Katten skraber på dørene

Min ene kat har længe haft den dårlige vane, at hun skraber på dørene. Lige så snart en dør er lukket, så skraber hun på den for at komme ind. Da vi tit lufter ud, så lukker vi døren til det rum, og så er det, at hun begynder at skrabe. Om natten er begge katte lukket inde i “katteværelset” og det sker tit, at hun begynder at skrabe på døren i løbet af natten.

Hvordan kan man komme det skraberi til livs? Indtil videre har jeg intet gjort ved det, andet end at prøve at distrahere katten, hvis hun skraber på døren om dagen. Om natten bliver det fuldstændig ignoreret.

Jeg vil jo helst undgå, at det er katten, der sætter dagsordenen og bestemmer, hvilke døre må være lukkede og ikke, specielt fordi det ellers bliver umuligt at lufte ud.

Hjælp! :slight_smile:

Ha, den var nem, her: http://eshop.silvan.dk/webapp/wcs/stores/servlet/vare_Solid-Home-Security_170455

:slight_smile:

Der er faktisk mange katte, der ikke bryder sig om lukkede døre, jeg har selv et par stykker. Og de kan blive vildt stressede af det og det er s… synd for dem :frowning:

Så muligheder: børnesikring på vinduerne, netrammer for vinduerne, så kan der luftes ud og ingen lukkede døre for misser :slight_smile:
Hvis I ikke kan det, så sørg for at være sammen med katten(e) mens I lufter ud.
Det skal ikke ignoreres for der er en grund til at katten ikke synes om det. Hvorfor er de for øvrigt inde på “katteværelset” om natten ?

Mine MCO’er hader lukkede døre…så alle døre her står åbne…jaja, bortset fra døre ud til det fri. Det må de acceptere, men døre inde i huset…de skal stå åbne.

[QUOTE=MZJ;933099]Der er faktisk mange katte, der ikke bryder sig om lukkede døre, jeg har selv et par stykker. Og de kan blive vildt stressede af det og det er s… synd for dem :frowning:

Så muligheder: børnesikring på vinduerne, netrammer for vinduerne, så kan der luftes ud og ingen lukkede døre for misser :slight_smile:
Hvis I ikke kan det, så sørg for at være sammen med katten(e) mens I lufter ud.
Det skal ikke ignoreres for der er en grund til at katten ikke synes om det. Hvorfor er de for øvrigt inde på “katteværelset” om natten ?[/QUOTE]

De er inde på værelset om natten, fordi ellers holder de os vågne med leg og vækker os, fordi de gerne vil nusses osv. Hvis vi bare skal lukke døren til soveværelset, så skraber min MCO på soveværelsesdøren og vækker os med det… Så det er i bund og grund for at vi kan få en hverdag til at fungere.
Da vi kun havde én kat, var det ikke så slemt og alle døre stod åbne. Da vi så fik én mere, så er de begyndt at lege (voldsomt) om natten, også selv om jeg leger med dem i en time før jeg går i seng…

Vi er altid sammen med dem, når vi lufter ud på deres værelse. Det er jo ikke kun, når vi lufter ud, men også også fx hvis vi har gæster, der ikke er så vilde med katte, hvis vi bærer ting ud og ind (vi er lige flyttet - men problemet opstod længe før flytningen), hvis jeg skal male noget osv…

[QUOTE=Annika;933304]De er inde på værelset om natten, fordi ellers holder de os vågne med leg og vækker os, fordi de gerne vil nusses osv. Hvis vi bare skal lukke døren til soveværelset, så skraber min MCO på soveværelsesdøren og vækker os med det… Så det er i bund og grund for at vi kan få en hverdag til at fungere.
Da vi kun havde én kat, var det ikke så slemt og alle døre stod åbne. Da vi så fik én mere, så er de begyndt at lege (voldsomt) om natten, også selv om jeg leger med dem i en time før jeg går i seng…

Vi er altid sammen med dem, når vi lufter ud på deres værelse. Det er jo ikke kun, når vi lufter ud, men også også fx hvis vi har gæster, der ikke er så vilde med katte, hvis vi bærer ting ud og ind (vi er lige flyttet - men problemet opstod længe før flytningen), hvis jeg skal male noget osv…[/QUOTE]

Ja…jo…den måde, ville jeg så ikke have kat på, der er vi meget forskellige…jeg skal så kun kommentere en sætning…nemlig den om at hvis I har gæster, der ikke er så vilde med katte, så er katte på “katteværelset”

Folk der kommer her, behøver ikke at være lige så glade for mine katte, som jeg selv er, men de skal ikke bestemme, om kattene må ligge i sofaerne, eller lege mens her er gæster…

Her i huset bor kattene…jeg betaler alle udgifterne…personer, der ikke kan lide mine katte/acceptere, at de bor her, er ikke gæster her!
De kan blive hjemme hos sig selv, personerne altså.

For mig kommer min familie og mine venner før mine katte, nok en sætning, der ikke bliver særligt godt modtaget herinde. Men kattene tager på ingen måde skade af en time eller to på værelset, hvor de alligevel bare ligger og sover, når jeg har gæster. For det meste søger min MCO alligevel inde på værelset, da den heller ikke er super glad for fremmede mennesker.
Jeg ville ihvertfald blive meget ked af at ikke kunne invitere venner hjem. Jeg har fx en veninde, der er allergisk overfor pelsdyr, så jeg rengør hele hytten inden hun kommer forbi og sørger for, at kattene bliver på værelset, så hun ikke får det dårligt, mens hun er her. En i min svigerfamilie er bange for katte, og derfor bliver de også lukket inde, når hun kommer på besøg. Hun er dog ved at blive mere glad for dem og kan finde på at nusse dem, hvis de ligger stille og roligt og slapper af.

Men ingen gode råd at hente???

Altså…jeg bliver en lillebitte smule ked af det, når jeg hører om katte, der bliver ‘lukket ude’ fra fællesskabet, og helt tydeligt gerne vil være tæt på jer.

Mine katte er overalt sammen med os. Også i sengen, hvor de da godt kan finde på at tumle rundt og vække én i ny og næ. De vil også gerne ha’ vi står op, når solen står op. :slight_smile:
Jeg sover så med ørepropper, det hjælper lidt på både snorkeri fra kæresten og eventuel kattelarm. :wink:

For mig hører det bare med til det at have dyr - at de larmer, sviner og tonser rundt, når det er ALLERmest upassende. :slight_smile:
Sådan er det velsagtens også at have børn (dem har jeg dog ingen af) - det må man bare tage med. Det ER jo trods alt levende væsener og ikke en ‘pyntegenstand’.

Hvis man ignorerer kattene, når de miaver i soveværelset og vil lege, mon så ikke de til sidst finder ud af, at der ikke er nogen ‘gevinst’ ved at larme?
Vores katte er - det meste af tiden - faktisk RET rolige om natten, synes jeg. De sover det meste af natten ovenpå min dyne. :slight_smile:

Bortset fra hvis der ligefrem kommer gæster der ikke kan tåle katte kan jeg ikke sætte mig ind i at man kan luke dem ude fra fællesskabet. Og selv hvis jeg gjorde hovedrent ville der alligevel hænge allergener rundt i alting, så det ville være… om ikke spildt, så alligevel ikke nok. Men det sikrer selvfølgelig at katten ikke ligefrem kravler op på skødet af allergikeren.

Men ellers vil jeg sige det som Sim-Sim.

Kattene bor her. Gæster er på besøg. Og det ville lidt svare til at låse en treårig inde på sit værelse for at barnet ikke skulle forstyrre.

Hvor meget de forstyrrer om natten kommer selvfølgelig til en vis grad an på hvor meget plads man har. Vores hus er egentlig ikke særlig stort, 98 m2, men i to etager. Mine børn lukker normalt dørene til deres værelser når de går i seng (Alex gør det så hele tiden for at kattene ikke skal skræmme livet af hendes rotter) men jeg er faktisk aldrig ude for at kattene laver galop i soveværelset (udover “undtagelsen der bekræfter reglen”) - det holder de nede i stuen hvor deres kradsetræ står.

Vi har ret meget indrettet huset efter kattene, udfra holdningen om at når vi ikke vil ha’ de kommer ud, så skal der ikke også være steder indenfor hvor de ikke må være. Så skal man hellere købe sig et par katte af porcelæn :slight_smile:

Annika, du er såmænd ikke helt alene. Mine misser bliver lukket i soveværelset hvis vi har gæster som medbringer hund. Det sker ikke ofte og så tager de ikke skade af at blive lukket fra. Mine gæster som medbringer hund overnatter ofte hos os og så kan vi ikke forlange at hunden skal være alene så længe. Derudover så nyder mine misser at være i soveværelset og får ofte besøg derinde af gæsterne for de skal da for det meste også lige nusse misser.

Jeg ved ikke rigtig hvad du kan gøre for at de ikke skraber på dørene, men har du mulighed for at sætte et stykke gulvtæppe op på den del af døren de skraber på så kunne det måske istedet funger som kradsested.

Jeg synes egentligt det er helt normal katteadfærd at katten kradser på døren når den bliver lukket fra fællesskabet.

Her fungerer det kun med lukkede døre, når det er døre der normalt er lukket, f.eks. til badeværelset. Lukker jeg andre døre til rum de normalt har adgang til har jeg også et værre hyr med kradsen på dørene, de går jo glip af alt det spændende og det har de ikke lyst til. Mange katte er yderst sociale og forstår det ikke når de ikke er en del af det der sker i huset. Enkelte, som Birthe, er heldige at det fungerer, men jeg forventer ikke det kan fungere med nogen katte her i huset.

Jeg tror ærligt talt du må lære at leve med det, eller evt. gøre som Birthe foreslår og sætte et stykke tæppe eller lignende fast for at beskytte døren.

Jeg kan da også finde på at lukke dem fra hvis vi har gæster som ikke kan tåle katte, eller som medbringer hund :slight_smile: Eller hvis der kommer en håndværker eller sådan noget. Men at gøre det fast, hver nat? Tjaeh. Jeg ved der er en del her der lukker katten(e) ude fra soveværelset. Men det er på en eller anden måde ikke helt det samme som at lukke kattene inde PÅ et værelse i min optik. Men igen, det kommer jo lidt an på hvordan ens hus/lejlighed er indrettet :slight_smile: Dengang vi boede i en 1-værelses (med separat køkken og separat bad) blev kattene lukket ude i køkkenet hvis vi skulle ha’ lidt… alenetid. af den slags man bedst gør uden tøj L For så er det ikke så rart at få en hjælpende pote midt i det hele :klapper: - men de kom altså ud igen når vi var færdige :slight_smile:

Ja præcis - det er også en af grundene til, at jeg helst ikke ser kattene i soveværelset om natten, men først og fremmest fordi jeg mister min nattesøvn og det går rigtig meget ud over min dagligdag…

Her de sidste dage er missen også begyndt at skrabe på samtlige skabsdøre - åbenbart kan den hellere ikke tåle, at skabsdørene er lukkede. Jeg prøver at tage den væk og sætte den hen til en af kradseelementerne istedet for, men 2 sekunder senere er den på skabsdørene igen…
Er der ingen, der har nogle gode råd??? :frowning:

[QUOTE=Annika;936568]Ja præcis - det er også en af grundene til, at jeg helst ikke ser kattene i soveværelset om natten, men først og fremmest fordi jeg mister min nattesøvn og det går rigtig meget ud over min dagligdag…

Her de sidste dage er missen også begyndt at skrabe på samtlige skabsdøre - åbenbart kan den hellere ikke tåle, at skabsdørene er lukkede. Jeg prøver at tage den væk og sætte den hen til en af kradseelementerne istedet for, men 2 sekunder senere er den på skabsdørene igen…
Er der ingen, der har nogle gode råd??? :([/QUOTE]

Du har tydeligvis en kat, der ikke kan lide lukkede døre, hvad enten det er skabsdøre eller andre døre.

Jeg kan ikke lige se, hvordan man skal kunne råde dig…endet end, at du kan lade skabsdørene stå åbne :smiley:

Mine MCO’er hader lukkede døre…det er ikke et ukendt fænomen hos den race. :slight_smile:

Kan det tænkes den måske er lidt understimuleret? for måske skulle du prøve at købe disse aktivitetsdimser, hvor katten skal finde ud af hvordan maden skal ud…altså gøre den træt psykisk :wink:

og min Bamse er jo kun 19 uger, men har lært lektien… :wink:

Den får kun foder gennem aktivitet - enten via klikkertræning, aktivitetsbold, aktivetsbrætter (har to forskellige) eller anden form for leg. Desuden har den en legekammerat og den er aldrig alene mere end 6 timer ad gangen - for det meste omkring 4 timer, og vi leger dagligt med dem, klikkertræner osv… SÅ hvis det er understimulation, så ved jeg ikke, hvad mere jeg kan gøre? Men der er gode råd jo altid velkommne.

Er bange for, at jeg “bare” har en af de katte, der ikke kan lide lukkede døre. Katten har dog aldrig skrabet på skabsdøre før, og det er den begyndt meget på de sidste par dage… :frowning:

He he, hvis min Bamse kun skulle have mad igennem aktivitet, så blev han mager, han synes egentlig ikke de er så interessante, men der er mange katte der elsker det :wink: Hmmm…ved ikke lige hvad jeg skal råde dig til…

Du skriver at du ignorerer kattene om natten med god effekt, så er det, det du også skal gøre om dagen :slight_smile: Det virker jo :slight_smile:
Ang. skabe, så må du sige NEJ når de skraber, altså opdrage, som man gør, hvis de ikke må gå på borde :slight_smile:

Jeg er heller ikke tilhænger af at lukke fra :slight_smile: Men gør det selv når jeg laver gennemtræk :slight_smile: Misserne kender rutinen og sidder i de 15 minutter i soveværelsesvinduet som en flok stueplanter og venter på de kan se døren bliver lukket :smiley:

Ang. gæster med og uden hund… Kattene bor her, hvilket vil sige de har førsteret på at være her :slight_smile: de mennesker der kommer her, må finde sig i kat :slight_smile: Hunde er velkomne også, hvis de er afrettede og kan finde ud af at lade misserne være :slight_smile: Jeg kunne ikke drømme om at lukke af, fordi en gæst medbringer et dyr. Så må dyret dælme blive hjemme :slight_smile:

Jeg satte voksdug på min yderdør, da Magic ikke ville holde op med at skrabe på den. Selv om jeg havde lidt svært ved at finde en måde at få det til at hænge fast på, som ikke samtidig ville lave mærker på døren, så var det tydeligvis ikke særlig sjovt at skrabe på voksdugens glatte overflade. Så på grund af det - og fordi han brugte en del tid på at pille voksdugen ned :dokdok: - endte det faktisk med, at han holdt op.