Katte og gnavere/andre dyr

Isabella og jeg var på besøg hos en her fra bostedet, som jeg snakker rigtig godt med, og som Isabella også er rigtig glad for :slight_smile:
Egentlig skulle vi ikke have været inde hos hende, men Isabella gik selv ind :høhø:
Hun har et marsvin, som tog det ret cool, at der kom en kat på besøg, faktisk sov han :rock: Han var så også vant til Komma (hendes nu afdøde husmis). Min veninde spurgte så, hvordan jeg troede Isabella ville reagere, hvis hun satte Kvik ned på gulvet. Jeg sagde, at jeg troede Isabella ville slå kløerne i ham, fordi han jo er mindre end hende og en gnaver. Han er dog ret stor.

Hvad tænker I :? Jeg tror jo, at hun ville synes det var sjovt, at daske til han, for så tilsidst at sætte kløerne i ham, da hendes instinkt jo ikke fejler noget. Jeg ville være ulykkelig, hvis der skete Kvik noget, så jeg tør ikke lade dem mødes uden tremmer imellem.
Men derfor er det ret interessant at høre, hvad I tænker :slight_smile: Og også hvad Jeres erfaringer med katte og gnavere/andre dyr er :slight_smile:

En sandsynlig konsekvens af et møde uden tremmer vil være, at efter et kvart sekund sidder der fire hjørnetænder dybt inde i lungerne og de indre organer på Kvik. En sådan adfærd har i 50 millioner år haft en positiv selektionsværdi hos Isabellas forfædre.

vh

Andreas

Jeg havde tamrotter, før jeg igen fik kat. Jeg måtte af med rotterne. Kattene sad omkring buret og stressede dem og de angreb kattene. Det var ren skræk og knust hjerte. Set i bakspejlet ved jeg ikke, hvad jeg tænkte på… Som Andreas skriver…

Jeg har haft en nabo, der havde tamme kaniner, som gik løs i deres have. MCOerne sad på lur. Hegnet ind. Jeg kan stadig huske naboen:

• Se de vil gerne hilse på dem og lege er det ikke sødt?..
    Mig: nejjjoh… nå men jeg skal lige ind med dem. Vi ses lidt senere ok… søde kaniner i øvrigt. Går de tit frit?

:tihi:

Jeg er slet ikke i tvivl, at MCOerne ikke ville lege, men dræbe eller forsøge at dræbe dem.

Men jeg kender da en Snowshoe, der går med alle mulige dyr. Så umuligt er det ikke… Han hedder Max

Og som altid vidner youtube om ingen regler uden undtagelse :slight_smile: Dyr kan lære alt hvad de fysisk og mentalt er i stand til, som Breland og Breland, der “opfandt” klikkertræningen sagde :wink:

Tak :slight_smile:
Jeg er nemlig også ret så sikker på, at et møde ville få fatale konsekvenser for Kvik! Så de nøjes med at mødes på sikker afstand og med tremmer imellem, så kan Isabella også bruge noget mentaleenergi på forsøge at regne ud, hvorfor to-benet har mad i bur :høhø:

Ja hvis Kvik ikke stresses af det :slight_smile: Mine MCO stressede en rotte ihjel ved at stirre på den, så træd varsomt med det, men det var også en vild rotte, så det var nok derfor :slight_smile: Den fortrød nok den gik ind af kattelemmen - klammi i øvrigt, at den gik ind der :frowning: Rottefængeren sagde, at den nok var sendt i forvejen for at se om der var sikker land. Det var der så ikke, og der kom aldrig flere, men mit mareridt var, at jeg var ved at føre en hund ind (som altid hehe) og derfor sov på en madras i stuen dvs den er gået hen over mig! Ang hunden… Hugo havde ikke skygget af jagtinstinkt men lige i dette tilfælde ku han altså godt ha sagt noget :tihi:

Ja, så må jeg lige fortælle, hvad Magic senest har udsat min far for. Magic tager jo gerne levende mus med ind i huset, hvor de så slipper løs og kan bo i lang tid bag ved skabe og reoler m.m. En af dem havde slået sig ned i min fars soveværelse, og han vågnede en nat ved, at den sad i sengen og kildede ham på øret :høhø:

Det var nok en lille smule OT, men handlede dog om en gnaver :slight_smile:

Kvik var dybt ligeglad med Isabella, faktisk sov han bare videre :høhø: Han var jo også vant til, at Komma legede på gulvet sammen med ham, og hun var jo en killing! Så han er hærdet, og kiggede lige kort op, inden han igen lukkede øjnene og sov videre :rock:

[QUOTE=galath;1237712]Ja, så må jeg lige fortælle, hvad Magic senest har udsat min far for. Magic tager jo gerne levende mus med ind i huset, hvor de så slipper løs og kan bo i lang tid bag ved skabe og reoler m.m. En af dem havde slået sig ned i min fars soveværelse, og han vågnede en nat ved, at den sad i sengen og kildede ham på øret :høhø:

Det var nok en lille smule OT, men handlede dog om en gnaver :)[/QUOTE]

Godt Isabella nøjes med at slæbe Zpaghettigarn med op i sengen :høhø:

Da vi havde marsvin, syntes Jeppe det var sjovt at sidde og kigge ind til ham og i starten stikke poten ned i buret… Lige indtil han først mødte Lille Ged på gulvet, vupti var Jeppe under sengen han var nærmest bange for Lille Ged…

Lille Ged har fra han var unge og til vi mistede ham været vant til lidt af hvert, da jeg købte ham fra en mini zoo, hvor han havde gået i klappe stalden så han var ret afslappet med det meste:)

Nu har jeg haft et utal af gnavere sammen med mine katte - tamrotter, hamstere, mus, marsvin, ørkenrotter af forskellige underarter…
det eneste selv min huskat var interesseret i - det var musene!
Rotterne havde min huskat et sært forhold til. De kommunikerede tydeligvis! De dyttede næsen gennem tremmerne, og min ene hanrotte vaskede Unni på næsen alt det han kunne nå :inlove:

marsvinene var de direkte ligeglade med! De var ikke et byttedyr i kattenes øjne… De lugtede både mærkeligt, opførte sig sært og var med garanti alt for store til, at de tænkte dem som mad.

INGEN af mine gnavere har været alene sammen ‘fri’.
Rotterne kom ud på sofaen men kattene også var i stuen, men det var under streng overvågning. jeg ahr dog før taget lur på sofaen med både Unni, Yasha og en hanrotte jeg havde ved navn supermand :tihi:

det handler om katten OG om gnaveren!
Nogle kan andre kan ikke.

Herhjemme er mus mad uanset kat, derfor har jeg dem ikke. Alle andre lugter mere af legetøj end mad tydeligvis - deres adfærd ved løse ørkenrotter er leg - ikke jagtleg! :slight_smile:
Hvis ikke Isabella er jagt-interesseret ved marsvinet mens det er i bur, så prøv at tag marsvinet ud på arm hos ejer , mens du har godt fat i Isabella. Og så lad marsvinet futte rundt - mens du stadig har helt fat i Isabella! :slight_smile: se om hun overhovedet synes den er spændende.
Mange katte synes marsvin er for store til at være direkte bytte, andre leger voldsomt med dem - og nogle er bare nysgerrige på det mystiske dyr :slight_smile:
personligt ville jeg altid holde Isabella i snor, hvis marsvinet er løs - så du kan få kontrol, hvis hun begynder at dappe ud efter marsvinet.

det kan altså sagtens lade sig gøre med rette marsvin og rette kat :slight_smile:
herhjemme er der nul problemer mellem katte og gnavere :slight_smile:
min shaw’s jird Joe sad hver aften og duttede næse med kviklingerne gennem tremmerne - det synes de alle var super hyggeligt :slight_smile: han var tydeligvis mest fremme, når kviklingerne kom og ville sige Hej og kigge :slight_smile:
han er faktisk ikke så meget fremme mere, efter kviklingerne flyttede :tihi: så nu må jeg aktivt kalde på ham, for at få ham frem :tihi:

[QUOTE=PiaB;1237732]Nu har jeg haft et utal af gnavere sammen med mine katte - tamrotter, hamstere, mus, marsvin, ørkenrotter af forskellige underarter…
det eneste selv min huskat var interesseret i - det var musene!
Rotterne havde min huskat et sært forhold til. De kommunikerede tydeligvis! De dyttede næsen gennem tremmerne, og min ene hanrotte vaskede Unni på næsen alt det han kunne nå :inlove:

marsvinene var de direkte ligeglade med! De var ikke et byttedyr i kattenes øjne… De lugtede både mærkeligt, opførte sig sært og var med garanti alt for store til, at de tænkte dem som mad.

INGEN af mine gnavere har været alene sammen ‘fri’.
Rotterne kom ud på sofaen men kattene også var i stuen, men det var under streng overvågning. jeg ahr dog før taget lur på sofaen med både Unni, Yasha og en hanrotte jeg havde ved navn supermand :tihi:

det handler om katten OG om gnaveren!
Nogle kan andre kan ikke.

Herhjemme er mus mad uanset kat, derfor har jeg dem ikke. Alle andre lugter mere af legetøj end mad tydeligvis - deres adfærd ved løse ørkenrotter er leg - ikke jagtleg! :slight_smile:
Hvis ikke Isabella er jagt-interesseret ved marsvinet mens det er i bur, så prøv at tag marsvinet ud på arm hos ejer , mens du har godt fat i Isabella. Og så lad marsvinet futte rundt - mens du stadig har helt fat i Isabella! :slight_smile: se om hun overhovedet synes den er spændende.
Mange katte synes marsvin er for store til at være direkte bytte, andre leger voldsomt med dem - og nogle er bare nysgerrige på det mystiske dyr :slight_smile:
personligt ville jeg altid holde Isabella i snor, hvis marsvinet er løs - så du kan få kontrol, hvis hun begynder at dappe ud efter marsvinet.

det kan altså sagtens lade sig gøre med rette marsvin og rette kat :slight_smile:
herhjemme er der nul problemer mellem katte og gnavere :slight_smile:
min shaw’s jird Joe sad hver aften og duttede næse med kviklingerne gennem tremmerne - det synes de alle var super hyggeligt :slight_smile: han var tydeligvis mest fremme, når kviklingerne kom og ville sige Hej og kigge :slight_smile:
han er faktisk ikke så meget fremme mere, efter kviklingerne flyttede :tihi: så nu må jeg aktivt kalde på ham, for at få ham frem :tihi:[/QUOTE]

Sejt :thumbup: Tanken om, at han er for stor til, at hun vil opfatte ham som mad har strejfet mig, for han ER RET STOR :høhø: Han var tydeligt komplet ligeglad med, at Isabella snuste til buret, så ligeglad at han som skrevet længere oppe, blev liggende mageligt og kiggede da lige hurtigt på hende, men vendte så tilbage til det han var i gang med, nemlig at sove :rock:
Jeg har tænkt det med, at vi kunne prøve det på den måde du beskriver, og så sørge for, at det er Isabella jeg roser og snakker med, så hun føler sig set og tryg! Og god idé med at holde hende i sele, den tanke var jeg ikke nået til :dokdok:hun fik nemlig lov at undersøge lejligheden på ‘egen pote’, dog overvåget :smiley: Hun synes da Kvik var spændende, men nyhedsværdien forduftede hurtigt, og så var der altså noget andet, som pludselig var meget mere spændende :høhø:

Men udenfor emne, så var jeg megetforbløffet over, hvor roligt hun tog det pludselig at opholde sig i et andet hjem, hvor hun ikke har været inde før :thumbup: Hun var sååå nysgerrig og skulle undersøge. Hun virkede hverken stresset eller angst, tværtimod virkede hun selvsikker og som om hun tænkte, nå det her sted ejer jeg så også nu :rock: Jeg udvider lige mit dronningedømme :muhaha:
Jeg troede faktisk, at nye steder og især hjem med fremmede dufte og ting, skræmte katte, og at de var lang tid om enddog at turde undersøg et nyt sted… Det var ikke engang sådan, at det var mig, som tog hende med ind, nej hun var den, der bestemte, at vi skulle på besøg :høhø:

[QUOTE=Andreas;1237689] En sådan adfærd har i 50 millioner år haft en positiv selektionsværdi hos Isabellas forfædre.
[/QUOTE]
Njaaaaa… de seneste generationer af forfædrene er jo birmaer, sååååå…
Birmaer KAN jage. De fleste gør ikke meget i det, men er tilfredse med at løbe rundt med diverse former for legetøj. I sin tid havde vi sibiriske dværghamstre, og når jeg skiftede underlag i buret, som hamster-dyret over i en lille papkasse med lidt af det gamle strøelse mens buret blev gjort rent. Duchesse sad hver gang på køkkenbordet og stak næsten dybt ned i hamster-dyrets pels, men kunne da ikke drømme om at tage den slags i munden. I det hele taget var ingen af dem ret interesserede i de små hamsterdyr. Det var dog helt anderledes de 8 dage vi havde mus i bur! Det udløste nærmest tæsk til de nærmeste for at stå forrest i køen for at kunne prøve at få fat i dem, og ide begge mus fandt ud af buret i løbet af blot hhv. 7 og 8 dage fik det hurtigt en ende - begge blev omgående opsnappet af bimser, der legede med dem til de ikke duede mere, og den ene af dem blev endda smidt i vandskålen bagefter (typisk bimse-leg med legetøj!) Men marsvin tror jeg ikke ville være noget problem; omend jeg ikke bare ville vende ryggen til situationen!
VH
Susanne

Jeg er færdig med at have marsvin og hamstre sammen med mis :slight_smile:
Der er gået et par hamstre til på “snack-kontoen” og marsvinene behøver ikke dø en ung alder af stress :slight_smile:

Bell og Mismus, Nicoline havde fået før omtalte gnavere og dét var godt fjernsyn for dyr.
Jeg skal lige sige at de naturligvis blev placeret anderledes, eftersom det tydeligvis var for spændende med det der legetøj/snack :smiley:

Jeg har haft ørkenrotter sammen med kattene, og jo de syntes de var spændende, men de var begge veje. Det skete ret ofte at der sad en kat oven på buret og kiggede ned på den ene Ib mens den anden lige fik lidt ekstra blødt til hulen - mine katte blev plukket for lidt pels ( jeg kan sige at katten ser en ret overrasket ud så)

Smart! Den ene laver en afledningsmanøvre, og den anden plukker den stakkel, intetanende kat :høhø:

Det eneste billede jeg lige kunne finde. Akilah hilser lige på Ib og og Ib er i hjørnet af buret

Her er så roligt Kvik tog hele situationen :rock:

Han mistede da også hurtigt nyhedsværdien :høhø:

Men hun tjekkede lige op på ham en ekstra gang, men det hele var bare sååå sjovt :tihi:

Hvor fint, de ligner endda hinanden :høhø:

Jeg har haft kanin og marsvin mens jeg har haft katte. Samtlige katte var bange for kaninen. Hvis de gik for tæt på den så stampede en HÅRDT en gang i gulvet og så smuttede katten igen og kaninen kunne hoppe videre med det den lavede. Da vi så fik marsvinet gik de to sammen. Og hvis en kat nærmede sig marsvinet så beskyttede kaninen det. Så alle kattene og de 2 gnavere kunne godt gå på gulvet sammen. Dog var de ALTID under opsyn.

Isabella har nu snust til Kvik, og kvik har været løs på gulvet, mens Isabella var i snor. Overraskende nok, var Kvik total upåvirket og cool, imens Isabella var bange for den mutant rotte :høhø: Hun valgte at ligge sig op på et af min venindes sofaborde, for så var hun jo i sikkerhed :klapper: