Katterace? Hvorfor netop DEN?

…Og når det så er sagt, så er jeg helt solgt ved bicolour-huskatte - de er også noget for sig!

Jeg glemte da at poste et billede :wink:
Jeg synes faktisk Tullen (Skuld Ullvi SIA a) er en pæn siameser. Så…
Hun er ca. 6 mdr på billedet.

Siamese blue-point
body bluish white, cold in tone, shading gradually to white on stomach and chest.
Points: deep blue. Nose leather and Paw pads: slate-colored.
Structure: very short, fine glossy, and lying close to the body. Eye color: deep vivid blue.

Fordi er i min verden simpelthen ikke findes mere underholdende, snakkende, udspekulerede, morsomme og smukke katte…

Jeg har siden jeg var 12 år gammel været dybt forelsket i siam, og aldrig været i tvivl om jeg en dag ville eje mindst en af de vidunderlige skabninger.

Smukke Rose ca 4½ månede

Perser Exoticen :hjerte:
Hvorfor… tjaaa… Skønhed kommer indefra!!

Nu griner nogen nok når de kigger ned på mit banner, men okay … Jeg syntes den smukkeste kat er en siameser, jeg elsker deres smukke lange flotte og slanke krop og store brede øre. En lækker tortie orientaler er også noget af det smukkeste. Men har måtte erfarere at deres sind måske ikke helt er så meget mig som jeg troede tidligere.
Ellers en lækker stor smoke MCO eller NFO. Syntes de er så imponerende i vinterpels.
Sindsmæssigt der passer en perser/exo meget mere til mig og min væremåde og jeg er så glad for endelig og have fundet rette hylde der. Jeg elsker deres rolige gemyt, deres blide snakken med mig og ellers nussen omkring mig i min dagligdag. Om de er smukke er der delte meninger om i husstanden, selv syntes jeg jo Dellen er noget af det smukkeste der findes med hendes små øre, de dejlige runde øjne og jeg kan blive ved og ved :slight_smile:

MVH
Gitte

[QUOTE=Ann R;646743]Jeg glemte da at poste et billede :wink:
Jeg synes faktisk Tullen (Skuld Ullvi SIA a) er en pæn siameser. Så…
Hun er ca. 6 mdr på billedet.

[/QUOTE]

PÆN siameser? Det er da dagens underdrivelse! Hun er en gudesmuk siamissekat!

Jamen jeg synes jo min skønne sorte exotic dreng er noget af det smukkeste der findes :slight_smile: Generelt synes jeg sort er rigtig flot til en kat…

Hvis vi sådan snakker om virkelig smukke katte, så er bengaleren da en sand fryd for øjet, men aldrig en kat jeg ville vælge - den passer bare ikke til mig.

Jeg er nok mere til de “grimme” racer, for jeg er mere til charme og personlighed, frem for blot skønhed. Så jeg vil gerne have også en sphynx og en devon rex til min dejlige samling af mærkelige katte :høhø:

Må jeg i al fredsommelighed sige, at jeg tror ikke der findes en kat, der er blot skønhed :slight_smile: Vi kan jo kun vise det ydre på billederne her. Men det der vejer tungest er sørme hvordan den er indeni. Er den dejlig at se på, jamen herligt. Pragtfuldt! Men det er personligheden man skal bo sammen med. Mine katte er f.eks. sjove, intelligente, stædige, kærlige, finurlige, sociale, opmærksomme, nysgerrige, pilfingrede, livlige, snakkende - og der bor kæmpepersonligheder i de spinkle kroppe (det er sgi nok derfor de er så tunge, trods deres udseende :)) Alle I andre vil sikkert sige noget tilsvarende om jeres racer :slight_smile:

Katte er smukke - men det er en porcelænsfigur også. Det er indholdet, der tæller i sidste ende. :hjerte:

Skønhed er jo netop vældig subjektivt. Nogle mennesker synes uden tvivl at siameserne er nogle grimme spidsnæsede piberenserkatte mens andre vil mene at en perser ligner en kat der er faldet ud af tørretumbleren med næsen forrest :wink:

Men selvfølgelig er det også det indre det kommer an på. Jeg ville bare ikke kunne vælge en race jeg selv synes er … skal vi være diplomatiske og kalde det “mindre pæne” uanset hvor dejligt et sind den så måtte ha’. Jeg kunne f. eks. ikke tænke mig en burmeser, uanset at deres “indholdsfortegnelse” lyder vældig meget som "mig - fordi de ser så sure ud L

Og jeg ved på forhånd at jeg ikke ville gide en race der krævede en masse pelspleje, uanset hvor flotte og dejlige de ellers er. Jeg kan sagtens beundre f. eks. en NFO men også sagtens tænke “men pyh alt det pels” :slight_smile:

Så det hænger da naturligvis sammen, både indhold og indpakning. Men når man så kan få begge dele i en siameser/orientaler, hvorfor så lede videre :wink:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;646958]

Så det hænger da naturligvis sammen, både indhold og indpakning. Men når man så kan få begge dele i en siameser/orientaler, hvorfor så lede videre ;)[/QUOTE]

Jamen du har ret. Selvfølgelig. Men omvendt . uanset hvor smuk jeg syntes en kat var, ville jeg ikke anskaffe den, hvis jeg ikke kunne holde dens væremåde ud. Hvis jeg ikke elskede dens sind. Det ville være synd for både katten og mig :wink:

Manden har i mange år, sådan on and off, fablet om en British Blue… men helt ærligt… Når man er vandt til Siatalerne så lyder en brite altså lidt … kedelig (håber ikke jeg fornærmer brite-ejere, det er altså ikke meningen)

så det er f. eks. en kat jeg ikke ville være vild med at få, selvom de da har en flot farve. Så hellere en Korat, de lyder som om de ville passe bedre til min opfattelse af hvordan en kat skal være :smiley:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;646960]Manden har i mange år, sådan on and off, fablet om en British Blue… men helt ærligt… Når man er vandt til Siatalerne så lyder en brite altså lidt … kedelig (håber ikke jeg fornærmer brite-ejere, det er altså ikke meningen)

så det er f. eks. en kat jeg ikke ville være vild med at få, selvom de da har en flot farve. Så hellere en Korat, de lyder som om de ville passe bedre til min opfattelse af hvordan en kat skal være :D[/QUOTE]
Jeg tror altså også både sia/orier og koraten ville være gladere for hinandens selskab :gruble: Det er trodt alt “kusine-racer”. Men det ved Camilla bedre :slight_smile:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;646960]Manden har i mange år, sådan on and off, fablet om en British Blue… men helt ærligt… Når man er vandt til Siatalerne så lyder en brite altså lidt … kedelig (håber ikke jeg fornærmer brite-ejere, det er altså ikke meningen)

så det er f. eks. en kat jeg ikke ville være vild med at få, selvom de da har en flot farve. Så hellere en Korat, de lyder som om de ville passe bedre til min opfattelse af hvordan en kat skal være :D[/QUOTE]

Altså, vi havde jo Fysse - en lidt atypisk blå BRI hankastrat - som KOR var meget glade for:) Hvis man vælger den rigtige killing, er BRI absolut en god kammerat for flere KOR. Jeg ville nok ikke vælge at sætte én BRI og én KOR sammen…

KOR og SIA/ORI/BUR er abslout gode kombinationer:ok:

Det har jeg da heller ikke påstået, jeg siger bare hvad jeg vil vælge ud fra og jeg kunne ikke finde på at vælge en kat bare fordi jeg synes det er flot. Da der er andre og vigtigere kvaliteter jeg synes skal komme først…

:smiley: Gamle dekattere kan måske huske et desperat hyl fra mig for sådan ca 3 år siden… Det lød noget i retning af:
HVAD F SKAL JEG MED EN PERSER???
Jeg havde nemlig fået øje på en lille perserkilling, som !sagde! mig noget… som have et glimt i øjet som jeg aldrig tidligere havde set hos en perser(killing) - som jeg rent ud sagt faldt pladask for…

[QUOTE=TrekkieGrrrl;646958]
Men selvfølgelig er det også det indre det kommer an på. Jeg ville bare ikke kunne vælge en race jeg selv synes er … skal vi være diplomatiske og kalde det “mindre pæne” uanset hvor dejligt et sind den så måtte ha’.[/QUOTE]

Perseren er som race alt det, jeg IKKE vil have ved en af mine katte… Jeg synes bestemt ikke de er kønne, De er da søde nok men det generelle temperament er meget for kedsommeligt og så alt den pelspleje :S

Men jeg har lært aldrig at sige aldrig… for nu bor der jo rent faktisk en perser i mit hjem… oven i købet en rød, vældig godt typet perser…
Bare fordi han havde et lille glimt i øjet :inlove:

(At han så er klippet ned max 5 minutter efter at jeg har besluttet at hans udstillingskarriere er slut - det er en helt anden historie :slight_smile: )

Jeg synes heller ikke pelsplejen ved perseren er det allerfedeste - det er derfor Exotic Shorthair er sådan en dejlig race :inlove: Så får man en perser uden alt pelsbøvlet.

Og nu synes jeg jo så at den lange bløde pels er det pæneste ved en perser :wink:

Altså katte er søde uanset race. Men jeg syn’s altså ikke fladsnuder er ret pæne. Sikkert fordi jeg er vandt til det stik modsatte :slight_smile:

Jeg synes ikke nødvendigvis man behøver eje den smukkeste kat, hvilket jeg kan se andre er enig med mig i.
Det vigtigste er trods alt, at kattens sind passer :ok:

Jeg synes i øvrigt også Bengalen er en vildt smukt kat! Dens hovede kan være lidt “kedeligt”, men krop og mønster :wow:

Jamen, så er vi enige. Jeg beskæftigede mig i første omgang mest med udseende, fordi det var trådens emne. (æstetik og det udseende, der appellerer til os)
Ikke fordi jeg syntes udseendet er vigtigst. :slight_smile:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;647207]Og nu synes jeg jo så at den lange bløde pels er det pæneste ved en perser :wink:

Altså katte er søde uanset race. Men jeg syn’s altså ikke fladsnuder er ret pæne. Sikkert fordi jeg er vandt til det stik modsatte :)[/QUOTE]

Nemlig… men man vænner sig jo også til alt… Jeg synes fx ikke at Brian er helt så forfærdeligt GRIM, som da han lige var flyttet ind :smiley: Køn bliver han nok aldrig… men grim, nja… mindre pæn vil jeg nok kalde det idag :klapper:

Og den der lange bløøøøde pels… er du klar over, hvor meget arbejde, der skal til for at holde den sådan…damn - jeg står jo konstant og flår i perserpels, med mindre jeg da vasker kræer :besvimer:
Dog… når han er i fuld pels og helt ny-showvasket… så ser han altså lidt godt ud :love2: