Som overskriften siger:
Køber du økologisk?
Og hvorfor/hvorfor ikke?
Ja, nogen gange. Fordi det er for dyrt at købe alt økologisk.
Jeg starter med selv at svare:
Jeg køber nogen gange økologisk - elelr det vil sige visse ting køber jeg altid økologisk, såsom kaffe, rørsukker, mel, mælk, ris og pasta.
Jeg køber jævnligt økologiske grøntsager, men ikke altid.
Jeg ville gerne handle meget mere økologisk, men som det har været indtil nu har jeg simpelthen ikke haft råd. Men nu, hvor jeg har fået min pension og dermed et større rådighedsbeløb, vil jeg købe mere økologisk, især grøntsager.
Jeps… Henning arbejder på en café hvor de sælger økologiske grøntsager (og andet), så selvfølgelig køber vi økologisk (især fordi han får det til indkøbspris).
Ikke dermed sagt vi KUN lever økologisk. Vi får skam også frugt/grønt der ikke er økologisk. Det er bare så nemt han kan tage det med hjem fra arbejde.
Jeg køber også så meget økologisk som muligt. Mælkeprodukter, smør, gulerødder, æg, osv. køber jeg altid økologisk. For det meste også hakket kød.
Nope- dvs. vi gør en gang imellem ( ofte grøntsager ) og ville også købe mere økologisk, hvis det ikke var så dyrt ift. det andet.
Nope … engang imellem kan jeg kun få det jeg mangler i en økologisk udgave, men det er ikke noget jeg går efter.
Ja, så meget det er mig muligt…
Jeg køber rigtig meget økologisk - særligt efter at jeg er begyndt at få
grøntsager fra Aarstiderne. Mælk har jeg købt økologisk i rigtig mange år.
Der hvor det kniber lidt mere, er med kødet. Jeg synes i forvejen kød er
dyrt, og når det så også skal være økologisk, så gør det lige lidt mere
ondt.
Jeg køber alt det økologiske, jeg kan komme i nærheden af - i Netto har de mange-mange gode økologiske sager efterhånden og ellers er Irma et godt sted at købe økologi.
Ja , så vidt muligt . Dvs .især hvor der er dyr indblandet, æg, mælk og helst også kød.
Køber indimellem også grønsager og frugt økologisk , men ikke nær så meget som overstående.
Sådan har jeg det også.
Og hvad er baggrunden for at folk køber økologisk, er det af hensyn til miljøet er det helt ok, men er det fordi man tror det er sundere for kroppen, så er der noget der tyder på, at man kunne spare de ekstra penge
NEJ varene fordærves for hurtigt!!!
nej kunne aldrig drømme om at købe økologisk.Hvorfor betale mere for en vare,fordi den er øko mærket,såvidt jeg ved så er der ingen landmænd der bevist ønsker at forurene mere end højst nødvendigt.Men jeg køber danske råvarer langt hen ad vejen,da jeg gerne vil støtte danske produkter.
[quote=Felis;260427]Sådan har jeg det også.
Og hvad er baggrunden for at folk køber økologisk, er det af hensyn til miljøet er det helt ok, men er det fordi man tror det er sundere for kroppen, så er der noget der tyder på, at man kunne spare de ekstra penge
http://ekstrabladet.dk/kup/fodevarer/article1200215.ece[/quote]
Nåja, lad os da endelig få så mange pesticider som muligt i kroppen, det er jo så sundt.
Og ja, jeg køber økologisk, det smager forøvrigt også bedre.
Ser man på en muskuløs økokylling ved siden af en papkylling med skæve ben og blød brusk burde vi skamme os.
Marina
Jeg stoler ikke på økologi-systemet, så derfor køber jeg kun økologisk der, hvor jeg føler, at jeg får noget ekstra for pengene. Og når jeg skal bruge citronskal.
Vi kan godt lide økologisk mælk, fordi det ikke er homogeniseret - men det virker dog ikke til mælkeskum til cappuccino, så der er også altid konventionel mælk i køleskabet.
Æg køber jeg altid fra fritgående høns, næstbest fra økologiske høns. Der er større krav til pladsen for fritgående høns end for de økologiske. Hvis det skulle ske, at der kun var buræg i køledisken, så ville jeg gå et andet sted hen!
Jeg køber også dansk frem for udenlandsk, hvis jeg har et valg. Sådan lidt en blanding af tillid og ønske om at støtte det danske.
Jeg køber en del økologiske ting men også mange ting der ikke er økologiske. Det er ofte sådan at jeg slet ikke tænker over det.
Jeg har skrevet "nej, aldrig"´men det er nú ikke heeelt rigtigt. Jeg køber det nogle gange, fx i Kiwi hvor økomælk er billigere end alm. mælk. Og nogle gange også gulerødder, for de smager bare bedre økologisk!
Det er lidt en dum undskyldning, men vi har simpelthen ikke til at leve 100 % økologisk.
Jeg køber “altid” økologisk…det vil sige, når man kan vælge øko-varer istedet for alm. Synes også at øko-kød smager af mere
køber meget meget sjældent økologisk, for det der økologi er da godtnok en af de største jokes længe set
har selv købt og solgt både alm og økologiske varer i 10 år og har været på firma-besøg hos flere af de der økologi gartnere og faktisk så er det sådan at en af dks største øko-gartnere har afgrøder lige op af E20 motorvejen.
samtiddig syntes jeg at de økologiske varer er alt alt alt for dyre kontra det du får for dine penge og de holder ikke længe og rådner let osv.
da jeg arbejdede med disse varer var økovarene nogle af dem der var størst tab/svind på.