[QUOTE=Temple Bar;784550]Det er der mange, der gør
Der er ret beset to måder at gøre det på. Enten blander man x antal forskellige slags tørfoder i en pose og serverer det i samtlige skåle eller også har man x antal poser tørfoder stående, som man deler op i forskellige skåle (eller til at give som guf/belønning). Fordelen ved den sidste model er, at hvis man finder ud af, at katten/e bliver syge af noget i foderet, skal man ikke smide en stor pose færdigblandet foder ud - så kan man bare eliminere én slags foder ad gangen :)[/QUOTE]
Aha, ja det kan jeg godt se det smarte i. Men hvordan ved man saa hvor meget man skal haelde op i hver skaal? Taenker mere at der ofte staar hvor mange gram pr. legemsvaegt der skal gives, og hvis der er flere katte de spiser af forskellige skaale med forskellige typer foder er det vel svaert at styre hvor meget de hver faar? Eller fedme/overspisning er maaske ikke et problem generelt ved katte, saaledes at de selv kan styre det?
Katte kan ikke læse Jeg har aldrig brugt tid på at læse, hvor meget fabrikanterne mener, mine katte skal spise pr. dag - de får, hvad de vil have og hverken mine fertile eller kastrater vejer så meget som et gram for meget. Ligesom Camilla (og mange andre herinde) fodrer jeg meget varieret og giver også både vådt og råt (eller kogt/stegt) og allerede dér ryger muligheden for at veje, da anvisningerne er baseret på, at din kat kun får det ene foder hver eneste dag året rundt.
Okay, ja det har jeg ogsaa godt taenkt paa, at forskellig mad goer det svaert at veje af. Men dvs. at kattene selv kan styre det selv hvis der staar toerfoder fremme 24-7? Regner selvfoelgelig med at tilpasse vaadfoderet lidt efterhaanden, saa jeg ikke skal smide store maengder ud hver gang, men toerfoderet kan jo bedre staa fremme i laengere tid.
Mange katte kan styre det selv. Men der findes også katte, der ikke kan. Især hvis de har været vant til at blive portionsfodret. Så kan de godt gå lidt amok, hvis de pludselig får adgang til mad 24/7. Nogle finder ud af det efter nogen tid, andre lærer det aldrig rigtig.
Det kan de fleste katte, jeg kender til. Enkelte katte overspiser og risikerer dermed vægtproblemer, men det er IMO ikke smart at gå ud fra på forhånd, at din kat er en af dem
Det er jeg enig i. Men risikoen er der - især hvis de går fra portionsfodring til fri adgang, og det er en god idé at være opmærksom på det. Så man fx kan gå over til at give tørfoder i forskellige foderindretninger, som kan hjælpe lidt.
Jeg ved det jo desværre af erfaring, da jeg har (haft) to af hver: To, der kan styre det uden problemer, og to, der bestemt ikke kan (kunne). Det er foruroligende, så godt som Bassen efterhånden passer til sit navn :surrender1:
[QUOTE=galath;784599]Det er jeg enig i. Men risikoen er der - især hvis de går fra portionsfodring til fri adgang, og det er en god idé at være opmærksom på det. Så man fx kan gå over til at give tørfoder i forskellige foderindretninger, som kan hjælpe lidt.
Jeg ved det jo desværre af erfaring, da jeg har (haft) to af hver: To, der kan styre det uden problemer, og to, der bestemt ikke kan (kunne). Det er foruroligende, så godt som Bassen efterhånden passer til sit navn :surrender1:[/QUOTE]
Hvad mener du med forskellige foderindretninger? Er det forskellige typer af skaale, forskellige steder maden er placeret rundt omkring i huset, eller hvordan?
Jeg tror hun mener f.eks. aktivitets’legetøj’ til at fodre i og/eller f.eks. kasser, hvor kun nogle katte kan komme ind i og spise, men ikke de overvægtige.
I som har skrevet, hvad giver i af foder til de små killinger… den første tid spiser de jo hos deres mor, men hvad har i så til dem når de begynder at interessere sig for andet?
Okey tak Mette var lidt i tvivl efter at have læst tråden her, og i skriver det med killingefoder.
Jeg var dog noget overrasket over at se deklarationen på killing og voksen er stort set det samme. Så bortset fra den lille forskel så er bidderne jo mindre hos killinge varianten. Jeg har selvfølgelig tænkt mig at fodre dem med vådt mad for det meste, men tænker at have et tørfoder stående som de også kan spise af hvis de har lyst :-). Med mht vådt foder hvad giver du så dine killinger af våd foder? Jeg har købt baby cat vådfoder, men er det godt nok? Til min voksne giver jeg også varieret men for der meste får de FP21 og Applaws, kan de små killinger også spise det? Og hvad med torskerogn, har hørt at mange killinger godt kan lide det, er det måske bedre at give dem det istedet for RC Babycat vådfoder?
Dåsetorskerogn er ikke noget der skal bruges som foder - kan gå et par dage for at starte killinger op med at lære at spise. Det er ernæringsmæssigt ikke korrekt sammensat og indeholder for meget salt.
F.eks. har Animonda noget babypate - det er super fint at starte med - mos evt med enten gedemælk eller KMR.
Når de spiser godt af vådmaden kan man begynde at komme lidt tørkost i så de får smag for det
Er der nogen af jer der kender et katte foder der hedder Now? Det skulle være korn frit, og da vi var nede for a købe barf til hunden, nævnte ekspedienten det for mig. Nu har jeg prøvet at se om jeg kan finde noget om det på nettet, men der står ikke så meget… Er det et godt foder?