Nu er jeg nysgerrig. Hvis man vil udstille har jeg det indtryk det er den moderne der for det meste vil have en fordel kontra den klassiske perser. Hvis vi et øjeblik forestillede os at den moderne og den klassiske perser kom i hver sin klasse på udstil så begge havde samme vinder chancer på udstil, hvilken ville i så hånden på hjertet foretrække. Laver lige en anonym afstemning for nu er jeg nysgerrig:
Jeg kan ikke stemme, for jeg kan li’ dem begge to …I dag er persere ikke mere ‘flade’ end de lever fortrindelig med deres ‘look’.
Ej glemte muligheden kan lide begge 2 lige højt Typisk synes ellers jeg fik alle muligheder med:argh:. Jeg startede den her afstemning som rent kosmetisk bare for at se hvad folk foretruk
Mange tak for det birtheras
Så er den på:)
Jeg kan lide begge typer, for de er jo katte. Men den klassiske tiltaler mig lidt mere end den anden. Og det er jo nok fordi jeg er præget af Thea som er en blanding imellem perser og maine coon.
tzari har spurgt om jeg kunne ligge nogle fotos ind
her er link til fotos af FIFe word winners 2009:
(klik på foto af birma - de første 6 fotos er vindere fra cat I.)
Det er så moderne typede katte:
http://www.cats09.ch/Sites_E/CATS09_Weltsieger_E.htm
TICA’a top katte:
http://tica.org/members/awards/intl_best.php
Her links til eksempler på klassisk typede perser katte:
historiske fotos:
http://www.traditionalpersian.worldofdani.com/galleryold/index.html
eksempel på nulevende klassisk perser:
http://www.traditional-persians.eu/gallery/Faelyn/index.html
Jeg har den type der er racetypisk i dag
Den type der bliver kaldt for klassisk perser er sød men jeg kan ikke se meget perser i den, har haft perser siden 1985 og ikke engang dengang lignede perseren den model der bliver kaldt for klassisk…
Min aller første kat, Oliver:hjerte: på stamtavlen Black Boy. Født i 1988 død i 1999:( Om han var klassisk eller moderne må være op til eksperterne:høhø: Men dejlig det var han:wehuu: Finder aldrig en som ham igen
Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg synes om den slags afstemninger.
Jeg har Maine Coon - og har en bekendt; som ganske ofte fortæller.
Jeg kan ikke lide Maine Coon; de ser så onde ud…
Nogle gange skal man lige tænke - før man farer ud med den slags meldinger.
Men…ih…og…åh…mine er da smukke.
Det kan jeg ikke bruge til en sk…
For jeg kan mærke, at jeg bliver såret.
Vi elsker jo alle vore katte - med eller uden næse - med eller uden pels.
Kort- eller langbenede.
Store ører…små ører m.v.
Nogle gange er tavshed en god ting…
Jeg har stemt: Kan lide begge typer, da jeg synes begge har sin charme og er dejlige
[quote=litza;309977]Jeg har den type der er racetypisk i dag
Den type der bliver kaldt for klassisk perser er sød men jeg kan ikke se meget perser i den, har haft perser siden 1985 og ikke engang dengang lignede perseren den model der bliver kaldt for klassisk…[/quote]
Det er måske fordi de katte du havde fra starten var show katte / ud af/fra amerikanske linjer ?
Denne colourpoint perser er født i 1980 - og blev IC i 1984. Dansk kat, ud af danske linjer
(og ja, selv jeg syntes hun har nogle store øre :høhø: - men det var så hendes eneste fejl - og her er hun ikke i 'fuld pels - så det er meget tydeligt, og i øvrigt ud af de gamle linjer er øre bare anderledes)
Det er den slags perser katte jeg har haft siden 1980…så for mig er det omvendt; jeg kan ikke se meget perser i de moderne katte. men jeg har jo så også vokset op med den klassiske typede perser…
når man ser på en race som helhed og de ændringer der sker i race karakterististika tror jeg det er vigtigt at man skelner mellem hvordan største delen af kattene ser ud på et givet tidspunkt og så de meget få show/premierede katte.
ændringer i persernes udseende var jo en proces der skete over en årrække - den begyndte i DK i 1980’erne og forsatte så - de sidste ‘rigtige’ klassiske katte ud af de gamle rene linjer forsvandt vel i midt 1990’erne (for sølv i slut 1990’erne - fordi man her tidligere har vægtet ren farveavl).
set i et historisk perspektiv fra racens begyndelse i 1890’erne og frem til i dag har største delen af de perser katte der har levet jo været af den ‘gamle’ type. også fordi at man jo samtidig med ændringer i race karakteristika har set et stort fald i antallet af registrede perser katte (i perioden 1991-2006 var faldet i DK på 400%.)
han er også dejlig
[quote=Mona Jensen;309986]Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg synes om den slags afstemninger.
Kort- eller langbenede.
Store ører…små ører m.v.
Nogle gange er tavshed en god ting…:)[/quote]
Hvor har du ret, Mona.
Jeg bliver ked af det, når jeg skal se sådan en afstemning - især når der skal være en valgmulighed - jeg kan ikke lide perseren.
Jeg har persere med det “moderne” look om I vil. Og for at slå fast med 7 tommer søm - de er ikke mere syge end andre. De kan spise selv og endda trække vejret. De har ikke overdrevne løbeøjne.
Jeg kan så heller ikke forstå, hvad denne afsteming skal bruges til. Her på KG er der ganske få perseropdrættere - og rigtig mange der har andre racer, og hvis de gad at stemme, så vil der komme et resultat der hedder: Jeg bryder mig ikke om persere.
Ikke enig min race var somalien, men jeg har da haft en perser af den klassiske type, det var tilbage i 80’erne, og jeg kan godt lide persere af den klassiske type, lige som jeg godt kan lide siamesere af den klassiske type, men jeg står helt af når jeg ser katte der bliver avlet til ekstremer, i min verden er det ikke kattens tarv.
[quote=Mona Jensen;309986]Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg synes om den slags afstemninger.
Kort- eller langbenede.
Store ører…små ører m.v.
jeg syntes godt man kan have nogle præferencer for forskellige racer - eller forskellige type variationer inden for en race…alle er forskellige og kan lide forskellige ting.
og som udgangs punkt er alle katte jo søde.
det er jo så noget andet end hvis man diskutere eller stemmer om specifikke katte - for jeg har da også prøvet at få at vide at mine katte er p**** grimme og de ligner huskatte eller dårlig norsk skovkat (hvilket jeg i øvrigt tog som en kompliment - jeg syntes at norske skovkat og huskatte er dejlige
da jeg piv lidt over den behandling var der en der skrev til mig at “enhver ret til at opdrætte de racer og typer, som de har lyst til, men samtidig må de tage de konsekvenser, der medfølger” og det syntes jeg egentlig er en god observation
- og opdrætter man moderne siameser, perser ect så må man også være klar til den kritik der kommer af det - lige som jeg kan opleve at få kritik over at ‘opdrætte mod standarden’
det som jeg syntes man skal holde fast i er at man i diskussionen af disse ting holder sig på race-niveau og udtaler sig generelt (og bruger videnskablig dokumentation)…også fordi man jo egentlig ikke kan bruge enkelt eksempler til så meget
Jeg mener ikke man kommer udenom at hovedformen stadig kan give nogen problemer så som løbeøjne og bid problemer - naturligvis er det ikke alle persere der har det, men der er da helt sikkert persere med problemere. Men det er jo ikke unikt for persere at der kan være problemer. Det der næsten er lidt unikt er at perseren har været så udskældt at det IMO virker som om det i dag næsten ikke er tilladt at kritisere racen - jeg ser det lidt som berøringsangst. Perseren har sine ting at slås med - og andre racer har andre ting. Hvad man gør for at rette op på tingene vil være det der for mig er afgørende.
Man ser da at visse briter har løbeøjne eller bid problemer - til trod for at den gennemsnitlige brite langt fra ligner nutidens persere. Så er det for mig logisk at perserens hovedform også kan give problemer.
Jeg har en brite der er alt for typet og jeg er ikke stolt af det, men hun blev mere typet end jeg havde forventet. Hun er så ikke blevet brugt i avl for jeg vil ikke lave den type briter og med de problemer der kan risikere at følge med.
Jeg har i øvrigt ikke noget imod at folk siger hvis de ikke kan lide “min” race - smag og behag er forskellig.
Jeg har som sådanne ikke noget imod en tråd som denne så længe at indlæggene bliver skrevet med omtanke.
Jeg har også stemt for at jeg elsker begge typer lige meget. For mig er det ikke udseendet som tæller mest, men deres temperament som passer fantastisk godt til os
Nu er mine persere ikke ekstreme - og de har næser - for hvordan skulle de ellers trække vejret…
Kort- eller langbenede.
Store ører…små ører m.v.
[quote=Gitte;309994]Hvor har du ret, Mona.
Jeg bliver ked af det, når jeg skal se sådan en afstemning - især når der skal være en valgmulighed - jeg kan ikke lide perseren.
Jeg har persere med det “moderne” look om I vil. Og for at slå fast med 7 tommer søm - de er ikke mere syge end andre. De kan spise selv og endda trække vejret. De har ikke overdrevne løbeøjne.
Jeg kan så heller ikke forstå, hvad denne afsteming skal bruges til. Her på KG er der ganske få perseropdrættere - og rigtig mange der har andre racer, og hvis de gad at stemme, så vil der komme et resultat der hedder: Jeg bryder mig ikke om persere.[/quote]
Jeg synes det er ærgerligt, hvis I bliver kede af den slags afstemninger som der er her i tråden -kramerJeg er helt sikker på det ikke er meningen med afstemningen.
Jeg synes sagtens man kan stemme om hvilken persertype man kan lide selvom man ikke har perser og nok heller ikke får det - man behøver ikke vælge at man ikke kan lide perseren bare fordi man ikke regner med at skulle eje en. Personligt synes jeg den klassiske type er SÅ bedårende og hvis det ikke var pga. pelspleje kunne jeg godt have sådan en boende…men gider ikke være tvunget til at børste mine katte og har derfor valgt birmaer med en pels der ikke filtrer
Afstemningen handler ikke om hvem der har den grimmeste kat her på kattegale - sådan en afstemning ville jeg ikke kunne se meningen med - afstemningen handler om en race hvor der er nogle meget forskellige typer og jeg synes da også det er lidt sjovt at se hvor mange der ville vælge den ene frem for den anden. Indenfor birmaen er der også forskellige typer og der er nogle birmaer der både i pelskvalitet og type minder alt for meget om en perser til jeg kan se meningen med dem, men det er der andre der kan og de kan sikkert ikke lide mine spidssnudede bimser og det er da helt ok - vi har hver vores smag og det er da ikke noget man kan blive sur over…nogle af de birmamennesker jeg snakker mest med kan godt lide “perser”-looket og de ved da godt jeg synes en birma skal have en ordentlig næse og omvendt ved jeg at de synes mine er lige lovligt spidse…det er da ikke noget at blive sur over - det bliver mine katte da ikke mindre smukke af Om man kan lide den ene eller anden type er jo en subjektiv vurdering og jeg er faktisk fløjtende ligeglad med hvad andre mennesker synes om mine katte for jeg har mine katte for min skyld og ikke for andres skyld
Jeg ved ikke om I kan bruge det til noget? Men jeg synes som sagt bare det er ærgerligt at I bliver kede af denne afstemning, der er oprettet af ren og skær nysgerrighed (det er min vurdering i hvert fald).