Jeg købte det hjem til en kat med dårlig mave - ergo den med lam - det går fremad med hende. De andre var helt vilde med den også - jeg vil nok ikke kun holde mig til lam foderet til de andre.
Jeg har mange katte så det er ikke et problem at der skal aftages 10 kg - så vidt jeg husker er holdbarheden 12 mdr. fra fabrikationsdato
[QUOTE=Lotus;784390]Ja, jeg har lige kigget på det link Lis skrev, og det ser jo godt ud, men hvor køber man det henne? Og jeg vil gerne have flere forskellige slags foder, hvor Farmina måske kunne være grundfoderet, hvis misserne ellers kan lide det? Men bruger du kun det ene foder så?[/QUOTE]Det kan købes via http://www.teambreeder.dk/Shop/billig-hunde-og-kattefoder/Default.aspx. En idé vil være at købe/få en kasse med N&D prøveposer og se om det er noget kattene kan lide. Vi har lige bestilt en 10 kg. pose med N&D Lam og ris. Dertil er der jo mulighed for at spare penge ved at lave en fællesbestilling.
Jeg har mange katte så det er ikke et problem at der skal aftages 10 kg - så vidt jeg husker er holdbarheden 12 mdr. fra fabrikationsdato
Det er korrekt. Det var den information, jeg fik af Poul, da han introducerede mig for produktet. Er maven i øvrigt blevet bedre hos katten?
[QUOTE=Lis Dahlstrøm;784391]Fyldtoffer i et foder danner fedt -. kød i et foder danner muskelmasse - det er sidstnævnte der er vigtigt, og især til en drægtig kat.
Et foders indhold skal for størstedelen bestå af proteinkilden = kød.
Husk at lægge alle fyldstoffer sammen, majs, roetrevler, korn, ris osv - udgør de tilsammen mere end proteinkilden (kød) er det er dårligt foder[/QUOTE]
Super… det var lige sådan en udførlig forklaring jeg ledte efter ! Så ved jeg hvad jeg skal gå efter Men hvordan mht. vitaminer og mineraler, der skal vel også være en vis mængde af det, i et godt foder ? De får hveranden dag lidt calopet ved siden af
Okay… ja så gør det det jo lidt nemmere - Jeg har fundet dette på den side du henviste til: http://www.teambreeder.dk/Shop/kat/killingefoder/kitten-(killing)-(10kg)-udsalg.aspx Det er jo faktisk et killingefoder de tilbyder, hvordan ser indholdet ud i dine øjne ? - Jeg har en lidt kræsen kat som mest er til kylling, så den med lam og vildsvin dur nok ikke herhjemme
[QUOTE=Maibrit;784398]
Det er korrekt. Det var den information, jeg fik af Poul, da han introducerede mig for produktet. Er maven i øvrigt blevet bedre hos katten?[/QUOTE]
Ja væsentlig bedre - også hvad angår lugt - og de sidste fire dage er antallet af afføring reduceret og har kun været i bakken. Jeg håber og beder og begynder så småt at tro på det lykkedes
så kunne du vælge den med kylling KORNFRI Kat Voksen Kylling & Granatæble - den med vildsvin er der også kylling i - men det er ikke hovedbestanddelen.
De kornfrie produkter er bedre end killingefoderet de har
[QUOTE=Lis Dahlstrøm;784407]Ja væsentlig bedre - også hvad angår lugt - og de sidste fire dage er antallet af afføring reduceret og har kun været i bakken. Jeg håber og beder og begynder så småt at tro på det lykkedes[/QUOTE]Så glæder jeg mig til at modtage min pose, da vi pt. bøvler med en dårlig kattemave. Og det foder vi pt. fodre med har ingen positiv effekt på kattens mave. Snarere tværtimod.
Jeg startede hende op med Farmina Gastro Intestinal - det er jeg idag begyndt at blande Lam i. Hun er i mandags taget af Prednisolon behandlingen efter aftale med dyrlægen - det havde ihvertfald ingen effekt.
Har du prøvet med Probiocin - eller Fortiflora? Begge dele har min kat fået - først Probiocin (tube som zoolac) nu Fortiflora (breve med brunt pulver i), jeg slemmer det op i lunkent vand - hun labber det i sig.
Farven på afføringen forvirrer mig - nogen gange brun nogen gange nærmest gul. Dr. dyr fortalte mig at gul kunne tyde på noget med skjoldbrugskirtlen - men så har katten ondt - og rører du den jamrer den. Han har selv for nylig haft hende i hænderne - han mente en test ville være spild af penge - for sådanne katte mistrives synligt. Det gør hun ikke - hun har faktisk aldrig set bedre ud
Kom bare an og spørg, både om antal afføringer, farve, konsistens, foder, hvad givet at gavnlige mavebakterier osv. - jeg fører dagbog
Eukanuba fandt jeg ud af så rigtig fornuftigt ud… De kan så bare bedre lide Iams… (vi vandt noget Iams for BIS kuld) :høhø: men spiser gerne eukanubaen også.
Hills er hvad jeg startede med bruge, og jeg var omkring alle de mærker med killingevarianter der fandtes på zooplus, og der røg både mærker som RC og Sanabelle osv. altså Da jeg så kiggede igen, havde de fået en værdi med der hed metaboliserbar energi, og der faldt valget altså Eukanuba fremfor Hills.
[QUOTE=Lis Dahlstrøm;784409]så kunne du vælge den med kylling KORNFRI Kat Voksen Kylling & Granatæble - den med vildsvin er der også kylling i - men det er ikke hovedbestanddelen.
De kornfrie produkter er bedre end killingefoderet de har[/QUOTE]
Så tror jeg at jeg prøver det, men kan se de ingen prøveposer har, så må jo krydse fingre for at de kan lide det Kan nemlig ikke se nogle steder om de har smagsgaranti ?
Chicabee - Må jeg spørge hvad du giver dine bimser ? Jeg overvejer helt klart noget kornfrit nu hvor jeg har læst lidt om det, kan se der også er en del kornfrie produkter på zooplus. Jeg giver applaws og fp21 som vådkost og calopet som ekstra tilskud:)
Jeg fodrer meget varieret. men vi har et fast grundtørfoder, nemlig RC Digestive Comfort. Herudover står der altid et killingefoder fremme (uanset om vi har små eller ej, for birmapiger er ikke så lette at holde i sul). Jeg bruger Hill´s, RC, James Wellbeloved, bozita og hvad jeg nu lige falder over vi skal prøve.
Men tørfoder udgør kun ca 1/3 af mine kattes kost…måske endda mindre. Vi fodrer meget med laks, kylling, kalkun og oksekød - jeg selv tilbereder. Herudover får de masser af vådmad fra Applaws og Almo Nature. Killingerne er glade for RC pate. Jeg bruger også en pæn slat mælkeprodukter som kaffefløde, cremefraise og Thise Acaido. Især mit forsøg med lakseportioner til drægtige og diegivende hunkatte, er jeg tilfreds med, da vi har rigtig flotte fødselsvægte, nemme nemme fødsler, og hunkattene laver fed og lækker mælk. Vi får meget ros for tænder og tandkød hos dyrlægen, og hårboller ser vi stort set aldrig.
Men det er bare mine små “kattekøkken” iagtagelser…det er jo ikke givet det virker for andre. Mine killinger plejer at vælge tørfoder helt fra indtil de er omkring 12-14 uger, men dem vi har nu er ret glade for Hill´s med kyllingesmag - Eukanuba og RC gider de bare ikke.
Jeg læser ikke varedeklarationer på kattemad…mine katte får det de kan lide, og trives på.
Jeg har bare skrevet direkte til dem, og de sender nogle foderprøver til mig, så det er super:) Så ikke jeg får købt 10 kilo og der så ikke er nogle der gider at spise det
[QUOTE=Chicabee;784457]Jeg fodrer meget varieret. men vi har et fast grundtørfoder, nemlig RC Digestive Comfort. Herudover står der altid et killingefoder fremme (uanset om vi har små eller ej, for birmapiger er ikke så lette at holde i sul). Jeg bruger Hill´s, RC, James Wellbeloved, bozita og hvad jeg nu lige falder over vi skal prøve.
Men tørfoder udgør kun ca 1/3 af mine kattes kost…måske endda mindre. Vi fodrer meget med laks, kylling, kalkun og oksekød - jeg selv tilbereder. Herudover får de masser af vådmad fra Applaws og Almo Nature. Killingerne er glade for RC pate. Jeg bruger også en pæn slat mælkeprodukter som kaffefløde, cremefraise og Thise Acaido. Især mit forsøg med lakseportioner til drægtige og diegivende hunkatte, er jeg tilfreds med, da vi har rigtig flotte fødselsvægte, nemme nemme fødsler, og hunkattene laver fed og lækker mælk. Vi får meget ros for tænder og tandkød hos dyrlægen, og hårboller ser vi stort set aldrig.
Men det er bare mine små “kattekøkken” iagtagelser…det er jo ikke givet det virker for andre. Mine killinger plejer at vælge tørfoder helt fra indtil de er omkring 12-14 uger, men dem vi har nu er ret glade for Hill´s med kyllingesmag - Eukanuba og RC gider de bare ikke.
Jeg læser ikke varedeklarationer på kattemad…mine katte får det de kan lide, og trives på.[/QUOTE]
Jeg havde faktisk selv tænkt at anskaffe mig digestive, men i og med der er så mange nu der fortæller at royal canin ikke er det bedste, har jeg ikke fået købt det, men undersøger andre muligheder lige nu. Hvis ikke du læser bagpå, hvordan vurderer du så hvad dine katte skal have, du afprøver det, og vurderer så efterfølgende ?
Hvordan tilbereder du kylling og oksekød osv.? Har prøvet med rå kylling som nogle snakker om, men det har ikke været et hit herhjemme, er det noget med at koge kyllingen så?
Jeg mener at variereret kost bør dække deres behov, uanset om et tørfoder de ikke skal indtage som fuldfoder, måske ikke har den sammensætning mennesket syntes bedst om. Jeg ser på om mine fertile dyr, fysisk og psykisk kan klare mosten at være avlskatte - og kan de det på det foder vi gir dem, så er det ikke så galt endda. Mange småproblemer viser sig som regel når man har killinger i huset, såsom virus eller problemer med at klare morjobbet.
Jeg har prøvet utallige typer vådmad og tørfoder gennem årene…det meste ender hos vildkattene. Så nu gider jeg snart ikke prøve alt muligt nyt tørfoder, når de trives på den kost de får. Fordelen ved at fodre så varieret er at de ikke får dårlig mave ved foderskift.
Vil det saa sige at hvis man nu koerer med en blanding af fx 3-4 maerker toerfoder, saa er der mindre risiko for daarlig mave? Taenker bare, at det maaske vil vaere lidt sjovere for kattene, hvis der er lidt blandet i stedet for altid det samme foder. Og skulle man saa koebe noget der ernaeringsmaessigt ikke er det bedste for katte, saa vil det jo alligevel udgoere en ret lille del af det samlede foder. Vil det vaere ok at blande flere forskellige maerker af toerfoder i samme skaal til dem? Nu bliver mine kun til kael, saa jeg kommer nok aldrig til at benytte fx killingefoder, men taenker mere paa alle de forskellige varianter man kan faa paa markedet.
Der er ret beset to måder at gøre det på. Enten blander man x antal forskellige slags tørfoder i en pose og serverer det i samtlige skåle eller også har man x antal poser tørfoder stående, som man deler op i forskellige skåle (eller til at give som guf/belønning). Fordelen ved den sidste model er, at hvis man finder ud af, at katten/e bliver syge af noget i foderet, skal man ikke smide en stor pose færdigblandet foder ud - så kan man bare eliminere én slags foder ad gangen