Katte med sølv

Nej! Sølv er, som du selv siger, domninant, og det betyder, at det ikke kan bæres. Christina og Anette har forklaret det godt:

[quote=Annette O;212390]Genet for sølv hedder I, og genet for ikke sølv hedder i.
Når du parrer en sølvkat med en uden sølv vil det statistisk set give 50% med sølv og 50% uden sølv da der skal komme et I fra sølvkatten.
Hvis sølvkatten har generne Ii (I fra den forælder med sølv, og i fra den forælder uden sølv), så kan den give 50% af killingerne I, og 50% af killingerne i.
Det vil sige, at der stadig kan komme killinger uden sølv.

Hvis begge forældre er sølv med generne Ii, så kan de sagtens give et lille i til killingerne.[/quote]

Nemlig. Hvis man parrer to heterozygote sølvkatte - en genotype Ii (heterozygot sølv) til en anden Ii (heterozygot sølv) - bliver udfaldet i gennemsnit 25% II (homozygot sølv), 50% Ii (heterozygot sølv) og 25% ii (ikke-sølv). Da man ikke fænotypisk kan afgøre forskellen på II og Ii, vil det synlige resultat altså være 75% sølvkatte og 25% ikke-sølv.

Jeg er bare så glad for at se dig i denne tråd Pil :thumbup:
Det der gør det sværest at forklare er, at jeg ikke kender folks baggrund for at bruge diverse “fag-termer”, og så kan det hurtigt blive til en alt for indviklet forklaring, hvor man måske kunne have gjort det let, hvis man vidste, at de rette termer kunne bruges :wink:

Jeg har, som mange ved Sølv briter …3 er sort / sølv, og 1 er blå / sølv.

Min avlspige som er blå / sølv ligger lige nu med 5 killinger, som er nøjagtig en uge i dag. Da genpuljen på sølvbriter er meget lille i DK, valgte jeg at udparre denne gang. Så faren til mine killinger er en dejlig brun tabby brite.

Mit kuld består af :
2 sort / sølv
1 Blå / sølv
1 blå tabby ( uden sølv )
den sidste killing er lidt svært at se den rigtige variant på …Jeg tror han er blå / sølv, men han kan ende op med at være blå tabby, uden sølv …Han har lidt baby rufisme som slører mit ‘ukyndige’ øje - Så jeg må vente med at få det fastslået, til min mentor har været her.

Et kuld helt uden brun tabby, selvom faderen er brun ??

Jeg kan godt forklare det en gang til men så bliver du nød til at fortælle mig hvad det er du ikke forstår først.
Hvad gener er?
Hvordan de videregives i kønscellerne?
Hvad et dominerende gen er?
Eller andet i min forklaring som du ikke forstår? Ellers får du jo bare smøren en gang til og fatter igen ikke en brik.

[QUOTE=Babette;212800]Jeg kan godt forklare det en gang til men så bliver du nød til at fortælle mig hvad det er du ikke forstår først.
Hvad gener er?
Hvordan de videregives i kønscellerne?
Hvad et dominerende gen er?
Eller andet i min forklaring som du ikke forstår? Ellers får du jo bare smøren en gang til og fatter igen ikke en brik.[/QUOTE]

Er det mig du spørger ?? …Jamen der er ikke noget jeg ikke forstår, jeg undrer mig såmæn bare over, at der slet ikke dukkede en brun tabby op i mit kuld, nu hvor faren til mine killinger er bruntabby.

Når man planlægger en parring, så sidder man vel og laver en vurdering om, hvordan kuldet bliver sammensat ( jeg gør ihvertilfælde :-))

[quote=Alice;212961]Er det mig du spørger ?? …Jamen der er ikke noget jeg ikke forstår, jeg undrer mig såmæn bare over, at der slet ikke dukkede en brun tabby op i mit kuld, nu hvor faren til mine killinger er bruntabby.

Når man planlægger en parring, så sidder man vel og laver en vurdering om, hvordan kuldet bliver sammensat ( jeg gør ihvertilfælde :-))[/quote]
Jeg spekulerer overhovedet ikke i farver, men i sundhed, type og temperament, når jeg planlægger parringer.
Ang bruntabbyer, så har du jo også fået det - dine versioner er bare med sølv :wink: Og det kan farmissen jo ikke gøre for, da det er din hunkat, der har givet sølvet videre :wink:
Jeg har to kuld gående pt med samme forældre (og nej, det var bestemt ikke planlagt). Mor er sort silver og far er sort. I første kuld kom der en sort, en blå og en sorttabby i andet kuld kom der en sort smoke, en sort silver og 3 sorttabbyer. Man kender jo sandsynlighederne for de forskellige farver, men virkeligheden ser kun sjældent ligesådan ud :slight_smile:

[QUOTE=Christina B;213039]Jeg spekulerer overhovedet ikke i farver, men i sundhed, type og temperament, når jeg planlægger parringer.
Ang bruntabbyer, så har du jo også fået det - dine versioner er bare med sølv :wink: Og det kan farmissen jo ikke gøre for, da det er din hunkat, der har givet sølvet videre :wink:
Jeg har to kuld gående pt med samme forældre (og nej, det var bestemt ikke planlagt). Mor er sort silver og far er sort. I første kuld kom der en sort, en blå og en sorttabby i andet kuld kom der en sort smoke, en sort silver og 3 sorttabbyer. Man kender jo sandsynlighederne for de forskellige farver, men virkeligheden ser kun sjældent ligesådan ud :)[/QUOTE]

Nu er sundhed og temperament klart osse hoved prioritet hos mig …Men når man har flere hanner som til fulde opfylder dette, så er det jo meget sjovt at ‘gætte’ lidt på, hvad de forskellige kombinationer evt. giver …Men jeg er enig med dig, det kan kun blive sansynligheder, virkeligheden er ofte noget andet - Men pyt, bare killingerne er sunde og robuste, det er trods alt det vigtigste.