"Knurhår" oppe bag poterne

Hej hej.
Vi er helt nye herinde, og vi vil starte med et svært spørgsmål om huskatteracen. Vi har den dejligste hankat - Krispin - som har et utroligt rundt hoved, pudsige aftegninger og bag på forpoterne har han nogle lange, hvide knurhårs-lignende hår. Vi har en idé om,at han måske har en anden slags kat i sig. Ved nogen hvordan man racebestemmer en huskat? Jeg har vedhæftet et billede af ham.
Venlige hilsner.

Jeg tror det vil kræve et “bedre” billede, altså et hvor man kan se hans ansigt og kropsbygning tydeligt, hvis folk skal kunne komme med et bud, men jeg kan fortælle dig, at alle mine tre huskatte også har “knurhår” på forbenene. Det er i øvrigt en dejligt nusselig mave han sådan ligger og viser frem :smiley:

Man definerer jo en kats race udfra stamtavlen, så hvis din kat ikke har en sådan, er han en huskat.

En huskat kan dog være iblandet en anden race, men det er stadig en huskat.
Han er flot og lækker :slight_smile:

Jamen, det gør man ikke! En huskat er - per definition - en huskat.

En race er en social konstruktion, der er (nogenlunde) konstant ved parring. Dvs. nogle mennesker har lavet en beskrivelse af, hvordan en given race skal se ud (en standard). Og så har de fundet et antal katte, som lignede standarden, og givet disse katte et “medlemskort” til racen (= en stamtavle). Når disse katte parres med hinanden, kommer der som regel racetypiske killinger ud af det.

En kat uden “medlemkort” til en race er en huskat.

En huskat kan godt ligne en given race. Især hvis den nedstammer fra nogle racekatte. Men det giver ikke uden videre huskatten et “medlemskort” til racen.

vh

Andreas

Nej en huskat kan aldrig blive en racekat, men kan bestemt godt være en blandingskat og kan godt forstå du synes det er spændende at prøve at finde ud af om der kunne være noget race i din kat :slight_smile:

Det kræver dog et bedre billede :slight_smile:

Herhjemme har jeg både en “alm” huskat og en blandingskat :slight_smile:

Det ser umiddelbart ud til at du har en rigtig dejligt sort med hvid huskat :slight_smile: “Knurhår” på forbenene er almindeligt, og noget alle katte har. Man kan faktisk lige ane dem (også i hvid) bag forbenene på min hunkat her

Gad vide hvorfor de har de lange hår, der på benene? Har de nogen funktion?
smuk kat i øvrigt, sorte og hvide katte er altså fine :slight_smile:

en del af følesanserne, som knurhår

… en huskat er af race, en huskat :høhø:

Njaaa Ikke rigtigt :smiley: Ikke når vi kalder alle katte uden stamtavler for huskatte. Eller… så er der i hvert fald en meget stor margen på “racen huskat” :smiley:

I mit banner kan du så se 2 af slagsen. Den røde faxe og den 3 farvede Cognac. De er begge uden tavler og dermed huskatte. Men de ligner nu ikke hinanden ret meget :wink:

Ja, det må det vel være… Synes bare ikke det virker så logisk hvad de skal føle på det sted :slight_smile:

jamen knurhår har faktisk flere funktioner, en af dem er at føle vibrationer, både ved berøring og gennem luften, de virker næsten som en radar, katten kan føle et bytte, mærke forhindringer osv…dem på benene er også med til at føle fx, når et bytte smutter kan vibrationerne give katten et temmeligt præcist billede af hvor byttet er…har du nogensinde set en mus smutte ind under katten…og katten står helt stille og så…danser den lige tilbage og klasker en lab ned over musen
en kat kan heller ikke se et bytte lige foran …derfor kan den dreje knurhårene, så de nærmest danner et net foran munden…

Det er ike det eneste sted på kroppen at katten har var-børster (knurhår)… de findes også på siden lige omkring albuen og på nederste del ag ryggen.
Varbørsterne bruges, når katten skal bestemme sin placering/position i skumringstiden - bla derfor man afgjort ikke bør fjerne knurhår på katten.
Ok - det kan ske at de fjernes - jeg er selv engang kommet til at trimme samtlige knurhår på venstre side af min kats hoved ned til vel 1 cm længde… og jeg klipper som regel varbørsterne over øjnene/ i panden på mine persere - det er svært at undgå, når man skal have styr på alt deres pels i ansigtet :wink:
Kattene klarer sig fortrinligt - men de er så også priviligerede ude/indekatte (løbegård), der ikke selv skulle fange sin mad eller klare sig selv på alle andre måder…

[QUOTE=Ann K;1144169]Det er ike det eneste sted på kroppen at katten har var-børster (knurhår)… de findes også på siden lige omkring albuen og på nederste del ag ryggen.
Varbørsterne bruges, når katten skal bestemme sin placering/position i skumringstiden - bla derfor man afgjort ikke bør fjerne knurhår på katten.
Ok - det kan ske at de fjernes - jeg er selv engang kommet til at trimme samtlige knurhår på venstre side af min kats hoved ned til vel 1 cm længde… og jeg klipper som regel varbørsterne over øjnene/ i panden på mine persere - det er svært at undgå, når man skal have styr på alt deres pels i ansigtet :wink:
Kattene klarer sig fortrinligt - men de er så også priviligerede ude/indekatte (løbegård), der ikke selv skulle fange sin mad eller klare sig selv på alle andre måder…[/QUOTE]

Spændende :slight_smile: Kan få øje på dem på anklerne, albuerne og selvfølgelig i hovedet, men ikke på ryggen. Måske går de i et med den anden pels :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;1144169]Det er ike det eneste sted på kroppen at katten har var-børster (knurhår)… de findes også på siden lige omkring albuen og på nederste del ag ryggen.
Varbørsterne bruges, når katten skal bestemme sin placering/position i skumringstiden - bla derfor man afgjort ikke bør fjerne knurhår på katten.
Ok - det kan ske at de fjernes - jeg er selv engang kommet til at trimme samtlige knurhår på venstre side af min kats hoved ned til vel 1 cm længde… og jeg klipper som regel varbørsterne over øjnene/ i panden på mine persere - det er svært at undgå, når man skal have styr på alt deres pels i ansigtet :wink:
Kattene klarer sig fortrinligt - men de er så også priviligerede ude/indekatte (løbegård), der ikke selv skulle fange sin mad eller klare sig selv på alle andre måder…[/QUOTE]

Jeg kender godt varbørsternes funktion, men jeg vidste ikke de havde dem på ryggen?
Enten mangler Adelie dem eller også er de meget korte? Hendes andre knurhår er rimeligt normale - dem over øjnene er bare ikke ret lange, men jeg synes da man ville kunne mærke dem på ryggen mellem hendes “vatpels”?

Sjovt at lære noget nyt ! Jeg har alrig set knurhår på mine katte andre steder end i ansgtet, så jeg måtte igang med en undrsøgelse, og NEJ ingen knurhår på benene, hverken os mine 2 Burmeser, eller mine 3 Singpura! Er der andre racer der også mangler de extra knurhår?
Cats og Coni

[QUOTE=conninissen;1144344]Sjovt at lære noget nyt ! Jeg har alrig set knurhår på mine katte andre steder end i ansgtet, så jeg måtte igang med en undrsøgelse, og NEJ ingen knurhår på benene, hverken os mine 2 Burmeser, eller mine 3 Singpura! Er der andre racer der også mangler de extra knurhår?
Cats og Coni[/QUOTE]

Er du sikker? De behøver ikke have så meget i form af decideret knurhår/varbørste, men de har sådan en lille “knop” omkring 1-1½ cm over den trædepude der er på benet?
Den trædepude jeg snakker om er markeret med nr. 7 på billedet her

Du kan i øvrigt lige se et enkelt hvid varbørste mod den sorte pels på dette billede, samt to knap så tydelige der lige når lidt hen over neglen på vedkommende.

[QUOTE=Eife;1144349]Er du sikker? De behøver ikke have så meget i form af decideret knurhår/varbørste, men de har sådan en lille “knop” omkring 1-1½ cm over den trædepude der er på benet?
Den trædepude jeg snakker om er markeret med nr. 7 på billedet her
Du kan i øvrigt lige se et enkelt hvid varbørste mod den sorte pels på dette billede, samt to knap så tydelige der lige når lidt hen over neglen på vedkommende.
[/QUOTE]

På mine sidder de ikke sammen med den trædepude… De sidder længere oppe:

Sorry, læste lige dit indlæg igen og forstår hvad du mener :slight_smile:

Jeg ved i hvertfald at alle mine 6 siatalere har haft de hår bag på/over forpoterne. Jeg har godt læst at de også findes fordelt over hele kroppen, men dem har jeg så til gengæld ikke set.

Det er ikke det jeg har flest billeder af :slight_smile: men jeg fandt alligevel et, hvor man kan se Tullens imod Grevens mørke pels