Forresten en ting jeg aldrig har tænkt over
pastauseret æg ( blommer eller hvide eller hele æg) er der nogen der ved om det er
er det øko æg eller ??
Når min katte en sjælen gang får en æggeblomme er det en pastauseret.
[quote=litza;261311]Forresten en ting jeg aldrig har tænkt over
pastauseret æg ( blommer eller hvide eller hele æg) er der nogen der ved om det er
er det øko æg eller ??
Når min katte en sjælen gang får en æggeblomme er det en pastauseret.[/quote]
Jeg mener, at man kan få dem økologiske!
[quote=Eva;261178]Nej, det må man ikke.
Der er da ingen der siger, at man SKAL have æg hver dag - som Pivnu skriver, gør det til en delikatesse.
Eller man kan godt skære ned på noget andet - i mine øjne er der ingen undskyldning for at købe æg fra burhøns.
Jeg har skam set i supermarkedet, at folk køber buræg - og samtidig ryger der lige et par flasker røvin i kurven!
[/quote]
Nu kan man altså bruge æg til andet end at koge dem.
Det er put and take med ørreder, og jeg mener ikke at jeg har påstået at jeg er imod forurening. Jeg har sagt at dem der er SÅ økologiske bør tænke på forureningen også.
DVS at grøntsager som ikke kan gro uden at være drevet frem i drivhuse bør skippes såvel som de importerede.
[quote=Eva;261315]Jeg mener, at man kan få dem økologiske!
[/quote]
Det kan man godt ja, og i stedet for konserveringsmidler er der tilsat sukker
[quote=alleos7;261212]Du er da forhåbentligt veganer…
For med den der holdning, så må du da ikke kunne spise nogen animalske produkter overhovedet, for uanset hvordan vi vender og drejer det, er der simpelthen ikke optimale forhold for nogen produktionsdyr i lille Danmark. Om det så er økologiske eller ej.[/quote]
Ja, jeg håber også at denne bruger er veganer - for hvorfor harcelere over burhøns - når man sikkert glad og gerne køber diverse slags kødpålæg, skinkesalat, biksemad, færdigretter og andet - hvor der ikke er deklareret noget om herkomsten ???
Hvis man skal kaste sten efter andre - er det smartest selv at have rent mel i posen, hvis man bor i et glashus.
Ja, jeg håber også at denne bruger er veganer - for hvorfor harcelere over burhøns - når man sikkert glad og gerne køber diverse slags kødpålæg, skinkesalat, biksemad, færdigretter og andet - hvor der ikke er deklareret noget om herkomsten ???
Hvis man skal kaste sten efter andre - er det smartest selv at have rent mel i posen, hvis man bor i et glashus.
:p[/quote]
Da jeg har fået påbud om ikke at svare på dine udgydelser rettet mod mig, skal jeg undlade at sige noget.
Det er jo så nemt at sidde og komme med disse “spark”, når man ved, at modparten ikke må svare på samme måde.
:fløjte::fløjte::fløjte::fløjte:
[quote=Charlotte Oeh.;260891]Det har du misforstået - der er flere antioxidanter i f.eks. økologisk mælk end i konventionel
http://www.okologi.dk/Alt_om_økologi/Sundhed_og_ernæring/Sundhed.asp[/quote]
Nå for katten. Det må I undskylde, tak for rettelsen.
Personligt kan jeg godt forstå, at der tales meget negativt om burhøns. De har FRYGTELIGE vilkår.
Omvendt, så er der de mennesker der, af økonomiske grunde, ikke har muligheden for at vælge det de helst ville have.
Det er ikke fair af nogen som helst, at pådutte meninger og holdninger.
At én mener man skal leve uden æg, når/hvis man en gang imellem har lyst til lidt selvforkælelse, hvis man ikke kan købe økologisk. Det er lidt langt ude.
At en anden mener, at personer herinde må være veganere, hvis de går så stærkt ind for dyrenes trivsel, den er under bæltestædet.
Nogle mennesker ville ønske, at de havde pengene til at leve udelukkende økologisk.
Nogle mennesker lever udelukkende økologisk.
Nogle lever med lidt økologi og lidt ikke økologi - og lever fint med det
Nogle lever slet ikke med økologi.
Mht. burhøns, så vil jeg heller ikke have æg fra dem. De forhold de lever under, er så forfærdelige, at jeg kunne græde.
Men af alt muligt andet (frugt/grønt/mel… … …) så lever jeg fint med, at det ikke altid er økologisk, og det er vel det spørgsmålet handler om - ikke kun burhøns :?
[quote=Annette O;261452]Personligt kan jeg godt forstå, at der tales meget negativt om burhøns. De har FRYGTELIGE vilkår.
Omvendt, så er der de mennesker der, af økonomiske grunde, ikke har muligheden for at vælge det de helst ville have.
At én mener man skal leve uden æg, når/hvis man en gang imellem har lyst til lidt selvforkælelse, hvis man ikke kan købe økologisk. Det er lidt langt ude.
At en anden mener, at personer herinde må være veganere, hvis de går så stærkt ind for dyrenes trivsel, den er under bæltestædet.
Nogle mennesker ville ønske, at de havde pengene til at leve udelukkende økologisk.
Mht. burhøns, så vil jeg heller ikke have æg fra dem. De forhold de lever under, er så forfærdelige, at jeg kunne græde.
Men af alt muligt andet (frugt/grønt/mel… … …) så lever jeg fint med, at det ikke altid er økologisk, og det er vel det spørgsmålet handler om - ikke kun burhøns :?[/quote]
Anette, jeg køber heller ikke alt økologisk - især ikke frugt og grønt.
Men mælk og æg vil jeg helst have økologisk og også gerne kød.
Svinekød køber jeg enten fra fritgående dyr eller øko - mens det kan svipse med oksekød, da jeg bilder mig ind, at de trods alt har bedre leveforhold end burhøns og svin.
:D:D:D
[quote=Annette O;261452]Personligt kan jeg godt forstå, at der tales meget negativt om burhøns. De har FRYGTELIGE vilkår.
Men af alt muligt andet (frugt/grønt/mel… … …) så lever jeg fint med, at det ikke altid er økologisk, og det er vel det spørgsmålet handler om - ikke kun burhøns :?[/quote]
:)
Her er vi så slet ikke enige… hvis man agiterer helt vildt for den ene gruppe af dyr - så burde man have samme holdning til tremmekalve, søer med grislinger - kort sagt ALLE dyr, der lever under stærkt kritisable forhold.
Er det værre for en kylling end for en kalv eller en so ??
Ikke i mit hjerte - og derfor spiser jeg heller ikke dyr.
Vi er dog 100 % enige i, at burhøns er ganske rædselsfuldt at se på - men det er de andre dyrs forhold også - efter min bedste overbevisning.
-surrender
Skrev Therese, der aldrig ville købe buræg - eller kød til mine gæster, der ikke er økologisk - jeg kan ikke støtte de ækle forhold, almindelige dyr lever under.
Tremmekalve er en produktionsform, der er forbudt herhjemme - så dem spiser jeg ikke!
Til gengæld kunne det være, at man hvert år kunne spare 30.000 kalve turen til Holland,
hvor temmekalve/sødmælkskalve er tilladt,
hvis de blev slagtet og spist her i landet.
Bare en tanke…
Jeg synes det er fint, at man har taget stilling til økologi eller ej.
Jeg køber så vidt muligt økologi - og især når det gælder kødvarer. Men jeg kan nu godt købe “ikke økologisk” og især hvis jeg ikke har mere i fryseren og pengene er knap så voldsomme…
hvis man agiterer helt vildt for den ene gruppe af dyr - så burde man have samme holdning til tremmekalve, søer med grislinger - kort sagt ALLE dyr, der lever under stærkt kritisable forhold
Uden jeg kan svare på Evas vegne, så kunne jeg forestille mig, at hun har samme holdning til tremmekalve/søer som hun har med burhøns. Men nu kom emnet jo op om lige burhøns.
Men vi er enige om, at det må gælde alle dyr - de skal alle have det godt.
Personligt er jeg ikke vild med alle de tilsætningsstoffer, sprøjtemidler og andet skidt, der er tilføjet maden gennem de sidste mange år.
Det er “helt forkert”, at fylde kroppen med det skidt, og jeg er (personligt) af den overbevisning, at mange af de sygdomme vi ser i dag, skyldes de mange underlige ting der er tilsat maden. :?
[quote=Annette O;261461]Jeg synes det er fint, at man har taget stilling til økologi eller ej.
Jeg køber så vidt muligt økologi - og især når det gælder kødvarer. Men jeg kan nu godt købe “ikke økologisk” og især hvis jeg ikke har mere i fryseren og pengene er knap så voldsomme…
hvis man agiterer helt vildt for den ene gruppe af dyr - så burde man have samme holdning til tremmekalve, søer med grislinger - kort sagt ALLE dyr, der lever under stærkt kritisable forhold
Uden jeg kan svare på Evas vegne, så kunne jeg forestille mig, at hun har samme holdning til tremmekalve/søer som hun har med burhøns. Men nu kom emnet jo op om lige burhøns.
Men vi er enige om, at det må gælde alle dyr - de skal alle have det godt.
Personligt er jeg ikke vild med alle de tilsætningsstoffer, sprøjtemidler og andet skidt, der er tilføjet maden gennem de sidste mange år.
Det er “helt forkert”, at fylde kroppen med det skidt, og jeg er (personligt) af den overbevisning, at mange af de sygdomme vi ser i dag, skyldes de mange underlige ting der er tilsat maden. :?[/quote]
Her er vi så til gengæld meget-meget enige :høhø: :høhø: - det er ufatteligt, hvor meget kunstigt stads man er nødt til at tilsætte vores mad…og jeg er sikker på, at det er med til at gøre os syge.
Bare prøv at læse varedeklarationen på f.eks. et bæger rejesalat (som jeg elsker, man aldrig mere køber)
Ting som mayonaise, remoulade, færdigretter osv… det er næsten udelukkende E-numre, nitrit, nitrat og duttelut… FØJ !!!
Her er vi så til gengæld meget-meget enige :høhø: :høhø: - det er ufatteligt, hvor meget kunstigt stads man er nødt til at tilsætte vores mad…og jeg er sikker på, at det er med til at gøre os syge.
Bare prøv at læse varedeklarationen på f.eks. et bæger rejesalat (som jeg elsker, man aldrig mere køber)
Ting som mayonaise, remoulade, færdigretter osv… det er næsten udelukkende E-numre, nitrit, nitrat og duttelut… FØJ !!!
[/quote]
Læs vare deklerationen på al mad, og du vil dø af sult
:høhø::høhø::høhø:
Nope !
Ikke når jeg vælger økologi… så lever jeg lææææænge, sundt og godt
p
Nope !
Ikke når jeg vælger økologi… så lever jeg lææææænge, sundt og godt
p[/quote]
Tja… Det er bare ikke al mad der findes i øko udgaven. Og fordi der står økologisk på det, så er det ikke ens betydende med at det er sundt. (Læste for noget tid siden at en del øko var snyd)
Jeg er selv ret ligeglad med økologi mht havregryn, grøntsager osv. Det eneste økologiske jeg går op i, er det der kommer fra dyr.
Ikke for min egen skyld, men for dyrets skyld.
[quote=Natascha;261470]Tja… Det er bare ikke al mad der findes i øko udgaven. Og fordi der står økologisk på det, så er det ikke ens betydende med at det er sundt. (Læste for noget tid siden at en del øko var snyd)
Jeg er selv ret ligeglad med økologi mht havregryn, grøntsager osv. Det eneste økologiske jeg går op i, er det der kommer fra dyr.
Ikke for min egen skyld, men for dyrets skyld.[/quote]
:)
De danske økologiske varer som jeg stort set altid køber, er 100 % økologiske - det er jeg slet ikke i tvivl om - jeg er lidt mere la-la med de udenlandske.
:høhø:
Og selvfølgelig er mad ikke sundt bare fordi det er økologisk - men de madvarer jeg køber er sunde… så jeg håber, at jeg får et langt, sundt og lykkeligt liv af det - og at jeg ved at handle bevidst er med til at gøre en forskel ved at vise landmændene, at jeg støtter op om deres gode arbejde for at der også er lidt tilbage af Verden til mine børne- og oldebørn.
Jeg køber alt det økologiske, som jeg kan.
Det har jeg for øvrigt gjort i rigtig mange år.
Det smager også bedre.
Jeg køber kun æg hos min bondemand.
Har han ingen; venter jeg til, at han har.
Jeg spiser aldrig svinekød.
Jeg synes, at det er ulækkert - jeg har ikke anden forklaring.
Heller ikke kylling.
Det er det rene dyrplageri…
[quote=Therese;261471]:)
De danske økologiske varer som jeg stort set altid køber, er 100 % økologiske - det er jeg slet ikke i tvivl om - jeg er lidt mere la-la med de udenlandske.
:høhø:
Og selvfølgelig er mad ikke sundt bare fordi det er økologisk - men de madvarer jeg køber er sunde… så jeg håber, at jeg får et langt, sundt og lykkeligt liv af det - og at jeg ved at handle bevidst er med til at gøre en forskel ved at vise landmændene, at jeg støtter op om deres gode arbejde for at der også er lidt tilbage af Verden til mine børne- og oldebørn.
[/quote]
Det er ikke særlig mange år siden at økologien kom på markedet… Hvad gjorde du inden da? Så vidt jeg kan se er du da ikke død endnu
Jeg læser aldrig varedeklerationerne, som du har gjort med rejesalat… For så er jeg altså sikker på at jeg ville dø af sult.
Der findes ikke særlig mange pålægs salater eller alm pålæg som er økologisk. Hvis man (Ihvertfald for mit vedkommende) skal gå 100% op i økologi så var det altså ikke værd at spise mere, plus min pengepung ville blive betydelig tyndere inden for kort tid.