Katteudstillinger og beroligende midler til katte

I forbindelse med besøg på katteudstillinger, har jeg bemærket at nogle katte
får et eller andet beroligende middel sprøjtet i munden - inden katten skal posere hos dommerne.
mit spørgsmål: Ville katten ikke have det bedre - ved ikke at være udstillingskat.

Jo - jeg er helt enig :slight_smile:

Der er nogle udstillere, som bruger Bachs blomstermedicin - men jeg tror nu nok at det mere er for deres egen skyld end for kattens, for det virker næppe særligt beroligende lige dér …

Men ellers jo, hvis man har en kat, som ikke bryder sig om udstillinger, så skal den blive hjemme! Jeg har haft mange katte, som sikkert ville klare sig glimrende på udstillinger, men de bryder sig ikke om det, så de kommer ikke med …

Jeg er helt enig med Vivi og Camilla, katte der ikke bryder sig om udstillinger bør blive hjemme.

Mweget enig med både Camilla og Vivi…
Dog vil du kunne se mig give min ene kat noget sådan ca 1 - 2 timer før udstillingen slutter… Han lider af køresyge og får derfor bla både nogle små 2perler" og nogle homøopatiske dråber, så han kan klare køreturen…

Så kan man diskutere, om sådan en kat overhovedet skal udstilles… Jeg forsøger at begrænse hans ubehag ved at deltage i udstillinger så tæt på hans hjem som muligt… Faktisk tager det som regel kortere tid at køre til disse, end det tager at køre til dyrlægen eller ud for at få ham vasket (hvilket vi gør med jævne mellemrum)… Det kan jeg stå inde for.

I nogle tilfælde klart jo!

I andre tilfælde gives blomsterdråber (i et forsøg på at tage den værste uro ved at være i nærheden af så mange fremmede katte), som enten virker eller ikke - de virker kun meget sjældent med øjeblikkelig virkning, som du beskriver, at de bruges.
Husk på, der forlanges meget af udstillingskattene - udstillinger er bestemt ikke en naturlig situation for dem - nærværet af alle de fremmede katte, som man ikke kan komme væk fra, er meget stress for kattene.
De fleste katte lærer hurtigt, at deres eget bur er deres trygge hule, hvor de andre katte ikke kan genere dem. Nogle katte bryder sig så ikke specielt om at skulle ud af hulen og være blandt de andre katte - her kan nogle blomsterdråber tage den værste stress i situationen.

Andre katte finder sig aldrig helt til rette i deres eget bur - for dem vil det være bedst at blive hjemme, blomsterdråber eller ej.

Ups… glemte lige en lidt væsentlig fodnote…

Selv om man har holdningen at enkat, som ikek kan lide udstillinger, skal blive hjemme, så er der jo lige den finte, at man er nødt til at opdage det før man kan handle på det :slight_smile:
Nogle katte ved man ikke skal med, de er lette at holde hjemme… Men nogle gange, så opdages det først på selve udstillingen…
Der kan det nogle gange med fordel godt betale sig at give fx lidt Bachs Rescue Remedy, for at få katten til at slappe af i her og nu situationen…

Hej Tak for de gode svar…Ved ikke hvorfor at jeg tager på katteudstillinger, når jeg som regel bliver lidt
frustreret over at se alle burkattene!!! Nå, jeg er nok bare en overbeskyttende katte-mor

[QUOTE=tullefnus;843086]Hej Tak for de gode svar…Ved ikke hvorfor at jeg tager på katteudstillinger, når jeg som regel bliver lidt
frustreret over at se alle burkattene!!! Nå, jeg er nok bare en overbeskyttende katte-mor[/QUOTE]

Derhjemme går kattene ikke i bur:), så det er kun en enkelt dag engang i mellem - det kan de fleste katte godt tolerere;) Som oftest falder de til ro i buret og sover dagen væk - ligesom de ville gøre derhjemme:ok:

Og rigtigt mange af dem nyder den ekstra opmærksomhed, de får fra både ejer, publikum og dommer - så selvom det ikke er et naturligt scenarie for kattene, er det relativt få, det er “synd for” :slight_smile:

Og når de kommer hjem er de i rigtig hopla… meget, meget vågne som regel :smiley:

at nogle vælger at give katten naturmedicin fx Bachs Rescue Remedy har jeg intet problem med, der hvor filmen knækker for mig er når der gives direkte beroligende medicin fx plegicil, der burde katten klart blive hjemme alternativ kører hjem øjeblikkeligt.

Det er så også imod alle regler!

Ja… men nogle gør det ikke desto mindre alligevel :thumbdown:
Jeg lærer aldrig at forstå at det skulle være SÅ vigtigt, at udstille, at man vil lade sin kat dope…

[QUOTE=Ann K;843102]Ja… men nogle gør det ikke desto mindre alligevel :thumbdown:
Jeg lærer aldrig at forstå at det skulle være SÅ vigtigt, at udstille, at man vil lade sin kat dope…[/QUOTE]

desværre ja så forekommer det, ligesom Belledonna dråber er forbudte men forekommer.

Hvad gør I så, når I ser en udstiller doper sin kat…gør I noget altså anmelder denne udstiller til sekretariatet/klubben?

Jeg må indrømme at jeg havde blomstermedicin med til Lucky, men det var netop fordi det var hans første udstilling, og jeg havde ingen ide om, hvordan han ville reagere på at blive placeret i et bur så lang tid :slight_smile:

Det viste sig jo så at det slet ikke var nødvendig, men han burde nok havde haft lidt inden køreturen frem og tilbage :smiley:

Ja det ville jeg såfremt jeg kan bevise min påstand.

Hvis jeg ser det, så spørger jeg faktisk ind til, hvad det er der bliver gjort…
Meget ofte er det tale om småting… og ikke doping…
Hvis du fx ser mig eller en bestemt huskatteudstiller, stå med en stor lyserød pille, så er der tale om køresygemedicin :wink:

Hvis nogensinde jeg ser eksempler på at en kat har fået dryppet øjne… så er jeg at finde i udstillingssekretariatet pr omgående! Hvis ellers personerne her handler hurtigt nok, vil de ret let kunne få syn for sagn, og så satser jeg da virkelig på at de vil handle og reagere udfra, hvad der nu engang står i den pågældende klubs/organisations regelsæt…
(Og jeg er flintrende ligeglad med om nogen skulle mene, at jeg anmelder den slags pgr frygt for konkurrence!!! Eller, hvad der nu kan sladres om bag ens ryg… Man gør bare ikke den slags! basta! og forsøger man at svine mig til, fordi jeg anmelder øjendrypning eller doping, så siger det så meget mere om anmelderen end om mig :slight_smile: )

What??
Er der udstillere der bruger plegicil på katte??