Klokker på halsbånd

[quote=Temple Bar;435846]Det er faktisk fuldstændigt ligegyldigt, om de anser en løs kat for at være et kæledyr eller ej - de må ikke skyde den!!

Det er ca. 20 år siden, det blev forbudt (eller nærmere ikke mere var tilladt) at skyde løse katte uden advarsel til ejerne. Nu skal ejerne have advarsler og ellers skal de landmænd sgu anmeldes til politiet for overtrædelse af loven.[/quote]

Tror vi kan råbe og skrige så meget vi har lyst til af nogle landmænd. Det er bare ikke alle der følger med.

Jeg siger ikke, man skal råbe og skrige - jeg siger, man skal politianmelde dem, hvis de gør det (og man selvfølgelig kan bevise det).

WAU sikke en debat mit lille “humørindslag” kunne skabe.

Mine katte render IKKE løs, de er på min terrasse, og er vi ikke ude til at holde opsyn har de seler på. De halsbånd jeg køber har altid elastik OG kliklås (altså en der kan springe op ved lille belastning)

Jeg er “fra landet” og måske derfor har mine katte chip eller øremærke OG halsbånd,- men alt kan gå galt.
De fotos er uhyggelige, meget uhyggelige, men jeg ombestemmer mig ikke med halsbånd,-de skal have “hundetegn” på efter min mening.
Jeg er vokset op med hunde, og syntes at det er fantastisk at der er kommet en lov der kræver at hunde ejere giver deres hund “skilt” på.

Iøvrigt,- bor min mor ved en vej, og hun har gennem de 30 år de har boet der, mistet 3 kattet (tror jeg nok) den uden skilt fandt min far smidt i græsset i vejsiden, hvor imod dem med skilt på har hun fået besked på var kørt ihjel. og alle har selvfølgeig været mærket på anden måde, akkurat lige som min far´s hunde altid har.

Det er Dansk Ornitologisk Forening der har, via Folketinget, fået gennemført et påbud om, at der skal sidde en klokke i halsbåndet af hensyn til fuglene.

Katten bliver skør af den lyd - og det er efter min mening dyrplageri.
Tag ALTID klokken af…

Derefter kan man diskutere, om man er for eller imod halsbånd.
En kat, der ikke er øremærket eller bærer halsbånd, betragtes som herreløs.
Chip hjælper ikke meget i den forbindelse.

INGEN har lov til at skyde en kat. :frowning: Med mindre…o.s.v.
Og da slet ikke i et boligkvarter med eller uden advarsler.

Jeg er dybt modstander af at give dyr halsbånd på og især katte. Det er uansvarligt og jeg ved godt at nogen er lavet med sikkerhedslås osv. men selv det kan svigte. Det kender jeg en hvis kat det gjorde på. Katten fik forbenet gennem halsbåndet og det sprang ikke op, og damen hørte mærkelige lyde fra katten som var ved at kvæle sig selv fordi sikkerhedslåsen ikke sprang op. Jeg behøver ikke sige at hendes katte ikke går med halsbånd mere vel??

Jeg kunne aldrig drømme om at give mine katte halsbånd på og da slet ikke nogen med klokke. Desuden er det de færreste katte der kan fange en sund og rask voksen fugl og antallet er nok begrænset, i forhold til hvor mange der går til på anden vis.

Jeg synes at med den trafik vi har på vejene i dag at den eneste ansvarlige måde at holde kat på er ved at hegne den inde på ens egen matrikel. På den måde generer den heller ikke naboerne.

Så er landmænd på Salling egnen åbenbart mere oplyst end andre steder i DK, Jeg har boet på denne egn i mange år, og det var LANGT ude på landet, og jeg har aldrig hørt landmænd ( og der var faktisk ikke andet end landmænd ) sige at en kat uden halsbånd var herreløs …Jeg tror faktisk de landmænd jeg kender vil synes det er noget underligt noget at give en kat halsbånd på …De kunne til nød forstå mine argumentationer om øretatovering, men derefter slap forståelsen vist osse op, for dem er en kat en kat i gængs forstand …Og i deres verden skal en kat bruges til at fange mus, og ikke andet.

Jeg kunne ALDRIG selv finde på at give mine katte halsbånd på …Men jeg kunne nu heller ikke finde på, at lade mine katte løbe frit. :slight_smile:

:slight_smile:

Min kat får aldrig et halsbånd på, men han er jo chippet, og han kommer ikke længere end ud i indhegningen, selvfølgelig kan der ske uheld, måske skulle man også få ham øremærket, ingen halsbånd her med eller uden bjælde.

Forleden sad jeg og kiggede et 2 år gammelt blad fra Inges Kattehjem igennem, og til min undren ser jeg halsbånd med klokke anbefalet i deres brevkasse - og med den misforståelse om fuglene som grunden til anbefalingen.
Suk. Når selv sådan en instans råder til det, så vil de, der ikke læser så meget om katte, jo tro på det.

Tak for de informative indlæg om div. former for halsbånd, og konsekvensen af det.
Om Sallingbønderne er mere oplyste, ved jeg ikke, og der er sikkert kommet mere oplysning ud på pløjemarkerne, siden jeg flyttede derfra.
Men selv herindeomkring kan man let finde folk, der ikke kender til hverken chip eller øremærkning. De gør sig slet ingen forestilling om, at en kat er så meget mere end “bare en kat” - for dem er katten en musejæger uden anden interesse for mennesker end som “dåseåbnere”.

Det kom også bag på mig for ca. 4 år siden, at katte kan have stor personlighed og udtryksfuldhed, mindst lige så meget som hunde :ups: Men så flyttede Gia ind - med øremærkning…

[quote=Morsmis;435794]Her er det nyindkøbte halsbånd, UDEN klokke, men med hjerte med navn og telefon nr så hun kan ringe hjem

[/quote]

Selvom man ikke kan se det, er denne kat øretatoveret, men kun i det ene øre:)
Hun var igennem et langt og faretruende kejsersnit og da det var tid for øremærkningen begyndte hun at røre på sig, så kun det ene øre kunne nåes.

Marina

Jeg startede også med at give Charlie halsbånd på - men efter at høre diverse historier herinde fra, om katte hængt i halsbånd, eller kommet voldsomt tilskade som de viste billeder, så er halsbåndet også taget af igen - og det kommer ikke på igen. Der er heller ikke blevet købt et til Bailey…

Men de som nævner halsbånd som falder af som nemt som ingenting, hvorfor så overhovedet give kattene dem på? Når de er udenfor og klatre i træer osv. så er chancen for at det alligevel falder af jo ret stort - så er der jo ingen nytte til alligevel? :?

Nej ingen af mine katte har halsbånd på længere - og får det heller ikke… jeg vil ikke risikere at finde en af dem skadet pga. det… :S

Men da jeg købte halsbåndet til Charlie valgte jeg også et uden en klokke - de må da uden tvivl blive sindssyge af at høre en konstant ringen omkring ørene hele tiden… :thumbdown: men i min lokale dyrehandel (Dyrenes Butik Ikast) har de flere uden klokker på. :slight_smile:

Og dem der tror et halsbånd er en ´hindring for en skydegal person der kommer i nærheden af en kat, de er bare naive.

Halsbånd hører ikke hjemme på katte, hvilket Musashis indlæg så tydeligt viser…der mangler kun et billede af en død kat der hænger fast i en gren el. lign.

Og nej, det sker IKKE kun for andres katte.

Og dem der tror at “sikkerhedshalsbåndene” altid går op ved belastning…tro om igen.

[quote=Mona Jensen;435899]Det er Dansk Ornitologisk Forening der har, via Folketinget, fået gennemført et påbud om, at der skal sidde en klokke i halsbåndet af hensyn til fuglene.

.[/quote]

Nej da-what …har du et link til det, for det har jeg alligevel aldrig hørt, og holder mig ellers rimeligt orienteret i “fugleverdenen”

Dette er da blevet en helt interressant tråd,- har tilladt mig at lave en afstemning (som jeg troede ville være anonym) bare for min nysgerrigheds skyld.

den er gjort anonym nu :slight_smile:

Takker :tak:

Nej det har jeg ikke; men det er den oplysning jeg har fået via min dyrehandel - tidligere var halsbånd ikke med klokke; men det er en del år siden, det blev ændret. -what

[quote=Mona Jensen;435899]Det er Dansk Ornitologisk Forening der har, via Folketinget, fået gennemført et påbud om, at der skal sidde en klokke i halsbåndet af hensyn til fuglene.

[/quote]

Er det ikke blot en henstilling om, at katteejeren forsyner katten med et
klokkehalsbånd?

Men se her: http://www.dof.dk/index.php?id=nyheder&s=nyheder&m=visning&nyhed_id=291

Jeg synes i hvert fald ikke, at jeg kan finde noget om emnet i Folketingets
arkiver :øhmm:

Nogen burde fortælle den forening, at sådan en klokke ikke hjælper en - nå, ja - bjælde :høhø:. Hvis en fugl ikke opdager en snigende kat, er den enten syg, gammel eller meget ung …

NP

[quote=Charlotte Oeh.;436836]Er det ikke blot en henstilling om, at katteejeren forsyner katten med et
klokkehalsbånd?
Men se her: http://www.dof.dk/index.php?id=nyheder&s=nyheder&m=visning&nyhed_id=291

Jeg synes i hvert fald ikke, at jeg kan finde noget om emnet i Folketingets
arkiver :øhmm:[/quote]
Det tror jeg, at du har ret i. Kan ikke forestille mig, at Folketinget gider at beskæftige sig med det, når de i forvejen er ret ligeglade med dyrevelfærd.

[quote=Niels Peter;436844]Nogen burde fortælle den forening, at sådan en klokke ikke hjælper en - nå, ja - bjælde :høhø:. Hvis en fugl ikke opdager en snigende kat, er den enten syg, gammel eller meget ung …
NP[/quote]
Og det undrer mig, at de bringer artiklen. Mange DOF’ere er jo biologer, så de burde vide bedre. F eks er Dorthe vildkat.dk en af DKs dygtigste ornitologer.
Muligheden for, at den engelske forskning holder stik, foreligger jo også :?

Hm… jamen, hverken halsbånd eller klokker er jo påbudt, så hvad opnår de ved det? Hvordan kan de kræve noget?
Nå pyt…
Jeg mangler en mulighed der hedder “jeg har chippede og tatoverede indekatte, så halsbånd er ikke nødvendigt” :wink:
Men i mangel af den har jeg valgt mulighed nr. 2 :slight_smile: