Katteudstillinger og beroligende midler til katte

[QUOTE=PiaR;843113]What??
Er der udstillere der bruger plegicil på katte??[/QUOTE]

Jeg har kun hørt om det på anden hånd… men ja… også danske udstillere…
Da jeg fik det at vide, blev det oven i købet sagt med så stor en selvfølge at jeg bare sad og gabte dumt!

Øjendrypning, vil du fortælle om det… for jeg aner simpelthen ikke hvad og hvorfor :slight_smile:

[QUOTE=PiaR;843113]What??
Er der udstillere der bruger plegicil på katte??[/QUOTE]

Jeg er direkte blevet opfordre til at give min hunkat plegicil :frowning: da hun er nervøs på udstillinger.

Ikke at jeg vil nogensinde ville gøre, hun var kun på den ene udstilling og komme ikke med mere, jeg overvejet kraftig at kører hende hjem, dog slappede hun af i buret, så der fik hun lov at blive resten af dagen.

Plegicil er svjv et receptpligtigt beroligende middel - hvilke dyrlæger udskriver en recept på et beroligende middel, fordi katten skal pa show:? Man må formode, det ikke kun bruges pà udstillinger:? Eller er det bare mig, der er himmelråbende naiv:?

Nogle hensynsløse mennesker gør det på perserne/exotics, for at få “åbnet” øjnene, så man kan se at de er fine store og runde…
En kat som Brian fx ville nogle vælge at dryppe øjnene på… han har dem jo altid delvist knebet sammen fordi han har så travlt med at spinde og nyde sit ophold (eller bare sove :smiley: ) på dommerbordet…

Davs Dyrlæge… vi skal have kattene med på denne her rejse, men Mis reagerer jo med noget nær panik, når han kommer i katten… Kan du ikke skrive et eller andet ud, så vi kan rejse uden at han sidder og er så bange???
Jo, siger den venlige dyrlæge og skriver en recept ud på fx 20 piller…

Nej… du er ikke naiv!
Men - du har bare en helt anden moral og etik omkring at udstille dine katte, end de, som bruger den slags midler har…

[QUOTE=Ann K;843126]Nogle hensynsløse mennesker gør det på perserne/exotics, for at få “åbnet” øjnene, så man kan se at de er fine store og runde…
En kat som Brian fx ville nogle vælge at dryppe øjnene på… han har dem jo altid delvist knebet sammen fordi han har så travlt med at spinde og nyde sit ophold (eller bare sove :smiley: ) på dommerbordet…[/QUOTE]

:slight_smile: Ok :slight_smile: Ja jeg vil da foretrække en sovende kat… Så ved man da de er helt cool med “forestillingen” :wink:

Jeg forstår ikke, at man tager en kat med, der skal dopes, for at den kan klare at være på udstilling.

Jeg havde to med her sidst, hvor ingen af dem havde været med før. Den ene på knap 2 år tog det ganske pænt, dog var hun ikke voldsomt vild med at få en finger kørt rundt i ansigtet hele tiden af dommeren. Den anden på 7 mdr. ville helst ikke være i buret i starten, men inden dagen var omme, lå de begge og snorksov i en stor bunke :slight_smile:

Det stunt lavede Brian, da vi var i Rangsdorff sidste år…
Udstillingen foregår over tre dage og starter derfor allerede fredag eftermiddag, hvor den så fortsætter til langt ud på aftenen…
Brian har ingen problemer med at holde sig vågen om dagen… men om aftenen, da sover man altså!!! :regler: -LOL han kan da virkelig ikke tage sig af at en eller anden dommer begynder at pilleroderage på ham… De sidste to ringe er jeg faktisk stensiker på at han sov også under dommerens håndtering ind og ud af dommerburene :klapper:

Jeg er sikker på at jeg kunne skaffe en flaske plegicil inden for 10 minutter.
Masser af hestefolk har det stående i medicinskabet.

Men at give det til en kat??
Om jeg fatter det!

Naturmidler er ok i min terminologi, men sgi ikke receptmedicin - bare for at kunne udstille?
Det er sygt.

Jeg måtte hen og købe Bachs blomsterdråber til Viggo, den dag i Frederiks, da de lavede det stunt med højttalerne. Det var hans første udstilling og nøj hvor blev han bange. Blomstermedicinen tog toppen af hans rædsel og han faldt lidt til ro i buret igen.
Men selvfølgelig ville jeg ikke bruge det hvis jeg tog på udstilling tit og ofte, så ville den mis blive hjemme som ikke brød sig om det. Blandt andet derfor vi aldrig har haft Leopold med på udstilling. Han fik sin ilddåb i Givskud, til en udstilling der. Han var så uheldig at få et bur lige ved siden af abeburet og det brød han sig bestemt ikke om, så jeg lovede ham det var sidste gang.
Knus Elin

http://www.felisdanica.dk/index.php?SectionID=224&WebsiteID=1&LanguageID=1
Du skal heeeelt ned i bunden til skemaet og se under pkt. 8.2: “Dopede katte. + Katte der har fået beroligende midler, som påvirker nervesystemet og/eller midler, der udvider pupillerne” Det betyder at katte, uanset om det er Bach’s eller whatever, bliver Disq! Og husk vi skriver under på at vi har læst og forstået de regler…

[QUOTE=tullefnus;843086]Hej Tak for de gode svar…Ved ikke hvorfor at jeg tager på katteudstillinger, når jeg som regel bliver lidt
frustreret over at se alle burkattene!!! Nå, jeg er nok bare en overbeskyttende katte-mor[/QUOTE]

Jeg synes så absolut ikke det er synd for de katte, der godt kan lide udstillinger :slight_smile:

De katte jeg udstiller synes som regel det er sjovt at komme med og nyder en hel dag med den udelte opmærksomhed, fremmede mennesker der vil snakke osv.
Og ja - de sidder i bur, men det er kun en enkelt dag i ny og næ - ikke noget der sker dagligt :slight_smile:

[QUOTE=dkkorat;843079]I nogle tilfælde klart jo!

I andre tilfælde gives blomsterdråber (i et forsøg på at tage den værste uro ved at være i nærheden af så mange fremmede katte), som enten virker eller ikke - de virker kun meget sjældent med øjeblikkelig virkning, som du beskriver, at de bruges.
Husk på, der forlanges meget af udstillingskattene - udstillinger er bestemt ikke en naturlig situation for dem - nærværet af alle de fremmede katte, som man ikke kan komme væk fra, er meget stress for kattene.
De fleste katte lærer hurtigt, at deres eget bur er deres trygge hule, hvor de andre katte ikke kan genere dem. Nogle katte bryder sig så ikke specielt om at skulle ud af hulen og være blandt de andre katte - her kan nogle blomsterdråber tage den værste stress i situationen.

Andre katte finder sig aldrig helt til rette i deres eget bur - for dem vil det være bedst at blive hjemme, blomsterdråber eller ej.[/QUOTE]

Det der er en glimrende beskrivelse af Adelie. Hun finder sig pænt i køreturen og så snart hun er inde i sit bur er hun glad og kælen, kommer gerne hen til tremmerne med små bukkespring hvis nogen står og ser på hende. Mem at komme UD af buret og hen i nærheden af de andre katte… så er det hun bli’r muggen og skælder ud på alt og alle L Hun er ikke sådan RIGTIG gal, jeg kan sagtens stå med hende (efter at vi har trænet selve det at blive stået med altså) men hun bruger en mund af den anden verden. Sidst kostede det hende nomineringen, fordi dommeren, meget naturligt, foretrak temperamentet hos konkurrenten.
Så snart hun var tilbage i sit bur var hun glad igen.

Nu er det så kun 2. gang jeg har haft hende med på udstilling. Og anden gang gik allerede klart bedre end første, så noget af det er også træning eller tilvænning. Men jeg har da overvejet at “dope” hende med et eller andet. Jeg har bareikke helt fundet ud af med hvad… hun skal jo heller ikke blive sløv, helst L

[QUOTE=Dorte Birkedal;843168]Felis Danica – Racekatte – udstilling og opdræt – medlem af Federation Internationale Féline (FIFe)
Du skal heeeelt ned i bunden til skemaet og se under pkt. 8.2: “Dopede katte. + Katte der har fået beroligende midler, som påvirker nervesystemet og/eller midler, der udvider pupillerne” Det betyder at katte, uanset om det er Bach’s eller whatever, bliver Disq! Og husk vi skriver under på at vi har læst og forstået de regler…[/QUOTE]

Der er altså noget jeg lige skal have styr på så :slight_smile:

Blomsterdråberne… har jeg da set flere hælde på deres katte når jeg har været afsted som publikum… Det er et naturpræp. som nogle mener virker, andre mener ikke det virker…

Jeg havde det med i den bedste tro… men går det virkelig ind under “doping” ?

Jeg vil mene der tænkes på receptpåligtig medicin. Ingen VED jo om blomsterdråberne “påvirker nervesystemet” - det må man jo ikke engang reklamere med når det er et naturpræparat af den type :slight_smile:

Og umiddlelbart ville jeg tro det samme gælder for Zylkene.

Hm måske jeg skal til at gi’ dem mælk på udstillingerne :wink: Det ville de elske :slight_smile:

Netop, og siden det også kan købes på udstillingerne, ja så må jeg indrømme at jeg slet ikke bare har overvejet, at det kunne være ulovligt.
Nå men det var heldigvis ikke nødvendigt til Lucky :slight_smile: Så ingen “skade” sket :slight_smile:

Der er katte der nyder udstillinger - min Craic er en af dem. Ham tager jeg ofte med BARE for at han skal have en ekstra sjov dag. Han elsker al den opmærksomhed han får, at gå fra menneske til menneske og blive kælet med - og når han kommer tilbage til buret - så ruller han sig sammen og sover til næste gang han skal ud og hilse på folk.

Omvendt er der katte der er bange og usikre på udstillinger - eller endda sure. De bør ikke komme på en udstilling. MEN - et af problemerne med katte er, at dels kan man ikke se på en kat derhjemme om den er til udstillinger eller ej. Dels er der katte der skal have lidt tid til at lære at udstillinger er sjove - og så kan der ske ting på udstillinger der er voldsomme og som kan skræmme selv en kat der normalt synes at udstillinger er sjove. Ikke spor anderledes end hvad en kat oplever iøvrigt i dens liv.

Når det er sagt, så er det vigtigt for mig, at man i så høj grad som muligt indretter udstillingerne efter KATTENS behov - og ikke efter dommere/katteejere eller endda publikums behov. Gør man det i så høj grad som muligt så vil man faktisk i mange tilfælde netop tilgodese alle andre - for en kat der får sine behov dækket - vil vise sig bedre for både dommere og pulikum - og dermed også gøre det til en større glæde for ejerne at have den med.

[QUOTE=Teresa Guldager;843270]Der er katte der nyder udstillinger - min Craic er en af dem. Ham tager jeg ofte med BARE for at han skal have en ekstra sjov dag. Han elsker al den opmærksomhed han får, at gå fra menneske til menneske og blive kælet med - og når han kommer tilbage til buret - så ruller han sig sammen og sover til næste gang han skal ud og hilse på folk.
.[/QUOTE]

Det er også hovedårsagen til at jeg slæber Ib med mig. Han har ikke de store chancer for nogensinde at vinde det helt store selvom han vokser sig pænere og pænere, og han synes det er SÅ SYND for ham når han kører i bil. Men når han først er på udstillingen ELSKER han det! Masser af mennesker der vil nusse ham og som han kan charmere :smiley:

Tak for de mange indlæg. Rart at det ikke kun er mig der ikke helt kan forstå hvorfor katte skal udstilles. Nyd jeres sføde misser istedet.Knus fra kattemor til Tullefnus