Kattegrus til kat med astma

Hej,
Er der nogen der har erfaring med kattegrus til kat med astma? Min kat Siri har astma, og hendes inhalationsmedicin er begyndt ikke at virke så godt, og hun hoster meget. Hun har tidligere fået ekstra medrol i pilleform - hvilket førte til, at hun udviklede sukkersyge (er nu i remission), så det skal hun helt sikkert ikke have igen. Jeg har prøvet at finde årsagen og har skiftet vaskepulver til noget parfumefrit i håbet om, at det kunne hjælpe. Jeg har også skilt mig af med adskillige potteplanter, jeg havde mistanke om kunne påvirke hende. Jeg har indtil nu købt Catsan Ultra klumpende grus, da det støver minimalt og har brugt det i de sidste 6 måneder. Jeg synes dog ikke, at det hjælper på Siris hosten. Problemet er at min lille kat, Mocha nu også er begyndt at hoste meget - så der er jo et eller andet, der trigger dem. Jeg vil gøre alt, hvad jeg kan, for at afhjælpe det - så hvis noget af jer har erfaring med grus eller andet, der kan forårsage astma, vil jeg tage imod råd med kyshånd.
Hilsen Siri, Mocha og Lene

Jeg har ingen erfaring med astma hos kat. Det eneste “grus” der er støvfrit tænker jeg er det silikat, såfremt det er parfumefrit :slightly_smiling_face:

Tak, jeg har dog hørt at silikatgrus kan føre til urenlighed hos katte, da nogle ikke bryder sig om at bruge det? Jeg har også prøvet at købe sådan noget naturligt, bionedbrydeligt grus baseret på plantemateriale - det nægtede damerne at bruge!

Ja det forudsætter naturligvis de vil bruge set :slightly_smiling_face: Men det finder du jo kun ud af ved at prøve :wink:

Jeg tror ikke man undgår støv, men vælg noget hvor støvet er tungt og hurtigere lægger sig igen…

Jeg kan ikke sige hvad det rigtige at vælge er, men jeg ville i en periode have flere bakker med forskelligt indhold langt fra hinanden…

Jeg ville vælge ting som træpiller, silicat, forskellige slags grus ala det i træ og noget rigtig grus der ikke er fin… Jeg ville se hvad de bruger og hvordan de reagere på det

Ja det er selvfølgelig rigtigt :slight_smile:

Ja ok, det er nok værd at prøve - tak for det.

Jeg ligger lige nogle link til nogle jeg ville teste

Rigtig grus er svær at finde links til for der ville jeg kigge på størrelsen af grusetog mængden det støver når det hældes op

Var der ikke noget med at @Lykke var meget overfølsom overfor støv fra grus? Så kan Lykke måske svare på hvad de bruger af grus?

Tusind tak Line :slight_smile:

træpiller ? …dem man fyrer med, kender et par stykker der er godt tilfreds med dem

Hej Jim, det har jeg prøvet - det gider mine katte desværre ikke :frowning:
Men tak for råd :slight_smile:

Vi har prøvet et hav af grusmærker. Den absolut bedste der støver minimalt er Ever clean Strong hold uden duft. Den blev anbefalet af @Lykke

Ok, tusind tak - jeg kan kun finde denne her - er det den? EVER CLEAN EXTRA STRONG KATTEGRUS - 152,95 kr. - 100% prismatch og dag-til-dag-levering

Jeg køber her i stedet for og køber 10 af gangen, men får 11

Ok, tusind tak Jeanette - det vil jeg prøve :slight_smile:

1 Synes om

Jeg bruger Absolut (Parfumefri med aktivt kul) fra Agrosam til min astma kat.

Og det hjælper på kattens astma?

Hun får også medicin, men det støver betydeligt mindre end andet kattegrus, som jeg har prøvet.

Ok, Siri får jo også inhalationsmedicin, men hun hoster stadig meget :frowning:Men tak for rådet :slight_smile: