Klassisk perser VS moderne perser. hvad foretrækker du

Jeg ved intet om schæfere, så det undlader jeg at udtale mig om :slight_smile:

Men… dette her er hvad den nu så elegante og majestætisk udseende Collie oprindeligt kom fra…

http://izebug.syr.edu/~gsbisco/watson3.htm

Der er lidt langt fra disse hunde - og så til Annes dejlige (men uintelligente) Gordon :slight_smile: Men man kan med stor sikkerhed finde dem et eller andet sted i Gordons stamtavle…
(som kuriosum kan nævnes at Rosslyn Wilkes ligger i Dises stamtavle…)

Nedenstående citat er fra 1911… så allerede der er denne meget gammeldags colie næsten helt væk…
As long as I can remember I have heard stories of the wonderful sagacity and faithfulness of Scotch collies… Some of those that have lately come to my attention I have investigated, and have invariably learned that the remarkable dog in question was a survivor of the race of old fashioned collies or shepherd dogs. My further As long as I can remember I have heard stories of the wonderful sagacity and faithfulness of Scotch collies… Some of those that have lately come to my attention I have investigated, and have invariably learned that the remarkable dog in question was a survivor of the race of old fashioned collies or shepherd dogs. My further inquiries as to where such dogs can be obtained have met with no success. ‘Brought over from Scotland,’ ‘from an old family strain, now practically vanished,’ ‘purchased from a Swedish farmer in Minnesota’ -these are some of the answers to my inquiries… I believe that the old-fashioned collie or shepherd dog was one of the finest dogs that ever came to be the companion and helper of man… I wish I could find out myself where I could get such a dog… sometimes my search has led me to people who simply didn’t know that such a dog ever existed, or who have tried to palm off one of their new, snipe-nosed aristocrats on me.
[B]inquiries as to where such dogs can be obtained have met with no success. ‘Brought over from Scotland,’ ‘from an old family strain, now practically vanished,’ ‘purchased from a Swedish farmer in Minnesota’ -these are some of the answers to my inquiries… I believe that the old-fashioned collie or shepherd dog was one of the finest dogs that ever came to be the companion and helper of man… I wish I could find out myself where I could get such a dog… sometimes my search has led me to people who simply didn’t know that such a dog ever existed, or who have tried to palm off one of their new, snipe-nosed aristocrats on me.

[/B]

[quote=Nevadaisy;312120]Udmeldingerne er sket fordi brugerne er blevet kede af det og føler at de ikke hører til her. Det synes jeg er meget beklageligt, da det er en trist følelse når man føler at man ikke er en del af fællesskabet, men jeg kan ikke se hvordan vi kan ændre det.

Undskyld, men jeg fatter bare slet ikke det der. Bare fordi det ikke er alle der knuselsker deres type, så er de ikke en del af fællesskabet? Er det sådan jeg skal forstå det?? Hvis det er sådan det skal forstås, så er jeg nok heller ikke lige en del af fællesskabet, for det er langtfra alle, der kan li’ de moderne siameser/orientaler. Ikke desto mindre befinder jeg mig stadig på forummet (selvom jeg før har hørt grimme udtalelser om MIN race).

Vi er mange forskellige brugere og vi har en del forskellige racer repræsenteret her på forum, derfor siger det sig selv at vi ikke alle har samme smag for så ville vi alle have den samme race gående rundt derhjemme (og så ville det da være lidt kedeligt). Derfor vil der komme udtalelser som man ikke er enig i og ikke synes er rigtige. Smag og behag kan ikke diskuteres - jo det kan det godt, men man vil aldrig nå til enighed.

Nej ingen kan blive enig om alt og gud ske lov for det.

Jeg ved da godt at det ikke er alle katteejere, der synes mine katte er smukke, det gør ingen forskel for mig. Jeg ved endda at der er birmaejere der synes jeg har en knap så pæn type birma, da de er for spidse, men det er sådan jeg kan lide dem - at andre synes typen på birmaen skal ændres rigtig meget som det er gjort de seneste år, jamen det må de gerne synes - jeg er bare ikke enig, men indtil videre har vi da heldigvis altid kunne udveksle meninger om typer på en sober måde.

Ved ikke om du har “pæne” eller “grimme” birmaer. Du har nogle nuttede katte, og det er vel det vigtigste.

Kattegale er til AL snak om katte og det er derfor også tilladt at diskutere smag og behag - det er da en naturlig del af at snakke kat synes jeg :slight_smile: Selvfølgelig skal vi alle prøve på at såre hinanden mindst muligt - men det gælder jo alle debatter :)[/quote]

Hvis vi helt skal undgå at såre andre, må der jo kun blive svaret i tråde, hvor man er enig. Så er det sådan et “jeg klapper din ryg og du klapper min” forum - og så kommer der nok aldrig noget konstruktivt ud af det.

Skal jeg være helt ærlig så syns jeg det er noget fnidder, de melder sig ud. I min bog er det akkurat det samme som at stampe i gulvet, fordi man ikke lige får sin vilje.

[quote=Ann K;312128]Der er lidt langt fra disse hunde - og så til Annes dejlige (men uintelligente) Gordon :slight_smile: Men man kan med stor sikkerhed finde dem et eller andet sted i Gordons stamtavle…
(som kuriosum kan nævnes at Rosslyn Wilkes ligger i Dises stamtavle…)
[/quote]

Dejlig - ja.
Intelligent - nej.
Kan det ses - ja

[quote=Anne K;312131]
[COLOR=black]Undskyld, men jeg fatter bare slet ikke det der. Bare fordi det ikke er alle der knuselsker deres type, så er de ikke en del af fællesskabet? Er det sådan jeg skal forstå det?? Hvis det er sådan det skal forstås, så er jeg nok heller ikke lige en del af fællesskabet, for det er langtfra alle, der kan li’ de moderne siameser/orientaler. Ikke desto mindre befinder jeg mig stadig på forummet (selvom jeg før har hørt grimme udtalelser om MIN race).
[COLOR=Red]
[COLOR=Navy]De FØLER de ikke er en del af fællesskabet. Jeg mener jo at her er plads til alle katte og alle katteejere, men det ændrer ikke på at nogle har følt det på en anden måde - det har noget at gøre med hvordan vi hver især opfatter tingene. Jeg lærte i sidste uge i konfliktmægling at vi alle har hver vores verden. Min verden ser helt anderledes ud end din og derfor vil vi opfatte et budskab på to forskellige måder. Du har ikke et problem med at “skille dig ud” - du kan stadig være en del af fællesskabet - i andres verdener ser det anderledes ud og de kan derfor ikke være en del af fællesskabet på samme grundlag som dig :slight_smile: Hvis man skal tro min underviser i hvert fald :wink:

Jeg synes det er beklageligt at nogle brugere er blevet kede af det, men som skrevet har jeg svært ved at se hvordan vi kan ændre noget, så det ikke sker igen.
[/COLOR]
[/COLOR][/COLOR][COLOR=Black]Nej ingen kan blive enig om alt og gud ske lov for det.

Enig :slight_smile:

[/COLOR] [COLOR=Black]Ved ikke om du har “pæne” eller “grimme” birmaer. Du har nogle nuttede katte, og det er vel det vigtigste.

Mange tak :slight_smile: Det vigtigste for mig er faktisk ikke at jeg har nuttede katte, det vigtigste for mig er at jeg har nogle pelskugler der altid er der uanset om jeg er glad eller ked af det og nogle pelskugler der gør mig glad - det er derfor jeg har dem :slight_smile: Udseendet er ikke underordnet, da de gerne må være pæne at se på samtidig med at de er dejlige, men om de er pæne er jo smag og behag - i mine øjne har jeg verdens pæneste katte :slight_smile:

[/COLOR]Hvis vi helt skal undgå at såre andre, må der jo kun blive svaret i tråde, hvor man er enig. Så er det sådan et “jeg klapper din ryg og du klapper min” forum - og så kommer der nok aldrig noget konstruktivt ud af det.

Skal jeg være helt ærlig så syns jeg det er noget fnidder, de melder sig ud. I min bog er det akkurat det samme som at stampe i gulvet, fordi man ikke lige får sin vilje.[/quote]

Jamen vi kan da ikke undgå at komme til at såre andre - jeg mener bare vi skal forsøge på ikke at gøre det. Man kan jo formulere ting på mange måder og nogle gange kommer man til at formulere sig på en måde der alligevel gør folk kede af det, selvom man ikke kunne forestille sig det da men skrev - f.eks. da jeg ændrede afstemningen her i tråden til det der står nu…forsøgte altså på at være diplomatisk, men det lykkedes så ikke og det ærgrer jeg mig da lidt over for tænkte en del over hvordan jeg skulle beskrive to typer katte jeg intet kendskab har til…og det synes jeg faktisk er noget af en svær opgave og valgte derfor at henvise til billeder der allerede var i tråden, men der kom jeg så også til at såre nogen selvom det modsatte faktisk var meningen…så det er ikke let :slight_smile: Modtagerne af et budskab er derfor også nødt til at tage en dyb indånding nogle gange.

[quote=Anne K;312143]Dejlig - ja.
Intelligent - nej.
Kan det ses - ja

[/quote]

Eeeejjj en lækker vaps :wehuu:

Jeg mener at der er meget der kan læres af udviklingen perseren har været igennem. At situationen i dag er bedre end tidligere behøver så ikke betyde at alt er i skønnest orden. Det er bare en skam det ikke rigtig kan debatteres uden at det virker som en hetz, men jeg forstår at det er følsomt.

Alle racer har ting de slås med, men perseren er ét eksempel hvor ændringer af det ydre har givet problemer. Det er ikke unikt for perseren, men det er vel det mest tydelige eksempel. Derfor er det jo lidt anderledes end arvelige sygdomme.

Jeg har i øvrigt selv haft glæde af en Exotic killing i de første 12 uger af dens liv og i guder hvor var den skøn. Jeg indrømmer gerne at hun - mod forventning - totalt erobrede mit hjerte. Jeg kan ikke lade være med at tænke på at for at opnå et så skønt temperament så må der være arbejdet seriøst på det og selekteret efter temperament.

Jamen jeg er målløs efter at have læst hvad der er sket i denne uenighed, i mens jeg har været på job.

Jeg synes dog det er beskæmmende at nogen herinde synes det er barnligt og nogle perseropdrættere er blevet børnehavefornærmede og har forladt forum.

De som har lagt dette synspunkt for dagen har jeg absolut INTET til overs for.
De har nemlig lige i min optik bevidst at det er uendeligt ligegyldigt hvordan perseropdrættere forsøger at argumentere for deres race, det vil blive mistolket på et eller andet plan alligevel.

Var jeg ikke blevet ked af de forskellige ytringer om min race, så var jeg under alle omstændigheder blevet og er da også blevet såret over at læse de enkeltes i mine øjne, latterliggørelse af folks bevæggrunde for at forlade dette forum.

Måske det skulle debatteres i en anden tråd, hvor sårende nogle kommentarer kan være.

Med dette vil jeg trække mig ud af denne debat igen, da den er ørkesløs for mit vedkommende.

Jeg synes også det er trist at skulle læse en masse flabede kommantarer omkring det, at nogle har valgt at forlade forum.

Må indrømme, at jeg troede tonen herinde var bedre end visse andre fora, men det har jeg da oplevet nu at det ikke er tilfældet.

Jeg bliver dog her på Kattegale og ser om ikke det bliver bedre, men vil holde mig ude af denne debat for nu, synes ikke det er specielt sjovt at blive nedgjort.

[quote=Mig og Mille T;312169]Jamen jeg er målløs efter at have læst hvad der er sket i denne uenighed, i mens jeg har været på job.

Jeg synes dog det er beskæmmende at nogen herinde synes det er barnligt og nogle perseropdrættere er blevet børnehavefornærmede og har forladt forum.

De som har lagt dette synspunkt for dagen har jeg absolut INTET til overs for.
De har nemlig lige i min optik bevidst at det er uendeligt ligegyldigt hvordan perseropdrættere forsøger at argumentere for deres race, det vil blive mistolket på et eller andet plan alligevel.

Var jeg ikke blevet ked af de forskellige ytringer om min race, så var jeg under alle omstændigheder blevet og er da også blevet såret over at læse de enkeltes i mine øjne, latterliggørelse af folks bevæggrunde for at forlade dette forum.

Måske det skulle debatteres i en anden tråd, hvor sårende nogle kommentarer kan være.

Med dette vil jeg trække mig ud af denne debat igen, da den er ørkesløs for mit vedkommende.[/quote]

Sikke en gang vås du kommer med der var det ikke dig der selv startede en anden tråd og racer og fordomme så du har selv været med til at puste gang i debaten her inde…
Vi alle kæmper med fordomme med den katte race vi har og det er ikke altid sjov at hører ¨på og jeg tro at med en side som kattegal kan vi fjerne nogen af de fordomme. hvis man saglig kan debater for sin race uden at skabe sig som børnehave børn som nogen gør nu og ærgelig så syntes jeg det er utrolig barnlig det de har gjort.

[quote=skeem;312181]Sikke en gang vås du kommer med der var det ikke dig der selv startede en anden tråd og racer og fordomme så du har selv været med til at puste gang i debaten her inde…
Vi alle kæmper med fordomme med den katte race vi har og det er ikke altid sjov at hører ¨på og jeg tro at med en side som kattegal kan vi fjerne nogen af de fordomme. hvis man saglig kan debater for sin race uden at skabe sig som børnehave børn som nogen gør nu og ærgelig så syntes jeg det er utrolig barnlig det de har gjort.[/quote]

nu startede jeg jo netop den omtalte tråd for at høre om fordomme hos de øvrige racer, hvilket egentligt gik godt et stykke tid, lige indtil der IGEN kom focus på perseren.

Hvad din nedgørende bemærkning om børnehavebørn angår, siger den da vist meget mere om dig end om dem du hentyder til.:mad:

Hvad med selv at starte med at hive sig selv op på et voksent plan, prøve at sætte sig i deres sted i stedet for at blive ved og ved, for du er jo på den grønne gren med en alment anerkendt race.

Hvis dette opfattes som et surt opstød fra mig, så er det til en forandring korrekt opfattet.

[quote=Mig og Mille T;312185]nu startede jeg jo netop den omtalte tråd for at høre om fordomme hos de øvrige racer, hvilket egentligt gik godt et stykke tid, lige indtil der IGEN kom focus på perseren.

Hvad din nedgørende bemærkning om børnehavebørn angår, siger den da vist meget mere om dig end om dem du hentyder til.:mad:

Hvad med selv at starte med at hive sig selv op på et voksent plan, prøve at sætte sig i deres sted i stedet for at blive ved og ved, for du er jo på den grønne gren med en alment anerkendt race.

Hvis dette opfattes som et surt opstød fra mig, så er det til en forandring korrekt opfattet.[/quote]

Kan kun sige SUK… :doh:

[quote=Mig og Mille T;312185]nu startede jeg jo netop den omtalte tråd for at høre om fordomme hos de øvrige racer, hvilket egentligt gik godt et stykke tid, lige indtil der IGEN kom focus på perseren.

Hvis dette opfattes som et surt opstød fra mig, så er det til en forandring korrekt opfattet.[/quote]

griner … har lige læst den tråd hvor birthe beder og foto af perser og der skal du også skælde folk ud og komme med alle mulige ting i stedet for at komme med saglige ting.
Jeg er nu meget voksen og derofor er det grinagtig og se din måde at skabe dig på bare fordi alle ikke lige kan lide perser og de kommer med nogen holdninger.
I stedet for de sure smylier og skabenhed så kunne du bruge denne tråd positiv og komme med positiv ting så kunne det være at folk så anderledes på tingene. Men at folk udvandre og man skal skal læse det her så kan jeg godt forstå de skriver som de gør

[quote=Musashi;312115]det er jo en afvejning man tager; hvad får man ind af potentielt gode/dårlige ting…hvis forskellen ‘bare’ var pels type, størrelse og temperament ville det jo være noget helt andet…

ved perser er der tale om meget store forskelle fordi kranium jo er meget forskelligt - og det berører mange centrale funktioner…
[/quote]

Det gør det ja… men disse problemer forsvinder jo i samme øjeblik at man parrer “lang” næse med “kort” næse… kraniets facon ændres henimod det “almindelige” kranies udseende…

anyway, at tage chancer med det er ikke for mig…andre gør det, men jeg kan ikke se nogle nogle fordele…

Jeg kan se masser af fordele… først og fremmest en forøgelse af det genetiske materiale.
(Med mindre da at du mener at den moderne type perser har langt flere arvelige skavanker end den klassiske? Skavanker, der vel at mærke ikke forsvinder ved at parre lang og kort…)

jeg har i øvrigt også set lidt på de erfaringer som selkirk rex opdrættere har haft med at bruge perser i deres opdræt…

Det kender jeg intet til. Hvilke problemer har de da fået - hvis altså de har fået problemer?

NÅ!!!

Det er måske så snart til at forstå hvordan jeg som ejer af netop den race der hele tiden pirkes til, føler det og efterhånden synker ´ned på et lavt plan som mange af de andre, efter de forskellige ting som er blevet skrevet de senere dage…

Hvad hjælper det at sige SUK til mine kommentarer, når andre i den grad nedgører hvad der er skrevet???

Endnu et eksempel der får mig til at føle at jeg ikke er velset på dette forum.

Du er såmænd velkommen på dette forum… Jeg syns måske bare det var på sin plads du læste HVAD der bliver skrevet, og ikke hvad du TROR der bliver skrevet.

Jeg kan jo kun sige lige over.:S

Tak tak -engel

Vi kan vist kun enes om at vi anskuer tingene forskelligt, og hvad der skrives modtages ikke altid som det er ment.
skal vi så prøve at komme videre, gerne på en konstruktiv vis, og lade denne tråd dø ud, for der kommer vist ikke mere godt fra den.

Har lige et lille forsigtigt pip:

Hvorfor SKAL en race pinedød udvikle sig. Den blev i sin tid lavet efter en standard hvorfor er dem der oprindeligt blev godkendt så pludselig dårlig typet fordi der skal være fornyelse. Hvorfor ikkke ved de racer hvor dette sker netop dele racerne i “gammeldags” og “moderne” så begge typer får lov at overleve. Hvorfor så denne modstand imellem at dele dem op og ville fratage dem deres race navn. Kan ikke helt forstå det her :sorry:

[quote=tzari;312229]Har lige et lille forsigtigt pip:

Hvorfor SKAL en race pinedød udvikle sig. Den blev i sin tid lavet efter en standard hvorfor er dem der oprindeligt blev godkendt så pludselig dårlig typet fordi der skal være fornyelse. Hvorfor ikkke ved de racer hvor dette sker netop dele racerne i “gammeldags” og “moderne” så begge typer får lov at overleve. Hvorfor så denne modstand imellem at dele dem op og ville fratage dem deres race navn. Kan ikke helt forstå det her :sorry:[/quote]

Jeg tror det vil være bedst, hvis du opretter det spørgsmål i en anden tråd. Det er nemlig et rigtig interessant spørgsmål, men det vedrører jo alle racer og ikke kun perseren - jeg tror du får flere svar ved at gøre det på den måde :slight_smile: