Katteklubben: Max 3 udstill. per klub per år

Prøv lige at se, hvad Katteklubben foreslår til Felis Danica:

Forslag nr. 1 fra Katteklubben – FD vedtægter § 10 stk 1
Tilføjelse til Felis Danicas vedtægter §10 stk. 1:
Enhver dansk hovedklub, der er tilsluttet Felis Danica, skal afholde mindst en international udstilling om året.
Hver hovedklub må maksimalt have tre (3) udstillingsweekender pr. år.
Motivation:
Der er i den senere tid uofficielt blevet indført et først til mølle princip, hvorved klubbernes traditionelle udstillingsweekends ikke bliver respekteret af de andre klubber.
Derfor ønsker vi at begrænse antallet af udstillinger.
Samtidigt kan vi konstatere at ansøgningerne om udstillinger ikke bliver forelagt FDs forretningsudvalg før der ansøges om datoerne hos FIFe, selv om dette er vedtægtsbestemt i FDs vedtægter §10 stk.1.

Det er i direkte modstrid med formålsparagraffen i FDs vedtægter:

Foreningen skal fremme klubbernes mulighed for at skabe yderligere interesse for racekatte.

KKs forslag vil ikke “fremme”, men “begrænse” mulighederne for at udstille racekatte.

KKs begrundelse er nogle upræcise udsagn om dårlig koordinering. Men kunne man ikke løse det problem på en anden - mindre skadelig - måde?

I praksis vil forslaget betyde, at JYRAK skal aflyse 3 af sine 6 årlige udstillinger, og Racekatten skal aflyse 1 af sine 4 årlige udstillinger.

Jeg synes, at det er et meget ukonstruktivt forslag. I opfordres hermed til at give jeres mening til kende på jeres respektive klubbers generalforsamlinger.

vh

Andreas

Må vi også give vores mening til kende her, eller vil det være at mudre vandene?
Jeg kan nemlig ikke deltage i min hovedklubs generalforsamling, grundet ferierejse i udlandet, men har en meget klar holdning til dette forslag.

[QUOTE=HolmeInc;1303045]Må vi også give vores mening til kende her, eller vil det være at mudre vandene?
[/QUOTE]
Det synes jeg da du skal - det er jo et debatforum :slight_smile:
VH
Susanne

Ja, det her forslag fik mig godt nok også til at tabe underkæben, da jeg først læste det, og synes det er rigtig fint at det kommer op til debat! Det lugter for mig at “sure rønnebær”, og at i stedet for at man selv gør noget aktivt, at man så vil stoppe andre, det kører for, så de også kan få lov at gå i stå. Det svarer jo til at “jeg kan ikke holde til at læse til eksamen mere end 3 timer om dagen, og det er snyd hvis andre får bedre karakterer, så nu vil jeg bestemme at ingen må få lov at læse til eksamen mere end 3 timer om dagen…”

Var det fordi man faktisk ville løse den påståede konflikt omkring datoerne, så kunne man da sige noget i stil med at en dato ikke må reserveres mere end 3 år i forvejen, eller hvad ved jeg… Og så vidt jeg ved er der da ingen klub, der har holdt på den dato en anden klub havde planlagt? I hvert fald ikke hvis jeg sådan lige ser på udstillingerne for sidste år og dette år?

Jeg synes, den er urimelig overfor alle. Men jeg synes især den er strid overfor jyder og fynboer. Der er 3 klubber, der holder udstilling på sjælland, hvoraf 2 kun på sjælland. Der er 2 klubber der holder i jylland og på fyn, hvoraf 1 kun i jylland og på fyn. Den klub der holder over hele landet afholder typisk 3 udstillinger om året. Med den nye regel vil det derfor blive til 7-8 udstillingsweekender på sjælland, og 4-5 udstillingsweekender i jylland og på fyn! Økonomisk er der jo ingen tvivl om at man kan komme ret langt ned i Europa for det samme beløb, som det koster at tage en udstillingsweekend på sjælland (hvor man typisk skal betale for overnatning, udstillingsgebyr etc.), og hvem vil så ikke hellere få et udenlandscertifikat oveni hatten for samme penge - så ja, lad os da endelig lige forringe DANSK kattesport helt vildt!

(Og personligt vil jeg nok meget aktivt fravælge enhver klub, der støtter det forslag! Jeg synes simpelthen det er SÅ stridt! Først skulle huskattefolket have en over nakken, og nu skal jyder og fynboer så…)

jeg synes det er et enormt destruktivt forslag for katteklubberne og katteudstilling i Danmark…

… jeg håber der er fornuft nok til at få det stemt ned, for jeg har svært ved at forstå pointen i at ønske sig færre udstillinger i Danmark.

Set herfra er det direkte ødelæggende for dansk kattesport og undergraver ethvert forsøg på fremskridt. Dansk kattesport befinder sig i disse år i en bølgedal, men man får med sikkerhed ikke flere kunder ind i butikken ved at indskrænke åbningstiden :frowning: Hvis hjulet skal løbes igang igen skal der arbejdes - ikke det modsatte! Hvis ikke man har lyst til at holde mere end 3 udstillinger pr. år, eller mindre, så står det jo enhver klub frit at nøjes med det. Men lad dog dem arbejde, der vil. Der kommer ikke noget hverken godt eller konstruktivt ud af at forhindre folk i at arbejde hvis de har lyst, det er SÅ meget imod min nordjyske livsforståelse.

Hvis så argumentationen holdt vand… men det gør den ikke engang. Ikke én gang er nogen blevet forhindret i at holde de udstillinger de vil (udover for en del år siden JK spurgte RK om at kunne lægge en lillebitte ugen før deres, og de sagde nej og det accepterede vi pænt uden at blinke eller bære nag, for det var der ingen grund til; og vi har forøvrigt for ganske nyligt sagt ja til at de lægger en udstilling blot en uge efter vores fordi vi synes det skal de have lov til).
VH
Susanne

rønnebærrerne er sure sagde ræven og det må være det der er tale om her. jeg syntes dette forslag fra kk er fuldstændig vanvittigt, men mon ikke der ligger mere bag end man lige tror. jeg/vi deltager i stort set alle de jyrak udstillinger vi kan og det at de foregår i jylland og fyn er super godt for os, og så især det at vi kan udstille 6 gange om året er bare genialt. vi har fra start fravalgt at udstille på sjælland, da det ganske enkelt ville blive for dyrt for os med bro, hotel osv. for de penge det koster kan man som eva siger kommer ret langt ned i europa og der møder en masse spændende katte som man ikke kender.
jeg kan faktisk godt lide at udstille i KK og kan osse godt lide folkene i KK, men der er nu ret meget ved KKs udstillinger som godt kunne trænge til en overhaling og det er måske derfor KKs udstillinger ikke er så store igen, fordi folk har samme mening som mig vedr KK og jeg tror det er en af grundene til KK forslag her.
det virker lidt som om de famler i blinde og glemmer at kigge ind ad. var deres udstillinger arrangeret bedre ville der helt sikkert osse komme mange flere udstillere.
jeg vil gå så langt som til at sige at hvis jyrak havde en månedlig udstilling ville de stadig kunne trække fulde huse.

hvis det forslag fra KK bliver godkendt er den danske kattesport ødelagt i lang tid fremover.

er desværre selv forhindret i at møde op til jyraks GF, men nu har jeg givet min mening til kende

Mens jeg har siddet og overvejet mine ord, er der jo så andre der er kommet mig i forkøbet :slight_smile:

Jeg er jo temmelig ny i kattesporten, har udstillet siden juni 2016, så hvis nogle får mine holdninger galt i halsen, så påberåber jeg mig bare “jeg er ny, jeg vidste ikke bedre, ejejej slå mig ikke ihjel” :thumbup:

Jeg har trods min korte tid i kattesporten nået at udstille i alle 4 hovedklubber inkl. på Felis Danicas jubilæums udstilling og den eneste klub, jeg i 2016 har oplevet, der totalt har styr på at afvikle en udstilling uden drama og ude af hallen i fornuftig tid er Jyrak. Hvorfor i alverden vil Katteklubben, som laver meget færre og iøvrigt også mindre udstillinger, forværre forholdene for en klub, som holder nogle gode udstillinger og som folk gerne deltager i?

Forslaget giver ingen mening og begrundelsen er så uforståelig, at jeg kun kan tolke den som ret og slet misundelse. Misundelse, hvor forståelige den end er, så er det en af de følelser der bedst holdes inde i eget hoved, da ikke noget man burde lufte på denne måde. Ja naboens græs er grønnere, bare ærgerligt Sonny Boy, så skulle du nok have sørget for at vande dit eget græs inden det tørrede helt væk…

Hvad med om Katteklubben lavede nogle skønne udstillinger hele 2017, virkelig viste at de ville være der for udstillere (hvilket jeg endnu har til gode at opleve) og kunne få et sceneshow til at virke, et sceneshow hvor det er kattene der er i centrum og ikke konferencier… Hvis nu Katteklubben koncentrerede sig om deres egen butik og fik den til at køre gnidningsløst, så ville meget mere og bedre for kattesporten som et hele være opnået. Deres udstillinger bliver jo ikke hverken bedre eller noget som helst andet ved at begrænse gode klubbers udstillinger i at blive afholdt.

Argumentet fra Katteklubben at deres traditionelle weekends er blevet taget af andre klubber, jamen, hvad med om udstillingsplanlægningsteamet i Katteklubben, i god tid, fik ansøgt om de weekends de ønsker. Hvis Katteklubben var ude i god tid, så ville de jo have nøjagtig den samme adgang til weekends som alle andre klubber. Eller?!?!

Nå men kære Katteklubben, pøjpøj med at forsøge at sabotere kattesporten i Jylland; jeg havde ikke tænkt at deltage i jeres udstillinger i 2017 og nu har I da helt formået at overbevise mig om, at det rent faktisk ikke er katte I tænker mest på…

Jyraks GF ligger i min arbejdsweekend, så jeg kan desværre ikke deltage.
Mange har sagt meget og jeg stemmer i koret af dem, der IKKE ville stemme for det forslag.

[QUOTE=DK Lindvig;1303062]Jyraks GF ligger i min arbejdsweekend, så jeg kan desværre ikke deltage.
Mange har sagt meget og jeg stemmer i koret af dem, der IKKE ville stemme for det forslag.[/QUOTE]

Altså, det er jo KK der skal stemme om dette forslag, og ikke JYRAK. På JYRAKs GF kan det blive diskuteret, men vi skal kun stemme for/imod etc. om vores egne forslag :slight_smile: Og jeg må indrømme at jeg tvivler på at nogen i JYRAK kunne finde på at stemme for dette forslag :slight_smile:

Jeg studsede lige over denne formulering:

Der er i den senere tid uofficielt blevet indført et først til mølle princip, hvorved klubbernes traditionelle udstillingsweekends ikke bliver respekteret af de andre klubber.

Er der nedskrevet en regel om, at klubberne vinder hævd på at få de “traditionelle udstillingsweekends” på en eller anden måde?
Eller er det efter reglerne først til mølle princip ud fra hvem der søger weekenden først?

Jeg spørger af ren uvidenhed, og fordi jeg undrer mig over, at det bruges som argument på en måde, som om at det er direkte mod reglerne at være først til mølle.

[QUOTE=PiaB;1303068]Jeg studsede lige over denne formulering:

Er der nedskrevet en regel om, at klubberne vinder hævd på at få de “traditionelle udstillingsweekends” på en eller anden måde?
Eller er det efter reglerne først til mølle princip ud fra hvem der søger weekenden først?

Jeg spørger af ren uvidenhed, og fordi jeg undrer mig over, at det bruges som argument på en måde, som om at det er direkte mod reglerne at være først til mølle.[/QUOTE]

I sidste nummer af KatteMagasinet skriver Inge Nord i Katteklubbens leder, at deres udstillinger altid har været weekenden efter, der bliver udbetalt børnepenge.

Så det må jo være en velovervejet økonomisk strategi, at der afgør hvornår de ønsker at afholde udstillinger.

Mange hilsner Pia

En reducering af katteudstillinger vil da på ingen måde gavne kattesporten for nogle… Men det kommer ikke bag på mig det er katteklubben der kommer med den udtagelse, jeg har deltaget i 2 af deres udstillinger og hver gang har der været problemer og det er slet ikke det samme som hos Jyrak.

Jeg skal undlade at kommentere forslagsstillernes mulige motiver, men det bekræfter mig blot i mine fordomme om Katteklubben. Hvis man føler sig trådt over tæerne af Racekatten, må man da tage det op gennem Felis Danica i stedet for at stille sådan et tåbeligt forslag.:dokdok:

Dette emne har været taget op med lidt forskellige vinkler flere gange i årenes løb. Også her på forum i 2014 http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=52958&highlight=Udstillinger+2014 Er der sket noget nyt:? Ønskes der nytænkning:? eller kører diskussionen i ring:?

Det nye er, at KK nu officielt foreslår begrænsningerne indskrevet i FDs vedtægter.

Ellers vil jeg gentage mig selv fra 2014: Det egentlige problem er den lave efterspørgsel efter killinger. Hvis der blev efterspurgt - og produceret - dobbelt så mange killinger som nu, så ville udstillingerne blive udsolgt en måned før start. Og så ville alle ønske flere - ikke færre - udstillinger.

vh

Andreas

P.S. På søndag vil jeg i Plantorama yde mit beskedne bidrag til at skabe yderligere interesse for racekatte. :slight_smile:

[QUOTE=PiaB;1303068]Er der nedskrevet en regel om, at klubberne vinder hævd på at få de “traditionelle udstillingsweekends” på en eller anden måde?
Eller er det efter reglerne først til mølle princip ud fra hvem der søger weekenden først?

Jeg spørger af ren uvidenhed, og fordi jeg undrer mig over, at det bruges som argument på en måde, som om at det er direkte mod reglerne at være først til mølle.[/QUOTE]

Nej, der er ingen nedskrevne regler omkring det.
Man kan i FIFe´s regi bestille udstillingsdato op til 10 år frem. I JYRAK har vi i mange, mange år bare sørget for at have styr på netop det. Det har alle klubber mulighed for, hvis man føler for det. Man skal bl.a. sørge for ikke at ramme samme weekend som udenlandske udstillinger indenfor 400-km regelen; og den klub der først har booket en dato med angivelse af sted, har så forrang, hvis der på et tidspunkt bliver diskussion om hvem der bookede først. Det er en balancegang som alle FIFe´s tilsluttede klubber lever med.
I forhold til Felis Danica er der en regel der siger, at der skal være 12 dage mellem udstillingerne, medmindre klubberne aftaler noget andet. Det gør klubberne af og til: For nogle år siden gik DK, KK og RK sammen om at arrangere en fælles udstilling udenom JK i Rødovre. RK og KK har lavet 2 udstillinger i hver sin ende af samme hal et par gange. Der ER altså mulighed for at tale sig til rette, hvis ellers klubberne vil. Det vil KK så ikke mere. Formelt siger vedtægten også at ønsker om udstillingsdatoer skal fremsendes til FDs sekretær eller vicesekretær, der forelægger for FU, inden der videresendes til FIFe. (Der står ikke hvad der skal ske, hvis nogen er utilfredse eller uenige!) Lad mig understrege så det er helt krystalklart: I de 8 år jeg har siddet i FU har der aldrig; EVER været rundbordsdiskussion om den slags (hvilket naturligvis vil fremgå hvis man gider løbe de sidste mange års FU referater igennem). Ikke engang KK selv har bragt ønsker om udstillingsdatoer frem, men blot “benyttet sig af først til mølle”. De har ret i konstateringen af, at det ikke bliver fremlagt i FU - og de har altså heller ikke selv gjort det eller på noget tidspunkt ønsket det. Jeg har spurgt Ole A, og hverken i hans eller Toms tid som FD formand har man gjort det. Så det må være pænt længe siden det sidst er foregået i praksis… Nu skal det så pludselig bruges som en undskyldning for at tryne JYRAKs udstillere :thumbdown:
VH
Susanne

Tja jeg synes det er det mest latterlige forslag jeg længe har set :frowning:
Ikke at jeg udstiller i KK eller nogen anden klub, og dette får mig da heller ikke til ligefrem at FÅ lysten til det.
Måske det mest afspejler segmentet af mange af KK medlemmernes holdning, nemlig dem som KUN vil deltage for at vinde og have BIS!!!
I stedet ville det være klædeligt om alle klubber kunne samarbejde omkring afholdelse af udstillinger til GAVN og FREMME for kattesporten som i øjeblikket er i frit fald.
Tiden er måske igen inde til at overveje om der reelt er plads til 4 hovedklubber i DK.
Jeg er så gammel i gårde at jeg endnu kan huske hvordan KK blev dannet, først som special klub og senere som hovedklub af utilfredse medlemmer fra de andre klubber.
Vi kan ikke alle være enige, men lad os dog være enige om at være uenige.
I denne sammenhæng er det vigtigste vel at arbejde SAMMEN om at fremme vores fælles passion, kattene.

Yes - og i den nuværende situation kan kattesporten ikke tillade sig at lade hænderne synke, hvis man har forhåbninger om at se fremgang. Så skal der derimod hænges i, og det sikkert et pænt stykke ud i fremtiden, hvis det skal lykkes at trække gang i togstammen igen. Finanskrisen er så småt ved at være bag os - det er da NU vi skal forsøge at øge interessen for kattesporten igen.
VH
Susanne

Som det så flot blev sagt på FB - slå de klubber sammen til een tag to b-medlemmer fra hver klub med over og så arbejd sammen. DK kan simpelthen ikke “brødføde” 4 klubber længere.