Kattekrig i Skagen

Hold da helt op, i Skagen er sindende godt nok i kog, over fritgående katte

Jeg kan godt forstå, at folk ikke gider at have andres katte rendene i deres have. Jeg ville heller ikke selv gide det.

Spændende, om det kan skabe en god debat i lille Danmark, og måske få rykket lidt til de traditionelle måder at holde kat.

Ja ja - man har da lov at håbe … :slight_smile:

Heller ikke mig !! …Jeg har sandelig prøvet at få bla. vasketøj/stolehynder overstrintet af fertile hankatte, det er ikke rart :-/.
Jeg ELSKER katte, men kunne ikke drømme om at tvinge eventuelle naboer til at døjes med min passion - Så derfor bliver jeg ALDRIG ejer til fritgående katte.

[QUOTE=Blabl;582151]Spændende, om det kan skabe en god debat i lille Danmark, og måske få rykket lidt til de traditionelle måder at holde kat.

Ja ja - man har da lov at håbe … :)[/QUOTE]

Jeg ville ønske en eventuel debat kunne fremrykke en kattelov.

Bare synd, at det skal gå ud over de katte, hvis mennesker ikke kan finde ud af at holde dem på egen matrikel :ked:

Jeg tror aldrig jeg kommer til at forstå, hvorfor det er i orden at katte render, hvor de har lyst, mens alle andre husdyr ikke har samme rettigheder. :confused:

Hvornår lærer katteejer at holde deres katte på egen grund?
Jeg kan godt forstå at de er trætte af have fremmed katte til at rende rundt.

Jeg kan godt nok også forstår dem som lider under kattene .
Og de har jo også gjort det som man skal ,fremlyst det i avisen.
Og som det ser ud så kontakter de jo politiet så de kan hente dem .
Så helt ærligt hvis jeg jeg havde det problem , og ejene af kattene ikke var til at snakke med og det havde været sidste ud vej . Så havde jeg nok også valgt denne løsning , også når man ikke bliver populær og det også er forbandet syn for kattene, at ejene ikke ville tage ansvar.

Jeg har langt til skole (ca. 60 km.), hvor jeg blandt andet kører på en meget befærdet landevej, og pt. møder jeg hver morgen eller hver eftermiddag min. en overkørt kat, og jeg tænker altid på mine egne katte derhjemme, og priser mig lykkelig for at de bliver holdt indendørs og har minimale chancer for at ende i samme ulykkelige situation. Jeg kan bestemt godt forstå, at fritgående katte kan være en pestilens - især hvis de er fertile. Desværre vil der altid kun være en primær taber i sådanne sager, og det er katten. Der er i hvert fald nogle katteejere, der ikke tager ansvar for deres dyr.

syntes nu også der skulle lidt perspektiv på…det kan også være meget irriterende med…

naboer der larmer…
børn der larmer…
folk der lader deres hunde besørge i ens indkørsel…
hunde der gør…
folk der sviner det hele til med deres brændeovne ect etc…

alle har sikkert en eller flere ting som naboen irritere med…

jeg kan udemærket godt forstå at man kan blive rigtig træt af katte der ikke er ens egne…og jeg har selv oplevet engang at have en fertil misser der lige tissede op ad hoveddør hver nat - det stod på i lang tid.

men helt ærlig så generede det langt mindre end naboens børn der råbte og skreg en hel lørdag…eller naboer der luftforurener med brændeovn…så man skal stå op kl meget tidligt bare for at få luftet ud…eller naboer der larmer med musik den halve (eller hele) nat…

vil man ikke have katte og andres dyr på ens matrikel kan man jo bare hegne sin egen have ind…hegn er jo godt til både at holde katte (og andre dyr) både inde og ude :slight_smile:

så syntes jeg i øvrigt det bedste er indhegnede kattehaver - for både katte & mennesker…

men folk ville også have godt at lige at tænke over hvad deres egen adfærd genere med…larmer man selv som en sindssyg - ja, så syntes jeg faktisk det er ok hvis man også selv oplever lidt gener…det skaber ligesom lidt balance

men sådan er folk jo…tænker kun på hvordan andre genere dem - og ikke hvordan de genere andre

og så er det jo eks. meget mere legitimt med larmende børn end en kat der går gennem haven…og den er jo helt klassisk den med at …“din kat skider i mit blomsterbed”…
min oplevelse er at det er helt ok at brokke sig over katte…men mindre ok hvis man beder naboen skrue ned for stereoen ? eller det er ok at børn råber og skriger…(og det er jo ikke alle forældre der lige lægger en dæmper på)…men ikke at hunde gør ?

nu har jeg jo hegn - så i min have er der kun mine egne katte…men havde jeg ikke hegn…ja så ville jeg hellere have en nabo med et par katte der kom på besøg - end en nabo med en stor haveredskabsmaskinpark der blev luftet hver weekend…og sådan er man jo så forskellige.

Vi har også daglige besøg af naboernes katte, hvilket kan være generende, da vores egne ind i mellem bliver så provokeret at de flyver i totterne på hinanden.
Men jeg vil meget hellere have disse besøg, end generes af alle dem der skal save brænde, skære fliser eller lignende larmende, hver gang vejret er til at være i haven.
Den ene nabo slår alle rekorder i at værre irriterende, hans græsslåmaskine larmer som ind i hlvd* og startes og slukkes minimum 8 gange, når han skal slå sin meget lille plæne. Den slukkes fordi hans irriterende unger råber på ham, ham er åbenbart opdraget godt af børnene, for han reagerer når de kalder på ham. Disse børn er generelt meget larmende, uden hans tysser på dem, så det er ikke for at skåne sine naboer. Damn det er en irriterende nabo. Rart at få det skrevet :wink:

Selvfølgelig er det irriterende med fritløbende katte…
Som I alle ved har jeg selv nogle, men jeg var rundt at spørge naboerne om de havde noget imod at jeg lukkede dem ud. Så de har ingen undskyldning, de sagde alle ja :slight_smile: Ellers er jeg lad for at vi flytter over på den anden side, hvor vi ikke får nogle naboer som ligger tæt på :slight_smile:
Så kan jeg håbe på at jeg slipper for at høre på alle de fester de holder over i blokkene…
Forstår heller ikke at man har lavet ældreboliger lige bag ungdomsboligerne :S Jeg er selv træt af at bo tæt på dem…

[QUOTE=cæsar;582155]Hvornår lærer katteejer at holde deres katte på egen grund?
Jeg kan godt forstå at de er trætte af have fremmed katte til at rende rundt.[/QUOTE]

Det er ikke altid SÅ let - nogle af dem er bare mere intelligente end som så! Vi har knoklet med at holde Grønberg inde længe, har hegn oppe om hele haven, som på det laveste sted er 2,20 meter. Strøm på det meste af vejen rundt, og satte forleden ny solid krave på stykket ind mod den ene nabo, hvor vi har haft svært ved at holde ham inde. Glædede mig imorges over at han for 3. morgen var inde, da jeg kom hjem fra arbejde - måske det endelig var lykkedes at få lukket det sidste hul. Men nej, over middag fandt han alligevel ud og blev han kørt ihjel lige udenfor naboens hus. Men lad os da håbe, at naboen er glad nu, for vi “lærte ikke at holde vores kat på egen grund” til trods for en hel del forsøg på det. Men tak for svadaen da…! Han var en sød kastratdreng på 1½, der med garanti aldrig har strintet på noget som helst, og en forrygende rottefanger - og vi savner ham…
Susanne

Susanne - Mon ikke den var ment til dem, der mener at deres katte har ret til at løbe frit - fremfor de ejere der som dig prøver at holde deres katte inde - omend at det ikke altid er lige let.

Og det gør mig meget ondt at høre om Grønberg :rip:

Maybe - men naboer kan jo ikke se, om man er ligeglad eller virkelig prøver. Resultatet er da også det samme: “Hvornår lærer folk at holde sin kat på egen grund?”. For vores vedkommende har vi længe vidst, at det sandelig ikke er så let med korthårskatte, som det er med birmaer og persere!
Uanset hvordan vi vender og drejer det, så er det naturligt for en kat at løbe frit - det er bare rigtigt, rigtigt upraktisk… Grønberg var en glad og nem kat, han levede uden bekymring et godt katteliv selv om vi var lige ved at flå håret ud af hovedet fordi han ikke opfattede hegn som andet end en del af landskabet. I Fredericia talte jeg med ejerne af hans bror, Felix, som længe havde overvejet om de da ikke skulle hente Grønberg også. Jeg pressede lidt på, for det ville have givet ham et mindre risikofyldt liv - de nåede så ikke at beslutte sig i tide.
VH
Susanne

jeg syntes egentlig også at bor man i et stille og roligt villakvarter - og har man en enkel eller 2 kastrater. (og er der i øvrigt ikke mange katte i kvarteret)…

helt ærligt så skal der også være plads til en frit løber eller to

  • og dem der har et stort problem med at katte lige går i gennem haven ind i mellem - det er jo også ofte dem som ikke vil se nogle af de vilde dyr i ders have heller…de vil bare have sådan en biologisk mere eller mindre død pryd have uden insekter, eller den store variation i dyrelivet. et par høflige små musvitter kan måske lige gå…men skader, ræve, og andre sager - nej puha…

her i DK har vi jo udryddet største delen af de (større) vilde dyr…så for nogle kan det jo være helt farligt også med en lille husmis…hvis de havde oplevelser som denne kunne det være det så lidt anderledes på den lille rundstrikkede der gik gennem haven :tihi:

//youtu.be/R1i7_vPp9Wc

denne her udsendelse om mårhunden giver i øvrigt også en interessant vinkel på danskerne og natursyn

http://www.dr.dk/P1/Natursyn/Udsendelser/2011/01/14151337.htm

kan også hentes via itunes :slight_smile:

Jeg har som sådan ikke noget imod fritløbende katte, jeg har bare noget imod min nabos 2 katte. De skider konstant ovre i vores carport, gerne mellem vores brænde eller bag vores cykler, og når så temperaturerne kommer op, er der en “vidunderlig” odeur i carporten. En dag vi stod og snakkede, spurgte manden om deres katte generede os. Svarede at det kun var når de sked. Eneste respons var at han trak på skulderen og sagde, at jeg da bare kunne smide peber hvor de gjorde det. Så kom de nok ikke der igen.

At der er fritgående katte har jeg det fint med, tror egentlig ikke jeg ville undvære at se alle kattene på markerne, men min mening er, at hvis man VIL ha’ fritgående, kunne man da i det mindste sørge for at neutralisere dem. Så slipper man for uønskede killinger (der alligevel bliver aflivet) samt at hankatte overpisser andres genstande.

jeg vil konsekvent ikke have andres husdyr i min have… præcis som mine husdyr ikke er i andres haver…

jeg mener så dog der er KÆMPE forskel på husdyr der render rundt og vildt der kigger forbi :slight_smile: jeg er STOR tilhænger af den danske natur skal passes og plejes og bevares efter alle kunstens regler og hvad det nu indebærer af regulering, udsætning, plantning, fældning osv…
jeg mener IKKE vores kæledyr hører til rendende løs på må og få i naturen eller i andre folks haver…

Jeg vil give Susanne ret i at der nok er stor forskel på at holde “letvægts katte” >< kontra briter, perser og andre store katte på egen matrikel. Jeg har i hvert fald et forfærdentligt hyr med mine, og det er som om et par at mine kan skifte facon og smyge sig gennem sprækker - for jeg KAN simpelthen ikke holde dem inde trods udhæng osv.
Jeg skulle aldrig have sat Gunnar på kur :-)…