Kattekonto vs. Forsikring

Jeg går meget og tænker i de her dage.

Lige om lidt har jeg jo Willow der skal afsted til tandundersøgelse der rundt regnet bliver omkring 2000 kr. og så har jeg 2 “killinger” der skal vaccineres og det bliv er ca. 1000 kr.

Kattekonto eller Forsikring?

Det gode ved en forsikring er selvfølgelig at hvis der skulle ske dem noget så er der altid penge til at kunne “fikse” dem. Problemet består i at de hverken dækker vacciner eller tand-problemer.

Ud over det er der hele tingen med at kattene ikke nødvendigvis behøver at blive vaccineret hvert år (siger nogle) hvis man ikke udstiller, rejser, avler på dem, eller har dem som fritløbere - og hvis man skal have dem forsikret så SKAL de vaccineres hvert år.

Det gode ved en kattekonto er så at hvis man sætter eksempelvis 500 kr. til side hver måned, så kan man fra den konto både trække til mad, og grus, og legetøj og dyrelæge uden nogensinde at skulle stå og mangle penge fordi det er en “lukket” konto.

Min mor og jeg taler om at lave en kattekonto sammen på hendes bankbog da jeg jo ikke må have en opsparing (kom jeg i tanke om) fordi jeg er på kontanthjælp.

Mors store misser har kronisk herbes så hun ringede til dyrlægen for at høre om hendes så skulle vaccineres hvert år, selvom andres godt kunne vente indtil hvert andet - og selvom det var skovlunde dyreklinik hvor Stig er, så er dyrelægerne derude åbenbart uenige i hvorvidt man kan/må gøre sådan, for min mor fik at vide af en kvindlig dyrelæge at alle katte da skulle vaccineres årligt.

Så jeg tænker lidt…hvad kan bedst betale sig? Kattekonto eller forsikring? Hvis man ikke behøver at vaccinere hvert år så er kattekontoen jo økonomisk det smarteste, men hvis man alligevel skal vaccinere hvert år er det mon så ikke en god ide at være helgarderet?

Ja jeg ved det ikke…

Hvad siger i?

Jeg siger helt klart opsparing.

Udover at forsikringen ikke dækker vaccine og tandbehandlig, så mener jeg også, at den bliver opsagt når katten når
en vis alder og måske skal have mere behandling.

[quote=Eva;397584]Jeg siger helt klart opsparing.

Udover at forsikringen ikke dækker vaccine og tandbehandlig, så mener jeg også, at den bliver opsagt når katten når
en vis alder og måske skal have mere behandling.[/quote]

Det sidste er forskelligt fra forsikringsselskab til forsikringsselskab :slight_smile:

Jeg har sådan set begge dele, så jeg er så helgarderet, som jeg kan være :wink:

Til gengæld tager jeg ikke fra kontoen til mad, grus og legetøj, for f.eks. 500 kroner om måneden kan ikke både dække det og diverse dyrlægeregninger i løbet af året til tre katte. Så opsparingen er til dyrlægeregninger (og for mit vedkommende en opdrætskonto) og så kommer mad, grus og legetøj derudover.

Og bare de to regninger, du lige nævner, ville i sig selv være ½ års opsparing á 500 kroner om måneden. Hvis der så sker noget udover, er der ikke mange basseører tilbage. Selv med forsikring er der både selvrisiko og kun 80% dækning, så der vil altid være noget, du selv skal betale :slight_smile:

Som kælekatteejer har jeg bare brugt, at sætte 1000 kr ind på en konto om måneden, der var så til dyrlægeregninger og udstillinger.

Nu da jeg skal opdrætte, har jeg besluttet mig for at lave forsikring på dem samtidig med, og så nedsætte beløbet til kontoen.

Tja jeg ville få begge dele… :slight_smile:

Hos dyrekassen kan man forsikre katte op til 7 år, og de har livsvarig forsikring… :slight_smile: For mine egne nervers skyld, tør jeg ikke andet end at få forsikret min kommende misser… Tænk hvis han faldt ned og brækkede benet, og jeg så ikke havde råd til at få det fikset, selvom der stod penge på kattekontoen… :ked:Det ville jo være forfærdeligt…

Det koster 85 kr om måneden, eller 1010 om året… (Man betaler 1 gang om året, jeg deler det bare op, så der er nok på budgetten)

Nu får jeg jo “kun” en kat, så vil sætte 200 kr til side hver måned til dyrlæge til ham… Selvfølgelig skal beløbet være større hvis man har flere katte…

Begge dele :wink:
De første år vil en opsparing være så lille, at der ikke er dækning til ret meget (med mindre du sætter en del ind, selvfølgelig…). Og der er en forsikring rar at ha’. Når så opsparingen er stor nok (det er en smagssag, hvornår det så er ;)), kan man kvitte forsikringen.
Eller, man kan fortsætte med at gå med bådelivrem og seler ;), for dyrlæger kan jo være et dyrt bekendtskab, der kan tømme kontoen. Omvendt er der en del ting som forsikringen slet ikke dækker, og der er en “selvrisiko”, man dækker selv de første - arh - ca 500 kr? Og så er en opsparing rar at ha’ (Vi har ikke forsikring mere, kan du nok høre… men jeg overvejer faktisk at oprette en på de to piger - mens de er unge, sunde og raske. Det er jo som med andre forsikringer, at hvis katten først fejler noget, er adgangen lukket.)

Vi har fravalgt forsikringen, da der er for mange ting, der ikke dækkes, og tager man så selvrisiko og 80% dækning med i regnestykket, så vil jeg hellere sætte de penge til side på en konto.

Vi sætter ca. 2500 ind på en kattekonto hver måned. Det skal dække mad, grus, dyrlægeregninger mm. for 6 katte. Hvilket det ikke altid gør, men jeg vil stadig ikke betale for en forsikring.

jeg har forsikring på alle mine og håber at det er spild af penge :slight_smile:

Dog har jeg så rigeligt fået dække forsikringpengene i år ved en slem omgang “ondt i maven” hos Jesper.

Jeg har to katte (snart tre) og vi sætter 2000kr til side hver måned til dem - mad, dyrlæge, grus osv :slight_smile:

Vill ealdrig overveje en forsikring. Det er sikkert smart, men har bare dårlige erfaringer med det og ville i det tilfælde at mine katte kom noget til slet ikke være i stand til at skulle udfylde papirere og undersøge osv osv…:slight_smile:

Derfor har en opsparing altid været det vi begge ville herhjemme :slight_smile:

[quote=Abaddon;397620]J)

Vill ealdrig overveje en forsikring. Det er sikkert smart, men har bare dårlige erfaringer med det og ville i det tilfælde at mine katte kom noget til slet ikke være i stand til at skulle udfylde papirere og undersøge osv osv…:slight_smile:
:)[/quote]

du skal blot sende regningen med oplysninger om hvor pengene skal sætte ind til forsikringsselskabet (dyrekassen) så kommer pengene i løbet af nogle få dage :thumbup:

Ingen papirarbejde, ingen forklaringer det hele kan sende med en mail. Det kan ikke være nemmere

[quote=cæsar;397623]du skal blot sende regningen med oplysninger om hvor pengene skal sætte ind til forsikringsselskabet (dyrekassen) så kommer pengene i løbet af nogle få dage :thumbup:

Ingen papirarbejde, ingen forklaringer det hele kan sende med en mail. Det kan ikke være nemmere[/quote]

Og rent faktisk behøver man ikke oplyse nogen konto, medmindre man vil have pengene ind på en anden konto end den, der er NemKonto :slight_smile:

[quote=cæsar;397623]du skal blot sende regningen med oplysninger om hvor pengene skal sætte ind til forsikringsselskabet (dyrekassen) så kommer pengene i løbet af nogle få dage :thumbup:

Ingen papirarbejde, ingen forklaringer det hele kan sende med en mail. Det kan ikke være nemmere[/quote]

Men… Det kræver jo så også at man har pengene så man kan lægge dem ud ved dyrlægen ikke? Eller hvad?

Det kan du drøfte med din vanlige dyrlæge, der er forskellig praksis.

Min forsikring - dyrekassen opsiger dem ikke - den er livslang - og de har dækket ALT ved mig minus vaccinationer.

Eddies tænder dækkede de også begge gange - den ene gang fordi der var tale om en mundhulebetændelse, og jeg argumenterede, at det ikke er tænderne, der er skyld i det, og den anden gang fordi min dygtige dyrlæge fortalte dem, at ALT katten havde været igennem - inklusiv tandoperation - var diagnosestillende.

Jeg fik også ALT ved Frejas FIP betalt, selv om de ikke dækker FIP… Så man skal ikke tage alt de siger for gode varer, men gå til dem!

De køber den, når jeg ringer. Men jeg er også fandens svær at overbevise om det modsatte:-)

Så her virker det fint - men jeg overvejer en opsparing ved siden af også til sundhedstjek osv

KH

Kære Gry.

Jeg har begge mine birmapiger forsikret hos Dyrekassen, en af fordelene ved denne forsikring er, at den er livslang. Katten skal være optaget, inden den fylder 7 år, og fra den fylder 5, kræver Dyrekassen, at der medsendes en sundhedsattest,der ikke må være mere end 14 dage gammel, ved ansøgning.

Jeg har netop haft dyrlægeudgifter for knapt 10.000 kr. på min ene pige. Jeg scannede blot kvitteringerne og fremsendte dem på mail til Dyrekassen og bad dem refundere iht. forsikringsbetingelser. Jeg fremsendte mandag sidste uge, torsdag lå der brev om, at knapt 7.000 kr. var overført til min Nemkonto.

Foranlediget af en anden tråd om evt. forsikring forleden, hvor flere nævnte, at de havde deres katte forsikret hos Garfors, gik jeg ind på deres hjemmeside og læste lidt nærmere om deres forsikringsbetingelser igen. Det fremgik ikke umiddelbart af deres betingelser, hvorvidt forsikringen er livslang, hvilket personligt er afgørende for mig. Jeg sendte dem derfor en mail med spørgsmål hertil. Den 23. juni 2010 svarede de:
"Forsikringen er livsvarig medmindre den opsiges eller ophører. Sygdomsdækning ophører dog, når katten er fyldt 14 år. Efter det dækker forsikringen udelukkende tilskadekomst.
Med venlig hilsen

Gartnernes Forsikring GS"

Og jeg satser på, at begge mine piger bliver meget gamle, så bl.a. derfor har jeg valgt Dyrekassen, så de er forsikret i deres alderdom, som evt. også vil medføre behandlingskrævende skavanker.

Og Dyrekassen dækker også fertile katte fra opdræt - herunder kejsersnit søndag aften. Eller juleaften.

Jeg kender ikke de andre, så dem kan jeg ikke udtale mig om.

KH

Jeg har… ingen af delene :ups:

Mad, grus osv. går over husholdningsbudgettet.
Og så passer det ikke helt, for der bliver sat 2000 kr. af over budgetkontoen til det årlige serviceeftersyn.

Alle andre dyrlægeregninger… Ja, dem må jeg altså bare trække på kassekreditten… Det HAR betydet en måned med overtræk på 8000 kr for en tandregning - men kattene kommer altså først.

Jeg har forsikring hos Dyrekassen og så har jeg også en opsparing. For ja, man skal betale selvrisiko + de 20% selv, men nu ender jeg nok desværre med at have dyrlægeregninger på 9000 kr, så der synes jeg det er fint, at jeg får dækket omkring de 6600 kr og kun må af med et par tusinde selv.

Jeg er glad for min forsikring, men havde egentlig også håbet det var “spild af penge”, for jeg ville da hellere have at jeg ikke fik brug for den…

For rent indekatte ville jeg vælge en kattekonto.

Hende din mor har talt med, er en af veterinærsygeplejerskerne.
Jeg har nemlig talt med din mor i dag :slight_smile:

Men naturligvis kan dyrlæger have forskellige holdninger - også selvom de er ansat samme sted. Det er jo netop det, der gør at man foretrækker den ene dyrlæge fremfor den anden.
Jeg bruger altid selv Stig, fordi det er ham jeg “svinger bedst med” - andre foretrækker en af de andre dyrlæger på klinikken.
På nogle punkter er dyrlægerne meget forskellige - og på andre er de meget ens.

Jeg har Garfors forsikring…Den skulle gælde fra 1.maj (betalt fra 1. april) meeeeen…Flykra fik taget en allergitest sidst i april og da den var negativ fik hun taget en ny i maj (hun fik noget medicin der kunne have påvirket den første test) Garfors ville ikke dække fordi “behandlingen var påbegyndt inden 1.maj” :thumbdown: Sådan noget p*s! totalt spilt af penge…overvejer at skifte over til dyrekassen