Klassisk perser VS moderne perser. hvad foretrækker du

-tihi ja, jeg tænker i hvert fald ikke mig selv som sart eller ømskindet :wink: måske jeg er jordbunden og though - har coon og huskat -høhø

Sjov teori Misi, men den passer ikke ind i vores familie :slight_smile:

Vi har bare en stor kærlighed for de fluffy misser og det er alt. :wehuu:

Den holder ikke i byretten for jeg er enormt blød (også udvendig :høhø: ) og jeg har NFO og huskat :slight_smile:

[quote=MiSi;320838]
Mit bud er, at ingen andre racers opdrættere får så megen negativ respons fra gud og hvermand, som perser-opdrættere gør. Det skulle da lige være opdrættere af hårløse katteracer.
Derfor bliver man lidt hudløs - måske (og nu gætter jeg) fordi vi, der har valgt de bløde, udprægede indekatte-racer, ikke selv hører til verdens mest hårdhudede mennesker.

En tanke, hvis man fortsætter analogien: Vælger toughe typer “natur-katte” typer såsom MCO og NFO :?
Og de seje, men raffi typer vælger orientalske racer :?

Nu kender jeg et par meget toughe perser-opdrættere, så den holder måske ikke, men er det ikke en tanke værd :?

Hvis ja, så er det noget at tage med, når man kommunikerer om racerne.[/quote]

Nu vil jeg ikke betegne mig selv som hudløs og blød, selvom jeg har perserkatte.
Jeg tror det er individuelt forskelligt, hvordan vi er som personer, og hvilke racer vi vælger.
Uanset hvad, synes jeg, at vi bør respektere hinandens racer, uden at disse dem, som det har været sket i denne tråd.

Denne tråd har under alle omstændigheder lært mig, at uanset hvad, er det perserracen som er MIN race, og at andre så ikke bryder sig om den, tja det er vel ikke mit problem.
Jeg vil arbejde med at “overhøre” latterlige kommentarer om racen, lige som jeg vil nøjes med at have kælekatte, og ikke opdrætte længere.
Skulle lysten til killinger dukke op igen, vil det blive til “eget forbrug”.
Udstilling vil også blive sat på vågeblus.

Mig og Mille T - Hvorfor vil du sætte udstillinger på vågeblus? :slight_smile: (Eller er det forkert at spørge om?)

Det var vist Mig og Mille T som ville det :slight_smile:

Nu er det ikke MiSi der vil sætte udstillinger på vågeblus, men mig.

Der er ikke noget forkert i at spørge:)

Jeg har bare ikke lyst.
På udstillinger kan jeg jo risikere at møde mennesker med samme holdninger om min race, og jeg orker helt ærligt ikke.

Marsini - Gud ja, fik set navnet på det citerede, istedet for det rigtige navn.

Mig og Mille T - Ok, tak for svaret.

Velbekommen og tak for du spurgte :slight_smile:

[quote=Musashi;313147]Tak for indlægget - rigtig interessant at læse - og jeg læser egentlig ikke nogen irritation der tager overhånd

Så har vi jo meget ens ‘baggrund’ og erfaringsgrundlag - min mor fik sin første perser kat i 1980 og opdrættede og udstillede - jeg selv startede også opdræt i 2005

Jeg syntes ‘aversion’ er et lidt stærkt ord…Jeg er kritisk overfor den øget risiko for visse defekter i racen som direkte kan relateres til hovedets form…og ansvaret for dette mener jeg ligger hos klubber (specielt de store hovedorganisationer) og dommere.

Jeg syntes også man i racen som helhed er gået for langt i forhold til ønske om udseende og i den forbindelse er gået på kompromis med sundhed/funktion…præcis det samme ville jeg sige om visse hunderacer: mops, pekingeser, engelsk bulldog…

Jeg syntes det er rigtig ærgerligt at man har selekteret så hårdt som man har og i essensen udryddet en type af kat som har været elsket og populær i en meget stor del af racens eksistens…

Jeg er også ked af at perser katten fra at være den mest populære katte race er blevet en meget lille race… [/quote]

Det er korrekt at perseren nu er blevet en meget lille race. Det kan jo ikke overraske efter denne afstemning, idet et stort flertal foretrækker den klassiske type. Og hvis det er fordi mange ikke ved, at den stadig findes, ja så må opdrætterne af den type, vel gøre lidt mere for at reklamere for den, så efterspørgslen hos jer igen stiger…

[quote=Musashi;313147]Det er da rigtig godt at høre. Min pointe har aldrig været at angribe specifikke opdrættere eller deres katte - men at pege på, at fordi man har fremavlet denne type kat - så er der en risiko for ‘skrækbilledet’ og de alvorlige defekter.

Katte der har disse problemer eksistere jo desværre…også idag…for som du også skriver nedenfor - det er jo ikke alle opdrættere der er lige gode eller lige selektive.

Og det er egentlig der, mit virkelige problem ligger: i min optik er bare én kat der lider under så alvorlige problemer én kat for meget…

Håber du forstår du hvor jeg vil hen…man ser jo også problemer og dårlige opdrættere i andre racer - men fordi der er en øget risiko for nogle alvorlige problemer er det som perser opdrætter også ‘nemmere’ at gøre noget galt - eller ‘svære’ at gøre det rigtigt om du vil…

Jeg har også et etisk problem med at der tilbage i tiden - i processen mod at når den type man har i dag - har været en betydelig andel katte der bare ikke har haft det godt og hvis livskvalitet ikke har været god.

Er det, det værd for at få en kat med et specielt udseende ?

Et spørgsmål opdrættere af alle racer i øvrigt bør spørge dig selv… [/quote]

Hvis man skulle have sådan en opfattelse, så var der jo ingen, der burde opdrætte overhovedet. Nogle katteracer har særlig udbredt problem med HCM. En kat med et hjerte, som vokser sig større og større for til sidst at blive så stort, at katten for hjertestop er vel også en kat som lider unødvendigt. Burde de så ikke også lade helt være med at opdrætte, da der findes brodne kar, som ikke gør noget for at undgå sygdommen? Og dette gælder i øvrigt en lang række andre racer. Så vidt jeg ved er det bl.a. hos norske skovkatte et problem med Pyrovat kinase defficiency (eller noget i den retning). Så burde de heller ikke opdrætte, da der findes mange opdrættere, som ikke gør noget for at mindske problemet osv osv.

At straffe 50 seriøse perseropdrættere (tallet er fiktivt, jeg kender ikke det reelle antal af opdrættere), med at forbyde alt opdræt af den moderne perser, fordi der måske findes en håndfuld brodne kar, det synes jeg er langt ude.

[quote=Musashi;313147]Jeg syntes det er rigtig fint at stille kritiske spørgsmål til forskning - faktisk syntes jeg at det er en pligt. og som jeg også nævnte ovenfor bør man lave en undersøgelse af en langt større andel katte for virkelig at kunne komme med definitive konklusioner.

Men man må også forholde sig til at undersøgelser der er publiceret af fagfolk i et fagvidenskabeligt tidsskrift…

Jeg er ikke ude på at skabe aversion - jeg syntes det er et emne der bør debatteres…og som jeg også har skrevet tidligere - kritik kan altså kun gøre en stærkere og bedre hvis man tager den til sig og bruger den konstruktivt…jeg ville ønske at mine indlæg blev læst på den måde…

Hvornår har jeg skrevet at nogle specifikke katte er misfostre ?

Jeg taler konsekvent om racen som helhed - og om at racen som helhed har en øget risiko. det er ikke ensbetydende med at alle perser katte har et problem …

Eneste tidspunkt jeg har kommenteret en individuel kat var da der blev lagt et foto ud og man blev bedt om synspunkter om næsen. I mit indlæg sagde jeg intet som sundhed - men holdt mig til kommentarer baseret på standard…

Jeg udstiller jo ikke - så jeg er egentlig ikke irriteret eller frustreret over at jeg ikke at kunne vinde på udstilling…jeg kunne jo sagtens udstille hvis jeg ville (er blevet opfordret til det mange gange i øvrigt)…Jeg ved også godt at jeg ikke ville vinde noget - men det er jo ikke formålet for mange med at udstille anyway

her har du helt sikkert ret; det er meget frustrerende at der ikke er gode katte at finde til avl - og du har helt ret interessen er lille og det er ikke nemt at sælge killinger - netop som du siger fordi folk kan finde noget der ligner i mange andre racer…og fordi mange ikke ved at man kan få perser som mine

Ydermere er det svært fordi de mennesker der kunne være interesseret i min type killinger ikke ser efter perser opdrættere/ under perser på killinglister…

og dermed kan man faktisk sige at jeg indirekte også er ramt af det billede der er af perser katten hos nogle…

De killingkøbere jeg har haft er også alle mennesker der har haft perser før - men som vil have katte der så ud som dem de også har haft før…
[/quote]

Jamen, så må I jo få reklameret mere for det. Så de mennesker, der ønsker sig jeres type, ved at i findes. Det kan vel ikke være vores skyld…

[quote=Musashi;313147]Håber du scanner ind - kunne være rigtig spædende at se

med knæk mener du da stop ?

Ja, det er også det jeg har hørt fra gamle opdrættere…og ligeledes med nogle af de andre ting du skriver om den historiske udvikling (problemer med importer) har hørt det samme fra opdrætter i New Zealand i øvrigt…altså at der kom noget skravl ind fra USA. Og rigtig god pointe omkring problemer med at købe kat før internet, digitalt kamera, film ect !

her kommer min historie interesse lige ind

…det her er en ‘rigtig’ peke face:

fra bog udgivet i 1976…peke face var altid røde/rød tabby og blev desuden forbudt i GCCF…

den har jo en lidt kortere næse/højere placeret stop - så tror at betegnelsen siden blev brugt mere bredt således at man i politikens kattebog fra 1987 kan finde dette foto

her bliver jeg nysgerrig: hvordan vil man vurdere denne kat i dag ? [/quote]

Efter min mening ville den ikke klare sig særlig godt i dag. Stoppet sidder for højt, øjnene er for små og ørerne for store. Rent faktisk har denne kat da tydelige næsebor, men det er alt for snævre og det ville opdrætteren også få at vide.

Der er opdrættere i dag, som efter min mening (og jeg understreger, det er min) er på vej i en retning, som kan være bekymrende. Der fokuseres utrolig meget på øjenstørrelsen og på at de skal være helt runde, så kattene får et åbent udtryk. Men hos nogle går dette i en for mig ekstrem retning, da det går ud over kattens næse, som bliver alt for snæver og deraf af betydning for kattens generelle sundhed. Men igen, det er en bekymring, som jeg og visse andre opdrættere har. Og da jeg ikke har haft disse katte i hænderne eller set dem i virkeligheden, kan jeg jo rent faktisk ikke vide, om de også har de problemer.

[quote=Musashi;313147]
Hvilke kriterier ser du oftest brugt i udvælgelse blandt opdrættere ?

Eks hvis en kat skal have tørret øjne dagligt - er det grundlag for ikke at bruge en kat til avl ? [/quote]

Det kunne været et grundlag for ikke at bruge katten i avl. Nu er det ikke et problem, som jeg selv kæmper med. De fleste af mine katte, skal stort set ikke have tørret deres øjne. Problemet jeg har mest af er, at jeg har et par stykker, som er af den overbevisning, at vandskålen er en swimmingpool og derfor kan blive meget våde i deres kraver. Når det så tørre, ja så efterlader det misfarvninger. Jeg har valgt at opdrætte katte med meget hvidt og som de fleste med katte med meget hvidt ved, ja er skidt utrolig nemt at se. Så når jeg har efterlyst noget til at tage misfarvninger med, så har det været mest af den grund. Som de fleste katteopdrættere også ved, så vil tårevæsken, når den kommer i kontakt med luften oxidere og efterlade et brunligt skær. Mine katte har ikke direkte løbeøjne, men har da afgang af tårevæske i mindre mængder, som oxidere. Og dette ses tydeligt i den hvide pels.

Som hovedregel vil jeg mene, at opdrættere selektere hovedsageligt på sundhed og på det ”look”, som de nu godt kan lide. Skulle der være killinger med eksempelvis skæve tænder, så ved jeg i hvert fald at det hos mange, vil være en grund til ikke at bruge den videre i opdræt. Sådan en kat kan have et godt liv som kælekat og vil da blive solgt til kæl. Herudover selekterer jeg selv på eksempelvis kropsbygning, hovedform, pandens form, som skal være rund - og ikke flad, som du tidligere har skrevet – uden nogen bump eller ujævnheder. Ørestørrelse og –stilling, samt øjenstørrelse og form har også betydning, ligesom halens længde har det, bare for at tage nogen eksempler.

[quote=Musashi;313147]
jeg bruger jo også fifes standard…ser man på det der er skrevet er der faktisk plads til andre typer også - men måden man tolker det der er skrevet er jo så forskellige

Jeg ser ingen angreb - syntes det er interessant indlæg og ville ønske at flere perser opdrættere ville tage sig tiden til at skrive og forklare med samme detaljerigdom

Jeg er ikke enig i det hele (big surprise :wink: men det er jo heller i formålet med en debat…anyway tak for dit indlæg og håber da du vender tilbage til forum [/quote]

Fnihi OK, godt så - men hvem er det lige, der er faldet for de dejlige persere, og drømmer om at opdrætte dem :stuck_out_tongue:

Til min undren er der flere indlæg, som jeg ikke kan komme til at citere og kommentere. Multi-citat knappen er helt væk under nogle indlæg :?

Er for så vidt ganske enig med dig Diana…
Men skal lige lave en lille korrektion…

Pyrovat Kinase diffiency - PKd - findes primært hos Abyssinier, Somali og huskatte… Dog er det mit meget klare indtryk at opdrætterne indenfor disse to racer har helt styr på situationen - og at det kun er ganske ganske få ud af det totale antal aby/som opdrættere, som ikke arbejder målbevidst væk fra sygdommen…
Så vidt jeg ved er sygdommen ikke blevet set i DK de sidste mindst 10 - 15 år… men jeg kan naturligvis huske forkert, eller have blandet årstallene sammen.

Når du omtaler skovkatten, så tænker du sikkert på GSD IV… Heldigvis findes der en udmærket gentest for denne lidelse, så hvis en opdrætter pludselig skulle stå med problemet, er det ganske let at finde ud af og få disse katte taget væk fra avlen, hvis ikke opdrætteren vælger at avle sig ud af problemet… Sygdommen er mest set indenfor katte med x-farverne eller hos den amerikanske NFOpopulation - begge disse linier har en noget højere grad af indavl, end den danske skovkattebestand generelt…

[quote=Ann K;321415]
Pyrovat Kinase diffiency - PKd - findes primært hos Abyssinier, Somali og huskatte… Dog er det mit meget klare indtryk at opdrætterne indenfor disse to racer har helt styr på situationen - og at det kun er ganske ganske få ud af det totale antal aby/som opdrættere, som ikke arbejder målbevidst væk fra sygdommen…
Så vidt jeg ved er sygdommen ikke blevet set i DK de sidste mindst 10 - 15 år… men jeg kan naturligvis huske forkert, eller have blandet årstallene sammen.[/quote]

Det er PRA, der ikke er set i mange år :slight_smile:
PKd hos abyssiniere er en forholdsvis “ny” sygdom. Altså at man kender til den - den har sikkert været der længere tid.
Det er heldigvis ganske nemt, fordi der findes en DNA-test, så vi også kan finde bærere.
Jeg kender flere, der har fået konstateret PKd på deres katte, så det passer ikke, at den ikke er set i mange år.

Jeg tror de fleste tester deres avlskatte - men ærlig talt er det jo ikke til at vide og det Diana taler om, er jo netop de brådne kar.

[quote=Vivi_Fletcher;321434]Det er PRA, der ikke er set i mange år :slight_smile:
PKd hos abyssiniere er en forholdsvis “ny” sygdom. Altså at man kender til den - den har sikkert været der længere tid.
[/quote]

Takker for korrektionen af min korrektion :smiley:

AT en gendefekt har ligget indenfor en given race i længere tid inden den som sådan kommer til udtryk/opdages/beskrives tvivler jeg såmænd ikke på… Det er sikkert sådan at det er mht GSD IV - som først blev beskrevet hos de amerikanske NFO. Genet er ressecivt nedarvet og det er logisk at en sådan kommer frem i en population med en forholdsvis lille genpulje…