Killinger - Hvornår?

Jeg har en 4 mdr gammel killingemisser, som jeg gerne vil have killinger på, når hun bliver gammel nok… Men hvornår er det?
Jeg tænkte, at det nok var en 3 mdr. efter hendes første løbetid?

Og hvor finder man en, med en langhåret kat, der vil lave killinger med ens kat?

Jeg ville under (næsten) ingen omstændigheder parre hunkatten, før den er 12mdr gammel - den skal lige have lov at være fysisk og psykisk moden til at have killinger.

Den kommer an på hvad for en killingemisser du har.
Langhårkatte “modnes” generelt senere en korthårskatte.

Katten skal også psykisk være i stand til at tage vare på sine killinger.

Jeg observerer mine unge hunner når en anden hunkat har killinger for at få et billede af hvor psykisk moden hun er.

Regner også med, at hun er en 8-9 mdr, når hun får hendes første løbetid, så en 3 mdr efter den, så hun lidt kan vænne sig til det, tænkte jeg. Men var lidt i tvivl om, om det er for tidligt. Har nemlig ikke megen forstand på det med at få killinger

Min race er tidligt udviklet og jeg parrer dem gerne, når de er omkring et år.

Hvis du har stamtavle på din kat, er det næppe noget problem at finde en egnet hankat indenfor racen.

Er det derimod en blanding du har, formoder jeg (håber jeg ;)), at det er svært at finde en racekat, der kan bruges.

Men jeg er jo så også helt generelt imod, at man laver blandingskatte. Huskatte er dejlige og det er racekatte også, men idéen med at blande dem, er mig direkte frastødende -sorry

Du kan være uheldig at hun går i sin først løbe tid når hun er 6 mdr. Mine bliver gerne parret når de er mellem 1 år og 1,5 år…

Hvis du parrer din kat med en langhårede er du altså ikke sikret langhårede killinger. Du kan få langhårede killinger hvis din kat bærer på et langhårs gen, men det kræver at en af din kats forældre er langhårede eller bærer af langhårs genet…

Jeg synes at din kat er utrolig smuk og jeg ville nok overveje at finde en anden smuk korthårede huskatte dreng til hende. For de kan/er i mine øjne smukkere end end blandings katte. Men det skyldes måske at jeg elsker huskatte

Altså, hun er en blanding mellem en langhåret (Formodes at være Norsk Skovkat) også alm. huskat.
Og kan ikke rigtig observere hende med andre killinger, da de to andre er stereliserede. Men indtil videre fungerer hun godt med en anden kat jeg har, der næsten konstant er på killingestadiet, hun blev taget for tidligt fra moderen og er derfor sat tilbage temmelig meget.
Hun er en anelse dominant, men ellers meget kælen overfor de to andre, som 4 mdr. gammel. Men ved ikke, hvordan hun ændrer sig, men håber på det bedste -jegkrydser så jeg kan få nogle fine killinger på hende.

Heh, hun er som sagt en blandings, hendes mor gik på opdagelse med naboens langhårede kat, hos ham der havde moderen, og lidt tid efter kom lille Luna til verden.

Det er denne unge dame, vi snakker om, bare så alle er med på, hvordan hun ser ud.

Jeg har været på udstilling idag - talte med mange der ikke parrede pt., folk har ingen penge = man selv kan beholde sine killinger

Ja, det er dyrt at få et kuld og opfostre det. Hvis man så tilmed ikke kan tage penge for sine killinger (og det kan man typisk ikke med huskattekillinger, hvad de som udgangspunkt er, når de ikke har stamtavle), kan det hurtigt blive en dyr fornøjelse.

Og så kunne man måske liiige inden man sætter flere huskattekillinger i verden slå en bette slaw inden om et internat eller to og se alle de overskudskatte der i forvejen er.
Mange laver dem …og få knokler måsen ud af bukserne for at finde nye hjem til dem.
Det er en mærkværdig verden vi laver.
Vil man opleve dèt at opfostre killinger, kan man melde sig som plejefamilie hos mange dyrevelfærdsorganisationer og lign.’
Så får man ikke blot sine drømme opfyldt, men man gør også en god gerning.-thumbs

Altså, nu vil jeg gerne have killinger på Luna, fordi jeg gerne vil have, at hun skal have minimum et kuld, før hun skal stereliseres, jeg skal også nok finde et nyt hjem til dem, er meget ihærdig når det kommer til den slags, har allerede prikket til folk med det.
Jeg gør det ikke for at tjene penge på det, jeg havde mest tænkt mig at give dem væk, til folk jeg kender, når de er gamle nok til det.

De fleste hunkatte er klare til at få killinger når de er mellem 12-15 mdr.
Hvor du finder en egnet langhåret partner vil jeg nok mene at dette ikke er det rette forum at spørge. Her er en del opdrættere og katteentusiaster som ikke har alt for høje tanker om de folk som låner hankatte ud på de ønskede vilkår.
Så du skal nok regne med at få nogle svar der kan virke negative.
Marina

Hvorfor skal katten have et kuld inden hun neutraliseres?

hvis du sprøger hende, vil hun sikkert helst være fri for at løbe den risiko med sit helbred! :slight_smile:

[QUOTE=SnigendeGed;76483]Altså, nu vil jeg gerne have killinger på Luna, fordi jeg gerne vil have, at hun skal have minimum et kuld, før hun skal stereliseres, jeg skal også nok finde et nyt hjem til dem, er meget ihærdig når det kommer til den slags, har allerede prikket til folk med det.
Jeg gør det ikke for at tjene penge på det, jeg havde mest tænkt mig at give dem væk, til folk jeg kender, når de er gamle nok til det.[/QUOTE]

Jamen det er da fint. Så krydser vi fingre for at samtlige killinger bliver sunde og raske og der ikke opstår komplikationer.
Jeg vil måske lige nævne, at et kejsersnit en lørdag aften typisk løber op i 8-9.000 kr. Så har du lidt tal at lege med, hvis det nu ikke går helt efter planen :wink:

selv om jeg godt forstår dit ønske om at få killinger - for jo det er hyggeligt :slight_smile: så har folk ret i at det er en meget dyr omgang…

hvis alt går helt efter planen - ingen uheld og KUN udgifter til vaccinationer, neutralisering og chipning og ormekure - så bliver det en del tusinde kroner…

hvis det går galt (og du kan få alverdens historier fra mange herinde omkring hvor meget der KAN nå at gå galt på en uge) så ender du i omegnen af 15-20.000 kr …

hvis det ikke er et problem - så er alt jo super :slight_smile: og så er det helt fint at få killingerne og så er der ikke nogen kan sige et pip til det…

en lille note…

rigtig mange herinde er racekatteopdrættere og der er mange der gør et stort arbejde med at redde små killinger der ikke har en ansvarlig ejer der som dig gør et stort arbejde for at finde gode hjem…

derfor vil du nok opleve - og det er ikke personligt - folk har bare stærke meninger!

1. at de synes du skal lade være fordi det er flere killinger på et overfyldt marked
  2. at det er med til at udvande markedet at lave blandingskatte
  3. at det er forkert at lave et kuld bare for at lave det fordi det ikke på nogen måde gavner missepigen
  4. en del andre overvejelser der primært opstår fordi det er racekatte-opdrættere…

Når det så er sagt - og det vil det muligvis blive nogle gange :smiley: for alle mener det godt… så skal du naturligvis lytte til dit hjerte…

om du skal have killinger - det kan du lynhurtigt tjekke af her… (der er uden tvivl flere tjekpunkter hvis du spørger rundt men det er hvad jeg lige kan tænke på kl. kvalme om morgenen)

1. gør du det for kattens skyld eller for din egen ? (katten har ikke brug for det skal det lige siges)
  2. har du penge til hvis det går galt
  3. har du med sikkerhed hjem til dem så du ikke bærnder inde med dem og er nødt til at aflive
  4. vil du vaccinere, chippe, neutralisere og give ormekur inden du sender killingerne ud - for ellers skal du overveje OM det er en god ide …

Det er i øvrigt en super smuk pige du har der :slight_smile: men jeg tror du får problemer med at “låne” en racedreng til hende. Langt de fleste opdrættere ser med afsky på den praksis og har meget stærke meninger om dem der lader deres hankatte gå løs…

Men uanset hvad - så held og lykke med projektet hvad end du vælger :slight_smile:

-kramer

Jeg vil gerne, at hun skal have et kuld, fordi jeg tror, hun vil være en rigtig god mormisser. Min anden kat fik også et kuld killinger, før hun blev neutraliseret, hvilket jeg tror, har været godt for hende.

Hvis det går galt, så har jeg pengene til at redde dem, hvis det går så galt, der er nu ingen grund til at male fanden på væggen imo. Selvfølgelig kan det gå galt, det ved jeg godt, men der er mange katte der kan føde, uden problemer.

Jeg har folk, der gerne vil have killingerne, hvis de bakker ud i sidste øjeblik, af den ene eller anden årsag, så bliver kattene selvfølgelig ikke aflivet, det er jo komplet sindssygt at aflive raske dyr. De bliver simpelthen bare boende hos mig. Hvis jeg ikke var klar til at beholde dem i første omgang, hvis ingen vil have dem, så skulle jeg jo ikke lade hende få killingerne.

Og jeg giver killingerne vaccine og ormekur, men folk må selv om, om de vil have deres kommende kat neutraliseret. Chipning må de også selv stå for. Jeg kan selvfølgelig tage dem til dyrlægen og få de to ting ordnet, men for den kommende ejers egen regning, når de får en kat gratis, så synes jeg også, det er deres eget ansvar at få gjort de to ting selv, det har jeg selv gjort ved mine katte, det er det mindste man selv kan gøre, for at vise lidt engagement for, at man gerne vil have katten.

Jeg har aldrig sagt, jeg ville have en racekat, bare en langhåret basse.

Havde håbet på, at folk kunne holde sig til topic med det her og ikke begynde at snakke om, at man hellere skulle tage killinger fra et internat til sig etc etc, det var ikke det spørgsmålet var, undskyld jeg siger det.

Jeg er ikke komplet uansvarlig, jeg tog Luna til mig, da jeg fandte ud af, at hendes oprindelige ejer ikke ville kunne passe den ordentlig. Jeg har altid haft den opfattelse, at kan man ikke tage sig af dyret, så skal man ikke anskaffe sig det, om det så er en gubbi eller en pony, det kommer ud på et.

Men tak for svarene, det er jo altid rart at få mere viden om et emne, man ikke ved alt for meget om endnu :slight_smile:

Neutraliser du hellere hende og sæt dig ind i racekatteopdræt hvis det er det du vil. Der er masser af uønskede “søde langhårede” derude i forvejen.

Hvorfor vil du absolut lave langhårede killinger?

Jeg tror det, de fleste gerne vil frem til er; de venner du har, som gerne vil tage sig af en blanding, og gerne vil have en killing - hvorfor ikke gå til internatet og hjælpe en stakkels killing der sidder der og er uønsket?
Jeg har selv 3 katte uden stamtavle, og inden jeg sådan rigtig kom på foras og udstilling fattede jeg hat af opdrætters negative holdning til avling af blandinger. Men jeg forstår det efterhånden 100% nu - mine bladinger skal IKKE have killinger! Der er simpelthen så mange uønskede killinger i øjeblikket.

Killinger der smides i en pose på en resteplads, killinger der bare bliver forladt, og dem der er ansvarlige nok afleverer dem på et internat - men det gør dem ikke mindre uønsket.

Samtidig ved du ikke hvad det er du avler på, katten kan have latente ting i hendes krop, som der ikke bør avles videre på.
Det er det godt ved stamtavler - du kan gå tilbage i anerne og tjekke katten. På den måde kan man, ikke vide sig sikker, men man har en meget bedre idé om hvad for nogle killinger man får. Og man kan på den måde lade være med at avle på katte er ikke er egnet til avl. Opdrættere ligger så stort et arbejde i, at forbedre netop den race de er faldet for - og derfor bliver de sure og ærgelige over at folk avler blandinger og til dels ikke ved hvad der kommer ud af det.

Det er en dejlig pelsbold du har fået dig-forelsket - men killinger, dem får du for din egen skyld, for som nævnt tidligere, katten behøver dem absolut ikke - så tænk dig godt om, hvorfor skal hun have killinger - hvad er det Luna skal få ud af det?

Og får hun endelig killinger, vil jeg mene det er, ikke din pligt, men næsten at få dem neutraliseret - ellers kan der komme flere uønskede killinger til verden.
Og ja det er dine venner du giver killingerne til - men er de lige så kattegal som dig? Har de 20.000 kroner at smide efter en uheldig fødsel og eventuelle sygdomme?
Neutraliser killingerne inden de kommer fra dit hjem. Så må du tage lidt ekstra for dem - det er ikke meningen man skal tjene på killinger, man er nødt til at se realiteten i øjnene; Netop at blandinger kan man ikke tage alverden for - men det er stadig uansvarligt at sælge dem fertile.

Og til sidst vil jeg erklærer mig enig med Sheer - hvis du har lysten for at få killinger, så få en kat med tavle. Du kan finde en lækker han med tavle til hende, og du kan undgå eventuelle sygdomme - netop fordi du kan tjekke lidt mere op på, hvad det egentlig er du parrer på-thumbs