig om at have vandet stående samme sted som maden. Den kan jeg ikke få til at stemme her i huset. Nunuu skovler ofte en mundfuld mad ind hvorefter han stikker hovedet i vandskålen. Faktisk tror jeg at han blødgøre tørkosten med vand. Resultatet af hans spisevaner er da også at der ofte ligger tørbidder i vandskålen, men heldigvis har jeg så mulighed for at skifte vandet ofte og der findes heldigvis for de andre også flere andre muligheder for at drikke end den der står ved siden af Nunuus madskål :høhø:

Hvad er jeres oplevelser med mad og vand - gør det en forskel om det står sammen eller hver for sig?

Jeg oplever skam ikke, at kattene har noget imod placeringen af mad og vand sammen, men har de kun vand dér, er de tilbøjelige til kun at drikke, hvis de samtidig spiser. Har de derimod vand stående andre steder også, drikker de mere.

Har for øvrigt lagt mærke til, at det er de vandskåle, der ikke står i nærheden af deres mad, der bliver tømt først.

jeg har dem samme sted som en nødvendighed - for mine plasker vand UD OVER det hele… men de bliver tømt… mine drikker i omegnen af en liter til sammen dvs lidt over 1 dl hver om dagen…

men vil da prøve at stille endnu en vandskål i badeværelset og se om det gør en forskel

de får også 200 g FP21 vådfoder hver dagligt så der er mange store tissetåre i bentonit-gruset :slight_smile:

Hos os er der ikke nogen problemer med placeringen af mad/vand skål. De står begge på et underlag og med den madgris son Xorbit er så finder man ofte T/d stykker i vandskålen.
Ved dog ikke om det har betydning at vandskålen står som den gør, men ofte tager han en tørpille og går lidt væk, men ser det mere som naturlig katteadfærd(nedlæg byttet og få det væk fra hvor det blev taget)

Jeg har hørt det forklaret med, at de store katte i naturen helst ikke spiser, hvor de drikker, netop for at undgå, at vandhullet bliver forurenet af ådsler. Skal dog ikke kunne sige, hvor almindeligt, det er… Vores to gamle katte blev i hvert fald flinkere til at drikke, efter at vi flyttede vandskålene væk fra maden, men måske blev de bare mere spændende, fordi de var flyttet. :cool2:

Under alle omstændigheder vil jeg anbefale vandskåle flere steder i huset - simpelthen for at minde kattene om, at de skal drikke. Og flere “vandhuller” forhindrer også, at en kat kan spærre for vandet, sådan som vores alfa-hun Milly nogle gange gør ved at sætte sig med hovedet over skålen. :slight_smile:

[QUOTE=FinnFrode;554252]Jeg har hørt det forklaret med, at de store katte i naturen helst ikke spiser, hvor de drikker, netop for at undgå, at vandhullet bliver forurenet af ådsler. Skal dog ikke kunne sige, hvor almindeligt, det er… Vores to gamle katte blev i hvert fald flinkere til at drikke, efter at vi flyttede vandskålene væk fra maden, men måske blev de bare mere spændende, fordi de var flyttet. :cool2:

Under alle omstændigheder vil jeg anbefale vandskåle flere steder i huset - simpelthen for at minde kattene om, at de skal drikke. Og flere “vandhuller” forhindrer også, at en kat kan spærre for vandet, sådan som vores alfa-hun Milly nogle gange gør ved at sætte sig med hovedet over skålen. :)[/QUOTE]

Det er også, hvad jeg har hørt.
Den ene af mine piger drikker ikke der, hvor maden står, den anden gør.
Begge drikker dog mest ved de andre vandposter i huset, og begge har klart øget deres vandindtag efter opstilling af disse.

Det har aldrig været et problem herhjemme. Men jeg synes dog også, at de drak mest, når der var vand flere steder.

Jeg har en lille fontæne til at stå i køkkenet sammen med deres mad (dog ikke lige ved siden af), og den drikker Cinnamon ind imellem af, mens Magic stadig mener, den er farlig. Før jeg fik den, havde de hver en skål vand ved siden af deres mad, men drak aldrig af dem. Det er skålene i stuen, hvor vi jo opholder os det meste af tiden, der bliver drukket af.

Mine har deres fontæne stående ved maden i køkkenet, og så har de en lerskål med vand i brusekabinen (ellers løfter Diya risten og drikker af vandlåsen). Om sommeren bliver der drukket meget af fuglabadet (det bliver vasket ret tit) eller af opvaskebalje der bliver stillet i skyggen.

Og ellers er det er meget stort hit at drikke af mit vandglas …

:fløde1:

Silke har en skål vand ved siden af madskålen i køkkenet - og så har hun også en på badeværelset.

Badeværelset ligger lige op til mit soveværelse, og da hun sover i sengen om natten - synes jeg, at det er synd hvis hun skal helt ud i køkkenet for at drikke om natten…

:fløde1:

Hun drikker dog helt klart mest i køkkenet…

Mine er efter bogen - de spiser et sted, hvorefter de vader hen til vandhullet og drikker

Her hjemme står mad og vand samme sted. Plus de i ikke frost vejr har mulighed for at drikke af den “store” vandfontæne ii haven.

Jeg kan tilføje, at mine har seks madskåle og fire vandskåle plus en fontæne. Så de drikker tit og mere efter jeg har givet flere valg.

Mad og vand skal ikke placeres ved siden af hinanden. Katten spiser så istedet for at drikke - foderet dufter - det gør vandet ikke.

Vandet forurenes spiser katten og drikke lige bagefter.

Flere vandskåle placeret rundt omkring får katten til at drikke mere

PPS. og grunden til at vi har SÅ mange madskåle er, at jeg har en sur madamme kat ved navn Tara, der surmulende vogter hvis der er færre - så nu har den kloge narret den mindre kloge, for end ikke Tara Madammen kan sidde og vogte seks steder på en gang:-)

LOL

Vi har vand stående flere steder, men alt sammen i nærheden af maden. Og jeg synes det er tilfældigt, hvilken skål der er den udvalgte drikke-skål.
Jeg skifter for det meste vand morgen og aften, så de har jo altid rent vand.

Så længe de alle drikker er jeg glad - og det gør de!

Mine har både vand ved deres mad i køkkenet, og også i stuen, og de drikker meget mere efter det er blevet sådan :slight_smile:

Her står mad og vand ved siden af hinanden ude i køkkenet… :slight_smile:
Det genere ikke Oliver det mindste at de står ved siden af hinanden… Han drikker rigeligt af vandskålen, og lige så snart jeg håber for vandhanen så er han der, med det samme… :tihi:

Udover det får han jo også 300 gram vådfoder hver dag, med vand i, så her er der også store og mange tisse klumper i bakken :slight_smile:

Da mad og vand stod tæt hjemme hos mig, troede jeg heller ikke det havde nogen effekt at flytte det - den så jeg først, da jeg adskilte det:-)

Da jeg havde vand ved siden af maden. Blev det ALDRIG drukket der. Men de vandrede villigt ud i køkkenet hvor Bamse har hans mad skål og vandskål stående og drak hans:)
Så nu står der 2 vandskåle der i stedet. :slight_smile: Og det fungere for os.