Killingekøberes forventning

jeg havde i går skrevet et langt og fint indlæg, som så forsvandt, da min computer crashede… :argh:

men det korte af det lange af det lange indlæg jeg for søgte at skrive:
jeg som killingekøber vælger helt og holdent at stole på opdrætteren når det kommer til, hvornår killingen er flytteklar!
Det er opdrætteren som kender linjen og racen ift. hvornår de “plejer” at være flytteklar, men det er også opdrætteren som går op og ned af den enkelte killing hver dag i mange uger og kan skabe sig en idé om, hvornår det vil være bedst for killingen at flytte.

Da jeg fik Yasha var han 17 uger, idet det skulle passe ind med, at jeg skulle flytte… jeg besøgte ham så både som 12, 14 og 16 ugers - og det var TYDELIGT at se, at han have godt af at vente til 17 uger! han indtog hjemmet med høj haleføring - det tror jeg ikke han havde gjort i samme stil som 12 ugers! Han var slet slet ikke klar som 12 ugers mentalt. Han havde rigtig godt af de ekstra uger hos sin mor…

Tja - jeg går gerne mod strømmen… Jeg foretrækker nemlig killingen så ung som muligt.
Simpelthen fordi den skal ind i en fast sammentømret flok af voksne katte og ikke mindre end to hunde…
Jo yngre jo lettere! Og dermed mindre stress - til gavn for alle. :slight_smile:
Dermed ikke sagt, at jeg ikke er interesseret i at give killingen den bedste start - faktisk foretrækker jeg færdigpakker :wink: - men jeg vil altså også meget gerne have kræet ind af døren, inden den kan betegnes som ungkat…

(Inden nogen begynder at gå i selvsving… de sidste tre katte her i huset har været hhv 16 uger, 18 uger og 2½ år :smiley: og i hvert fald med killingen på 18 uger ville jeg gerne have haft ham bare lidt før - det ville klart have hjulpet på integreringen.)

[quote=Ann K;532550]Tja - jeg går gerne mod strømmen… Jeg foretrækker nemlig killingen så ung som muligt.
Simpelthen fordi den skal ind i en fast sammentømret flok af voksne katte og ikke mindre end to hunde…
Jo yngre jo lettere! Og dermed mindre stress - til gavn for alle. :slight_smile:
Dermed ikke sagt, at jeg ikke er interesseret i at give killingen den bedste start - faktisk foretrækker jeg færdigpakker :wink: - men jeg vil altså også meget gerne have kræet ind af døren, inden den kan betegnes som ungkat…

(Inden nogen begynder at gå i selvsving… de sidste tre katte her i huset har været hhv 16 uger, 18 uger og 2½ år :smiley: og i hvert fald med killingen på 18 uger ville jeg gerne have haft ham bare lidt før - det ville klart have hjulpet på integreringen.)[/quote]

Det er jo ting du ikke kan vide Ann - ham på 18 uger kunne ha’ opført sige præcis på samme måde som 13 uger gammel.

Det er jo heller ikke noget problem du har den holdning - der er masser der gerne sælger - du kan jo alligevel ikke købe hvis opdrætter ikke vil levere:-)

Normalt har en killing på 18 uger større selvtillid end en på 12 uger + alt det andet der er bedre …

Vi har så ikke den samme definitation af ungkat - det er de i mine øjne først omkring 6 måneders alderen …

[quote=Babette;532449]Nu satte jeg blot grænsen ved kønsmoden for at gi en ide om hvad jeg mente.

Jeg ser ikke det store problem idet de færreste opdrættere sælger hele kuldet til avl og idag spotter vi jo efter bedste evne avlsdyrene ud før de må flytte som 12 ugers. Hvis trenden/kravet i katteverdenen var at lille mis i så fald først måtte flytte til avl når den var lad os sige 1 år så kom det jo ikke til at blive hele kuldet. Jeg har solgt avlsdyr til england, de nåede og blive ca. 1 år inden de flyttede. Det gik fint. Jeg kunne med tilfredshed sende den kat over som køber ønskede sig. Problemet at flytte/køre så langt tog de pænt og indflyningsperioden var ikke mere besværlig end for dem der flytter når de er 12 uger. I de handler ville jeg jo have haft mulighed for at annolere købet hvis lille mis var blevet en lille mis. Den ene var en hankat. Det klareds uden uønskede killinger eller andre ulykker inden den nåede at flytte.[/quote]

Jeg ville kunne acceptere det hvis jeg boede i UK, og der ikke var andre muligheder MEN nu går kattene (eller de fleste katte) i UK noget anderledes end den måde vi opdrætter på her i landet. Jeg synes det er synd at en kat skal gå så længe hvis det ikke er nødvendigt.

Sælger man et avlsdyr eller for den sags skyld køber et avlsdyr er det vel altid lidt af et sats. Opdrætteren kender formodentligt linjerne og kan pege på et afkom og sige at FORMODENTLIGT lever denne kat bedst op til de krav som køber har. Selv om du venter et år kan du jo stadig ikke vide om den killing bliver den smukkeste som slutresultat, med mindre det er de hurtigtvoksende racer.

Nogen køber kun på stamtavle, og med mindre katten har graverende fejl, så er det vel underordnet hvordan den ser ud?

Måske dette her igen rammer ind i nye der sælger til nye. Der er ikke god erfaring med de linjer der arbejdes med, og viden kan mangle, hvis der ikke står en god mentor bag der kan vejlede om de avlsdyr der er indkøbt.

Selv ville jeg betakke mig for at få et 1 årig fertil hankat hjem - pyha et spektakel det kunne give. Ikke at det er umuligt, men hvorfor udsætte nogen for det.

Noget helt andet er, hvis du gerne vil holde dem hjemme på grund af eksteriør, hvad ville du så gøre hvis HCM bliver et voldsomt problem for NFO (jeg skriver bliver fordi jeg ikke reelt ved hvor slemt det er for NFO) skal katten så blive hos dig til den er minimum 3 år og er scannet 3 gange med rimeligt resultat før du vil sælge den?

Den perfekte kat findes ikke, og når man køber en killing, så må man jo kigge bagud og se hvad der er af katte der, og ellers mærke efter i sin mave om man synes den lille nye stjerne udvikler sig som man ønsker sig.

Det er vel også det der gør opdræt spændende?

Sidst men ikke mindst er det vel også et spørgsmål om det man køber passer sammen med det man i forvejen har. Det kan godt være du prioriterer størrelse, men hvis nu køber har størrelse, men mangler noget andet betyder det vel ikke at katten er en dårlig avlskat fordi den ikke bliver mega?

Der er klart tilfælde, hvor en ung killing er at foretrække… men det kan selvfølgelig kun lade sig gøre hvis en opdrætter er villig til at lade killingen flytte tidligt og har tillid til både killingens temperament/udvikling og købers evner…
Ting kom her som 13 eller 14 uger… jeg kan ikke helt huske det - men hun var ung! Også yngre end opdrætter normalt lader dem komme hjemmefra…
MEN - Ting skulle bo sammen med en kat, som under flere forskellige forhold havde vist meget klart at den ikke kunne lide Aby’er!
Så her var det simpelthen bare vigtigt at der var tale om så lille og ung en killing som muligt! Ellers var det ikke lykkedes at få killingen ind i flokken…
Nu fik vi i stedet bildt aby-haderen ind at Ting var af den sjældne race Killing :smiley: Så trods at katten stadig sad og truede andre aby’er på udstillinger, så elskede den også sin killing derhjemme…

Jeg må indrømme at jeg ikke helt bryder mig om formuleringen om at der er masser, der vil sælge og man så bare kan købe der…
Det kommer meget let til at lyde som om man som killingekøber er ude efter sekundavarer på baggagerumsmarkedet… eller at det er det eneste man kan få, når man tillader sig som køber også at have nogle betingelser for købet…

Jeg bilder mig ind, at de katte, som jeg har lige pt, repræsenterer nogle af de bedste opdrættere indenfor deres racer… I hvert fald opdrættere, som vægter deres killingers opvækst og hele liv utroligt højt…
Det er også den kvalitets katte/killinger, jeg vil have i fremtiden.
Og den slags kvalitet får man altså ikke ved bare at lade sig nøjes :slight_smile:

[quote=Ann K;532601]Der er klart tilfælde, hvor en ung killing er at foretrække… men det kan selvfølgelig kun lade sig gøre hvis en opdrætter er villig til at lade killingen flytte tidligt og har tillid til både killingens temperament/udvikling og købers evner…

[/quote]

Det handler jo ikke kun om tillid, det handler i høj grad om at kende sine katte og kunne se sine killinger, når man som opdrætter skal vurdere hvornår en killing er klar til at stå på egne ben.
Det findes der ingen entydig opskrift på, heldigvis er killinger lige så individuelle som voksne katte og bestemt også som vi to-benede.

Jeg har en absolut minimumsgrænse der bestemmes af ydre omstændigheder, vacciner og neutraliseringen. Derefter tillægges så kendskabet til killingen, erfaringen med linjerne og så videre til, når jeg skal sætte en dato. Det sidste kan gøre at der let kan være uger til forskel på kuldene, når det kommer til hvornår afrejsedatoen sættes.

[quote=Ann K;532601]Jeg må indrømme at jeg ikke helt bryder mig om formuleringen om at der er masser, der vil sælge og man så bare kan købe der…
Det kommer meget let til at lyde som om man som killingekøber er ude efter sekundavarer på baggagerumsmarkedet… eller at det er det eneste man kan få, når man tillader sig som køber også at have nogle betingelser for købet…

[/quote]

Sådan læser jeg det slet ikke og opfatter heller ikke det som værende at et nej fra mig til en køber - hvis det er vilkårene for afrejsen vi snakker - skal tolkes. Men i sidste ende er det jo et spørgsmål om hvor hårdt man står på sine krav, og om man kan mødes, og det uanset om man er køber eller sælger.
For mig er det vigtigt at begge parter får en god oplevelse af det at få en killing; at køber får lige den vare de gerne vil have og at jeg kan levere den vare som er ønsket. Hos mig kan man ikke få en ønsket vare, hvis kravet er at få en killing som 12 uger, og vil man det, ja, så kan jeg ikke levere varen, men kan sagtens pege på hvor man så kan få sig det. Og det handler jo ikke om kvaliteten af varen, men om hvorvidt den kan fås på de ønskede vilkår.

Helt som killingekøbere har deres ønsker og forudsætninger for at få drømmekatten, så har jeg også mine krav og erfaringer for hvorvidt jeg så kan efterkomme disse ønsker og forudsætninger.

Muligt at en sammenføring vil gå lettere for den eksisterende gruppe katte, hvis det er en lille ufarlig og lettere usikker killing, men det er den selvsamme killing der også skal fungere som voksen og være en glæde for både ejer og gruppe. Kan jeg se at det kan lige den killing som der spørges på ikke magte, ja, så har jeg ikke andet valg end at bede vedkommende søge sin killing et andet sted. Useriøs ville jeg dælme da først være hvis jeg indgik sådanne aftaler uden at skele til om den killing som jeg leverer ikke magter opgaven.

Og så er vi tilbage til at et godt køb afhænger af hvad der efterspørges og om det kan leveres. Hænger de to ender ikke sammen, ja, så må man finde en anden samarbejdspartner og det gælder for begge, både køber og sælger. Både vi og katte har kun et liv, og det gælder om at gøre alt for at det liv nu engang har de bedste forudsætninger for at blive godt :slight_smile:

Jeg ved ikke om det er racespecifikt, eller kun hos mig og mine linjer …Jeg er overbevist om, at mine killinger er bedst parart til at flytte når de er mellem 13 - 15 uger. I den alder er der INTET som ryster dem, og de flytter gerne ind med høj haleføring. Hvis jeg venter til de er omkring 16 og 16+ uger, så ryger jeg ind i en fase hvor mine killinger føler verden er ‘farlig’ …Denne fase varer typisk et par måneder, og jeg ser absolut ingen grund til at lade en killing flytte i en periode hvor den er mest påvirkelig.

Jeg bruger MEGET tid på at kikke og vurdere mine killinger …Godt nok har jeg ikke solgt mange killinger, men jeg har trods alt beholdt tre stk. som jeg selv har opdrættet, og dermed kender jeg de faser de gennemlever, samt jeg har rigtig god kendskab til de linjer jeg arbejder med …Så i fremtiden ændrer jeg ikke på at mine killinger er flytteklare når de er omkring 14 - 15 uger. Og de flytter hjemmefra som færdige killinger, hvilke vil sige, de er 2 X vaccinerede, neutraliserede og chippede.

En forhenværende bruger - jeg piller lige en enkelt sætning ud af dit lange og gode indlæg.

Men i sidste ende er det jo et spørgsmål om hvor hårdt man står på sine krav, og om man kan mødes, og det uanset om man er køber eller sælger.

Det er nemlig essensen i både dit og mit indlæg…
At man mødes og finder frem til den bedste løsning!
Hvis jeg forelsker mig i en killing, som opdrætter mener skal have lidt mere tid, så må jeg jo gå hjem og vurdere om resten af min flok vil kunne trives med den lidt ældre killing - eller om det vil give for meget stress…
Nøjagtig ligesom at opdrætter må vurdere om en killing vil kunne gå ud i nyt hjem måske uger før den normale praksis…

For mig som køber handler det nemlig også om at få en killing, der kan vokse op til en god, veltilpasset og selvsikker kat…
Også selv om jeg har et ønske om at få en så ung killing som muligt :wink:

[quote=Alice;532616]Jeg ved ikke om det er racespecifikt, eller kun hos mig og mine linjer …Jeg er overbevist om, at mine killinger er bedst parart til at flytte når de er mellem 13 - 15 uger. I den alder er der INTET som ryster dem, og de flytter gerne ind med høj haleføring. Hvis jeg venter til de er omkring 16 og 16+ uger, så ryger jeg ind i en fase hvor mine killinger føler verden er ‘farlig’ …Denne fase varer typisk et par måneder, og jeg ser absolut ingen grund til at lade en killing flytte i en periode hvor den er mest påvirkelig.
[/quote]
Det er jeg meget glad for at du skriver. :ok: Det er nemlig heller ikke min erfaring, at selvtillid er noget, der starter på et nulpunkt og derefter bevæger sig i en for evigt opadgående kurve. Hverken for katte eller andre levende væsener.
Faktisk mener jeg, at det er meget almindeligt, at ungdyr (og sådan set også unge mennesker) har usikkerhedsperioder, hvor de lettere bliver slået af pinden.

[quote=Else;532624]Det er jeg meget glad for at du skriver. :ok: Det er nemlig heller ikke min erfaring, at selvtillid er noget, der starter på et nulpunkt og derefter bevæger sig i en for evigt opadgående kurve. Hverken for katte eller andre levende væsener.
Faktisk mener jeg, at det er meget almindeligt, at ungdyr (og sådan set også unge mennesker) har usikkerhedsperioder, hvor de lettere bliver slået af pinden.[/quote]

Sikkert rigtigt, især hvis killingerne ikke har været “udsat” for nok forandringer.

Forandringer gør killingen psykisk stærk.

Så er der jo også den del der omhandler killingens immunforsvar - og vaccinering.

Jeg går meget sjældent på kompromis med at udlevere en killing med kun een vaccine givet ved 12 uger.

Else - Ja, jeg oplever også at de fleste killinger bliver noget mere usikre for forandringer når de er omkring ½ år til de er en 10-12 mdr. :slight_smile:

Det er der jo en logisk forklaring på - i den periode begynder hormonerne på fertile dyr at “boble” - de bliver usikre fordi de ikke har styr på deres egen status.

Ja jeg undrer mig også over de henvendelser jeg får hvor det er tydeligt at de ikke engang har læst de grundlæggende ting på min webside eller på specialklubbens webside. Med et par klik får man faktisk mange informationer.

Skulle jeg købe en ny støvsuger så ville jeg da undersøge en masse om hvad der er af muligheder og hvad der anbefales m.m. Men det er ikke alle der mener man behøver være så kritisk med en killing.

Endelig er der stor fokus på udseendet og hvilken killing der er størst. Temperament og sundhed betyder åbenbart mindre for mange. Arvelige sygdomme og hvad jeg tester for har jeg stort set ikke nogen der spørger om.

Jeg synes det er svært at finde gode hjem til mine killinger - trods en masse henvendelser som bare ikke er de rigtige.

Heldigvis er der også rigtig gode killingekøbere og dem burde man næsten sende et takkekort til fordi de passer så godt på ens afkom. :slight_smile:

Det gælder nu også for de som allerede er kastrater. De går fra at have fripas som kun killinger har hos voksne og til at skulle indgå i et hieraki, et begreb som er totalt ukendt for killinger, der er vant til at deres handlinger bliver mødt med stor overbærenhed eller ligegyldighed.

Man skal huske at et hieraki findes så snart der er mere end en kat. Og så er det ikke altid at den der hedengangne søde killing vil finde sig i sin plads, og lige skal prøve af om der kan rykkes på det. Og når der så kommer kontant afregning, så bliver de usikre og søger tilbage til “rødderne”. Faktisk ikke spor anderledes end vi mennesker tér os :tihi:

Nu har Pia jo svaret så glimrende, men det er nu kastrater jeg tænker på :slight_smile:

Hormonerne begynder også i kastraterne - det er ikke kun i kønsorganerne, at den process sker. Ellers enig

[quote=milos mor;532595]Jeg ville kunne acceptere det hvis jeg boede i UK, og der ikke var andre muligheder MEN nu går kattene (eller de fleste katte) i UK noget anderledes end den måde vi opdrætter på her i landet. Jeg synes det er synd at en kat skal gå så længe hvis det ikke er nødvendigt.

Sælger man et avlsdyr eller for den sags skyld køber et avlsdyr er det vel altid lidt af et sats. Opdrætteren kender formodentligt linjerne og kan pege på et afkom og sige at FORMODENTLIGT lever denne kat bedst op til de krav som køber har. Selv om du venter et år kan du jo stadig ikke vide om den killing bliver den smukkeste som slutresultat, med mindre det er de hurtigtvoksende racer.

Nogen køber kun på stamtavle, og med mindre katten har graverende fejl, så er det vel underordnet hvordan den ser ud?

Måske dette her igen rammer ind i nye der sælger til nye. Der er ikke god erfaring med de linjer der arbejdes med, og viden kan mangle, hvis der ikke står en god mentor bag der kan vejlede om de avlsdyr der er indkøbt.

Selv ville jeg betakke mig for at få et 1 årig fertil hankat hjem - pyha et spektakel det kunne give. Ikke at det er umuligt, men hvorfor udsætte nogen for det.

Noget helt andet er, hvis du gerne vil holde dem hjemme på grund af eksteriør, hvad ville du så gøre hvis HCM bliver et voldsomt problem for NFO (jeg skriver bliver fordi jeg ikke reelt ved hvor slemt det er for NFO) skal katten så blive hos dig til den er minimum 3 år og er scannet 3 gange med rimeligt resultat før du vil sælge den?

Den perfekte kat findes ikke, og når man køber en killing, så må man jo kigge bagud og se hvad der er af katte der, og ellers mærke efter i sin mave om man synes den lille nye stjerne udvikler sig som man ønsker sig.

Det er vel også det der gør opdræt spændende?

Sidst men ikke mindst er det vel også et spørgsmål om det man køber passer sammen med det man i forvejen har. Det kan godt være du prioriterer størrelse, men hvis nu køber har størrelse, men mangler noget andet betyder det vel ikke at katten er en dårlig avlskat fordi den ikke bliver mega?[/quote]

Så skete det igen. Der er altså nogen som ike må komme til orde herinde. Godnat.

:?:?:?

Babette jeg prøver at forstå hvor du kommer fra med mit første spørgsmål. Det uddyber du så. Det indlæg tager jeg så stilling til og stiller nye spørgsmål:) hvor ser du at jeg ikke vil lade dig komme til orde?

Jeg synes selv jeg er (begyndt) at virke mere fornuftig om hvad min forestilling er om en ny kat/nye katte når den tid engang kommer. Jeg har tænkt rigtig meget over de ting jeg har gjort igennem de sidste par år, og kan se hvor fejlene er, og hvad det er som jeg ønsker i fremtiden.

Jeg vil hellere betale x antal 1000 kr for en sund og rask kat, der er sundhedstjekket, vaccineret og neutraliseret end at risikere at få en syg kat hjem.

Jeg føler ikke en tang for at få en killing der er præcis 12 uger, selvfølgelig spiller alderen ind, men jeg vil hellere have en sund kat der passer til mig, end en på 12 uger som jeg ikke ‘svinger’ med.

Jeg tager aldrig en kat med hjem igen jeg kun har set en gang, eller slet ikke har set. Det er en af de største fejl jeg har begået, og jeg gør det ikke igen.

Bare nogle af de få ting jeg har tænkt over…