Tråden var lavet da der jo findes 2 rimelig forskellige typer af perseren. Så vidt jeg har forstået avles der kun meget få klassiske og undres over om det var fordi de havde det lidt sværere på udstillinger eller om det var fordi folk bedre kunne lide den moderne type. Når jeg kikker på Maine coon kan jeg jo se der er en del der avler “show coons”(lidt ekstrem typet) og den mere “runde” ikke show type. Undres over der i den race kunne være plads til begge og det ved perser var så få der avlede klassisk når begge typer fandtes.
Er KUN nysgerrig efter at vide hvad folks kosmetiske præferencer er hvis man forestillede sig begge havde sammen chance på en udstilling ikke hvad folks vurdering af sundheden er.
Smag og behag er forskellig det skal man da ikke blive ked af hører da tit mine katte “bare” er kedelige huskatte. Thats life og så kan man jo undres over deres racevalg der måske ikke lige er det man selv ville vælge. Men alle katte har deres charme og personlighed det kan ingen tage fra dem. På en udstilling får man jo også at vide en kat er “grim” hvis den gang på gang taber derfor elsker man den da alligevel højt og inderligt
Muligheden kom kan ikke lide perseren overhoved er jo relevant for dem der f.eks godt kan lide orientaner typerne men gerne vil se afstemningens svar.
Bad om billeder til tråden så folk kunne se hvad forskellen er er jo ikke alle der ved det. Ikke for at vurdere de SPECIFIKKE katte bare for folk havde en fornemmelse af hvad det handlede om
Jeg kan bedst lide de klassiske typer - jeg er helt vild med Musashis katte, som jeg finder utrolig smukke, og det havde jeg aldrig troet, at jeg skulle sige om en perser.
Jeg ved godt, at jeg har visse fordomme om de fladnæsede persere, men det er nok fordi, at jeg aldrig har oplevet dem andet end på show, og grunden til at jeg bedre kan lide de klassiske persere er nok, at de minder utrolig meget om Ochta fx. i udseende, så jeg associerer måske lidt med hende.
Jeg synes allerede når jeg læser valgmulighederne i afstemningen, at det er farvet af en antipati for perser, når man skriver perser med “manglende” næse. Det lyder godt nok ikke særlig neutralt. Jeg kan ikke fordrage når folk snakker om persere “med eller uden” næse - selvfølgelig har de en næse, ellers kunne de, som Gitte skriver, jo slet ikke trække vejret. Men det er jo netop de fordomme, som så mange gerne vil holde fast i, at persere ikke kan trække vejret selv, at det ikke kan spise selv osv. osv…
Hvor længe tror I selv at en race vil leve, hvis den hverken kan trække vejret eller indtage føde? Det er jo latterligt… Jeg har en perser og en exotic, en “klassisk” og en “moderne” (to udtryk jeg heller ikke bryder mig om… For mig er en perser en perser - efter eller udenfor standard) og jeg elsker mine katte lige højt. Derfor har jeg valgt begge racer.
Jeg kan så fortælle at min “ekstreme” Xot ikke har nogen som helst problemer, til trods for at han er meget typet. Han kan sagtens trække vejret ganske ubesværet og elsker også at drøne rundt i hele lejligheden efter sin “lillesøster”. Og han elsker sin madskål usigeligt meget. Hvis han ikke selv kunne spise vejede han nok ikke 4,5 kg…
Ja, jeg bliver nu også ked af at læse sådan en afstemning. Og er vildt træt af, at jeg altid skal høre om de her fordomme og forsvare den race som jeg nu elsker så højt.
Jeg kan ikke forstå at nogen ligefrem synes det er forkert, at avle en supersmuk kat som ham her…
Derfor jeg skrev " ".
Kommer jo an på diffinitionen af en næse. I mit hoved giver næsen mig en asociation af en dims, der raget ud fra ansigtets øvrige niveau. De moderne ser i mine øjne ud til at “flugte” med det øvrige ansigts niveau. Så vidste ikke helt hvad KORT beskrivelse jeg ellers kunne bruge -surrender
Sjovt nok er jeg ikke stødt på andre afstemninger om hvorvidt man kan lide en race elelr ej, udover netop om perser/exo. Rimiligt nederen.
Jeg er også evindeligt træt af de fordomme der florerer omkring perserkatten.
Jeg er også evindelig træt af at høre folks negative kommentarer om netop min race og deres udseende.
Jeg er også evindelig træt af at høre på at min race ikke kan spise og trække vejret selv.
Så nu er jeg begyndt at være enorm provokerende i mine svar, når jeg møder folk med de holdninger.
Eks. fortæller jeg at jeg har kattens iltapparat neden under buret, for så kan den jo få luft, når nu den ikke selv kan trække vejret.
Eller at den ikke får mad, nu hvor den ikke selv kan spise.
Som oftest kommer jeg i en konstruktiv dialog med de fleste, fraset enkelte som bare ikke VIL høre på modargumenter til deres negative holdninger om racen.
Mit juleønske er at der vil blive mere modtagelighed hos befolkningen til at høre om racens sundhedstilstand ikke er SÅ negativ som de går rundt og tror.
At eje og opdrætte perser er op ad bakke med alle de fordomme der hersker i dagens DK.
Nu har jeg godt nok ikke skrevet med næse i mit indlæg. Men tanken er der da, men der er intet ondt i det, for jeg synes også at den moderne perser er smuk. Men med næse betyder bare for mig at den “stikker ud” fra ansigtet og ikke ligger så dybt. Det har intet med luftvejsproblemer at gøre, at jeg vælger som jeg gør for det kender jeg ikke perseren nok til at vide om de har.
Nu tro jeg ikke kun det er perser der har det ry der er andre katte som også har det svært pga andre ting … så vi kunne lave mange afstemninger her inde.
Iøvrigt vil jeg lige tilføje, at jegg har haft en “langnæset” perser, nærmest klassisk typet, som havde både vejrtrækningsproblemer og løbeøjne, så det er ikek kun hos den “fladnæsede” problemerne opstår.
Jeg har nu ændret i selve afstemningen (med tzaris tilladelse) - jeg kan godt forstå at selve terminologien “med næse” og “uden næse” kan være stødende selvom det ikke er meningen.
Jeg tror bare at “man” (hermed ment perserejere) må huske på at for “menigmand” er det altså en let måde at beskrive de to på - når jeg snakker om birmaer med og uden næse mener jeg intet ondt med det ligesom jeg intet ondt mener når jeg snakker om persere med og uden næse…og det tror jeg da gælder for alle der har udtalt sig i tråden. Men jeg forstår godt det kan være svært at læse når man selv forbinder det med noget negativt pga. tidligere debatter - derfor er afstemningen nu ændret.
Det står alle frit for at oprette en afstemning. Tzari var interesseret i at vide, hvordan det stod til med folks præferencer mellem moderne og klassiske persere - hvis andre vil vide noget om birmaer, bengalere eller norsk skovkatte så kan der jo oprettes afstemninger hertil
[quote=Mig og Mille T;310384]Jamen så kom frem med nogle af andre racers “dårlige” ry.
Jeg venter spændt.[/quote]
Det er ikke det tråden går på, men man hører da dårlige ting om mange racer - f.eks. maine coons har alle HCM og alle bengalere er vilde og kan slet ikke styres. Det er ikke for at starte en debat om de andre racer men det er ikke kun perseren, der har fordomme imod sig.
[quote=Mig og Mille T;310384]Jamen så kom frem med nogle af andre racers “dårlige” ry.
Jeg venter spændt.[/quote]
Hvorfor det? de eneste som har nævnt de fordomme i denne tråd er jer som selv har persere.
Får du det bedre af at der bliver listet en masse fordomme op om de andre katteracer?
Nu var det jo ikke mig der bragte det med dårligt ry i andre racer frem, vel
Jeg er blot nysgerrig på hvad andre kan have og derfor opfordrer jeg til at bringe dem frem.
Self regner jeg med at de kommer i en for sig tråd og ikke denne.
Jeg går ikke efter et kick over andre racers fordomme, men det tyder på at andre ikke perserejere gør, når jeg ser på indlæg i cyberspace generelt og hører på dem jeg møder iRL.
Så gør det ´noget jeg ionteresserer mig for om netop min race er den eneste der møder SÅ megen modstand???
jeg har valgt at have persere pga af deres sind/natur, og har både en “moderne” perser og en “klassisk”, og begge er lige dejlige, af sind/natur ligner de nemlig hinanden. og begge “racer” har deres skønne sider udseende mæssigt og jeg ville ikke undvære nogle af dem -love
Jeg undrer mig nu også over, at det er perserejerne selv, der begynder at snakke fordomme og hive gamle skrøner frem :?
Om jeg kan lide perseren eller ej er da en smagssag!
Jeg kan nævne de første 10 racer, der aldrig nogensinde ville komme indenfor min dør - men det gør dem da ikke til dårlige racer for andre.
Jeg har da sågar hørt om nogle, der ikke bryder sig om abyssiniere - men okay, så er vi også ude i ekstremerne
Den moderne smukke runde kat, med det skønneste bamse hovede, man virkeligt får lyst til at kysse Den ligner (for mig) en skøn bamse man kun kan elske.
Dog er jeg mindst lige så vild med den gamle type, da den har det “forførende” udtryk som gør, at jeg smelter helt indeni.
Min absolut favorit er en klassisk hvid chinchilla (eller hvad den hedder :? ) lidt i stil med den fra James Bond filmen tilbage i ??? Den betager mig noget så uendeligt meget. He he forførende, fristende og fræk (det er så svært at sætte ord på)
Dog får jeg sikkert aldrig en perser, da jeg ikke magter pelsplejen
For mig er en perser en kat med et forholdsvist stort rundt hoved med små ører og en kort næse, bunker af pels og en lille kort hale…
Den klassiske type er lidt for gammeldags til mig… og den moderne lidt for moderne
Den gyldne mellemvej tak…
Perseren har to karakteristika som gør dem uinteressante i mine øjne…
Pelsen - så megen pelspleje gider jeg simpelthen ikke! Og perserens pels skal plejes - både for at katten har det godt, men også for at bevare dens æstetiske udseende (aner ikke hvad pokker jeg eller skal kalde det )
Og temperamentet, som er for roligt til mig… (grunden til at jeg ikke “bare” kan vælge at få en exotic i stedet, eller have en konstant nedklippet perser ;))
Det altovervejende springende punkt er for mig, ikke så meget en kats udseende - det kan man hurtigt vænne sig til - men dens temperament!
Og der er der flere katteracer, som ikke interesserer mig det fjerneste - hvad enten jeg finder dem utroligt smukke eller ej
[quote=Annette O;310535]J
Min absolut favorit er en klassisk hvid chinchilla (eller hvad den hedder :? ) lidt i stil med den fra James Bond filmen tilbage i ??? Den betager mig noget så uendeligt meget. He he forførende, fristende og fræk (det er så svært at sætte ord på)[/quote]
You Only Live Twice, 1967
Ja, chinchilla perser :)…(bliver ofte beskrevet som hvid perser…men det er altså en sølv perser - se den røde næse med sort kant)
her med skurken Ernst Stavro Blofeld
perser katte er nødvendig acessory for en hver rigtig superskurk :høhø:
sidste år hjalp jeg dansk james bond klub med at finde en rigtig james bond kat - det er jo svært for der er få af dem tilbage…men her kan man se smukke Buller - 16 år da foto blev taget http://www.007jamesbond.dk/blofeld.aspx
Buller er desværre siden død - men han blev 17 år og det er jo flot en virkelig smuk kat - og stor var han.