Killings afføring lugter forfærdeligt/tåler ikke vådfoder ?

Jeg har ikk læst hverken start eller svar undervejs. Nej, ikke alt er via pcr i Sverige. Men det er jo ogs helt frivilligt at bruge dem - det er bare en måde at få et svar udenom dyrlægens honorar. Om man så stoler på deres teknikker, er en smagssag :blush:

1 Synes om

Uh mener dyrlægen tager 1000-1500

Det andet er få hundrede og en brev med afføring man sender

Nå det er da noget af en forskel på prisen. Men hvad så med evt. behandling, hvis en eller flere af prøverne er positive ? er det så igennem ens alm. dyrlæge eller den svenske ? (tænker om så dansk dyrlæge frowner på om man har fået katten testet i Sverige?) Hvordan er svartiden på prøven hos hhv. svensk og dansk dyrlæge ? /undskyld de mange spørgsmål :relaxed:?

Og hvad mht. at prøverne skal være opbevaret på køl, hvis de skal sendes til Sverige ? er det så en lige så sikker test ?

Men vil ikke lade ham vente i længere tid end rimeligt, og heller ikke os selv for den sags skyld, er træt af ildelugtende kattepoops :nauseated_face:

Når I andre har skullet snakke om at få sendt de prøver ind, er det så almindeligt, at skulle ind til en konsultation samtidig, hvor det ligefrem skulle vurderes om de vil teste katten ? fordi det studser jeg da lidt over. Er det almindeligt ?

Du kommer ikke til dyrlæge andet end de skal have en konsultation. De skal jo leve af noget :wink:

Hvis du ikke kan få dyrlægen til at sende en så almindelig prøve afsted, så ville jeg finde mig en anden dyrlæge!

Jeg har lige været afsted med ham x 2 i december, først 4 dage efter vi fik ham, fordi han var forkølet og slap, og skulle have penicillin, inden han kunne blive vaccineret, han manglede 2 vaccinerer fra internatet, så de har set ham ialt 3 gange i alt de sidste 2 måneder. Hvor vi også snakkede om det med maven, og de bare rådede til at se tiden an. Så det er jo derfor jeg er lidt uforstående. Kan godt forstå hvis nu det var en kat, de aldrig havde set…men det er det jo ikke.

Spørg dem :slight_smile: Vil de yde lidt rabat, når du har været der lidt tit :slight_smile: Nogle vil, nogle vil ikke, men det kræver man spørger :slight_smile:
Men hvis de ikke er lydhør overfor dine observationer og ideer, vil jeg måske også begynde at være lidt kritisk :slight_smile:

2 Synes om

Som jeg forstår det, er det mest det, at du ikke bare kan få lavet prøven, når du gerne vil have det, der undrer dig - fordi de allerede kender til situationen fra de tidligere besøg?

På den ene side er det jo godt nok, at din dyrlæge ikke bare får foretaget en masse test og tømmer din pengepunkg for at maksimere indtjeningen, men faktisk vurderer, om det nu også er nødvendigt. På den anden side skal de selvfølgelig tage dig og din bekymring alvorligt.

Det bedste er jo at få en god snak med dyrlægen om situationen. Fortæl om din bekymring om parasitter, og at du i hvert fald gerne vil have udelukket, at det er sådan nogle. Hvis du ikke allerede har gjort det, naturligvis.

Jeg har snakket med dyrlægen om det nu , det var en vet sygeplejerske jeg talte med i morges, og de vil gerne teste det, uden jeg kommer derud igen-igen med ham, de vil teste både pcr og et panel for bakterier, mener jeg det var, der var noget rabat for at teste begge dele på en gang, og så slipper vi for bøvlet med at samle 2 gange . De vil have fra 3 dage, men gerne fra en dag, hvor maven er dårlig. Den er jo ret skiftende. Dyrlægen tager godt 2000 for de test heroppe. Noget dyrt l*rt :see_no_evil:

2 Synes om

Jeg kan se i din profil du er i Nordjylland :slight_smile: Det er et stort geografisk område, det er ikke alle der tager lige godt fat :wink:
Men det handler naturligvis også om, hvor mange årslønninger du har lagt ved dem :slight_smile: I Aalborg er prisen generelt lidt højere end i udkanterne :slight_smile: Når så det er sagt, så handler det naturligvis også om tillid :slight_smile: og den er vigtig :slight_smile:

1 Synes om

Her er min kats nylige afføringspanel, hun havde total pladdermave. Dvs. at hvis der var noget så ville det have bonget ud netop fordi hun har pladdermave.

Hun bonger ud på Clostridium perfringens alpha toxin, den er over grænseværdien. Clostridium perfringens lever meget tit uden problemer i tarmen, det er en jordbakterie så den vil meget ofte være at finde i kattene, men gør som oftest ikke noget væsen af sig… medmindre der opstår nogle ubalancer dernede så den får bedre livsvilkår, laver den førnævnte toxin og det giver dårlig mave hvis det er over grænseværdien.

De 3 dage er sandsynligvis pga. af Giardia. Den vil man gerne samle op over flere dage, da man kan risikere ikke at fange Giardiaen.

1 Synes om

En af vores hankatte har i årevis haft ustabil mave. Han har kostet en del af de dyre afføringsprøver undervejs :wink: Det eneste der bliver ved med at dukke op er clostridium perfringens. Han trives og er veltilpas, på igen måde “syg” - men man ved aldrig helt hvordan dagnes afføring risikerer at se ud. På et tidspunkt blev han endda corona negativ - men cp kun faldt til en fjerdedel af sidste resultat. Vi behandler ikke på det - det er omsonst, og iøvrigt er han typen der absolut ikke vil have noget puttet i sin mund - det er dæleme godt han ikke på noget tidspunkt har haft behov for f.eks. ormekur…
VH
Susanne

3 Synes om

Kan godt huske du har nævnt ham før. behandler heller ikke her andet end hvad der kan lade sig gøre med alm kosttilskud og pre- og probiotika for at rette op på balancen.

Vipstøsen, hvilke kosttilskud og probiotika bruger du? Donkey døjer nemlig også med maven on and off og er testet positiv for Clostridium og alle muligheder for at støtte hans mave lidt ville være godt :slightly_smiling_face:

@Horusac lige pt Virbacs digestive support og Select Golds sensitive digestion. Det var dem jeg havde i huset. Så har jeg en KMR rest som jeg supplerer op med pga indholdet af forsk. bakteriestammer og håber at disse over tid kan udradere Clostridiumen. Men i det hele taget er fiberholdigt foder godt for at få has på den.

Jeg har overvejet om jeg skulle prøve den I Ams der ofte bliver nævnt som værende rigtig god

1 Synes om

Må hellere opdatere herinde, han fejlede ikke en dyt (ikke noget der kunne ses i prøverne). Men så er det udredt (håber vi, altså at der ikke er noget, der er smuttet forbi prøverne). Hans mave har også generelt været værre, når han har fået RC vådfoder, og stort set normal når han kun har været på RC tørfoder + jeg har blandet noget Real Nature wilderness i (fra en killingepakke).

Nu prøver vi at skifte hans foder over, lige så stille, væk fra RC, over til noget mere proteinrigt. Tak for alle råd i tråden :slight_smile:

11 Synes om

Jeg har haft en kat med irriteret tyktarm. Vi kunne simpelthen ikke finde noget galt med ham, men han havde kronisk diarré. Først hjalp det, at han kun fik kornfrit tørfoder - han reagerede åbenbart på gluten. Efter et eller to år hjalp det ikke længere, men så hjalp det, at han kun fik vådfoder uden korn, ærter, kartoffel osv. Han kunne kun tåle lidt ris med mellemrum.

1 Synes om

Og proteinrigt betyder ofte kartoffel. Ikke alle tåler det !
Så bliver det bedre er det nok RC der er skurken. Bliver det værre så prøv med noget som er baseret på ris og majs.

1 Synes om

Jeg spørger lige i tråden her igen…jeg skal til at bestille noget foder hjem, og er bare så forvirret :huh: Jeg har prøvet at købe div. forskellige prøveposer med Orijen og Acana og blande i hans RC, og det fungerer ikke, han vil ikke længere spise RC, men vil kun spise, hvis det andet kommer ovenpå, og så spiser han kun det, jeg kan ikke snyde ham med at blande, og det dur ikke med at skifte lige over, det kan hans mave ikke lide, det er for brat et skift, så jeg tænker i noget helt andet, han kan tåle at skifte direkte over til.
Jeg overvejede så at bestille det der blev anbefalet af PiaH fra Hills ‘Biome’ og havde puttet det i kurven, men der står så på det at det er til udvoksede katte…bum bum ? han er jo 8 måneder …? vil det give ham alt hvad han har brug for til at vokse ? Dyrlægen anbefaler Virbac HPM neutered. Nogle der kan råde ? :slightly_smiling_face:

Kender ikke de nævnte mærker, men mht. at give en 8 mdr. killing foder til udvoksede katte, ville jeg ingen skrupler ha’ overhovedet - og heller ikke hvis den var yngre.
I naturen ville de jo også æde det samme som de voksne, så snart de ikke dier længere… :wink: