Køber du økologisk?

[quote=alleos7;260989]Så du mener helt seriøst at hvis man ikke køber økologisk så lukker man øjnene for dyrs pinsler?

Det finder jeg faktisk utroligt nedladende, da du jo ikke aner en disse om, hvad jeg spiser af dyr, og hvordan de har levet.

Jeg kan sige at jeg ved nøjagtigt hvordan de bøffer jeg spiser, er opdrættet, da vi faktisk er med til at passe dyrene fra de bliver født.
Mine bøffer er født i det fri, og drikker mælken fra deres mor, (som er tam)
og spiser græs og hvad der ellers er bedst for ko-maver. De kan gå ind hvis vejret er skidt, men det sker maksimalt 2 gange om året.

Min flæskesteg kommer fra et frit liv, den er også født i det fri, og har rullet sig i mudder og hygget sig til den blev et år, og endte i min fryser.

De er dog ikke økologiske, da de får rester fra vores og naboens bord, og de selv finder alt muligt “nas” at gumle i på deres 4 hektar.

Mine høns/kyllinger, er udruget hvor det nu lige passede deres fru moder at have sin rede. (De sidste 3 forøvrigt under en busk i vores have).
De render og skraber hvor de vil, og plyndrer naboens køkkenhave for lækkerier, og bliver klappet lidt på hovedet når de kommer forbi her og tigger.

Så at antyde at fordi jeg ikke køber økologi kerer jeg mig ikke om de dyr jeg spiser, er skudt meget ved siden af.

Rent faktisk tør jeg godt vove den påstand at køber du konventionelt opdrættede øko-kyllinger, har de stadig ikke haft så godt et liv som dem jeg spiser.

Men sådan er det tit i debatten om økologi, nogle er ret “frelste” (se nu gåseøjnene inden i bliver fornærmede).[/quote]

Nu er de jo altså ikke alle, der har mulighed for selv at holde dyr -og så mener jeg, at det er bedre at købe økologiske produkter end de fabriksfremstillede.

Fritgående høns har krav på 2,5 gang så meget plads som økologiske: http://www.foodculture.dk/Arkiv/Numre/2006/03/Tema/Aegproduktion.aspx
Derfor vælger jeg fritgående frem for økologisk, men dog økologisk, hvis der ingen fritgående er.

[quote=pivnu;261005]Fritgående høns har krav på 2,5 gang så meget plads som økologiske: http://www.foodculture.dk/Arkiv/Numre/2006/03/Tema/Aegproduktion.aspx
Derfor vælger jeg fritgående frem for økologisk, men dog økologisk, hvis der ingen fritgående er.[/quote]

Jeg køber nu også af og til fra fritgående høns - men aldrig under nogen omstændigheder fra burhøns.

:thumbdown::thumbdown::thumbdown::thumbdown:

Ja.

Det var sådan set slet ikke det den gik på.

Marsini stillede det op som om man kun kunne få økologiske “gode” kyllinger, eller noget nær mishanlet til døde kyllinger.

Og jeg pointerede at der jo var andre alternativer, og at økologi ikke automatisk borger for at dyrene har haft det bedre end andre.

Og så fik jeg skudt i skoene at det var et argument jeg brugte fordi jeg var ligeglad med dyras pinsler, og det synses jeg ærligtalt er lavt, når man ikke har den ringeste anelse om hvad jeg gør og ikke gør for dyr og deres velfærd.

Ja, jeg må jo også være dyrehader, når jeg kan finde på at købe almindelig kylling og buræg, eller også er jeg bare ganske almindelig gældsplaget dansker, der ikke har råd til at have et husholdningsbudget på det dobbelte hver måned.

Had mig bare, hvis det er det, I føler for. Men måske burde afgiften sættes ned på økologi og op på slik og cola istedet, det ved jeg ikke. Men fakta er, at økologi er for dyrt for mange mennesker.

Helt enig , det er ikke et spørgsmål om, hvor vidt dyret har fået et bestemt slags korn eller ej , men om det har haft et godt dyreliv.
Og der er alternativet man køber økologisk

Nej, ikke hvis jeg kan undgå det. Det blir så hurtigt råddent, og jeg når ikke at spise det op. Desuden er det for dyrt synes jeg.

[quote=Jane;261014]Ja, jeg må jo også være dyrehader, når jeg kan finde på at købe almindelig kylling og buræg, eller også er jeg bare ganske almindelig gældsplaget dansker, der ikke har råd til at have et husholdningsbudget på det dobbelte hver måned.

Had mig bare, hvis det er det, I føler for. Men måske burde afgiften sættes ned på økologi og op på slik og cola istedet, det ved jeg ikke. Men fakta er, at økologi er for dyrt for mange mennesker.[/quote]

Økologiske æg, skrabeæg og æg fra fritgående høns koster nu ikke det dobbelte af æg fra burhøns.

Hvis man har set sådan en burhøne og hvilket liv den har - så fatter jeg ikke, at man kan støtte op om det ved at aftage produktet.

Så hellere undvære æg - eller måske noget andet!

[quote=Eva;261128]Økologiske æg, skrabeæg og æg fra fritgående høns koster nu ikke det dobbelte af æg fra burhøns.

[/quote]

Det mener du så ikke?

6 øko æg 17 kr.
20 buræg 18 kr.
10 buræg 13 kr.

Der er altså ikke noget at sige til at man vælger buræg. Jeg prøver så vidt muligt at købe øko æg. Men det er satme dyrt.

Hvad med en økologisk kat?

Mon Aarstiderne vasker kasserne fra gang til gang :øhmm: Undskyld - lover
det ikke skal ske igen, men nu ved I, hvorfor der måske er kattehår i den
økologisk salat -surrender

[quote=Charlotte Oeh.;261132]Hvad med en økologisk kat?

økologisk salat -surrender[/quote]

AHA! Så det er dig, jeg skal skælde ud? :klapper: Køber nemlig også fra årstiderne :stuck_out_tongue:

[quote=Natascha;261131]Det mener du så ikke?

6 øko æg 17 kr.
20 buræg 18 kr.
10 buræg 13 kr.

Der er altså ikke noget at sige til at man vælger buræg. Jeg prøver så vidt muligt at købe øko æg. Men det er satme dyrt.[/quote]
Hvad koster æg fra fritgående høns??

Jeg køber 10 øko æg for 26 kr mener jeg det er :ok:

[quote=Rimmen;261136]Hvad koster æg fra fritgående høns??

Jeg køber 10 øko æg for 26 kr mener jeg det er :ok:[/quote]

Det kan jeg ikke huske.

Jamen det er da også yderst dyrt når man kan få 20 æg for 18 kr.

Nu køber jeg så sjældent æg i forretningerne, da min far har øko høns :smiley: De smager nu også meget bedre… :thumbup:

[quote=Natascha;261131]Det mener du så ikke?

6 øko æg 17 kr.
20 buræg 18 kr.
10 buræg 13 kr.

Der er altså ikke noget at sige til at man vælger buræg. Jeg prøver så vidt muligt at købe øko æg. Men det er satme dyrt.[/quote]

Jeg vælger nu stadig økoæg - eller æg fra fritgående høns.
(De er nu også af og til på tilbud)

Det andet vil jeg under ingen omstændigheder støtte.

Og jeg undskylder min uvidenhed - jeg ser aldrig efter, hvad buræg koster, da jeg alligevel aldrig ville drømme om at købe skidtet.

:venter::venter::venter::venter::venter:

[quote=Charlotte Oeh.;261132]Hvad med en økologisk kat?

økologisk salat -surrender[/quote]

Hmm , måske man skulle bestille 1. stk. økologisk kat :thumbup: :wehuu::wehuu:

Hvad man vil betale for kommer jo også meget an på, hvordan man ser på tingene…
Om man mener, at man har ‘ret’ til at købe æg og kylling til hverdagsbrug, eller om man ser det lidt mere som en delikatesse.
Før i tiden var kylling jo en finere spise. Lørdagskylling var ikke sådan nogle klamme nogen i foliebakker, men faktisk en rigtig godt og lækkert måltid, der ikke var helt billigt.
Hjemme hos os, har vi nok mentalt sat kyllingen tilbage i denne højere status i vores madlavning. Og så synes jeg egentlig ikke man tænker over, at der findes billigere buræg og billigere tyske, neutralmarinerede kyllingebryster.

Havregryn har vi i øvrigt også altid økologisk… men jeg mangler egentlig lidt at vide, hvad pokker, der er forskel på økologiske og ikke-økologiske havregryn… de reklamerer nemlig begge med, at de ikke bruger stråforkortere - og intet andet… :øhmm: Jeg har ikke gidet Google det… Der er vel nogle sprøjtemidler til forskel, kunne jeg forestille mig, men jeg mangler lidt, at det økologiske produkt fortæller lidt mere om, hvordan det differentierer sig.

[quote=Eva;261144]Jeg vælger nu stadig økoæg - eller æg fra fritgående høns.
(De er nu også af og til på tilbud)

Det andet vil jeg under ingen omstændigheder støtte.

Og jeg undskylder min uvidenhed - jeg ser aldrig efter, hvad buræg koster, da jeg alligevel aldrig ville drømme om at købe skidtet.

:venter::venter::venter::venter::venter:[/quote]

Næh, men problemet ligger i at, mange som jeg, ikke har råd til at købe øko æg. Og så må man ty til buræggene.

Jeg har fuld forståelse for, at mange af økonomiske grunde vælger
økologien fra, men jeg synes, det er superærgerligt, at man ikke har råd til
at efterleve en holdning, man måske har, men må gå på kompromis.

Da vores børn var små, havde vi simpelthen ikke råd til at købe økologisk i
det omfang, vi gør i dag. Og det var ikke blot et spørgsmål om prioritering,
for der skulle altså være råd til både to gange vuggestue, flyverdragter
osv.

Men jeg kunne da godt have ønsket mig, at mine børn havde fået færre
sprøjtede grøntsager i sig.

Nej, det må man ikke.

Der er da ingen der siger, at man SKAL have æg hver dag - som Pivnu skriver, gør det til en delikatesse.

Eller man kan godt skære ned på noget andet - i mine øjne er der ingen undskyldning for at købe æg fra burhøns.

Jeg har skam set i supermarkedet, at folk køber buræg - og samtidig ryger der lige et par flasker røvin i kurven!

:uha::uha::uha::uha: