Mælk køber jeg altid økologisk. Alt andet tænker jeg ikke over om er økologisk eller ej. Jeg tager det der ser bedst ud.
Ja, altid. MEGET sjældent jeg køber noget konventielt
[quote=Marina;260470]
Ser man på en muskuløs økokylling ved siden af en papkylling med skæve ben og blød brusk burde vi skamme os.
Marina[/quote]
Jamen der er jo også andre muligheder.
Og den der med at købe økologi fordi man så tror dyrene har haft det bedre, den holder altså ikke altid.
Det er rigtig som flere af jer skriver, at økologiske frugt og grønt har
kortere holdbarhed.
Personligt er det noget af det, der motiverer mig til at købe økologisk, ikke
fordi jeg synes, det er fedt, at tomaten mugner efter en uge, men fordi
jeg synes, det er unaturligt, at den kan holde sig rød og fast i ugevis.
Mon jeg selv kan holde mig rød og fast i længere tid ved at indtage nogle
flere sprøjtegifte
Jeg køber altid økologisk når jeg kan komme til. Nej om jeg frivilligt vil fylde mig med gift hvis jeg kan fravælge det. Dog køber vi ikke økologisk mælk da Peter nægter at drikke det. Men ellers køber jeg udelukkende økologisk
Jeg har stemt “nogle gange”, men køber som regel økologisk, både på grund af dyrevelfærd, miljø og for at undgå stråforkorter, pesticidrester og andet guf. Dyrker nogle grøntsager selv, og ikke mindst frugter og bær, som syltes og henkoges til den store guldmedalje, økodyrket naturligvis…
-jegerenheks
[quote=alleos7;260581]Jamen der er jo også andre muligheder.
Og den der med at købe økologi fordi man så tror dyrene har haft det bedre, den holder altså ikke altid.[/quote]
Ih ja, der findes altid brådne kar der hopper over hvor gærdet er lavest og hvor der kan tjenes flest penge. Men fordi nogle få snyder og bedrager vil jeg ikke fravælge muligheden for at støtte de der behandler deres dyr og vores miljø så korrekt som det er muligt.
En holdning som den du giver udtryk for er bare en undskyldning for at man vælger den letteste løsning, at lukke øjnene for den smerte og pinsel mange dyr udsættes for.
Men tag da ud og besøg en kyllingefarm, se dem sidde ned i deres egen ammoniakholdige afføring der ætser de fødder de ikke kan stå på.
Marina
At der måske er enkelte producenter af økologiske produkter som ikke overholder de krav som der er, er jo dem som i høj grad har et moralsk problem, ikke mig.
Jeg vælger (naivt eller ej) at tro på, at de kontroller der føres i landet, sørger for at den vare som jeg køber overholder kriterierne. Jeg er dog bevidst omkring, kontrollerne her i landet er yderst grundige og skaber den garanti jeg som forbruger forventer.
Skulle det vise sig, at en (såkaldt) økologisk bonde ikke lever op til kravene, så må bonden ikke kalde sig økologisk mere PLUS der vanker en rimelig stor bøde, og eftersom der forlages prøver i ny og næ, så kan jeg ikke forestille mig at det er ret mange, der slipper igennem ganske uset.
Ja jeg går ind for økologi, fordi jeg vil undgå alt for mange stoffer, jeg vil være med til at skåne miljøet og gøre mere for dyrevefærden - men jeg køber ikke 100% økologisk (patetisk måske, men det fungerer for os)
Det er dyrt at købe udelukkende økologisk og hvor gerne jeg end ville det, så kan vores budget ikke helt bære det - medmindre vi fravælger nogle af de goder vi tillader os at have.
[quote=Marina;260793]Ih ja, der findes altid brådne kar der hopper over hvor gærdet er lavest og hvor der kan tjenes flest penge. Men fordi nogle få snyder og bedrager vil jeg ikke fravælge muligheden for at støtte de der behandler deres dyr og vores miljø så korrekt som det er muligt.
En holdning som den du giver udtryk for er bare en undskyldning for at man vælger den letteste løsning, at lukke øjnene for den smerte og pinsel mange dyr udsættes for.
Men tag da ud og besøg en kyllingefarm, se dem sidde ned i deres egen ammoniakholdige afføring der ætser de fødder de ikke kan stå på.
Marina[/quote]
Som jeg skrev, så har fritgående høns det altså bedre end økologiske høns - der stilles større dyrevelfærdsmæssige krav ved de fritgående. Du får det jo til at lyde som om, at det eneste alternativ til økologiske høns er burhøns, og der tager du altså fejl!
Ved økologien betaler du bl.a. for, at dyret har fået en andel(!) økologisk foder.
Der er få ting, der ligger mig mere fjernt end at købe æg eller kyllinger fra buropdræt.
Ja nogle gange køber jeg økologisk.
Mælk vil jeg helst ikke have hvis det ikke er økologisk mælk.
Derud over køber jeg forskelligt økologiske alt efter hvad jeg kan få hvor jeg handler.
Men kikker også lidt på prisen så det forskelligt.
Vi køber kun gulerødder økologisk. De smager altså bare bedre. Økologi er generelt for dyrt, og jeg nægter at leve af økologi - jeg mener, det er hysteri.
Jeg er ked af, hvis jeg træder nogen over tæerne med den bemærkning - det er på ingen måde meningen.
Synes, det er lidt “sjovt” … økologisk skulle være så godt, så godt, men læste engang på tekst-tv, at risikoen for at få salmonella var større, hvis man spiste økologiske æg, end hvis man spiste ikke-økologisk. Ved godt, man ikke skal tro på alt, hvad man læser, men alligevel.
Der er vist nok heller ikke antioxidanter (staves?) i, og det er noget, imunforsvaret skal bruge for at holde sig igang og bedre kunne bekæmpe udefrakommende sygdomme og vira … er dog ikke helt sikker, tjekker lige, når jeg kommer hjem.
jeg kan kun på det kraftigste opfordre , man ikke køber buræg
[quote=Makenski;260852]
Der er vist nok heller ikke antioxidanter (staves?) i, og det er noget, imunforsvaret skal bruge for at holde sig igang og bedre kunne bekæmpe udefrakommende sygdomme og vira … er dog ikke helt sikker, tjekker lige, når jeg kommer hjem. :)[/quote]
Det har du misforstået - der er flere antioxidanter i f.eks. økologisk mælk end i konventionel
http://www.okologi.dk/Alt_om_økologi/Sundhed_og_ernæring/Sundhed.asp
Sikke en debat jeg kunne starte…
Jeg er af den holdning at økologisk er meget sundere da det ikke indeholder sprøjtegifte, pesticider etc.
Og så smager økologiske varer ofte bedre, jeg synes de har en mere intens smag.
Ud over økologiske madvarer er jeg selv og så meget opmærksom på tilsætningsstoffer i fx sæbe, vaskemiddel osv. Går uden om varer med parabener og lignende stoffer, da man også er ret sikker på at dfe er hormonforstyrrende, og giver risiko for kræft.
Og så mener jeg at det, i det hele taget, er bedre for miljøet at købe varer der er så tæt på det “naturlige” som muligt.
[quote=pivnu;260832]Som jeg skrev, så har fritgående høns det altså bedre end økologiske høns - der stilles større dyrevelfærdsmæssige krav ved de fritgående. Du får det jo til at lyde som om, at det eneste alternativ til økologiske høns er burhøns, og der tager du altså fejl!
Ved økologien betaler du bl.a. for, at dyret har fået en andel(!) økologisk foder.
Der er få ting, der ligger mig mere fjernt end at købe æg eller kyllinger fra buropdræt.[/quote]
Man læser så det man vil læse.
Nu snakker jeg slet ikke om æg og burhøns, jeg tænker på kyllinger, de kyllinger du spiser i udviklet tilstand, ikke som blommer:)
http://www.ecofoods.dk/fakta_aeg.htm
Her kan du læse de krav der stilles til økohøns kontra de andre typer, der kræves faktisk mere plads til økohønen.
Marina
[quote=louiseogbuster;260972]Sikke en debat jeg kunne starte…
Jeg er af den holdning at økologisk er meget sundere da det ikke indeholder sprøjtegifte, pesticider etc.
Og så smager økologiske varer ofte bedre, jeg synes de har en mere intens smag.
Ud over økologiske madvarer er jeg selv og så meget opmærksom på tilsætningsstoffer i fx sæbe, vaskemiddel osv. Går uden om varer med parabener og lignende stoffer, da man også er ret sikker på at dfe er hormonforstyrrende, og giver risiko for kræft.
Og så mener jeg at det, i det hele taget, er bedre for miljøet at købe varer der er så tæt på det “naturlige” som muligt.[/quote]
Jeg syntes det er helt fint med denne debat
At vi skal skåne naturen , så vores efterkommer også kan få lidt glæde af den , ja det er der slet slet ikke nogle tvivl om.
Bare sådan en lille ting som hvis man undlader at bruge skyllemiddel eller bruge så lidt som muligt , det belaster miljøet meget, kan gøre en forskel.
Med hensyn til at købe økologisk æg , mælk og kød , ja der har vi en mulighed for at vælge fra eller til , det har dyrene altså ikke
Jo flere der køber økologiske dyr produkter , des billigere bliver det.
Og på den måde kan vi fremme dyrevelfærden . Jeg vil helle spise et glad dyr end et dyr der har lidt . Det er mit valg.
Så vidt muligt køber jeg økologisk, alt efter hvordan kontoen ser ud.
Nogle ting køber jeg dog altid økologisk, og det er Mælk (fra Thise -smager bare bedst) smør, æg, gulerødder, løg, mel, havregryn.
Alt det andet køber jeg også helst økologisk, så fremt pengene er til det…
Jeg oplever ingen problemer med holdbarheden, og jeg vil hellere at tingene ikke holder sig så længe, end at jeg fylder mig selv med alt muligt skidt som lige så nemt kan undgås.
Jeg ville dog bare ønske at afgiften blev sænket på økologiske madvarer - og sunde madvarer… og at de blev hævet på de usunde!
[quote=Marina;260793]Ih ja, der findes altid brådne kar der hopper over hvor gærdet er lavest og hvor der kan tjenes flest penge. Men fordi nogle få snyder og bedrager vil jeg ikke fravælge muligheden for at støtte de der behandler deres dyr og vores miljø så korrekt som det er muligt.
Marina[/quote]
Så du mener helt seriøst at hvis man ikke køber økologisk så lukker man øjnene for dyrs pinsler?
Det finder jeg faktisk utroligt nedladende, da du jo ikke aner en disse om, hvad jeg spiser af dyr, og hvordan de har levet.
Jeg kan sige at jeg ved nøjagtigt hvordan de bøffer jeg spiser, er opdrættet, da vi faktisk er med til at passe dyrene fra de bliver født.
Mine bøffer er født i det fri, og drikker mælken fra deres mor, (som er tam)
og spiser græs og hvad der ellers er bedst for ko-maver. De kan gå ind hvis vejret er skidt, men det sker maksimalt 2 gange om året.
Min flæskesteg kommer fra et frit liv, den er også født i det fri, og har rullet sig i mudder og hygget sig til den blev et år, og endte i min fryser.
De er dog ikke økologiske, da de får rester fra vores og naboens bord, og de selv finder alt muligt “nas” at gumle i på deres 4 hektar.
Mine høns/kyllinger, er udruget hvor det nu lige passede deres fru moder at have sin rede. (De sidste 3 forøvrigt under en busk i vores have).
De render og skraber hvor de vil, og plyndrer naboens køkkenhave for lækkerier, og bliver klappet lidt på hovedet når de kommer forbi her og tigger.
Så at antyde at fordi jeg ikke køber økologi kerer jeg mig ikke om de dyr jeg spiser, er skudt meget ved siden af.
Rent faktisk tør jeg godt vove den påstand at køber du konventionelt opdrættede øko-kyllinger, har de stadig ikke haft så godt et liv som dem jeg spiser.
Men sådan er det tit i debatten om økologi, nogle er ret “frelste” (se nu gåseøjnene inden i bliver fornærmede).
Du er ærlig talt rigtig ubehagelig at diskutere med.
Og mit indlæg gælder både æg og kyllinger, som jeg også skrev deri.
- Lene