Killings afføring lugter forfærdeligt/tåler ikke vådfoder ?

Vores 7 måneders killing har den mest ildelugtende afføring og prutter også en del :yikes:, vi skiftede ham over på det foder der hedder RC sterilised kitten, da vi overtog ham, men ikke rigtig nogen effekt, får han vådfoder går det helt galt med blød/til grødet mave. Han har ikke decideret tynd mave, men hyppig afføring 3 x i døgnet, der stinker i hele huset (huset!):nauseated_face:, selvom det bliver fjernet straks, og han graver det ned, og vi bruger Everclean. Vi har haft ham til dyrlægen til flere tjek i forbindelse med manglende vacciner, og taget det op der, og hun sagde, hun troede det var foderet, men ville give det noget længere tid, da vi netop lige havde skiftet ham over, men anbefalede Vicbac HPM neutralised.

Jeg frygter det kan være en parasit som giardia eller t-foetus, kan ikke få det til at hænge sammen, at foderet skulle kunne få ham til at lugte så meget. Men ville han så ikke være sådan syg-syg og ikke en glad og frisk killing ? Ville I få taget en afføringsprofil med denne historik ? sidder og føler mig lidt hypokonder. Men vil heller ikke proppe ham på x-antal slags skånekost, nye foderskift, hvis det er noget reel behandling, der skal til.

1 Synes om

Jeg har en kat hvor jeg havde det samme problem, Det er Lasse som bliver 2 år til Maj, han har haft lind og ilelugtende afføring fra 4 dage efter jeg fik ham, han var også glad, legede og spiste og drak normalt, intet dårligt ved ham ud over afføringen. Han fik i to omgange antibiotika, fik taget blodprøver og urinprøver, ormekur, zoolak og paragurht og Hill’s I/D til dårlig mave, intet hjalp. Vi sendte en afførings prøve til Tyskland og han har så en masse jordbakterier som man ikke kan gøre noget ved.
Her i efteråret ringede min dyrlæge så til mig at Hill’s har lavet noget nyt foder, det har været 10 år undervejs, det er til kronisk dårlige maver og de havde fået en pose til mig så vi kunne afprøve det på Lasse. Efter bare et døgn fik han normal afføring og det lugter ikke mere, så vi er glade her og Lasse har stadig fin afføring.
Det er måske en idé at få sendt en afføringsprøve til Tyskland fra din kat for at få en afklaring der.
Jeg har 4 katte og de får alle det samme foder fordi det er nemmest for mig og det er fuldfoder og alle kan lide det,
Det her er Lasse.

Her er det foder han får nu som har hjulpet ham.

Og han får dette vådfoder.

1 Synes om

Det lyder jo godt, og i hvert fald at det var noget der til sidst var en nem løsning på, hvor dejligt for Lasse (hvor er han sød :heart_eyes:)! Ja og jer. Har gemt navnet på det foder.

Timse som vores kat hedder, var forkølet da vi fik ham som 5 måneder gammel i november, og manglede 2 vacciner, så vi har rendt en del til dyrlæge, han startede med en blodprøve for at udelukke at forkølelsen ikke var andet, og fik en omgang penicillin + canikur + ormekur. Så gik maven sådan set lidt i ro et par dage, for så at blive værre, for så at blive det samme. Blodprøverne viste ingenting, men dyrlægen turde ikke lade være med at behandle forkølelsen, nu vaccinerne ikke var i orden, inden han skulle vaccineres.

Han er utrolig madglad, legesyg, nysgerrig osv., så jeg har egentlig også svært ved at tro, at det skulle være noget alvorligt…men vi tænker også på at få en kat mere på et tidspunkt, så tanken om, hvis der bare er en risiko for det er en parasit, det skal han udredes for/behandles for inden.

Når nu du skriver ‘sendt afføringsprøve til Tyskland’, er det en særlig avanceret prøve, eller sender de dem altid ned til Tyskerne ? (stakkels tyskere, aj). Jokes aside, bare så vi ved, hvilken prøve vi skal bede om.

Det har vi også altid gjort, fodret med det samme, da vi havde flere katte, klart det nemmeste.

Har ikke lige et billede af Timse, på denne her computer, men smider lige et ind senere :slightly_smiling_face:

1 Synes om

Velkommen til og sikke noget :slight_smile:

Vådfoder kan godt slå deres mave helt og aldeles i stykker, det kan også være at det bare er noget vådfoder han ikke er så god til, og måske kan tåle andet.

Jeg synes at det lyder som en rigtig god ide at få testet hans afføring simpelthen for at være på den sikre side. Jeg har selv en kat som også har gået og haft virkelig dårlig mave, så normal mave, så dårlig mave igen. Så jeg bad om at få lavet den store afføringsprofil på hende simpelthen for at at være sikker på at hun ikke havde nogen tarvelige ting indvendigt. Det du skal bede dyrlægen om at lave er en PCR-test, og du skal bede om at de laver det store panel der tester alle tarmparasitter og bakterier. PCR-test er den mest sensitive og følsomme test du kan få lavet. Den fanger alt hvis det er tilstede, også selvom det skulle være dødt.

Det vil være meget nemmere for jer at behandle hvis I ved hvad status er på parasitter/bakterier i hans tarmsystem. Nogen af de her tarmparasitter er virkelig tarvelige så det er bedst at finde ud af det hurtigst muligt hvis han slæber rundt på nogen af dem.

Problemet med de her tarmparasitter er at katten kan have dårlig mave i en periode, også ser det måske ud til at maven bliver fin igen… men parasitten kan være der stadigvæk uden at du kan se det på afføringen. Jeg havde selv en tritrichomonas Foetus infektion på 4 ud af 5 katte for ca. 1,5 år siden. Det var kun 1 af de 4 inficerede der havde symptomer, resten var symptomfrie. Så gør dig selv den tjeneste at få ham testet.

God bedring med ham :slight_smile:

1 Synes om

Tak for velkomst og for rådet. Vi får ham testet. Det er også det jeg selv hælder til, nu har vi ventet længe nok, for at se om han skulle vænne sig til foderet.

Det er jo også det, jeg har læst, med at han kan være/blive rask bærer. Så vi skal have det udredt.

Tak :slightly_smiling_face:

Enig med vipstosen om at I bør få ham testet.
Noget andet er det foder I bruger, kitten sterilized har ikke meget guf til en killing som skal vokse, meget fedt fattigt med kun 12%. Så ja det kan sagtens være foder der er skyld i det. MEN før I begynder at kigge på om det kan være foderallergi/foderintolerance, så vil jeg klart få undersøgt afføring.

Afføring lugter (i sagens natur…) men det bør ikke stinke et helt hus op og slet ikke når han er god til at grave det ned.

1 Synes om

Nå, skidt pyt - ude igen.

Det er jeg ikke enig med dig i.
Korrekt er der typisk er 80% vand i det, ligesom der iøvrigt er i fersk kød.
Mange katte bryder sig ikke om råt kød og for dem er vådfoder en god måde at få noget vand i dem, som katte ellers kan have en tendens til at få for lidt af. Men vådfoder skal vælges med omhu, der er meget virkelig dårligt derude.

Enig hvis han vil have råt så er det meget billigere og i mange tilfælde også bedre for dem da det naturligt kommer uden salt, sukker og alle mulige tilsætningsstoffer.

Jeg vil gerne undlade foderdebatten.

Vil bare lige spørge om, til jer der har været igennem det, er det korrekt, at han skal indlægges og i narkose for at få taget den særlige afførings prøve ?

Nej, nej slet ikke. For at han kan få lavet den store PCR-profil skal der samles en frisk afføringsprøve op, dvs. lige efter den er lagt og helst uden så meget grus (i praksis er det ofte ikke muligt). Den indleverer du til dyrlægen, så sender de den ind. Den skal på køl eller frost lige efter den er samlet op og indtil den kan afleveres hos dyrlægen. Det er lidt forsk. om den skal på køl/frost, så spørg dyrlægen hvad de gerne vil have

2 Synes om

Nåh pyha, kom ind på en side om t-foetus, hvor der stod, at den skulle lægges i narkose og det skulle udtages fra endetarmen, lyder som noget af et cirkus, og synd for katten.

Så altid noget det er lidt mere enkelt/skånsomt.

Tak for svar :+1:

Sikke noget :slight_smile: Der kan faktisk fint tages en prøve fra bakken, og såmænd også et hurtigt svab fra endetarmen med en stor vatpind, hvis det skulle blive nødvendigt. Afføringsprøver er som regel ret udramatiske, men det er godt at vide hvad man er oppe imod - hvis der er parasitter er det jo med at komme i gang med noget behandling.
Længere oppe spørger du “Men ville han så ikke være sådan syg-syg og ikke en glad og frisk killing ?” og svaret er at næh, de er faktisk som regel ganske livlige og virker netop ikke syge, uanset om vi taler giardia eller TF. Ormeinfestion kan derimod på små killinger være noget hårde ved energiniveauet, fordi de godt kan blive anæmiske af det.
VH
Susanne

Min dyrlæge sagde at de kunne tage prøver for noget mere i Tyskland end her i Danmark, jeg spurgte ikke efter om hvad, men de fandt jordbakterier i Tyskland.
Vi er også glade for det nye foder har hjulpet.

@Vipstosen var det ikke noget med at dso skrev at man selv kan få kørt testen i Sverige eller norge til en ret billig pris, hvis man selv ønskede at få dem testet

1 Synes om

Det er @LoneK der havde et stykke i bladet med det :slight_smile:

1 Synes om

Hejsa,
Ja, man kan sende test til Sverige udenom dyrlægen. Det kan man som privatperson og de tester på samme måde, som de steder danske dyrlæger sender til :wink: eneste forskel er at du her, selv skal vælge hvad de skal teste for. Jeg har brugt dem 2 gange. Først fordi en svensk opdrætter, jeg skulle låne hankat af, krævede en negativ test for giardia og TF. Anden gang var fordi et kuld havde lidt tynd mave, der blev intet fundet og det gik væk, få dage efter -da de endelig begyndte at spise tørkost :stuck_out_tongue:

Når man tager tests for et kuld, må man tage fra 3 individer og blot skrive på posen, det er til en samlet test. Man udskriver en “remise” og sender med prøven, får svaret på mail og der kommer en regning med post, efterfølgende. Det er betydeligt billigere, end at skulle omkring dyrlægen.

1 Synes om

Vi havde planlagt at kontakte dyrlægen mandag. Sidder lige og bliver lidt skræmt :flushed:, hvor dyr er den test lige :huh: Siden nogle vælger at sende prøver helt til Sverige og Norge ? Vi gik ud fra det var lissom en alm. afføringsprøve a’la når vi har været med en prøve fra vores hund til test for lungeorm 3-400 bobs, det kan jeg så regne ud at det ikke er. Men det er vel ikke mange 1000 eller ? Dækker forsikringen ikke ? (tilføjer lige, at han self skal testes uanset).

Er det pr post til Sverige eller via fysisk svensk dyrlæge ?

Kan også være han bare er en af de katte der ikke tåler RC foder. Min gamle kat Thea var et stinkdyr af rang til vi tog alt RC foder fra hende og fandt et andet mærke.

1 Synes om

Det ville jo være dejligt nemt :slightly_smiling_face:

Jo @Line, det er rigtigt at der var en artikel i DSO Bladet, og at det var @LoneK der havde skrevet den, kan se Lone selv har været på banen.

Det er dog ikke helt det samme de gør i Sverige vs den afføringstest jeg har nævnt her tidligere. Nu sidder jeg kun ved tlf og ikke computer, så jeg vil ikke lægge hovedet helt på blokken :wink:. MEN såvidt jeg kan huske og læste mig til på den svenske side så var det fx kun TF der blev testet via PCR og Giardia plus cryptosporidier blev testet via immunfluorescens og/eller flotation. Det store afføringspanel jeg snakker om, der er ALT testet via PCR inkl cryptosporidier og Giardi. Det er den mest sikre metode.

Jeg har resultatet fra det store afføringspanel herhjemme, jeg kan tjekke hvad de undersøger og holde det op mod Sverige når jeg kommer til en computer.

Gør dig selv den tjeneste og brug PCR til alt.

Din kat har dårlig mave, og medmindre han var i karensperioden da det blev opdaget, bør det være dækket af forsikringen.

2 Synes om