Hvornår lærer killinger at bruge kattebakke?
Er det normalt at killinger på 14 uger har lært at bruge kattebakken?
Killinger lærer at bruge bakken når de begynder på fast føde og mor ikke længere tørrer numse på dem - det vil sige omkring 3- 6 uge…
Så en killing på 14 uger vil med stor sandsynlighed have lært at bruge bakken hjemmefra ![]()
Er det et advarselstegn til en som køber, hvis et kuld på 14 uger ikke har lært at bruge kattebakken?
Killinger lærer at bruge en kattebakke ved at se deres mor gøre det. At grave i gruset er et instinkt.
Så snart vores killinger bevæger sig udenfor fødekassen, står der en lille bakke med ikke-klumpende grus parat til dem. De begynder hurtigt at være nysgerrige mht bakken og dens indhold. Når de indtager deres første måltid faste føde, bliver de sat op i kattebakken - og inden man har set sig om, så bruger de kattebakken til det dertil indrettede:ok:
Ja, helt sikkert. De kuld jeg har haft har de alle gået på bakken da de var ca 6-7 uger gamle.
Killinger er lette på det punkt, de skal bare have en bakke ned og klarer de selv træningen (og helst ikke for meget plads)
Advarselstegn på hvad:?
Hvis en killing ikke er bakketrænet ved 14 ugers alderen, kan det være et tegn på, den ikke har gået inde i huset sammen med familien. Det er de færreste familier, der ikke lærer deres indekatte og indekillinger at bruge en bakke.
[quote=dkkorat;501400]Advarselstegn på hvad:?
Hvis en killing ikke er bakketrænet ved 14 ugers alderen, kan det være et tegn på, den ikke har gået inde i huset sammen med familien. Det er de færreste familier, der ikke lærer deres indekatte og indekillinger at bruge en bakke.[/quote]
Det kuld jeg snakker om er nemlig indekillinger, de har aldrig været udenfor, det er derfor jeg undrer mig og begynder jo straks at forestille mig en masse, når de normalt er trænet omkring 6-7 uger.
Så advarselstegn på dårlig opvækst måske?:øhmm:
[quote=StineBT;501402]Det kuld jeg snakker om er nemlig indekillinger, de har aldrig været udenfor, det er derfor jeg undrer mig og begynder jo straks at forestille mig en masse, når de normalt er trænet omkring 6-7 uger.
Så advarselstegn på dårlig opvækst måske?:øhmm:[/quote]
Du kender til et kuld indekillinger på ca.14 uger, der endnu ikke bruger bakken:? Jeg ville spørge ejeren, hvorfor de ikke er bakketrænede - for det er nemmest at gøre, mens de er små, inden de får dårlige vaner med at sætte sig alle mulige steder…
De sætter sig nemlig over det hele og laver deres ting! Jeg vil prøve at høre hende ad ![]()
Hvordan kan familien leve med det:? Bruger de voksne katte i huset heller ikke bakken:?
De voksne katte er udekatte og laver deres sager der!
Det lyder som den klassiske med killingerne har fået for meget plads i for tidlig en alder, typisk pga. uvidenhed. Der medfører nemlig killinger der bruger “hvor som helst” fremfor bakken.
I den alder hvor de lærer det skal de helst have begrænset plads og en bakke lige for hele tiden, da man ellers ender i det andet.
Giver ejer af kuldet nu killingerne begrænset plads og bakker over det hele, så kan man nå at redde den, men ellers så risikerer man nemt en urenlig kat som voksen også ![]()
[quote=Eife;501409]
Giver ejer af kuldet nu killingerne begrænset plads og bakker over det hele, så kan man nå at redde den, men ellers så risikerer man nemt en urenlig kat som voksen også :)[/quote]
Tak Eva, det var sådan noget jeg mente med advarselstegn! ![]()
De voksne er ude:? og killingerne er inde:? Hvordan fungerer det:? Det er ikke umiddelbart et sted, jeg ville vælge en killing fra:øhmm:
Det er bestemt et advarselstegn, for det kan også betyde at der mangler andre ting i socialisering på vej til en kat der kan begå sig i et alm. hjem
Udover dårlig kattebakke træning: Hvordan er de i forhold til gæster? Det er helt ok at de ikke har tid og skal leeeeeeeege eller ligger et sted og sover, men de skal ikke gemme sig og være nervøs. De skal være vant til at være holdt, men igen det er også ok at de ikke har tid pga leg. (Der er sådan en grænse som man lærer at mærke til forskel på om det er det ene eller andet). Hvordan er de til ting som at få kigget ører, tænder etc.
Hvordan med høje lyde som støvsugning osv.?
Det er alle ting som jeg synes er vigtig at en killing kan og er afslappet med inden den flytter hjemmefra. (og jeg ville i øvrigt løbe “skrigende væk” fra en 14 ugers killing der ikke er renlig, jeg ville simpelthen ikke turde tage chancen. En urenlig kat er noget af det mest øv man kan få, det kan kræve enormt arbejde at rette op, og er ikke altid succesfuldt)
Det minder mig om en annonce jeg så på kattegalleri.dk,hvor en voksen cornish rex var til salg,fordi den ikke ville gå ud i dårligt vejr og bruge kattebakken udendørs…
Det syns jeg er meget useriøst grundlag at sælge kat på,stakkels kat !!
Mine killinger kommer i kravlegård i 4-5 ugers alderen og allerede på det tidspunkt står der en lille bakke til dem og jeg har til dato (siden det første kuld i 1992) ikke haft killinger der har været urenlige,når de har været klar til at flytte hjemmefra…
Jeg har sagt det før og jeg siger det gerne igen…dem der har urenlige killinger,har nok selv været skyld i det,når man altså ser bort fra sygdom og lign…
Tak for denne opklaring, det var rart! ![]()
Jeg har desværre ikke set killingerne selv, men fik at vide, at de ikke var bakketrænet og altså derfor meget urenlige. Sælger lovede mig, at de vil prøve og rette op på det hurtigst muligt, men at jeg iøvrigt ikke kunne få katten hjem før om mange måneder hvis den skal steriliseres før ankomst.
Og det blev jeg jo også klogere på herinde, at de faktisk sagtens kan blive
Det er altså ikke stedet min næste kat skal komme fra! ![]()
Puha Stine,find et andet sted at få kat fra,der er ikke nogen grund til at få et stort problem med fra start
!!
Og heldigvis er du selv nået frem til den konklusion ![]()
[quote=Hanne N;501417]Det minder mig om en annonce jeg så på kattegalleri.dk,hvor en voksen cornish rex var til salg,fordi den ikke ville gå ud i dårligt vejr og bruge kattebakken udendørs…
Det syns jeg er meget useriøst grundlag at sælge kat på,stakkels kat !!
[/quote]
![]()
Faktisk - er det muligvis alletiders ide med et nyt hjem - set fra kattens synspunkt… ![]()
Og jeg ville nok være betænkelig ved en killing på den alder, der ikke brugte bakke. Alle dem vi har fået indenfor døren, har været 100% renlige, vi har aldrig set et eneste uheld ![]()
Det er for resten ikke nødvendigt at vente mange måneder for at få en neutraliseret kat. Det kan gøres ret tidligt, og killingen kommer sig lynhurtigt
- meget hurtigere end en voksen kat.
Mine sidste to piger er flyttet ind som 15-16 uger gamle. Creamy var neutraliseret og mærket fra opdrætteren på det tidspunkt (tak Mette:tak:) Og Tullen blev det lige så snart hun var faldet lidt til efter flytningen ![]()
[quote=StineBT;501424]Tak for denne opklaring, det var rart! ![]()
Jeg har desværre ikke set killingerne selv, men fik at vide, at de ikke var bakketrænet og altså derfor meget urenlige. Sælger lovede mig, at de vil prøve og rette op på det hurtigst muligt, men at jeg iøvrigt ikke kunne få katten hjem før om mange måneder hvis den skal steriliseres før ankomst.
Og det blev jeg jo også klogere på herinde, at de faktisk sagtens kan blive
Det er altså ikke stedet min næste kat skal komme fra!
[/quote]
Hvad er det helt konkret du har af krav til din næste kat???
Jeg har nemlig både killinger (store killinger på 5-7 mdr) og voksne katte til salg/omplacering.
De er alle neutraliseret og øretatoveret, og er renlige.
De er vant til indhegnet have (2 af dem, har tidligere været fritløbere og killingerne har ikke fået lov at komme ud overhovedet, så de kan være indekatte), og er ret godt socialiserede på både andre katte, hund og børn i allle aldre…
Smid eventuelt en PB, så kan vi ringe sammen og se om jeg har en kat der passer dig, og om du har et hjem der passer en af mine katte…