Kattevægt - fabrikat og præcision

Jeg trænger til en ny køkkenvægt og da jeg jo ved at jeg i løbet af de kommende år også får brug for en killingevægt, tænkte jeg at to fluer og sten og…

Har I 1 gram eller 2 gram præcision?
Hvad er need to have og hvad er nice to have?
Er der et mærke der kan anbefales?
Har I en speciel skål/hulning som en del af vægten?
Eller har I killingen i en margrete skål el.lign?
Er der noget jeg har glemt?

På forhånd tak for ideer som kan klare både at være badevægt og killingevægt :slight_smile:

En alm køkkenvægt fra OBH med 1 grams interval og så en god plasticskål :slight_smile: Det gør tricket ganske udmærket :slight_smile:

En alm. køkkenvægt med 1 grams interval og op til 5 kg (det sidste mest fordi det er rart ifht voksne katte). Jeg har en lille gammel papkasse, som passer perfekt i størrelsen, som jeg bruger fremfor en skål. Den kan jeg også stille de voksne på nemlig. Faktisk er jeg ret så sikker på at det er Luise, der kom med papkassen til killingenus hos os i 2012, fordi jeg havde vundet et eller andet vi væddede om, og hun kom med det deri :tihi:

5 kg er fint til og med MCO ungdyr, men voksen naaa ikke mange holder sig under der.
1 gram præcision- tjek.

Afledt spørgsmål- hvor tit vejer I voksne dyr?
Regelmæssigt og hvis ja hvorfor og hvor tit?

5 kg er fint til og med MCO ungdyr, men voksen naaa ikke mange holder sig under der.
1 gram præcision- tjek.

Afledt spørgsmål- hvor tit vejer I voksne dyr?
Regelmæssigt og hvis ja hvorfor og hvor tit?

Til voksne bruger jeg en fodervægt jeg havde til min hest. Den har også 1 gram interval men kan veje til 35 kg, Det når en Mang Ku vist ikke engang op på :wink: :smiley:
De bliver vejet ved årligt tjek, og i mine hunkattes tilfælde umiddelbart efter parring.

[QUOTE=HolmeInc;1289392]5 kg er fint til og med MCO ungdyr, men voksen naaa ikke mange holder sig under der.
1 gram præcision- tjek.

Afledt spørgsmål- hvor tit vejer I voksne dyr?
Regelmæssigt og hvis ja hvorfor og hvor tit?[/QUOTE]

Hehe, mine voksne EUR drenge kan heller ikke være der, men vi kan også sige at så kan jeg følge vægten på de hjemmeboende til de ca. er voksne :slight_smile: Men det er lidt forskelligt. Når de først er blevet nogle år og ligger stabilt, så er det nok kun en 3-4 gange om året (heraf typisk hos dyrlægen) at jeg gør det. Hos drægtige og katte der vokser er det selvfølgelig noget oftere.
Hos de voksne gør jeg det for at have et reference punkt ifht at se hvor meget en kat enten har tabt sig eller taget på, hvis jeg får øje på at jeg synes der er noget, der har ændret sig :slight_smile:
Af samme fordel kan det faktisk også være fornuftigt at vide hvad ens kats normal temperatur er, men det har jeg så alligevel aldrig fået taget mig sammen og målt :høhø:

35 kg det er så nok fint:-) De bliver sat på kur hvis vægt går i den retning, jeg skal jo også kunne løfte dem… Jeg må en tur ud på hestefodersiderne for inspiration.

Re. temperatur så er den og vægt jo ganske givet fint at kende. Veje dem magter jeg fint og helt enig, men at tage temperatur naaa der springer jeg nok over. Men principielt enig, bare ret langt til handling…

35 kg det er så nok fint:-) De bliver sat på kur hvis vægt går i den retning, jeg skal jo også kunne løfte dem… Jeg må en tur ud på hestefodersiderne for inspiration.

Re. temperatur så er den og vægt jo ganske givet fint at kende. Veje dem magter jeg fint og helt enig, men at tage temperatur naaa der springer jeg nok over. Men principielt enig, bare ret langt til handling…

Mange bruger også babyvægte. De har fordelen af at være aflange.

Jeg bruger selv en køkkenvægt, som mine tøser har lært at stå stille på.

Vægt til små killinger har jeg ikke lige :wink: Men til voksende killinger/katte bruger jeg bare vores almindelige badevægt, der går fra 2 kg, i en papkasse.

Mine voksne bliver vejet 3-12 gange om året :tihi: Det første år vejer jeg killinger månedligt, så er der sådan en bliver Hugo også vejet hele tiden - de andre må næsten ikke komme i papkassen :dokdok:

jeg har købt mig en kuffertvægt til de voksne - så vejer jeg kat i transportkasse med den :slight_smile: Når først de er voksne så dur det fint for mig med 10g interval :slight_smile: til killinger bruger en hel almindelig køkkenvægt med 1g interval :slight_smile:

Det er nemlig meget nemmere at veje dem i transportkassen. Vi har brugt denne bagagevægt i flere år.

Ja, jeg købte også en brugt kuffertvægt af Jeanette herinde, og havde den liggende i et års tid før jeg så endelig fik husket den der gode løsning - og så virkede den selvfølgelig ikke :klapper: Typisk at jeg bruger et år på at huske den slags og så kan jeg bruge det næste år på at huske at købe en ny! :tihi:

Vi har brugt kuffertvægt, men det er slet ikke en succes her i huset. Vægten er aldrig ens fordi kattene bevæger sig for meget, og det kan de åbenbart ikke lide.

At få Muffe i en kasse bare for at veje ham syntes vi også lige var meget nok :slight_smile:

Det er også den, jeg har + en IKEA-pose. Dem er der ingen problemer med at få kattene til at gå i :slight_smile:

Det er samme koncept jeg bruger med fodervægten :slight_smile:

Killinger vejer jeg dagligt på en alm. digital køkkenvægt med 1 grams intervaller. Jeg bruger en melamin-skål i passende størrelse.
Til de voksne katte har jeg en babyvægt købt i Fakta for nogle år siden.

De voksne katte var generelt blevet lidt for runde. Jeg ændrede derfor i fodersammensætningen tilbage i april, og vejer dem 1-2 gange om måneden for at følge deres vægttab.

babyvægte koster ikke alverden fra england selv incl porto- sådan en har jeg til voksne. Babyer ryger bare i en magrethe skål og på min køkkenvægt som kostede 79 kr i kvivkly

Tak for jeres mange fine input!
Ny køkkenvægt op til 5 kg med 1 grams præcision er på vej til mit køkken.
Skal lige have bestemt om det er babyvægten eller om det bliver kuffertvægten; det skal jeg lige have fundet ud af.

Men endelig hvis der sidder en med en genial ide, så kom endelig frem :slight_smile: