hvad syntes i om den noget stramme kniv-lov der er kommet i lille dk.
jeg syntes den er lige en gang for tåbelig, jeg syntes det er ok at man ka blive straffet for at medbringe en kniv i nattelivet el på bodega osv, men at en tømmer ka blive straffet for at ha en hobbykniv i sit arbejdstøj er lige latterligt nok.
jeg har personligt altid en hobbykniv liggende i bilen, sammen med lidt andet værktøj, kniven ka være rar at ha ved evt uheld/ulykker og jeg har nu tænkt mig at lade den hobbykniv blive liggende hvor den ligger, så må jeg tage den straf der følger.
tidligere har jeg osse altid haft en leatherman multikniv på mig, men den gik kaput og siden da har jeg ikke haft lign på mig.
jeg har så blankvåben-tilladelse pga af min samling af katana-sværd, men det hjælper mig nok ikke meget.
jeg syntes loven er alt for stram og den skal ændres en del og tilpasses så folk der bruger knive i deres erhverv fortsat ka bære kniv og bruge kniv i ders job og skulle de glemme at fjerne kniven fra bukserne når de er inde at handle burde de stadig ikke kunne straffes
I og for sig mener jeg den er i orden fordi at den har virket. Måske ikke for de få som har været uheldig at blive stoppet med en kniv som de faktisk ikke har tænkt sig at brug som våben, men fakta er at politiet i deres ratziaer har fundet et langt mindre antal knive end før loven kom. Det samme gælder med hensyn til skydevåben hvor straffen er et års fængselsstraf.
Selvfølgelig er der nogen der kommer i klemme pga denne lov, men loven forbyder jo ikke folk at tænke sig om.
Det er selvfølgelig trist for dem som kommer i klemme, men det er altså utrolig svært at lovgive så det tilgodeser alle.
Jeg mener at knivloven tilgodeser de fleste almindelige danskere.
Den tager trods alt højde for om man er i sin ret til at have kniven med sig pga job.
Tjahh, er ikke helt opdateret på den nye lov, men har forstået, at det er gået ud over erhvervsfolk ?
Sad også lige og snakkede om det i dag, da jeg fik en flot dolk, da jeg var teenager. Jeg var så glad for og stolt af den kniv, som jeg synes var så flot og jeg har da nok også tranporteret den fra A ( hjemme ) til B ( mine bedsteforældre), da den skulle bruges til TADAAA, at skære snore over på hø- og halmballer.
Anyway- synes heller ikke, at knive har noget at gøre i nattelivet og er det ikke også mest der, at de udgør en trusel ? Det er vel næppe på fisketuren…
Jeg finder det komplet latterligt, at folk som bruger en kniv i arbejdet, på fisketuren eller andre fuldkommen harmløse steder, kan risikere at ryge direkte i fængsel hvis de bliver stoppet af politiet.
Godtnok er der ikke fundet så mange knive efter den nye lov, men HELT ÆRLIGT…
Forbuds Sverige er efterhånden ikke forbudslandet mere - det er Danmark ved at være… -surrender
[quote=Annette O;255509]Jeg finder det komplet latterligt, at folk som bruger en kniv i arbejdet, på fisketuren eller andre fuldkommen harmløse steder, kan risikere at ryge direkte i fængsel hvis de bliver stoppet af politiet.
Godtnok er der ikke fundet så mange knive efter den nye lov, men HELT ÆRLIGT…
Forbuds Sverige er efterhånden ikke forbudslandet mere - det er Danmark ved at være… -surrender[/quote]
Hvis han beviseligt er på vej på fisketur eller fra fisketur sker der jo ikke noget.
Ej heller for håndværkeren som er på vej til eller fra arbejde.
Spejderen som er på vej til spejdermøde sker der heller ikke noget ligesom at hvis du bliver stoppet med alle dine køkkenknive i tasken fordi at du er på vej for at få dem slebent, heller ikke sker noget.
Det er når du er ude og ingen lovlig forklaring har på at du har en ulovlig kniv i din besiddelse at fælden snapper. Forglemmelse er ikke god nok.
Der findes hobbyknive hvor bladet ikke nærmer sig det lovlige mål.
[quote=birtheras;255514]Hvis han beviseligt er på vej på fisketur eller fra fisketur sker der jo ikke noget.
Ej heller for håndværkeren som er på vej til eller fra arbejde.
Spejderen som er på vej til spejdermøde sker der heller ikke noget ligesom at hvis du bliver stoppet med alle dine køkkenknive i tasken fordi at du er på vej for at få dem slebent, heller ikke sker noget.
Det er når du er ude og ingen lovlig forklaring har på at du har en ulovlig kniv i din besiddelse at fælden snapper. Forglemmelse er ikke god nok.
Der findes hobbyknive hvor bladet ikke nærmer sig det lovlige mål.
Det gør ikke ondt at tænke sig om engang imellem :)[/quote]
Selvfølgelig gør det ikke ondt, at tænke sig om, men jeg synes det er kommet så langt ud efterhånden.
Hvordan kan man bevise, at man bare er på vej ud og fiske? Okay en fiskestang er jo en ganske god indikator, men den kan jo i teorien bare ligge der.
Den unge mand, som har fået en dom på 7 dage i fængsel, havde hobbyknive i bilen - som han bruger på arbejdet. Dette var også forklaret i retten af ham PLUS hans arbejdsgiver, men den var heller ikke god nok.
Nej jeg finder det efterhånden alt for åndsvagt. MFerne ser ikke på hverdagen. De tænker kun på at score billige point
Jeg kommer også til at tænke på de danske spejdere. Hvordan ser det så ud for deres vedkommende? Må de voksne have en spejderdolk med ud, når de laver bål, snitter træ eller hvad de laver sådan nogle spejdere
[quote=Annette O;255517]Selvfølgelig gør det ikke ondt, at tænke sig om, men jeg synes det er kommet så langt ud efterhånden.
Hvordan kan man bevise, at man bare er på vej ud og fiske? Okay en fiskestang er jo en ganske god indikator, men den kan jo i teorien bare ligge der.
Den unge mand, som har fået en dom på 7 dage i fængsel, havde hobbyknive i bilen - som han bruger på arbejdet. Dette var også forklaret i retten af ham PLUS hans arbejdsgiver, men den var heller ikke god nok.
Nej jeg finder det efterhånden alt for åndsvagt. MFerne ser ikke på hverdagen. De tænker kun på at score billige point [/quote]
Lad os konstater at han havde den forkerte form for hobbykniv i bilen.
Jeg mener så heller ikke at han skal dømmes for det, men modsat mener jeg at loven beskytter samfundet.
Jeg ser hellere en for meget dømt end en for meget død.
Med hensyn til spejdere så er deres formål jo godkendt. Dvs at de har en ret til at have deres kniv på dem når de udføre deres embede
[quote=birtheras;255518]Lad os konstater at han havde den forkerte form for hobbykniv i bilen.
Jeg mener så heller ikke at han skal dømmes for det, men modsat mener jeg at loven beskytter samfundet.
Jeg ser hellere en for meget dømt end en for meget død.[/quote]
Konstatere hvordan?
Hans hobbyknive var fra arbejdet, og det blev sagt - også på nyhederne af arbejdsgiver/kollega.
selvfølgelig er der ingen der håber på drab, men at den danske lovgivning er blevet sådan, det ser jeg på ingen måde som noget givtigt. De stopper jo ikke de “forkerte” i at gå med dem.
Der findes hobbyknive hvor bladet kan skubbes ud og knækkes af. Den er forkert.
Den anden type er hvor bladet kun stikker ca 2 cm ud og kan vendes
Hans hobbyknive var fra arbejdet, og det blev sagt - også på nyhederne af arbejdsgiver/kollega.
selvfølgelig er der ingen der håber på drab, men at den danske lovgivning er blevet sådan, det ser jeg på ingen måde som noget givtigt. De stopper jo ikke de “forkerte” i at gå med dem.[/quote]
Fakta er at efter at loven er indført har politiet fundet langt mindre antal knive i nattelivet end før. Dvs at loven virker.
Ja loven virker, men den rammer SÅ mange flere “uskyldige”, og det kan vel ikke være rigtigt.
Jeg ville synes bedre om loven, hvis der i første omgang gives en advarsel og en bøde, men at sende så mange flere i spjældet, det er jo komplet latterligt.
Desuden er der jo ventetid på en fængselsdom, og med dette tiltag, så forøges denne ventetid, og i det tidsrum kan de virkelige forbrydere jo begå endnu flere forbrydelser.
[quote=birtheras;255524]Syntes du at vi skal cancel loven og lade alle fise rundt med knive igen?
Du har selv børn der om nogle år befinder sig i det miljø når de skal ud om aftenen.
Jeg ved godt at nogen er ramt uhensigtsmæssigt, men det mener jeg at højesteret bør tage hånd om.[/quote]
Nej Birthe, men jeg synes der burde udstedes en advarsel og en bøde i første omgang, i stedet for at sende alle folk i fængsel.
Hvis en person tages med en kniv i bymiljøet om aftenen/natten, så kan jeg bedre forholde mig til det, men det er jo ikke kun der, hvor folk som er taget med kniv, har fået fængselsstraf.
Ham der arbejdede på shell-tanken og kom til at tage en hobbykniv med, det kunne lige så godt have været mig.
Vi har samme type hobbyknive på arbejde, som vi bruger til at skære papkasser fra computerudstyr op med. Jeg havde været i gang en dag og havde glemt at lægge den fra mig, inden jeg tog hjem, så det var fuldstændig det samme.
[quote=Annette O;255527]Nej Birthe, men jeg synes der burde udstedes en advarsel og en bøde i første omgang, i stedet for at sende alle folk i fængsel.
Jamen, der er vi faktisk næsten enige, med mindre at det er personer som allerede er kendt af politiet. Her tænker jeg ikke kun på omgang med knive, men i det hele taget.
Hvis en person tages med en kniv i bymiljøet om aftenen/natten, så kan jeg bedre forholde mig til det, men det er jo ikke kun der, hvor folk som er taget med kniv, har fået fængselsstraf.[/quote]
Igen er vi enige, man som loven er lige nu er de nødt til at forholde sig til den.
Jeg mener egentlig at de er nødt til at lave loven om så det giver politiet råderum til at bedømme i de individuelle sager
[quote=birtheras;255532]Igen er vi enige, man som loven er lige nu er de nødt til at forholde sig til den.
Jeg mener egentlig at de er nødt til at lave loven om så det giver politiet råderum til at bedømme i de individuelle sager :)[/quote]
Enig. Politiet burde have mulighed for at komme med individuelle bedømmelser.
Benny Bums (undskyld navnet) der jævnligt er taget med en kniv, skal ind lige med det samme, mens fisker Finn, der aldrig har gjort noget ulovligt, burde få en advarsel og tilhørende bøde.
Alt andet er ganske urimeligt.
[quote=Felis;255529]***Der findes hobbyknive hvor bladet kan skubbes ud og knækkes af. Den er forkert.
Den anden type er hvor bladet kun stikker ca 2 cm ud og kan vendes ***
De er begge to forkerte…såfremt bladet på kniven er fastlåst og ikke uden videre kan foldes sammen, er kniven forbudt, uanset hvor kort bladet så er .[/quote]
OK troede at loven gav tilladelse til 7 cm.
Den ¨på 2 cm kan altså flyttes ind så der intet kan ses. Måske misforstår jeg, i og med at den kan låses.
[quote=Jane;255528]Ham der arbejdede på shell-tanken og kom til at tage en hobbykniv med, det kunne lige så godt have været mig.
Vi har samme type hobbyknive på arbejde, som vi bruger til at skære papkasser fra computerudstyr op med. Jeg havde været i gang en dag og havde glemt at lægge den fra mig, inden jeg tog hjem, så det var fuldstændig det samme.
jeg syntes det er ok at folk der slæber en hobbykniv med på værtshus,nightclub osv bliver straffet for disse steder hører en kniv ikke hjemme, men jeg syntes altså ikke det er ok at budchaufføren som måske har en hobbykniv til 5 kr i sin skjortelomme bliver straffet og får bøde/fængsels-straf fordi han lige er smuttet ind til bageren efter lidt morgenmad og så ikke lige har lagt kniven fra sig inden da.
nu er der så osse en sag om 800 stk audi q7 biler som har et survivalkit liggende i bilen, i dette kit er der en bitte kniv, ejere af disse biler får nu en straf hvis politiet opdager kniven, har allerede læst om en gut fra kolding som udelukkende blev stoppet fordi politiet vidste de ville finde en kniv i hans survival-sæt, de gik udelukkende efter det og intet andet.
jeg er så ret sikker på i mit naive sind at politiet så udemærket nemt ka gennemskue hvilke typer det er der bærer kniv uden grund andet end som forsvarsmiddel, det er squ sjældent at man hører om salgchef eriksen som har trukket kniv mod en anden.
de fleste kniv-overfald sker altså i nattelivet og det er der politiet burde sætte ind istedet for at “genere” den alm borger.