Killingefoder - Hvilket mærke og produkt?

Hej alle i kattegale:)

Jeg har en voksen birmapige og 2 huskatte-killinger på omkring 5 mdr.
Jeg skal have noget nyt killingefoder, som alle 3 kan spise, da min birma måske er drægtig og også skal have killingefoder.

De har før fået Royal canin weaning og derefter growth, det er lidt svært at få fat i, og jeg vil høre jer om der er andre gode muligheder/alternativer?

Men jeg har ikke styr på hvad jeg skal kigge efter i et godt foder, så derfor håber jeg lidt på jeres hjælp:p:kryds:

Hvad med Royal canin kitten ?:?
Ellers Hill’s ?
Andre mærker ?

Derudover får min birma royal canin sensibel 33, og oral care, som altid står fremme så alle kan spise det hvis de har lyst, killingefoderet står også altid fremme.

Et lille ekstra spørgsmål…
Jeg bruger mest Royal canin, da det ligesom for mig er det sikre, og det er hvad de er vant til, men man hører jo en del om at der er bedre foder derude, så jeg overvejer at skifte eller tilføje noget Orijen? Nogle der har nogle kommentarer, råd?:slight_smile:

Ville ikke købe mere killing foder find et godt voksen foder. Min dyrelæge siger det er slet ikke nødvendig.

Her hjemme bruger vi applaws , accana og orijen.

Jeg ville også kigge på noget kornfrit - herunder Applaws, Porta 21 (kan dog give splatmave, i hvert fald herhjemme), Orijen eller Acana Grasslands. Dertil supplere op med en godt vådkostprodukt indeholdende kød, f.eks. Porta 21, Applaws, Cosma eller Smilla.

[QUOTE=hmm;784352]Ville ikke købe mere killing foder find et godt voksen foder. Min dyrelæge siger det er slet ikke nødvendig.

Her hjemme bruger vi applaws , accana og orijen.[/QUOTE]

De skal have et killingefoder også :slight_smile:

Altså jeg skal finde et killingeprodukt fra nogle af de mærker du nævner ? - Eller snakker du om voksenfoder?

De får allerede vådkost flere gange dagligt: Applaws og FP21 og nogle gange sheba :slight_smile:

Er tørkosten jeg skal have helt styr på :slight_smile:

som min dyrelæge siger det er måske godt til de er 12 uger men ellers har de bedre af voksen foder for knaserne er større og de kan bedre få brugt deres tænder og hvis nogen af kattene er sterilseret eller kasteret så har de ikke godt af killing foder siger min dyrelæge.

så find et voksen foder

skal? nej det det skal de ikke ihverfald ikke når de er over et halvt år. Salgsgas - et godt voksenfoder er fint at vokse op på.

Jeg er blevert noget hooked på N&D grainfree fra Farmina http://swiflet.ultimize.dk/farmina/farmina/6/1/ efter jeg har indløbt både deres Gastro Intestinal og den med lam til en kat med dårlig mave. Jeg overvejer kraftigt at det fabrikat bliver foderet her i huset til alle. Dyrt ja, men ikke dyrere end andre super premium foder

Hvorfor? Orijen f.eks., er mere næringsrigt end killingefoder.

[QUOTE=hmm;784373]som min dyrelæge siger det er måske godt til de er 12 uger men ellers har de bedre af voksen foder for knaserne er større og de kan bedre få brugt deres tænder og hvis nogen af kattene er sterilseret eller kasteret så har de ikke godt af killing foder siger min dyrelæge.

så find et voksen foder[/QUOTE]

Jeg vil have at de får killingefoder da jeg også har en muligvis drægtig kat :slight_smile: Og de har også voksenfoder stående hele døgnet, også til tænderne, jeg vil gerne vide hvilket killingefoder der er godt :slight_smile:

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;784374]skal? nej det det skal de ikke ihverfald ikke når de er over et halvt år. Salgsgas - et godt voksenfoder er fint at vokse op på.

Jeg er blevert noget hooked på N&D grainfree fra Farmina ultimize.dk efter jeg har indløbt både deres Gastro Intestinal og den med lam til en kat med dårlig mave. Jeg overvejer kraftigt at det fabrikat bliver foderet her i huset til alle. Dyrt ja, men ikke dyrere end andre super premium foder[/QUOTE]

For mig skal de :slight_smile: - ikke noget med noget salgsgas, er mit eget valg, da jeg som sagt også har en måske drægtig hunkat. Men self. hvis voksenfoderet lever op til det samme som killingefoderet er jeg ligeglad med om det hedder voksen, eller killingefoder :slight_smile:

En drægtig hunkat der er i god kondition risikerer at blive fed at killingefoder - med det resultat hun har vanskeligere ved at føde da hun skal presse gennem en masse fedtvæv.

Tørkost og tænderne - fis i en hornlygte - det eneste der er godt for tænderne er rådt kød, dåsemad og tandbørstning

Hvis det er det, så er det jo self. ligemeget for mig om det bliver kaldt killingefoder eller voksen, det skal bare have de samme egenskaber som killingefoder, da jeg som sagt har en måske drægtig kat :slight_smile:

Men jeg har tænkt at anskaffe mig nyt foder hvis det er bedre end f.eks mit nuværende royal canin:)

I mine øjne, er killingefoderet ikke nødvendig med den alder kattene har. Porta 21 Grain Free er også til killinger, mens Applaws fås i en killingeudgave. Du kan jo prøve at sammenligne f.eks. deklarationen på bare Applaws’ udgave til voksen og killing, som næsten er ens.

Killing
Protein 46.3%, Oils & Fats 20%, Ash 9.8%, Fibre 3%, Moisture 8%, Calcium 2.0%, Phosphorous 1.37% Vitamin A 12,000 iu/kg, Vitamin D3 1,200 iu/kg, Vitamin E (a-tocoperal) 600 iu /kg, Copper (cupric sulphate) 12 mg/kg. Contains Tocopherol rich extracts of natural origin. < 15% Carbohydrates, No added colourants, flavourings or preservatives.

Voksen
Protein 47%, Oils and Fats 20%, Ash 9.9%, Fibre 2%, Calcium 2.0%,Phosphorous 1.6%, Vitamin A 12,000 iu/kg, Vitamin D3 1,200 iu/kg, Vitamin E (a-tocopherol) 600 iu/kg. Copper (cupric Sulphate) 12 mg/kg. Contains Tocopherol rich extracts of natural origin. <15% Carbohydrates. No added artificial colourants, flavourings or preservatives.

Deklarationerne er hentet fra: http://www.petfoods.dk/barf-til-kat-1/barf-torfoder-tor-barf.html

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;784378]En drægtig hunkat der er i god kondition risikerer at blive fed at killingefoder - med det resultat hun har vanskeligere ved at føde da hun skal presse gennem en masse fedtvæv.

Tørkost og tænderne - fis i en hornlygte - det eneste der er godt for tænderne er rådt kød, dåsemad og tandbørstning[/QUOTE]

Min hunkat tager ingen skade af at tage en lille smule på da hun ligger i den lave ende, så killingefoder skal hun altså have op til fødsel eller et foder der svarer dertil :slight_smile: - Mht. det med tænderne var det som svar på: Hmm’s indlæg om at jeg skulle finde et voksenfoder til killingerne så stykkerne var større. Men jeg har tørkost hvor det er store stykker :wink: Og de får dåsemad hver dag og råt kød en gang i mellem. Ved godt at de ikke skal leve udelukkende på tørkost, går jeg ikke selv ind for:)

[QUOTE=Maibrit;784380]I mine øjne, er killingefoderet ikke nødvendig med den alder kattene har. Porta 21 Grain Free er også til killinger, mens Applaws fås i en killingeudgave. Du kan jo prøve at sammenligne f.eks. deklarationen på bare Applaws’ udgave til voksen og killing, som næsten er ens.

Deklarationerne er hentet fra: http://www.petfoods.dk/barf-til-kat-1/barf-torfoder-tor-barf.html[/QUOTE]

Det er heller ikke så meget pga. killingerne med min voksne birma der forhåbentlig er drægtig :slight_smile: Og alle 3 kunne godt tåle at tage en lille smule på :slight_smile:

Ja, det kan jeg godt se, men er applaws f.eks så et godt foder? Jeg har ikke helt styr på hvad man skal kigge efter ? Hvad er det gode ved grainfree f.eks ? Ja self. er der ikke korn i, men hvad gør det godt?:slight_smile: - Jeg synes det er svært at gennemskue hvad der er bedst for katten!?

Jeg har også prøvet Farmina, og er enig med Lis i at det kan være et godt foder, det er også et jeg skal have forsøgt mig med, og misserne elsker det, så det er jo dejligt når de er enige i at det kan bruges.

Katte er jo ikke hverken heste eller køer, så de har ikke nogen gavn af kornet. Det er der bare for at få kroketterne til at hænge sammen :slight_smile:

Applaws er godt foder.

Som flere har sagt så er det ikke nødvendigt med killingefoder, hverken til killinger eller drægtige katte. Der var engang en der sagde at der jo heller ikke findes “killingemus” i naturen. Den sætning fik tændt en lille pære inde i knolden på mig, for det er jo rigtigt :slight_smile:
Hvis kattene ellers får et lødigt kvalitetsfoder (som f. eks. Applaws) så behøver de ikke et tilskud.

Hvis du synes de er for tynde kan du jo supplere med lidt laktosefri mælk/fløde. Det gør jeg lige for tiden med en kat/stof killing der gerne lige må ta’ lidt på :slight_smile:

Ja, jeg har lige kigget på det link Lis skrev, og det ser jo godt ud, men hvor køber man det henne? Og jeg vil gerne have flere forskellige slags foder, hvor Farmina måske kunne være grundfoderet, hvis misserne ellers kan lide det?:stuck_out_tongue: Men bruger du kun det ene foder så?

Fyldtoffer i et foder danner fedt -. kød i et foder danner muskelmasse - det er sidstnævnte der er vigtigt, og især til en drægtig kat.

Et foders indhold skal for størstedelen bestå af proteinkilden = kød.

Husk at lægge alle fyldstoffer sammen, majs, roetrevler, korn, ris osv - udgør de tilsammen mere end proteinkilden (kød) er det er dårligt foder

[QUOTE=TrekkieGrrrl;784389]Katte er jo ikke hverken heste eller køer, så de har ikke nogen gavn af kornet. Det er der bare for at få kroketterne til at hænge sammen :slight_smile:

Applaws er godt foder.

Som flere har sagt så er det ikke nødvendigt med killingefoder, hverken til killinger eller drægtige katte. Der var engang en der sagde at der jo heller ikke findes “killingemus” i naturen. Den sætning fik tændt en lille pære inde i knolden på mig, for det er jo rigtigt :slight_smile:
Hvis kattene ellers får et lødigt kvalitetsfoder (som f. eks. Applaws) så behøver de ikke et tilskud.

Hvis du synes de er for tynde kan du jo supplere med lidt laktosefri mælk/fløde. Det gør jeg lige for tiden med en kat/stof killing der gerne lige må ta’ lidt på :)[/QUOTE]

Okay, tak for den forklaring :wink: - Så er det bare at jeg skal finde det rigtige foder ? Er der nogle der har nogle “pointere” jeg kan gå efter, hvor højt skal kødindholdet være, osv osv. :slight_smile: For så vil jeg ikke kun kigge på killingefoder :slight_smile: Og grainfree skulle jeg nok også prøve at kigge efter… De får alle 3 allerede noget mælk fra whiskas hver-hveranden dag :slight_smile: