Kirkenbøger, Hjælp til tydning

Det er samme navne på begge udklip. Nogen der kan tyde det hele?

Jeg ser at faderen hedder Niels Nielsen og moderen Kristine Elisabeth Haderslev???

Jegstrupmark? På den øverste. Jeg synes ikke, det ser ud, som om der står det samme på den nederste.

EDIT: Er det i øvrigt ikke Else, der arbejder med at tyde den slags gamle håndskrifter?

Jo, det er mig :wink:

Jeg tror, hun hedder Nicoline. Der er en streg over c’erne.
Hvilken sammenhæng er det fra (dåb, vielse?) og kan man få lov at se hele siden? Hvis det er fra Arkivalier Online kan du give mig sogn og opslag, så kan jeg se siden i sammenhæng.
Hvis stednavnet skal tydes, hjælper det også at vide, hvor i landet det foregår :slight_smile:

Jo det er Else, på det nederste står der Tømmerby Hede tror jeg og jeg er også enig i at der står Jegstrupmark på det første. Det er moderens efternavn som virkelig giver problemer, jeg kigger på det sammen med en anden og han kan heller ikke tyde det.

Hesterulev - Haderslev - Hestervled - Hesterlod???

Jeg læser det også som Nicoline. Men ellers er det godt nok svært at tyde - mest den nederste hvor man næsten ikke kan se hvad der står :frowning:

[QUOTE=Else;886017]Jo, det er mig :wink:

Jeg tror, hun hedder Nicoline. Der er en streg over c’erne.
Hvilken sammenhæng er det fra (dåb, vielse?) og kan man få lov at se hele siden? Hvis det er fra Arkivalier Online kan du give mig sogn og opslag, så kan jeg se siden i sammenhæng.
Hvis stednavnet skal tydes, hjælper det også at vide, hvor i landet det foregår :)[/QUOTE]

Skanderborg Amt, Vrads herrede, Them sogn 1837-1844 opslag 119 første post. Jeg tror du har ret, der står Nicoline :slight_smile:

Efternavnet ser mest ud som Herderslev. Og stednavnet i den første giver mere mening, hvis det er Sepstrup Mark, der rent faktisk ligger i sognet.
Hvor stammer det andet klip fra?

Det andet klip er det jeg henviser til som er fra dåben, det første er fra konfirmationen som er samme sted og herred Kirkebøgerne 1859-1868 opslag 188 konfirmand no 15

Nu har jeg fundet frem til stednavnet: Det er Fogstrup Mark.
Og Nicoline optræder i øvrigt under forskellige navne i folketællingerne (det er så heldigt, at de er blevet tastet i Dansk Demografisk Database). Indtasteren har tolket hendes efternavn som Haderslev. I 1845 og 1850 kaldes hun Nicoline Elisabeth Haderslev. I 1880 Elise Nicoline Haderslev, og i 1834 og 1840 Nicoline Elisabeth Christiansen. Det er den samme person, hun er nemlig alle steder gift med smed Niels Nielsen. :slight_smile:

[QUOTE=Else;886186]Nu har jeg fundet frem til stednavnet: Det er Fogstrup Mark.
Og Nicoline optræder i øvrigt under forskellige navne i folketællingerne (det er så heldigt, at de er blevet tastet i Dansk Demografisk Database). Indtasteren har tolket hendes efternavn som Haderslev. I 1845 og 1850 kaldes hun Nicoline Elisabeth Haderslev. I 1880 Elise Nicoline Haderslev, og i 1834 og 1840 Nicoline Elisabeth Christiansen. Det er den samme person, hun er nemlig alle steder gift med smed Niels Nielsen. :)[/QUOTE]

wow - du kan sgu dit shit Else… jeg er dybt imponeret :storrespekt:

Jeg melder mig blankt enig her! Og så lyder det faktisk enormt spændende!

WOW! IMponerende, Else :smiley: Nej hvor er det godt!

Altså, det er jo ikke mig, der har gjort det store arbejde, jeg vidste bare, hvor jeg skulle lede :wink:

Jamen at vide hvor man skal lede er osse mere end det halve arbejde allerede!!!

Jep! :smiley:
Som Piet Hein sagde:
“Stor er den som ved, men større
den som ved, hvor han skal spørge” :tihi:

Ham Piet Hein har nu faktisk sagt rigtig mange kloge ord :slight_smile:

Helt urelateret, men et af mine yndlingsgruk har altid været:

Den som taber sin ene handske
er heldig i forhold til dén
som mister den ene
kasserer den anden
og finder den første igen…

Tusinde tak for hjælpen, jeg er også imponeret :tak:

Endnu engang tak for hjælpen og hendes navn er Nicoline Elisabeth Haderslev. Jeg har lige fundet hendes fødselsdato som er 28 April 1804 i Skanderborg. Hun er datter af Skomager Christian Haderslev og Caroline Lauritzdatter.

Ja, og det forklarer jo, hvorfor hun kaldes Christiansen i nogle af folketællingerne.

Jep, men burde det så ikke være Christiansdatter :slight_smile: