Ej hvad er nu det, hvor er Mona -surrender
[quote=Ann K;312811]
Jeg er meget enig med dig at Felis Danicas stambog både burde være offentlig tilgængelig for opdrættere (Dkks stamtavledatabase er offentlig for deres medlemmer) og indeholde oplysninger om evt helbredsproblemer. Men ikke i at disse oplysninger bør/skal/kan være anonyme. Jeg ville som opdrætter være langt mere interesseret i om kat 1 har problemer tilbage i sin stamtavle - end i at vide, at der hos katteracen i Dk er fundet de og de defekter.
Med en offentlig stamtavledatabase, hvor kattenes helbredsoplysninger også indgår, har man i langt højere grad mulighed for at sidde og planlægge sit opdræt og avlsarbejde.[/quote]
helt enig…
jeg tror bare at man ville få mere korrekte oplysninger hvis man anonymiserende ?
at det ville give nogle mere korrekte oplysninger om racen som helhed - men naturligvis være mindre anvendeligt for den enkelte opdrætter i forhold til specifikke katte…men da helt klart den ideele løsning at få helbreds oplysninger knyttet til den kat det drejer sig som - det ville jo også spare mange opdrættere for ‘ubehagelige overraskelser’, optimere selektiv avl og bare hæve niveauet generelt ![]()
og ja, tænk hvis der var offentlig FD stambog med helbreds oplysninger ala dem man kan finde i nogle af pawpeds race databaser…
Håber sandelig kun hun holder juleferie :?
[quote=Musashi;312815]helt enig…
jeg tror bare at man ville få mere korrekte oplysninger hvis man anonymiserende ?
[/quote]
Det er den der evindelige diskussion hos katteopdrættere, der ikke vil være med til at have nogen former for restriktioner i deres opdræt!
Som DKK-opdrætter underlagt restriktioner både mht opdræt i al almindelighed og indenfor de forskellige racer, fatter jeg det ganske enkelt ikke! Og endnu har jeg ikke fået en forklaring fra nogen katteopdrætter, som jeg mente var “god nok” ![]()
At der findes virkelig gode og ansvarlige opdrættere, som sagtens kan finde ud af at arbejde med deres race - også uden at skulle være underlagt diverse restriktioner… jamn - det ved jeg skam godt! Det er bla fra sådan nogle jeg har mine katte!
At gode forberedelser, gode mentorer, god avlsetik også giver et godt “resultat”… jamn, det ved jeg også! Det er bla fra sådan nogle opdrætterre jeg har mine katte!
At test ikke altid er brugbare eller eksisterer - og at opdrætteren derfor er henvist til sit kendskab til linier og at der ikke er 100% garanti for at der lige pludselig dukker noget op … Jo, det ved jeg skam også! Det er bla fra sådan nogle opdrættere jeg har mine katte!
Men hvorfor disse opdrættere, som netop GØR det godt, så ikke vil acceptere nedskrevne og forpligtende restriktioner på lige netop dét de allerede gør… nej, jeg forstår det ikke!
Jeg har hørt argumentet med at man som opdrætter er nervøs for at racen kan få prædikatet “sygelig”… Måske nok - men det får den også selv om der ikek findes restriktioner…
Som hundeopdrætter forsvarer jeg faktisk mit valg af DKK som stambogsførende organisation med at der ER restriktioner! Som betyder, at jeg til enhver tid må og skal tænke over hver eneste detalje i mit opdræt… Til gavn og glæde for racen og køberen!
Jeg har endnu ikke mødt en eneste, som ikke har kunne forstå den forklaring! ![]()
Det ser da ud til at mona har forladt os? Hun står på som gæst - men stadig med navn so far
[quote=Ann K;312844]Det er den der evindelige diskussion hos katteopdrættere, der ikke vil være med til at have nogen former for restriktioner i deres opdræt!
Som DKK-opdrætter underlagt restriktioner både mht opdræt i al almindelighed og indenfor de forskellige racer, fatter jeg det ganske enkelt ikke! Og endnu har jeg ikke fået en forklaring fra nogen katteopdrætter, som jeg mente var “god nok” ![]()
At der findes virkelig gode og ansvarlige opdrættere, som sagtens kan finde ud af at arbejde med deres race - også uden at skulle være underlagt diverse restriktioner… jamn - det ved jeg skam godt! Det er bla fra sådan nogle jeg har mine katte!
At gode forberedelser, gode mentorer, god avlsetik også giver et godt “resultat”… jamn, det ved jeg også! Det er bla fra sådan nogle opdrætterre jeg har mine katte!
At test ikke altid er brugbare eller eksisterer - og at opdrætteren derfor er henvist til sit kendskab til linier og at der ikke er 100% garanti for at der lige pludselig dukker noget op … Jo, det ved jeg skam også! Det er bla fra sådan nogle opdrættere jeg har mine katte!
Men hvorfor disse opdrættere, som netop GØR det godt, så ikke vil acceptere nedskrevne og forpligtende restriktioner på lige netop dét de allerede gør… nej, jeg forstår det ikke!
Jeg har hørt argumentet med at man som opdrætter er nervøs for at racen kan få prædikatet “sygelig”… Måske nok - men det får den også selv om der ikek findes restriktioner…
Som hundeopdrætter forsvarer jeg faktisk mit valg af DKK som stambogsførende organisation med at der ER restriktioner! Som betyder, at jeg til enhver tid må og skal tænke over hver eneste detalje i mit opdræt… Til gavn og glæde for racen og køberen!
Jeg har endnu ikke mødt en eneste, som ikke har kunne forstå den forklaring! :)[/quote]
du har ret :), og ville også selv byde flere restriktioner velkomne…
- kan i øvrigt huske da jeg lige var startet med opdræt og spurgte min stambogssekretær hvor jeg skulle sende PKD attester hen…det fik jeg jo så at vide ikke var nødvendigt…
hvad er konsekvenser i DKK hvis man ikke indberetter korrekt eks på stamtavle rekvisition hvor man skal fortælle om evt døde hvalpe ?
Konsekvenser afhænger i høj grad af forseelsen. Ofte nøjes man med vejledning og rådgivning via kennelkontakten - måske henstilling om at få forholdene bragt i orden fra DisciplinærUdvalget… Yderste konsekvens er naturligvis at man bliver smidt ud - mindre konsekvens kan være stop for DKKs ydelser og deltagelse i DKKs arrangementer i en tidsbegrænset periode…
Så-- Vejledning → Rådgivning → Henstilling → Disciplinærsag…
Det er faktisk ikke særligt mange sager, der ender som disciplinærsager, når man tænker på det meget store antal opdrættere der stambogsfører indenfor DKK.
Den er simpelthen for nuttet ![]()

Sikke nogen vidunderlige blå øjne jule-missen har ![]()
Postet på vegne af Marsini:
Jeg har jo ellers meldt mig ud af KG, men føler, jeg er nød til at komme med mit svar på nogle af de indlæg, der bliver postet. Som opdrætter af den ”moderne” perser, er jeg vant til at møde forskellig udtalelser omkring deres, for andre anderledes udseende. Og det generer mig generelt ikke. De fleste, som møder mine katte, opdager jo netop, at de er katte og synes faktisk, de er ret søde, sociale og sjove.
Mit svar er nok mest rettet til Musashi og jeg skal gøre mit bedste for ikke at lade min irritation tage overhånd. Mit indlæg er baseret på mine erfaringer, som strækker sig tilbage til 1972, hvor min mor fik sin første perserkat, jeg selv blev opdrætter i 2005. Og ja mit indlæg er da farvet af min kærlighed og interesse i mit opdræt, af for mig, den skønneste race. Ligesom Musashi’s indlæg er farvet af hendes aversion imod den type perser, som jeg opdrætter.
Man kan med rette sige, at det jo kun bygger på erfaringer og ikke er videnskabeligt bevist. Det skal holdes op imod en artikel i et blad, hvor man har lavet en undersøgelse af nogle ”moderne” persere og har fundet nogle skrækbilleder af, hvor galt det ser ud. Når jeg ser de billeder, ser jeg katte, som har nogle alvorlige defekter. Men det er ikke billeder af katte, som jeg kan genkende, hverken i mit eget opdræt eller hos de opdrættere jeg har kendskab til.
Jeg påstår ikke, at perseren ikke har nogen problemer. Selvfølgelig har den det, ligesom en del andre racer har deres problemer. Men at generaliserer ud fra en meget lille population synes jeg er rigtig problematisk og kan kun se det som et forsøg på at skabe yderligere aversion overfor min race. Og det gør mig ærligt en smule vred. Jeg tror, hver race har sin udviklingshistorie på godt og ondt.
Udviklingen af de ”gamle” racer vi ser i dag (ex siameseren, Aby’en, Balineseren, Norske skovkatte, MCO osv) er jo bygget på årelange erfaringer, som opdrættere har gjort sig. Racerne har svinget frem og tilbage og er på nuværende tidspunkt, der hvor de så er. Og udviklingen fortsætter jo. Så længe, der er opdrættere, som har interesse i at udvikle en race, så længe vil der kunne ske ændringer, som for nogen findes gode, for andre som et onde. Det tror jeg aldrig vil ændre sig.
Jeg har intet imod din (Musashi) kærlighed og interesse i den ”klassiske” perser. At den ikke siger mig så meget, betyder jo ikke, at den ikke har sin berettigelse, ligesom jeg mener mine ”moderne” har deres. Hvad jeg ikke finder okay, er dine forsøg på, at få mine katte til at fremstå som misfostre, som nærmest ikke burde leve, med de potentielle skavanker, det kunne have. Og når de fleste andre her skriver, de foretrækker den klassiske perser, kan det jo et eller andet sted ikke undre mig, idet flertallet af brugere på dette forum jo har semilanghår, som jeg mener dine mest af alt minder om, eller har korthårskatte, som alle har ”næser”.
Deres syn på min race er efter min mening en ganske anden end dit, idet du har en helt anden dagsorden, end de har, idet du opdrætter katte indenfor samme race, som jeg, men som ifølge nutidens standard, ikke kan klare sig rent showmæssigt på en udstilling, da det store flertal af opdrættere i dag, arbejder med den ”moderne” type.
Jeg kan da til dels godt forstå din irritation og frustration over, at det er sådan, ligesom jeg kan forstå den overfor det faktum, at genpuljen for din type er meget lille, idet interessen for den måske også er ret lille. I mine øjne forstår jeg det så måske på den måde, at de fleste mennesker, som ønsker det ”look” som du har, også kan få, noget nær det, hvis de køber sig en semilanghåret kat.
Flertallet af de killingekøbere jeg har haft, har efterspurgt en perser, som den ser ud efter nutidens standard. Og flere af dem har haft perser før og vil gerne have det igen, hovedsageligt pga. deres udseende og deres temperament, som jeg mener, er ret unikt (hos andre kedeligt gg).
Som jeg startede med at skrive, så bygger mit indlæg på mine erfaringer. Min mor købte sin første perserkat i 1972, en sort ”hybrid” (en parring mellem en fuldfarvet og en colourpoint). En skøn kat med et helt specielt sind og personlighed. Herefter fik hun en rød perser hunkat og kort tid efter en blåmasket colourpoint.
Colourpointen havde efter datidens standart en type, som var meget speciel, idet han havde et tydeligt (og ønskeligt) ”knæk” på næsen, som dog havde en vis længde. Men sammenlignet med de billeder, jeg ser af perserne tilbage fra 50’erne, var han da ”ekstrem”. Jeg har desværre ingen billeder af kattene, da min mor kun har dem på papir og jeg ikke har fået dem skannet ind. Men det er bestemt min plan at få skannet en del billeder ind af kattene igennem min opvækst, da de jo for mig er ”historiske”
Med den erfaring jeg har, skete der et kraftigt skift i opdrættet i slutningen af 80’erne. Det kom nogle persere til Danmark, som var ekstremt typede, efter datidens standard. De fleste af dem, havde efter min overbevisning en god type, men et fåtal af disse katte, havde en type, som ganske tydeligt gav dem sundhedsmæssige problemer. Det var de såkaldte ”peek faces”.
Som jeg ser det fra dengang, skete der flere uheldige ting. Nogle få opdrættere fik nogle ganske fantastiske katte hjem fra USA og fra nogle Europæiske lande. Det blev hurtigt nærmest et ”must”, at man da skulle have importer og det medførte, at man importerede katte, uden helt at have gjort sig tanker om, hvor sunde de egentlig var.
Til deres forsvar, vil jeg skrive, at der på det tidspunkt ikke var de muligheder, som der er i dag. Beslutningen om, hvor man skulle have sin kat fra, kom hovedsageligt fra årbøger fra CFA og telefonisk og brevkontakt med opdrættere i USA. Og ganske ofte var de katte, der så kom til Danmark, langt fra den kvalitet, som de katte, der blev vist i årbøgerne havde. Muligheden for at se billeder afkom fra denne opdrætter eller stamtavler på deres katte, var ret begrænsede, sammenlignet med i dag, hvor det meste kan findes på ”nettet”. Resultatet blev, at den årelange udvikling i racen herhjemme, blev for nogen ødelagt af at parre de såkaldte ”peekfaces” ind på linierne med de problemer, det medførte, særligt med vejrtrækningsproblemer pga. deres ekstremt korte næser.
Men udviklingen er vendt. Der er brugt to årtier på at rette op på de skader, som man lavede dengang. Og i dag ser man yderst sjældent nogle af de katte i stamtavlerne på de persere, der er i Danmark i dag. Perseropdrættere har lavet et kæmpe stykke arbejde på at opdrætte den persertype, som findes i dag. Hvor der efter min mening er langt imellem ”defekterne” og hvor sundhed faktisk vægter meget højt, i sit opdræt.
Selvfølgelig har vi da også ”brodne” kar, som bare opdrætter uden tanke eller planer, men det store flertal har et ganske seriøst avlsprogram. Der findes opdrættere i dag rundt om i verden, som igen er gået i retning af noget mere ”ekstremt”, men det er min overbevisning, at det er et fåtal og at de nok skal få lært af deres erfaringer på et tidspunkt.
Det er også min erfaring, at et flertal af dommere faktisk slår hårdt ned på en kat, som har nogle sundhedsmæssige defekter. Man ser altså ikke ”snorkere” på udstillinger i dag, ligesom der hos en stor del af dommerne, dømmes ned på for snævre næsebor eller defekt tandstilling. Så der er absolut opmærksomhed på de problemer, som der er hos vores race. Og alle de opdrættere, jeg har kendskab til her i Danmark (og det er ved at være en del), så er det noget man aktivt arbejder sig væk fra.
De fleste jeg kender, har faktisk en seriøs tanke og plan bag deres opdræt, så de opdrætter killinger, som de gerne vil have dem, med vægt på det sundhedsmæssig og så standarden, i den rækkefølge. Langt de fleste er ret så kritiske med, hvad der får lov at blive i avlen og hvad der bliver solgt som kælekatte. Og et stort flertal af de killinger, der bliver opdrættet, falder under kategorien kælekat, ikke fordi de på nogen måde har alvorlige defekter, men fordi opdrætterne er yderst selektive i valg af avlsmateriale.
Jeg synes selv, de fleste jeg kender, har et seriøst avlsprogram og ved hvilke linier, de arbejder med. Hver især har deres idé om, hvordan den ”perfekte” perser ser ud. Nogle fokuserer en del på øjenstørrelse, andre på kropsbygning, benstamme osv., men alle har standarden som ”guide-line” til hvordan perseren skal se ud i dag.
De katte jeg selv har, har jeg da ret så nøje valgt ud, på baggrund mit kendskab til linierne bag og en forudgående undersøgelse af, hvad de opdrættere har lavet af katte. Jeg vælger generelt mine katte udfra et ”look”, som jeg godt kan lide, men også med øje for stamtavlen og om de linjer kan tænkes at passe ind på mine.
Jeg er ikke til indavl, men bruger da det, man kan betegne som linjeavl i mit avlsprogram. Eks. Har to af mine hanner fælles forfædre, da der i 3. Generation ligger to helbrødre på hver deres stamtavle. Jeg arbejder generelt ud fra et program, jeg har indkøbt, hvor jeg har søgt mine linier, så langt tilbage, som jeg har kunnet komme, med bevidstheden om, at nogle af dem, kan være behæftede med fejl, da de hovedsageligt er taget fra Pawpeds. Jo flere generationer der kommer på, jo flere af mine katte har et vist slægtskab, i omegnen af 0,5-1 %.
Når jeg vælger mine katte ud, har jeg nogle standarder, som jeg går efter. Jeg forsøger så at parre katte sammen, hvor jeg mener, at der kan forbedres nogle ting. Jeg har et vidst mindstemål for i hvor høj grad mine katte følger den standart, jeg har sat, men med det ekstra element, at hvis der er noget sundhedsmæssigt, så er de udelukket, uanset hvor meget, de så lever op til mine ”point” ifølge standarden. Sundhed hos mine katte, ER det det vægter højest til enhver tid.
Når jeg bliver ked af det, er det når jeg ser, at fordomme, som ”vi” selvfølgelig selv har været med til at skabe på baggrund af nogle uheldige valg for omkring 30 år siden, stadig hænger ved. Vi opdrættere i dag synes jeg gør et stort stykke arbejde for, at vi kan vise, at det ikke forholder sig sådan i dag. Jeg er udmærket klar over at den ”kamp” nok er tabt for det store flertal her på KG. Og alligevel glæder det da mig, at der trods alt er en del, som faktisk giver udtryk for, at de også godt kan lide mine ”type” om ikke andet, så for deres meget specielle sind og temperament, som der efter min mening kun kan findes i nærheden af hos Briten, måske pga tidligere krydsninger
Jeg håber ikke, min indlæg bliver taget som et angreb, for det er det ikke ment som. At ”gå” herfra, var måske nok affektpræget, men jeg blev oprigtig ked af at se min ”type” under angreb, endnu engang. Jeg er rigtig glad for KG på mange måder, men vil ikke være med, hvis jeg konstant skal forsvare, hvorfor jeg har valgt at opdrætte den race, som jeg nu engang har valgt. Jeg elsker mine katte og min race og ved, at det er min passion resten af mine dage. Jeg skifter ret sikkert ikke race på noget tidspunkt og vil fortsat arbejde seriøst for min race.
[quote=Rikke H;312881]Den er simpelthen for nuttet ![]()
[/quote]
Hold op hvor er den herlig:wehuu:![]()
![]()
Marsini, tak for et godt, oplysende og seriøst indlæg.
Meget af det du beskriver husker jeg tydeligt fra min tid i kattesporten - specielt husker jeg det ramaskrig der var hos enkelte perseropdrættere, da dommerne begyndte at forlange, at næsen ikke gik ind i ansigtet, men ud …
Det ærgrer mig, at sådan en som du vælger at forlade dette forum - husk på, at det netop giver plads til at misinformationen kan vokse nærmest uhæmmet.
Sanni… Hils Diana og sig tak for et godt indlæg!
Hvad hun har skrevet er så nogenlunde det samme jeg gennem de sidste par år er kommet frem til via samtaler med flere perseropdrættere og hvad jeg har læst mig til bla på diverse fora.
Jeg kan specielt godt lide, at de rigtig “gamle” opdrættere, som var igang for de der ca 20 - 30 år siden selv fortæller at de kom på vildspor og at de tog de tæv som det nu engang kostede at rette racen op igen! Stor respekt for det…
Jeg er en af dem, som ikke er specielt interesseret i perseren som kælekat hos mig… Men jeg finder opdræt interessant og især med hvad der i sin tid skete for perseren kan opdrættere af andre racer lære meget! ISÆR da hvis man forsøger at indgå i en ordentlig dialog uden angreb!
[quote=Ann K;313037]Sanni… Hils Diana og sig tak for et godt indlæg!
Hvad hun har skrevet er så nogenlunde det samme jeg gennem de sidste par år er kommet frem til via samtaler med flere perseropdrættere og hvad jeg har læst mig til bla på diverse fora.
Jeg kan specielt godt lide, at de rigtig “gamle” opdrættere, som var igang for de der ca 20 - 30 år siden selv fortæller at de kom på vildspor og at de tog de tæv som det nu engang kostede at rette racen op igen! Stor respekt for det…
Jeg er en af dem, som ikke er specielt interesseret i perseren som kælekat hos mig… Men jeg finder opdræt interessant og især med hvad der i sin tid skete for perseren kan opdrættere af andre racer lære meget! ISÆR da hvis man forsøger at indgå i en ordentlig dialog uden angreb![/quote]
Det er jo netop det vi alle MANGE gange forsøger, men det ender altid i mudderkastning, desværre.
For mit vedkommende kan jeg kun sige at jeg har været hele møllen igennem, da jeg har haft perser siden 1982, men jeg er nået til et punkt hvor jeg ikke længer orker at komme med saglige argumenter elller argumenter overhovedet, når nogen begynder med deres antiparti mod perseren.
Denne tråd var sidste skub i den retning.
nu vil jeg holde mig til mine lidelsesfæller og sammen med dem, prøve at arbejde seriøst med de ting vi gennem årene har vægtet højt i vores avlsarbejde.
Jeg skal nok hilse Diana og takke.
først og fremmest tak for et super indlæg af Marsini ![]()
der vil ALTID være nogle som kampen er tabt overfor… men jeg har læst hele tråden, og jeg forstår godt at i ikke føler det er OK i skal forsvare jer, men omvendt forstår jeg heller ikke i føler det så hårdt som i gør…
I har valgt en race på godt og ondt, og med i den pakke - har jeg af tråden forstået - er der en slem bagage og fortidens synder
rammer jer hårdt!.. Det er SK*** ærgeligt, men det er sagens natur.
Hvad jeg personligt ønsker er at i tager kampen op med dem der kan omvendes, glæder jer over alle dem der faktisk godt kan se det store arbejde der lægges i at avle problemerne væk og blæser højt og flot på dem der fatter hat…
Hvordan skal der nogensinde ske et skift, hvis de perserejere/opdrættere der sidder med den relevante viden vælger KUN at holde sig til egne rækker. Det er jer der kender racen og derfor jer der er nødt til at trække det tunge læs for så vidt angår information og viden om racen til de uvidende og fejlinformerede.
Al respekt for at i er gået i affekt fordi i har følt at jeres katte stod for skud - men hvis i ser nøgternt på det, så er det ikke anderledes end at nogle har sagt noget vrøvl og i har modsagt det. Nogle har lyttet og sagt ok, andre har været kritiske og andre igen været lodret uenige…
Men hvis i går, så vil alle påstande for fremtiden stå uimodsagte… og det vil falde tilbage på jeres eget avlsarbejde og være med til at fremme fordommene… og sat i et overordnet perspektiv er det at svigte det kæmpe arbejde i lægger i jeres eget avlsprogram…
Tag krigen og glæd jer over de slag i vinder… det er en el af det at være perseropdrætter… desværre… men racen vinder ikke ved at frontkæmperne smutter…
Tak for indlægget - rigtig interessant at læse - og jeg læser egentlig ikke nogen irritation der tager overhånd ![]()
[quote=Mig og Mille T;312937]
Mit indlæg er baseret på mine erfaringer, som strækker sig tilbage til 1972, hvor min mor fik sin første perserkat, jeg selv blev opdrætter i 2005. Og ja mit indlæg er da farvet af min kærlighed og interesse i mit opdræt, af for mig, den skønneste race. Ligesom Musashi’s indlæg er farvet af hendes aversion imod den type perser, som jeg opdrætter. [/quote]
Så har vi jo meget ens ‘baggrund’ og erfaringsgrundlag - min mor fik sin første perser kat i 1980 og opdrættede og udstillede - jeg selv startede også opdræt i 2005
Jeg syntes ‘aversion’ er et lidt stærkt ord…Jeg er kritisk overfor den øget risiko for visse defekter i racen som direkte kan relateres til hovedets form…og ansvaret for dette mener jeg ligger hos klubber (specielt de store hovedorganisationer) og dommere.
Jeg syntes også man i racen som helhed er gået for langt i forhold til ønske om udseende og i den forbindelse er gået på kompromis med sundhed/funktion…præcis det samme ville jeg sige om visse hunderacer: mops, pekingeser, engelsk bulldog…
Jeg syntes det er rigtig ærgerligt at man har selekteret så hårdt som man har og i essensen udryddet en type af kat som har været elsket og populær i en meget stor del af racens eksistens…
Jeg er også ked af at perser katten fra at være den mest populære katte race er blevet en meget lille race…
Man kan med rette sige, at det jo kun bygger på erfaringer og ikke er videnskabeligt bevist. Det skal holdes op imod en artikel i et blad, hvor man har lavet en undersøgelse af nogle ”moderne” persere og har fundet nogle skrækbilleder af, hvor galt det ser ud. Når jeg ser de billeder, ser jeg katte, som har nogle alvorlige defekter. Men det er ikke billeder af katte, som jeg kan genkende, hverken i mit eget opdræt eller hos de opdrættere jeg har kendskab til. .[/quote]
Det er da rigtig godt at høre. Min pointe har aldrig været at angribe specifikke opdrættere eller deres katte - men at pege på, at fordi man har fremavlet denne type kat - så er der en risiko for ‘skrækbilledet’ og de alvorlige defekter.
Katte der har disse problemer eksistere jo desværre…også idag…for som du også skriver nedenfor - det er jo ikke alle opdrættere der er lige gode eller lige selektive.
Og det er egentlig der, mit virkelige problem ligger: i min optik er bare én kat der lider under så alvorlige problemer én kat for meget…
Håber du forstår du hvor jeg vil hen…man ser jo også problemer og dårlige opdrættere i andre racer - men fordi der er en øget risiko for nogle alvorlige problemer er det som perser opdrætter også ‘nemmere’ at gøre noget galt - eller ‘svære’ at gøre det rigtigt om du vil…
Jeg har også et etisk problem med at der tilbage i tiden - i processen mod at når den type man har i dag - har været en betydelig andel katte der bare ikke har haft det godt og hvis livskvalitet ikke har været god.
Er det, det værd for at få en kat med et specielt udseende ?
Et spørgsmål opdrættere af alle racer i øvrigt bør spørge dig selv…
Jeg påstår ikke, at perseren ikke har nogen problemer. Selvfølgelig har den det, ligesom en del andre racer har deres problemer. Men at generaliserer ud fra en meget lille population synes jeg er rigtig problematisk og kan kun se det som et forsøg på at skabe yderligere aversion overfor min race. Og det gør mig ærligt en smule vred. Jeg tror, hver race har sin udviklingshistorie på godt og ondt. .[/quote]
Jeg syntes det er rigtig fint at stille kritiske spørgsmål til forskning - faktisk syntes jeg at det er en pligt. og som jeg også nævnte ovenfor bør man lave en undersøgelse af en langt større andel katte for virkelig at kunne komme med definitive konklusioner.
Men man må også forholde sig til at undersøgelser der er publiceret af fagfolk i et fagvidenskabeligt tidsskrift…
Jeg er ikke ude på at skabe aversion - jeg syntes det er et emne der bør debatteres…og som jeg også har skrevet tidligere - kritik kan altså kun gøre en stærkere og bedre hvis man tager den til sig og bruger den konstruktivt…jeg ville ønske at mine indlæg blev læst på den måde…
Jeg har intet imod din (Musashi) kærlighed og interesse i den ”klassiske” perser. At den ikke siger mig så meget, betyder jo ikke, at den ikke har sin berettigelse, ligesom jeg mener mine ”moderne” har deres. Hvad jeg ikke finder okay, er dine forsøg på, at få mine katte til at fremstå som misfostre, som nærmest ikke burde leve, med de potentielle skavanker, det kunne have. .[/quote]
Hvornår har jeg skrevet at nogle specifikke katte er misfostre ?
Jeg taler konsekvent om racen som helhed - og om at racen som helhed har en øget risiko. det er ikke ensbetydende med at alle perser katte har et problem …
Eneste tidspunkt jeg har kommenteret en individuel kat var da der blev lagt et foto ud og man blev bedt om synspunkter om næsen. I mit indlæg sagde jeg intet som sundhed - men holdt mig til kommentarer baseret på standard…
Deres syn på min race er efter min mening en ganske anden end dit, idet du har en helt anden dagsorden, end de har, idet du opdrætter katte indenfor samme race, som jeg, men som ifølge nutidens standard, ikke kan klare sig rent showmæssigt på en udstilling, da det store flertal af opdrættere i dag, arbejder med den ”moderne” type.
Jeg kan da til dels godt forstå din irritation og frustration over, at det er sådan, [/quote]
Jeg udstiller jo ikke - så jeg er egentlig ikke irriteret eller frustreret over at jeg ikke at kunne vinde på udstilling…jeg kunne jo sagtens udstille hvis jeg ville (er blevet opfordret til det mange gange i øvrigt)…Jeg ved også godt at jeg ikke ville vinde noget - men det er jo ikke formålet for mange med at udstille anyway
ligesom jeg kan forstå den overfor det faktum, at genpuljen for din type er meget lille, idet interessen for den måske også er ret lille. I mine øjne forstår jeg det så måske på den måde, at de fleste mennesker, som ønsker det ”look” som du har, også kan få, noget nær det, hvis de køber sig en semilanghåret kat. [/quote]
her har du helt sikkert ret; det er meget frustrerende at der ikke er gode katte at finde til avl - og du har helt ret interessen er lille og det er ikke nemt at sælge killinger - netop som du siger fordi folk kan finde noget der ligner i mange andre racer…og fordi mange ikke ved at man kan få perser som mine
Ydermere er det svært fordi de mennesker der kunne være interesseret i min type killinger ikke ser efter perser opdrættere/ under perser på killinglister…
og dermed kan man faktisk sige at jeg indirekte også er ramt af det billede der er af perser katten hos nogle…
Flertallet af de killingekøbere jeg har haft, har efterspurgt en perser, som den ser ud efter nutidens standard. Og flere af dem har haft perser før og vil gerne have det igen, hovedsageligt pga. deres udseende og deres temperament, som jeg mener, er ret unikt (hos andre kedeligt gg).[/quote]
De killingkøbere jeg har haft er også alle mennesker der har haft perser før - men som vil have katte der så ud som dem de også har haft før…
Colourpointen havde efter datidens standart en type, som var meget speciel, idet han havde et tydeligt (og ønskeligt) ”knæk” på næsen, som dog havde en vis længde. Men sammenlignet med de billeder, jeg ser af perserne tilbage fra 50’erne, var han da ”ekstrem”. Jeg har desværre ingen billeder af kattene, da min mor kun har dem på papir og jeg ikke har fået dem skannet ind. Men det er bestemt min plan at få skannet en del billeder ind af kattene igennem min opvækst, da de jo for mig er ”historiske” [/quote]
Håber du scanner ind - kunne være rigtig spædende at se ![]()
med knæk mener du da stop ?
Med den erfaring jeg har, skete der et kraftigt skift i opdrættet i slutningen af 80’erne. Det kom nogle persere til Danmark, som var ekstremt typede, efter datidens standard. [/quote]
Ja, det er også det jeg har hørt fra gamle opdrættere…og ligeledes med nogle af de andre ting du skriver om den historiske udvikling (problemer med importer) har hørt det samme fra opdrætter i New Zealand i øvrigt…altså at der kom noget skravl ind fra USA. Og rigtig god pointe omkring problemer med at købe kat før internet, digitalt kamera, film ect !
De fleste af dem, havde efter min overbevisning en god type, men et fåtal af disse katte, havde en type, som ganske tydeligt gav dem sundhedsmæssige problemer. Det var de såkaldte ”peek faces”. [/quote]
her kommer min historie interesse lige ind
…det her er en ‘rigtig’ peke face:

fra bog udgivet i 1976…peke face var altid røde/rød tabby og blev desuden forbudt i GCCF…
den har jo en lidt kortere næse/højere placeret stop - så tror at betegnelsen siden blev brugt mere bredt således at man i politikens kattebog fra 1987 kan finde dette foto

her bliver jeg nysgerrig: hvordan vil man vurdere denne kat i dag ?
Der findes opdrættere i dag rundt om i verden, som igen er gået i retning af noget mere ”ekstremt”, men det er min overbevisning, at det er et fåtal og at de nok skal få lært af deres erfaringer på et tidspunkt. [/quote]
Hvad enses for ekstremt ?
Langt de fleste er ret så kritiske med, hvad der får lov at blive i avlen og hvad der bliver solgt som kælekatte. [/quote]
Hvilke kriterier ser du oftest brugt i udvælgelse blandt opdrættere ?
Eks hvis en kat skal have tørret øjne dagligt - er det grundlag for ikke at bruge en kat til avl ?
alle har standarden som ”guide-line” til hvordan perseren skal se ud i dag. [/quote]
jeg bruger jo også fifes standard…ser man på det der er skrevet er der faktisk plads til andre typer også - men måden man tolker det der er skrevet er jo så forskellige ![]()
Jeg ser ingen angreb - syntes det er interessant indlæg og ville ønske at flere perser opdrættere ville tage sig tiden til at skrive og forklare med samme detaljerigdom ![]()
Jeg er ikke enig i det hele (big surprise
men det er jo heller i formålet med en debat…anyway tak for dit indlæg og håber da du vender tilbage til forum ![]()
Det håber jeg også ![]()
![]()
![]()
[quote=Dorthe Andersen;310028]Der er noget charmerende over perserens lidt sure udtryk og lige det udtryk synes jeg er meget sjovt.
Hvad angår hvilke præferencer man har indenfor katteracer, så var min overraskelse stor - og sådan lidt AHA, da en korthårsopdrætter forklarede hvorfor hun ikke var til “min” race - maine coonen. de var så store og havde store hoveder og alt det der pels, der stak ud alle vegne og man kunne ikke se kroppen/muskulaturen.
Vi ER bare forskellige.
Det synes jeg er helt fint.[/quote]
Hihi, Dorthe, så se lige her, Gia pigemis med det åbne, blide blik, jeg kender så godt:
[quote=Mig og Mille T;310378]Sjovt nok er jeg ikke stødt på andre afstemninger om hvorvidt man kan lide en race elelr ej, udover netop om perser/exo. Rimiligt nederen.
Jeg er også evindeligt træt af de fordomme der florerer omkring perserkatten.
Jeg er også evindelig træt af at høre folks negative kommentarer om netop min race og deres udseende.
Så nu er jeg begyndt at være enorm provokerende i mine svar, når jeg møder folk med de holdninger.
Eks. fortæller jeg at jeg har kattens iltapparat neden under buret, for så kan den jo få luft, når nu den ikke selv kan trække vejret.
Eller at den ikke får mad, nu hvor den ikke selv kan spise.
Som oftest kommer jeg i en konstruktiv dialog med de fleste, fraset enkelte som bare ikke VIL høre på modargumenter til deres negative holdninger om racen.
Mit juleønske er at der vil blive mere modtagelighed hos befolkningen til at høre om racens sundhedstilstand ikke er SÅ negativ som de går rundt og tror.
At eje og opdrætte perser er op ad bakke med alle de fordomme der hersker i dagens DK.[/quote]
Mit bud er, at ingen andre racers opdrættere får så megen negativ respons fra gud og hvermand, som perser-opdrættere gør. Det skulle da lige være opdrættere af hårløse katteracer.
Derfor bliver man lidt hudløs - måske (og nu gætter jeg) fordi vi, der har valgt de bløde, udprægede indekatte-racer, ikke selv hører til verdens mest hårdhudede mennesker.
En tanke, hvis man fortsætter analogien: Vælger toughe typer “natur-katte” typer såsom MCO og NFO :?
Og de seje, men raffi typer vælger orientalske racer :?
Nu kender jeg et par meget toughe perser-opdrættere, så den holder måske ikke, men er det ikke en tanke værd :?
Hvis ja, så er det noget at tage med, når man kommunikerer om racerne.
Det har jeg ingen anelse om - men katten på foto nr 2 udløste spontane udbrud af “Gud hvor er hun smuk! Hun er da ufatteligt smuk!”
Måske farvet af at Gia er sorttabby - og nu er mit bad vist blevet koldt!
jeg har stemt at jeg bedst kan lide den moderne type, i øvrigt kan jeg allerbedst lide Exotic…men det er jo også en slags perser…eller nowet
jeg bryder mig ikke om colourpoint eller sølv varianterne.
jeg vil lige tilføje at jeg ikke har pløjet mig igennem alle indlæg, kun skimmet billederne…
[quote=MiSi;320838]…måske (og nu gætter jeg) fordi vi, der har valgt de bløde, udprægede indekatte-racer, ikke selv hører til verdens mest hårdhudede mennesker.
En tanke, hvis man fortsætter analogien: Vælger toughe typer “natur-katte” typer såsom MCO og NFO :?
Og de seje, men raffi typer vælger orientalske racer :?
[/quote]
Det er en rigtig spændende teori, og jeg tror faktisk, der er lidt om den
Er vi huskatteejere så nogle jordbundne typer eller hvordan passer vi ind?? ![]()