Jeg kan så heller ikke forstå, hvad denne afsteming skal bruges til. Her på KG er der ganske få perseropdrættere - og rigtig mange der har andre racer, og hvis de gad at stemme, så vil der komme et resultat der hedder: Jeg bryder mig ikke om persere.[/quote]
Selvom jeg opdrætter briter, er jeg vild med persere …Så hvis du har ret i din antagelse, så er det uden min stemme.
Hvis jeg orkede pelspleje, så er jeg overbevist om, at perseren ville stå meget højt på min prioritetsliste, når vi taler om opdrætter drømme
Der er noget charmerende over perserens lidt sure udtryk og lige det udtryk synes jeg er meget sjovt.
Selve perseren klassisk eller “moderne”… Ja, jeg havde ikke set ikke rigtig set en klassisk perser før, før jeg så Musashi billeder herinde og der blev jeg ærlig talt lidt fortabt. Jeg har ikke set en i virkeligheden, men jeg nyder altid musashis avatar.
Hvad angår hvilke præferencer man har indenfor katteracer, så var min overraskelse stor - og sådan lidt AHA, da en korthårsopdrætter forklarede hvorfor hun ikke var til “min” race - maine coonen. de var så store og havde store hoveder og alt det der pels, der stak ud alle vegne og man kunne ikke se kroppen/muskulaturen. Det var altså lidt sjovt at høre, fordi de fleste “almindelige mennesker” er sådan lidt ih og ååhh hvor er den stor og langhåret. :høhø: Det var faktisk meget sjovt at høre en der ikke brød som om de store langhårede kræ. Og faktisk - omvendt kan man jo sige, at lige netop det som hun remsede op, er jo det jeg selv elsker.
Vi ER bare forskellige. Det synes jeg er helt fint.
[quote=Kongensgaard;310003]Jeg mener ikke man kommer udenom at hovedformen stadig kan give nogen problemer så som løbeøjne og bid problemer - naturligvis er det ikke alle persere der har det, men der er da helt sikkert persere med problemere. Men det er jo ikke unikt for persere at der kan være problemer. Det der næsten er lidt unikt er at perseren har været så udskældt at det IMO virker som om det i dag næsten ikke er tilladt at kritisere racen - jeg ser det lidt som berøringsangst. Perseren har sine ting at slås med - og andre racer har andre ting. Hvad man gør for at rette op på tingene vil være det der for mig er afgørende.
Man ser da at visse briter har løbeøjne eller bid problemer - til trod for at den gennemsnitlige brite langt fra ligner nutidens persere. Så er det for mig logisk at perserens hovedform også kan give problemer.
Jeg har en brite der er alt for typet og jeg er ikke stolt af det, men hun blev mere typet end jeg havde forventet. Hun er så ikke blevet brugt i avl for jeg vil ikke lave den type briter og med de problemer der kan risikere at følge med.
Jeg har i øvrigt ikke noget imod at folk siger hvis de ikke kan lide “min” race - smag og behag er forskellig.[/quote]
Heldigvis er smag og behag forskellig …Ellers ville vi jo alle opdrætte samme race
Og heldigvis accepterer vi osse hinandens forskelligheder, selvom vi opdrætter samme race …Nu er vi to jo briteopdrætter, men jeg foretrækker nok de mere typede, end du tilstræber …Vores Gabby er den mest typede af vores bestand, men selvom hun er temmelig ‘flad’ og har kæmpe øjne, så har hun ikke haft en eneste dag med løbeøjne …Med andre ord, så er en typet brite ikke ensbetydende med problemer
[quote=Nevadaisy;310020]Jeg synes det er ærgerligt, hvis I bliver kede af den slags afstemninger som der er her i tråden -kramerJeg er helt sikker på det ikke er meningen med afstemningen.
Det er jeg også - jeg giver blot udtryk for min mening.
Jeg har oven i købet oplevet en garvet bruger herinde være meget tæt på at gå -
fordi vedkommende blev meget såret over en lignende tråd…
Jeg syntes at begge typer er utrolig dejlige, men det er den klassiske persers udseende der tiltaler mig mest, og sådan en kunne sagtens flytte ind hos os en gang. Det betyder absolut ikke at jeg ikke kan lide den moderne perser.
Jeg husker, da jeg var barn, den smukkeste røde perserdreng som havde forvildet sig hjemmefra, som en veninde og jeg fulgte hjem til dens ejere som havde flere andre skønne persere
hvor var de søde!
[quote=Alice;310031]Heldigvis er smag og behag forskellig …Ellers ville vi jo alle opdrætte samme race
Og heldigvis accepterer vi osse hinandens forskelligheder, selvom vi opdrætter samme race …Nu er vi to jo briteopdrætter, men jeg foretrækker nok de mere typede, end du tilstræber …Vores Gabby er den mest typede af vores bestand, men selvom hun er temmelig ‘flad’ og har kæmpe øjne, så har hun ikke haft en eneste dag med løbeøjne …Med andre ord, så er en typet brite ikke ensbetydende med problemer :-)[/quote]
Enig, men jeg mener alt andet lige et risikoen for problemer forøges “somewhat”. Men oplever man problemer og derefter tager hånd om det, så synes JEG at man agerer rigtigt.
I øvrigt synes jeg helt sikkert at der er plads til at være forskellige og alligevel gør tingene optimalt.
Ved ikke, for har aldrig ejet en af disse dejlige dyr, så jeg kan ikke sige om den ene trives bedre end den anden slags - for mig ville trivsel afgøre det, da jeg har kælekatte jo.
Men uden at have levet med en med flad snude og en uden, tør jeg ikke sige om den ene slags trives bedre end den anden…
[quote=Mona Jensen;309986]Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg synes om den slags afstemninger.
Jeg har Maine Coon - og har en bekendt; som ganske ofte fortæller.
Jeg kan ikke lide Maine Coon; de ser så onde ud…
Nogle gange skal man lige tænke - før man farer ud med den slags meldinger.
Men…ih…og…åh…mine er da smukke.
Det kan jeg ikke bruge til en sk…
For jeg kan mærke, at jeg bliver såret.
Vi elsker jo alle vore katte - med eller uden næse - med eller uden pels.
Kort- eller langbenede.
Store ører…små ører m.v.
BOm så HELE VERDEN syntes, at Silke var det grimmeste de havde set for deres øjne - så ville jeg ikke holde mindre af hende - måske snarere tværtom.[/B]
BJeg synes godt, at man må have hver sin smag i katte - vi vælger jo hver især den race der forelsker os - og respekterer, at vi ikke har den samme smag.[/B]
[quote=Mona Jensen;310032][quote=Nevadaisy;310020]Jeg synes det er ærgerligt, hvis I bliver kede af den slags afstemninger som der er her i tråden -kramerJeg er helt sikker på det ikke er meningen med afstemningen.
Det er jeg også - jeg giver blot udtryk for min mening.
Jeg har oven i købet oplevet en garvet bruger herinde være meget tæt på at gå -
fordi vedkommende blev meget såret over en lignende tråd…[/quote]
Og det skal du selvfølgelig bare gøre Men du skriver selv at du bliver ked af det når folk betegner synes din kat ser ond ud og det synes jeg er synd du bliver ked af - det har da ingen betydning hvad andre synes om dine katte Mange mennesker mener at Frigg og Daisy er mindre værd end de andre her i huset fordi Frigg og Daisy ikke har et stykke papir - ved du hvad jeg siger til dem? Jeg siger at det kan jeg ikke forstå spiller en rolle for i mit hjem er alle katte vigtige og skal have samme behandling, så synes folk jeg er en tosse, men lad da dem om det - bare fordi de ikke vil betale penge for at tage deres huskat til dyrlægen hvis den bliver syg (“fordi det jo bare er en huskat og ikke en fin racekat”), så skal det da ikke afholde mig fra at tage mine til dyrlægen. Jeg synes det er ærgerligt, hvis man lader sig påvirke af hvad andre mener - det er da spild af kræfter i min verden for vores katte bliver jo ikke ændret af hvad andre mener
Det er beklageligt, hvis nogle vælger at gå pga. en tråd som denne og det håber jeg da ikke at der er nogen der gør - såvidt jeg kan huske har der været en tråd om sygdom/ikke sygdom ved perseren, hvor bølgerne gik højt og jeg kan godt forstå at man bliver ked af det hvis man får at vide at man har en vanskabt og syg kat og det ikke er tilfældet - men det er jo ikke det der sker her. Her bliver der bare spurgt om hvad man kan lide og ikke kan lide Vi bør alle vide, at der er folk der ikke kan lide den race vi har valgt - hvis vi alle kunne lide det samme var der jo ikke grund til at have så mange racer som der findes i dag
Jeg har stemt den klassiske perser med lidt næse.
Det er så bare min mening, men hvis katten har sundhedsmæssige symptomer pga næsen er mellem øjnene eller andre ting, syntes jeg den er uegnet i avl.
Men igen hver sin smag, min er den MED næse uden tvivl.
Og det skal du selvfølgelig bare gøre Men du skriver selv at du bliver ked af det når folk betegner synes din kat ser ond ud og det synes jeg er synd du bliver ked af - det har da ingen betydning hvad andre synes om dine katte Mange mennesker mener at Frigg og Daisy er mindre værd end de andre her i huset fordi Frigg og Daisy ikke har et stykke papir - ved du hvad jeg siger til dem? Jeg siger at det kan jeg ikke forstå spiller en rolle for i mit hjem er alle katte vigtige og skal have samme behandling, så synes folk jeg er en tosse, men lad da dem om det - bare fordi de ikke vil betale penge for at tage deres huskat til dyrlægen hvis den bliver syg (“fordi det jo bare er en huskat og ikke en fin racekat”), så skal det da ikke afholde mig fra at tage mine til dyrlægen. Jeg synes det er ærgerligt, hvis man lader sig påvirke af hvad andre mener - det er da spild af kræfter i min verden for vores katte bliver jo ikke ændret af hvad andre mener
Det er beklageligt, hvis nogle vælger at gå pga. en tråd som denne og det håber jeg da ikke at der er nogen der gør - såvidt jeg kan huske har der været en tråd om sygdom/ikke sygdom ved perseren, hvor bølgerne gik højt og jeg kan godt forstå at man bliver ked af det hvis man får at vide at man har en vanskabt og syg kat og det ikke er tilfældet - men det er jo ikke det der sker her. Her bliver der bare spurgt om hvad man kan lide og ikke kan lide Vi bør alle vide, at der er folk der ikke kan lide den race vi har valgt - hvis vi alle kunne lide det samme var der jo ikke grund til at have så mange racer som der findes i dag :)[/quote]
Hanne… det er ikke det, jeg skriver.
For mine Maine Cooner er alle helt vilde med.
Det var en henvisning til èn som syntes, at Maine Coonen så ond ud - undtagen mine.
Nu skærer jeg det ud i pap:
Jeg bliver ked af det på andres vegne.
Hvad skulle formålet være med at kritisere andres katte/racer.
Vi katteejere forguder jo vore dyr.
Ja…de er næsten på linie med vore børn.
Især fordi jeg aldrig selv kunne finde på at kritisere en race/andres katte.
Hvad skulle det gøre godt for.
Vi har forskellig smag.
Men undertiden er det et gode at holde sin mund,
for ikke at såre andre.
Kære Eva…
Det handler da ikke om at holde mindre af…fordi…o.s.v.
Jeg synes altid at personlighed vinder over udseende. Jeg opdrætter jo langhårede orientaler, men jeg valgte ikke min race fordi jeg fandt den smukkere end andre, men fordi jeg faldt for deres temperament og især det temperament den kat jeg købte havde…
Jeg må tilstå at jeg har forelsket mig hovedkulds i min perser ting, men ikke pga hendes udseende. jeg finder ikke persere smukke, men jeg elsker deres personlighed (og at se perle ligge med hele hovedet op af Patrick kind gør hende bare mere dejlig)
Skulle jeg få en perser igen så ville udseendet være ligegyldig, men dens temperament skal være noget helt specielt…
En ting jeg forresten plejer at sige når jeg får killingekøbere på besøg er at fortælle dem at de skal forvente at mange vil kalde deres katte grimme, mange griner af det. Men når jeg ringer for at høre hvordan katten har det fortæller de mig tit at de er glade for jeg sagde det, for man så kom det ikke som et chok når de fik det af vide. Flere gange har jeg fået af vide at xde kom til at grine da de fik kommentaren, fordi tankerne faldt på mig… For jeg fortæller gerne hvad der gør at jeg kan finde en af mine egne katte grimme… (for jeg glemmer ikke da min far fortalte mig at han ikke længere synes en huskat lignede en rigtig kat)
-tihi Kan godt lige genkende det, du fortæller her. Jeg lægger også mærke til at min families idealer har rykket sig, men når jeg gør opmærksom på det, vil de ikke være ved det. :høhø:
For mine Maine Cooner er alle helt vilde med.
Det var en henvisning til èn som syntes, at Maine Coonen så ond ud - undtagen mine.
Nu skærer jeg det ud i pap:
Jeg bliver ked af det på andres vegne.
Hvad skulle formålet være med at kritisere andres katte/racer.
Vi katteejere forguder jo vore dyr.
Ja…de er næsten på linie med vore børn.
Især fordi jeg aldrig selv kunne finde på at kritisere en race/andres katte.
Hvad skulle det gøre godt for.
Vi har forskellig smag.
Men undertiden er det et gode at holde sin mund,
for ikke at såre andre.
Kære Eva…
Det handler da ikke om at holde mindre af…fordi…o.s.v.
Jeg har ikke flere kommentarer :)[/quote]
Mona jeg læser hvad du skriver, men jeg tror ikke du læser hvad jeg skriver Jeg håber da bare du ikke går og ærgrer dig over at der findes mennesker der ikke kan lide racen Maine coon - for de findes (læs evt. Dorthes indlæg) Jeg kan ikke se, hvorfor man skal holde sin mund i denne sammenhæng og jeg kan ikke se tråden er sårende. Der er ingen der får nedgjort deres katte i denne tråd. Hvad skulle det gøre godt for ikke at udtale sig om sine præferencer? Vi kan ikke alle lide de samme katteracer og det er da helt ok - det er da ingen hemmelighed
Mona jeg læser hvad du skriver, men jeg tror ikke du læser hvad jeg skriver Jeg håber da bare du ikke går og ærgrer dig over at der findes mennesker der ikke kan lide racen Maine coon - for de findes (læs evt. Dorthes indlæg) Jeg kan ikke se, hvorfor man skal holde sin mund i denne sammenhæng og jeg kan ikke se tråden er sårende. Der er ingen der får nedgjort deres katte i denne tråd. Hvad skulle det gøre godt for ikke at udtale sig om sine præferencer? Vi kan ikke alle lide de samme katteracer og det er da helt ok - det er da ingen hemmelighed :)[/quote]
Du bliver ved og ved.
Skriver du noget, jeg ikke ved i forvejen.
Jeg syntes begge dele har deres forskellige ting som gør dem dejlige, kan derfor lide begge typer, men skulle jeg selv have en så ville jeg vælge en rigtig smuk moderne typet exo.
Men uhh hvor jeg har sukket over nogen af de smukke klassiske som der bliver vist her inde også