Hej,
Min killing på 15 uger var til dyrlæge for 2 uger siden fordi han gik og nyste og så kiggede hun på ham og sagde at det var fordi han havde øjenbetændelse og det gik ned til næsen og drillede… Han fik øjendråber som jeg har givet ham i lidt over en uge, men han nyser stadig.
Han spiser godt og leger og har ikke feber. Han er vaccineret 2 gange hos opdrætter.
Han har også stadig nogle klatter ved øjnene, men jeg tænker at det måske kan være fordi han er exo?
Er der nogle der ved hvad det evt kan være?
Jeg må bare til dyrlæge endnu engang…
Det må opdrætteren være den, der bedst kan svare dig på - har du talt med ham/hende?
ja jeg har snakket med hende, men hun sagde at der ikke var noget hjemme hos hende.
[quote=Kylesa;380933]Hej,
Min killing på 15 uger var til dyrlæge for 2 uger siden fordi han gik og nyste og så kiggede hun på ham og sagde at det var fordi han havde øjenbetændelse og det gik ned til næsen og drillede… Han fik øjendråber som jeg har givet ham i lidt over en uge, men han nyser stadig.
Han spiser godt og leger og har ikke feber. Han er vaccineret 2 gange hos opdrætter.
Han har også stadig nogle klatter ved øjnene, men jeg tænker at det måske kan være fordi han er exo?
Er der nogle der ved hvad det evt kan være?
Jeg må bare til dyrlæge endnu engang…[/quote]
Som jeg forstår det har din nu 15 uger gamle killing for to uger siden været til dyrlæge - ergo var den så 13 uger.
At han er vaccineret to gange hos opdrætter (det må være meget tidligt) giver sikkert ikke den optimale dækning, da killingen er vaccineret så ung og måske stadig har maternelle antistoffer fra moderen - så virker vaccinen ikke optimalt. Vaccinen virker optimalt når killingen ikke har flere maternelle antistoffer fra moderen - det har den ikke når den er 16 uger og der er den også igang med at bygge eget immunforsvar op.
en killing skal hverken nyse eller ha’ klatter i øjnene - det er en eller anden virus. Ta’ en snak med opdrætteren
Jeg kan se du kun har en kat - så hvor skulle det ellers komme fra?
Hvilken klinik har du været på? - du kan jo få øjesnasket resistensbestemt:-)
Det er ikke normalt, at virussygdomme varer flere uger uden andre symptomer end nysen. Så vidt jeg kan forstå, har han slet ikke været syg? Altså på den måde, at han var alment påvirket, manglende spiselyst mv.?
Jeg har været henne på den dyrlæge som er på istedgade. Hun sagde at han virkede sund og rask ud over det med øjenbetændelsen… hun lyttede på hans lunger og der var intet og hans vægt var flot. Jeg synes bare det er så ærgeligt at det skal være sådan her. Det er især om morgenen at han nyser og det lyder nogle gange lidt spruttende.
Ja han er alene kat så jeg har ikke andre katte der kan smitte ham. og han har ikke adgang til at komme ud. Han spiser normalt og leger helt vildt så han er ikke påvirket på den måde…
Er det gule klatter - øjeslimhínderne må ikke være mere røde end dine - og ikke hævede.
Da ingen ved hvad det er - er rådet sikkert ikke meget værd - men kloramfenekol (flydende øjedråber) har den fordel det også går i næsekanalerne og renser. Desværre tager det ikke mere heftige ting.
En killing der bryder ud mes not og snue efter kun 1 uge i nyt hjem (hvor der ikke er andre katte ), har næsten helt sikkert haft det i kroppen da den flyttede. Har du andre katte ?
Jeg har ikke andre katte, nej. Det hvide i hans øjne er stadig lidt blodsprængt, men de er kun lyserøde. De er ikke hævede. Det der kommer ud er lidt brunligt…eller det sætter sig i hvert fald i pelsen som lidt brunt. Der sætter sig også nogle små sorte bussemænd i næsen på ham. Suk…jeg vil bare gerne have at han er sund og rask.
I et tilfælde som dit, syntes jeg altså at opdrætter skal tage ansvaret og betale for behandlingen - det er typisk herpes din mis har. (Det har de fleste katterier, også selvom de påstår noget andet) og det bryder ud vd stress.
Var jeg dig ville jeg få lavet en test på de øvre luftvejssygdomme, der kan være mulige. Mener min dyrlæge for nylig fortalte mig, at en sådan test koster 1200 kr.
Mit bedste gæt er clamydophila - men det er rent gæt ud fra de milde symptomer du beskriver.
Jeg har også lige skrevet til hende og spurgt om det kan være herpes. Han er ikke vaccineret mod clamydia… så tænker om det kan være det?
[quote=Vivi_Fletcher;380962]Var jeg dig ville jeg få lavet en test på de øvre luftvejssygdomme, der kan være mulige. Mener min dyrlæge for nylig fortalte mig, at en sådan test koster 1200 kr.
Mit bedste gæt er clamydophila - men det er rent gæt ud fra de milde symptomer du beskriver.[/quote]
Hvad kan man gøre hvis det er clamydia?
Jow, men i så fald er det ikke første gang killingen har det og et mildt udbrud plejer ikke vare flere uger.
Er det herpes er der jo i øvrigt ikke noget at betale for, eftersom det er en virus og dermed ikke behandles
Banke under bordet - jeg vaccinerer heller ikke mod Chlamydia - ikke set i katteriet.
Hvad der vaccineres mod - hvordan og hvornår - det er noget der gøres afhængig af hvad der ses i katteriet.
[quote=Vivi_Fletcher;380965]Jow, men i så fald er det ikke første gang killingen har det og et mildt udbrud plejer ikke vare flere uger.
Er det herpes er der jo i øvrigt ikke noget at betale for, eftersom det er en virus og dermed ikke behandles :-)[/quote]
Næ måske ikke, men syntes du det er fair at en killingekøber skal rende til dyrlæge efter en uge med en syg kat ?? ( Dyrlægen er jo ikke gratis - uanset om der kan behandles eller ej)
Det kan behandles ved jeg. Mener det er noget med længere tid (3 uger) på antibiotika.
Næ - men det er der vist heller ingen der har sagt