Ja, i foerste omgang havde jeg egentlig planlagt at vi skulle have en kattebakke staaende paa mit kontor og en i stuen. Min kaereste er dog ikke meget for at have en kattebakke i stuen, og kan egentlig godt foelge ham i det. Saa mit spoergsmaal er, om det er okay hvis man kun har kattebakke staaende et sted - kan katten godt finde ud af det?
Vi har ca. 70 kvm, som katten faar lov at vaere paa, og det er fordelt i tv-stue, spisestue, koekken, en meget lille gang og saa kontoret. Saa jeg har ikke rigtigt mulighed for at stille en kattebakke andre steder end kontor og stue, hvis den skal vaere flere steder i huset.
Jeg har haft kun een kattebakke altid - men først da Wulfi begyndte at banke min nye hankat ind i bakken (det var vist en form parringsleg, men) at jeg har sat en ny bakke op i badeværelset, så Rolex kan få fred. (At alle så bruger den nu, ingen den gamle - det ved jeg ikke hvad jeg skal gøre ved )
Jeg vil sige det kommer meget an på katten. Jeg har haft 220 m2 med bare én bakke og to katte… ikke noget problem.
Nu har jeg 67 m2 med tre katte, og to bakker. En kan de ikke enes om.
Så det er nærmest at prøve sig frem
Nogle katte trives fint med kun en bakke. Men du skal være meget opmærksom på, at nogle katte er meget ømfindtlige overfor at tisse og have afføring samme sted - og vil nægte at gøre det i samme bakke. Jeg har bl.a. et par katte, som har afføring i en bakke - for så at gå ud af bakken og ind i en anden bakke, som står lige ved siden af - og så tisse i den.
Der er man nødt til at vurdere den enkelte kat - og prøve at finde ud af, hvad katten har det bedst med.
Altsaa planen er at jeg skal have max 2 katte - og de skulle jo gerne vaere glade for hinanden.
Mit kontor er stort nok til, at her kan staa to kattebakker ved siden af hinanden, hvis de ikke vil bruge den samme bakke. Saa det er mest et spoergsmaal om, hvorvidt det er ok at der kun er kattebakke(r) eet sted i huset (altsaa i det samme rum), eller om de helst skal fordeles lidt ud, saa der ikke er saa langt hen til bakken hvis de fx ligger i stuen?
I den første periode, hvor du introducerer 2 katte for hinanden, der ville jeg sætte bakkerne 2 forskellige steder i huset - så de har mulighed for at søge væk fra hinanden og der ikke bliver et problem med dominans over bakken fra den ene af parterne.
Når kattene så har vænnet sig til hinanden - og det går fint med samværet - så kan du godt sætte bakkerne ved siden af hinanden i samme rum.
Vi har 150m2. og pt 2 voksne og 4 killinger. Vi har valgt at indrette et af børneværelserne til kattene, der står 3 lukkede jumbo bakker, deres mad og vand samt et at krassetræerne og masser af nullerput senge. Vi har sat en kattelem i døren. på den måde har kattene fri adgang til ag fra værelset uden at hundene æder deres mad.
Vi har så godt nok kasser stående 2 steder, for vi har ikke plads til alle kasserne ét sted. Så vi har nogle stående i et rum, som kattene mere eller mindre har overtaget, og så står der nogen ovenpå.
Jeg har bakker stort set i alle rum…he he. På begge badeværelser, i stuen, i gangen, i saunaen. Soveværelser og ungernes værelser er fri…ikke pga lugt men for at undgå grus i sengene
Jeg har oftest kun 1 bakke til 2 katte. Bor på ca 55 m2. De er opvokset sammen og har aldrig haft problemer med at dele en bakke. Jeg tømmer den 1-2 gange dagligt alt efter hvad jeg ellers lige laver
Når kattene har været syge på den ene eller anden måde -dårlig mave, været hos dyrlæge eller generelt sløj, har jeg altid haft 2 bakker stående. De lugter jo anderledes men om det påvirker deres brug/lyst til at dele bakke, ved jeg ikke. Men jeg vil i hvert fald ikke risikere at de blir uvenner over en bakke:ups:
Vi har tre bakker i tre forskellige rum, men det er mest fordi Milly kan være lidt småsenil
Hun stiller sig op og ser ud, som om hun har glemt noget. Når hun så får øje på en bakke, tænker hun “Nåh ja - det var jo dét, jeg skulle…”
De to andre kunne sagtens nøjes med bakke(r) i et rum, og de deles også fint om dem. Vi tømmer så også ud mindst tre gange dagligt.
Vi har 1 stor lukket bakke til 2 katte, som står i vores udestue.
Vi bor i en 4 værelses lejlighed.
Først havde vi 2 bakker forskellige steder, men de brugte kun den ene, så den anden er stillet i kælderen.
Okay, tak for alle jeres svar. Jeg tror det bliver til, at der i foerste omgang forsoeges med kattebakke(r) i eet rum (kontoret), og saa maa jeg se om det kan gaa. Forhaabentlig kan de finde ud af det.
Jeg har 3 katte i en et-værelses på 45kvm, og de enes fint om en enkelt bakke.
Den står så ude på badeværelset, da jeg ikke er glad for at have kattebakker stående andre steder - hvis det kan undgåes
Vi har 3 katte på ca. 70 m2, og her har vi 2 store bakker. Pt. bruger vi dem med låg, da Skaldepanden er en rigtig gravemaskine, der gerne så at vi erstattede vores trægulv med sand og kattegrus. :høhø: Nok er hun forkælet, men der går grænsen.
Nu spoerger jeg lige til en lidt anden ting, for fornemmer at I bruger forskellige typer af bakker ogsaa. En lukket bakke mindsker vel ogsaa lugten fra bakken ifht. hvis den ikke har laag? Nu har jeg ikke koebt en kattebakke endnu, men skulle jeg ud og koebe en i dag ville jeg vaelge en med laag, netop fordi det er det jeg forestiller mig er det smarte ved den model. Hehe.
[QUOTE=Jenny;782505]Det lugter ikke mindre med en lukket kattebakke - synes jeg. Synes, det handler om, hvor ofte man fjerner det, der lugter
Jeg har en lukket, hvor den der svinglåge er pillet ud, fordi jeg synes, en lukket sviner mindre. Alle mine elsker at rulle sig i rent grus, og når der dækkes til, så står det gerne om ørerne på dem - der er låget rart, for så bliver det inde i bakken. Samtidig, så synes jeg, at specielt min den hvide har det med at se helt flov ud, hvis han går på bakken i en åben bakke.
Dog er døren fjernet, da de ellers får klaustrofobi :)[/QUOTE]
Saa det er bedst at koebe en lukket bakke pga. svineri, men uden den laage de skal igennem ved indgangen?