Som skrevet i en anden tråd, har jeg lige købt en ny kat Sorte. Hun har desværre vist sig at være syg. Hvor alvorligt vides endnu ikke. Hvordan står jeg som køber? Jeg har jo købt, det jeg troede var en sund og rask kat.
Jeg har været i kontakt med sælger, som fortæller at hendes dyrlæge, har sagt god for Sorte i forbindelse med sterilisation, som blev foretaget slut juli, såvidt jeg husker.
Hvad ville I gøre?
Det kommer an på sygdommen. Hvor gammel er katten? Hvad fejler katten? Kan den kureres?
Nu kan jeg jo se i den anden tråd, at det er en kat med stamtavle, du har købt. Så er forholdene anderledes, end hvis du havde købt en huskat af (f.eks.) din nabo.
I forhold til køb og salg af racekatte anses en opdrætter for at være erhvervsdrivende, så derfor gælder købelovens regler om forbrugerkøb (ligesom hvis du havde købt en computer i en butik) og det betyder faktisk, at i de første 6 måneder efter købet skal sælger bevise, at manglen ikke var der på overdragelsestidspunktet.
I forhold til mælkekirtlerne kan opdrætter nok godt få en erklæring fra sin dyrlæge på, at de var normale af udseende i forbindelse med sterilisationen, men tandresorptioner kan kun ses ordentligt med røntgen - og det er ikke helt unormalt hos midaldrende katte, så der ville jeg nok gå tilbage til opdrætter og forsøge at få en dialog igang. Tandudtrækning er en dyr omgang og bestemt ikke noget, man som køber har lyst til at starte med.
Sorte har tandresorptioner og dyrlægen har mistanke om problemer med mælkekirtlerne måske kræft. Sorte er 6 næsten 7.
Tak for svar. Som jeg har læst mig til, skal sælger kontaktes inden katten behandles og kan evt kræve at katten behandles hos egen dyrlæge?
Mitzi havde også problemer med tænderne, så det har jeg prøvet før.
Hvad undersøger dyrlæger egentlig for inden salg? Jeg har købt Sorte uden sundhedsattest, og kan godt se nu, at det måske var dumt.
Måske har jeg troet at en stamtavle var garanti for mere end den er?
Ja, det er korrekt.
Ja, det ville have været et godt dokument at have i hånden ved køb af en ældre kat (og helt almindeligt ved køb af killing).
Der er ingen, der kan garantere, at en kat ikke udvikler f.eks. tandresorptioner med alderen. Det er ikke et unormalt problem - uanset om katten har stamtavle eller ej.
Min dyrlæge kunne så godt se, at Sorte havde dårlige tænder/tandsten og tandkødet ved tænderne var rødt. Vi fik metacam med hjem?
Det hedder dyre lærepenge ![]()
Det kan være paradentose - tandresorptioner betyder, at rødderne bliver ædt nedefra, derfor kan det kun ses med sikkerhed på røntgen.
OK tak for svar
Så vil jeg håbe lidt endnu.
Har lige snakket med dyrlægen, som bekræftede at tr kræver røntgenundersøgelse. H*n sagde samtidig at den tilstand Sortes tænder er i ikke er opstået for nyligt for at sige det sådan.
Så er det utroligt, at opdrætterens dyrlæge ikke har gjort opmærksom på det ved seneste sundhedsundersøgelse ![]()
En af mine kolleger har kendskab til dyrlægen. Vedkommende er kendt for at være billig og er omkring de 80.
Men jeg er ihvertfald ikke på arbejdsmarkedet, når/hvis jeg når den alder
Jeg har aftalt med sælger, at vedkommendes dyrlæge kigger på Sortes mælkekirtler i første omgang. Det er ikke dyrlægen på 80, men vedkommende har jo stadigvæk overset tændernes tilstand. Der krydses fingre.
Håber det bedste for Sorte ![]()
Det er da en god start, at du har kontakt med sælger, og I har fået en indledende aftale.
Helt sikkert. Jeg har altid gaft et godt indtryk af sælger. Ellers havde jeg ikke købt kat der. Vi skal til dyrlægen onsdag formiddag ![]()
Jeg er blevet bedt om at tage kontrakten med på onsdag
Sortes mælkekirtler blev frikendt ved sælgers dyrlæge. Han kunne godt se, at det var brug for en tandrensning. Den regning er så endt hos mig?
Det er jo dejligt hvis der intet er med mælkekirtlerne, og der kun er brug for en tandrensning, men var det min kat ville jeg få min egen dyrlæge eller en tredje dyrlæge til at tjekke Sorte igennem en gang mere.