Købt syg kat hos opdrætter

Hejsa!

Jeg skriver på vegne af en veninde, da hun for et par måneder siden fik en kat, som har vist sig at have pardentose og er blevet en dyr fornøjelse allerede. Jeg oprettede tråden andet sted, og her gik det helt galt, men i plejer at være så søde, så satser :slight_smile:

Det er hendes første kat, og de har købt en omplaceringskat hos reg. opdrætter. 14 dage efter købet er de hos dyrlægen, hvor det viser sig den har rigtig grimt tandkød, og her kommer den så på antibiotika. Nu har den så været ved dyrlæge ingen for en lille uges tid siden, for at få en tandrens. Her får den taget røngten og de finder ud af at den har pardentose og tandkødet er fuldstændig ædt op. Katten har nu fået rykket alle de små fortænder ud, og skal have rykket 5-6 af de store kindtænder ud. Flere at tænderne var døde.

I kattens kontrakt står der ikke noget omkring sygdom og de har fået den revaccineret inden overdragelsen, så den er jo dyrlægeundersøgt.

Opdrætter tilbyder at tage katten retur, også får de pengene retur. Men de har jo allerede brugt 4500 kr. på katten og er overhovedet ikke interesseret i at skulle af med katten. Spørgsmålet er så, om hun nogen måde kan gøre krav på erstatning for nogle af de penge hun har betalt? :slight_smile: Hendes egen dyrlæge har sagt, at det ikke er muligt at kunne have udviklet sig på så kort tid.

Er det arveligt for racen?

[QUOTE=Lubas;1219953]I kattens kontrakt står der ikke noget omkring sygdom og de har fået den revaccineret inden overdragelsen, så den er jo dyrlægeundersøgt.

Opdrætter tilbyder at tage katten retur, også får de pengene retur. Men de har jo allerede brugt 4500 kr. på katten og er overhovedet ikke interesseret i at skulle af med katten. Spørgsmålet er så, om hun nogen måde kan gøre krav på erstatning for nogle af de penge hun har betalt? :slight_smile: Hendes egen dyrlæge har sagt, at det ikke er muligt at kunne have udviklet sig på så kort tid.[/QUOTE]
Som udgangspunkt når man køber en vare (og selv om ingen af os opfatter en levende kat som “en vare”, så er vi lige nødt til at fastholde at det er den lige her) og der er fejl ved den, så skal man starte med at henvende sig til sælger. Hvis man selv starter med at sende varen til reparation et eller andet sted ude i byen og bagefter møder op for at få regningen refunderet, så skal man ikke regne med at man har krav på det! Hvis man køber en mobiltelefon i Fona, så går man tilbage til Fona med den, og så sørger de for at vælge en reparatør, som de har en aftale med - evt. bytter de varen eller tager den retur og betaler penge tilbage, hvis det vurderes at varen ikke er værd at reparere. Men hvis man selv har taget initiativ til at få den repareret hos Mogens´ Mobilreparations Service og kommer med regningen, så hænger man som udgangspunkt selv på regningen - sælger har nemlig ret til selv at forsøge at udbedre fejlen. Hos levende dyr kan der blive noget diskussion om at hvis det er akut, så er det ikke sikkert man kan nå at få sælgers accept til at bringe varen retur til sælgers reparatør, men selv om her er tale om ret dårlige tænder, så er det næppe så akut at det ikke havde været forsvarligt at vente til man havde talt med sælger. Så som udgangspunkt hænger de faktisk selv på regningen, fordi de ikke forud har aftalt med sælger at de måtte bruge løs af vedkommendes penge.
Hvis sælger vidste, at der var noget galt med munder på salgstidspunktet, så stiller det sig anderledes - men hvis den er vaccineret og den lokale dyrlæge ikke i den anledning har bemærket noget, så er det langt fra sikkert at sælger har været opmærksom på det.

Når så alt det er sagt, så ville jeg da forsøge at få en rolig snak med sælger om evt. halv skade, for den skulle jo sandsynligvis have haft munden ordnet under alle omstændigheder, hvis den var blevet hos sælger. Hvis de er glade for katten, så kan man jo forsøge at kæmpe sig frem til en aftale; men hvis ikke de er knyttet for meget til den endnu, så er det en mulighed at ophæve handelen. Hvis de orker kan de lade det prøve ved Forbrugerklagenævnet, men jeg tvivler på at de vil få alle pengene ud af det. Hvis de vælger den løsning, skal de huske god dokumentation: salgsaftale, journaludskrifter og kopi af betalte regninger.
VH
Susanne

Umiddelbart vil jeg sige, at din veninde har været meget uheldig. Hvis hun havde mistanke om dårlige tænder og tandkød (havde katten dårlig ånde:?) ved afhentning af katten, skulle hun have sagt det på det tidspunkt. Inden hun tog katten hjem, kunne hun have bedt om, at munden og tænderne blev undersøgt grundigt. Efterfølgende har opdrætter både tilbudt at tage katten tilbage og tilbagebetale købssummen - hvad mere skal opdrætter gøre:? Din veninde har nu fået katten gratis, idet købssummen er refunderet - skal opdrætter så OGSÅ betale dyrlægeregninger, som er stødt til, efter katten er flyttet:? Har katten været hos opdrætters dyrlæge:? For man kunne muligvis sige, at opdrætters dyrlæge har overset noget…

Jeg citerer købeloven: Retsinformation

§ 42. Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en mangel, kan køberen hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen.

Sælger har erklæret sig villig til at hæve købet. Det vil køber ikke. Så må køber fremsætte krav om forholdsmæssigt afslag.

§ 52. Viser det sig, at den solgte genstand lider af en mangel, har køberen, såfremt han vil påberåbe sig manglen, at give sælgeren meddelelse derom i handelskøb straks og ellers uden ugrundet ophold. Afgiver han ikke sådan meddelelse, uagtet han har opdaget eller burde have opdaget manglen, kan han ikke senere gøre den gældende.

Der står “straks”. Det er vel senest dagen efter det første dyrlægebesøg.

vh

Andreas

Pengene er ikke refunderet. De vil have katten tilbage, også får hun pengene. Katten har ikke været ved opdrætters dyrlæge, de tilbød bare at tage katten retur.

De har holdt opdrætter opdateret hele vejen igennem og har givet svar “straks” :slight_smile:

[QUOTE=Lubas;1219965]Pengene er ikke refunderet. De vil have katten tilbage, også får hun pengene. Katten har ikke været ved opdrætters dyrlæge, de tilbød bare at tage katten retur.

De har holdt opdrætter opdateret hele vejen igennem og har givet svar “straks” :)[/QUOTE]

Opdrætter har tilbudt at lade handelen gå tilbage. Det har køber afvist. Køber har gået til egen dyrlæge med katten. Køber hænger på regningen for kattens tænder. Sorry.

Jeg forstår så ikke, hvorfor opdrætteren ikke kan være lidt large på det her punkt - og give pengene retur SAMT lade dem beholde katten. Jeg ville personligt have en ret dårlig smag i munden, hvis jeg lod nogle overtage en kat med SÅ dårlige tænder. :frowning:

At kræve katten retur, før de kan få pengene igen, er bare ikke fair - så står opdrætteren med en ‘nyrepareret’ kat - uden selv at have lagt en krone. Og køberne står uden kat - men med flere tusinder mindre på kontoen. Det er sgisme ikke retfærdigt, uanset hvad der så er ‘lovmæssigt korrekt’.

Præcis! Og sådan tænker jeg også. Jeg ville som opdrætter være meget mere interesseret i hvad der skete? Køber har jo opdateret sælger, men jeg ville da som opdrætter spørge ind og tage med til dyrlægen!

Men som allerede skrevet af andre i tråden, så handler det ikke om at opdrætter tager med til dyrlægen. Det handler om at opdrætter har ret (i følge forbrugerlovgivningen) til at bestemme hvilken dyrlæge der skal bruges til katten. Med følgende kan det godt være jeg er naiv, men jeg vælger at tro på at sælger ikke har været klar over de dårlige tænder når katten nu har været til dyrlæge inden salget.

… derudover kan man ikke kræve pengene retur og samtidig forvente at man får lov til at beholde varen, den går altså ikke, og da som jeg læser det skrevne så har opdrætter tilbudt at tage katten retur, så det er alt det lovmæssige. Så kan man jo som nævnt diskutere det med dyrlægeregningen… hvordan den skal håndteres.

Det største problem i sådanne tilfælde er jo at der kommer følelser imellem fordi man som køber bliver knyttet til katten. Sålænge juraen er overholdt er der bare ikke så meget at gøre ved det.

På diplomuddannelsen havde vi en længer session med en jurist fra Forbrugerrådet som netop gennemgik sådan noget, og det var for mig noget af en øjenåbner, og det kan godt betale sig at sætte sig lidt ind i det, så man ikke bliver kedeligt overrasket både som køber og sælger

Her er din anden tråd hvor du fortæller flere og lidt andre ting:

Min veninde har nu henvendt sig til opdrætter, og ønsker de skal betale for dyrlægeregningerne. Opdrætter siger, at det kan skyldes stress, men venindens egen dyrlæge siger det er flere års skade.

I tråden skriver du desuden ført det er under ½ år siden og bagefter er det pludselig kun en måned siden?

Har du lyst til at sende din kat tilbage til en som ikke har passet katten de seneste år?

Hvis det er den attitude man møder opdrætter med forstår jeg godt man bliver lidt stram i betræk.

Nu er det jo helt andre priser mange opdrættere giver end alm ejere med en enkelt kat. Så forstår godt opdrætter ville have køber til hendes egen dyrlæge. I din anden tråd skriver du at din veninde har stillet sig og ønsket de skal betale dyrlæge regningen. forstår godt opdrætter ikke ønsker dette nu din veninde ikke ville bruge hendes dyrlæge og oven indirekte anklager opdrætteren for ikke at passe på sine dyr nu i mener den flere år har gået med dette og ikke ønsker at sende den retur fordi opdrætter ikke passer på sine dyr.

Havde været fair at give nedslag i prisen. Men med den attitude i møder opdrætter med forstår jeg godt hun tråder i bremsen og bare ønsker katten retur især nu hendes dyrlæge IKKE må give en second opinion på problemet før hun går ud og bruger 4500 hun bagefter ønsker opdrætter skal betale.

Jeg synes man generelt skal tænke sig seriøst godt om hvor man får sine dyr fra. Det er når der opstår problemer man finde rud af hvor gode opdrættere man egentligt er i hænderne på.

Som jeg ser det har din veninde lidt at vælge imellem: aflevere katten og få pengene og have “spildt” penge på dyrlæge regninger. Beholde katten og fortsætte behandlingen og købe kat et andet sted næste gang.

Hvis din veninde så også fremad sørger for at forsikre mod den slags sygdomme som formodentligt kan være arveligt så er hun bedre stillet.

Men vil hun ikke af med katten så har hun betalt nogle “lærepenge”

Jeg forstår ikke hvordan det kan gå så galt i det oplyste samfund vi har - og slet ikke når man har en veninde der har købt indtil flere katte, er aktiv debattør på flere kattefora.

Bortset fra det syntes jeg det er noget rod når man debatteres en anden persons forløb - det kan blive noget farverigt - eller det modsatte.

Opdrættere er i dag et truet folkefærd …

Hun ville jo have haft en killing fra internatet. Men da de kun kunne have en og den skulle være indekat, så anbefalede jeg en omplaceringskat. Hun fandt så en race hun synes var tiltalende også en kat. De besøgte så katten flere gange inden de købte og klingede egentlig okay med opdrætter… Jeg synes umildbart de virkede rigtig fornuftige af hvad hun fortalte, men ja, som du siger det er først når der er problemer man lærer folk at kende … :confused: det er sgu synd for dem, men ja. Det er de to muligheder hun har. Det lyder til at de vist tager en god snak med opdrætter, og prøver at få det bedste ud af det :slight_smile:

lis, man kan altid være bagklog… :slight_smile: jeg har vejledt på bedste vis, men jeg ved desværre ikke alt.

Er den oprindelige tråd på kattegalleri slettet:? :confused:

Det er de, ja. Det sker jævnligt at køber forventer (og i nogen grad forlanger) langt mere end de har ret til jvf. købeloven. På den ene side vil de have sine rettigheder, og det kan jeg sagtens forstå - men ofte vil de helst se helt bort fra at sælger altså også har nogle rettigheder, bl.a. at køber ikke bare kan bruge løs af sælgers penge. Nogle opdrættere bliver så nervøse for at blive hevet gennem mudderet på nettet at de bare skynder sig at “falde til patten” - og med tiden mister vi dem så som opdrættere, fordi ingen har råd til at blive flået økonomisk.
Jeg fatter ikke en brik af at der er noget galt i at varen skal afleveres før man får pengene retur? Kan jeg ringe til Elgiganten og forklare at den brugte vaskemaskine jeg har købt ikke virker, så send mig lige pengene retur; OG medmindre I vil have en dårlig smag i munden så synes jeg forresten også at I skal lade mig beholde varen gratis?? Den slags krævementalitet slår helt klik for mig, so sorry…
Og opdrætterne er et truet folkefærd også bl.a. fordi denne her slags sager trækker penge ud af folks husholdningsbudget, hvor de andre erhvervsdrivende har et forretningsbudget og sikkert en kassekredit at trække på! Jeg ville helt ærligt ikke ane hvad jeg skulle stille op, hvis der dukkede en køber af en brugt kat op imorgen med krav om kr. 4500,- for dyrlægeudgifter som min egen daglige dyrlæge dels sikkert kunne have lavet billigere og dels MÅSKE ikke ville være fuldstændigt enig i, eftersom det ikke har været oppe at vende i forbindelse med den nyligt foretagne vaccination. For hvem siger at købers dyrlæge har ret? Det kan sagtens være at vedkommende har, men det er umuligt at vide - der er alt for mange ukendte faktorer i historien.
Men summa summarum kan man ikke bare bruge løs af andre menneskers penge uden at man på forhånd har en helt fast aftale om det. Det er vel sådan set ganske rimeligt…
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1220014]Det er de, ja. Det sker jævnligt at køber forventer (og i nogen grad forlanger) langt mere end de har ret til jvf. købeloven. På den ene side vil de have sine rettigheder, og det kan jeg sagtens forstå - men ofte vil de helst se helt bort fra at sælger altså også har nogle rettigheder, bl.a. at køber ikke bare kan bruge løs af sælgers penge. Nogle opdrættere bliver så nervøse for at blive hevet gennem mudderet på nettet at de bare skynder sig at “falde til patten” - og med tiden mister vi dem så som opdrættere, fordi ingen har råd til at blive flået økonomisk.
Jeg fatter ikke en brik af at der er noget galt i at varen skal afleveres før man får pengene retur? Kan jeg ringe til Elgiganten og forklare at den brugte vaskemaskine jeg har købt ikke virker, så send mig lige pengene retur; OG medmindre I vil have en dårlig smag i munden så synes jeg forresten også at I skal lade mig beholde varen gratis?? Den slags krævementalitet slår helt klik for mig, so sorry…
Og opdrætterne er et truet folkefærd også bl.a. fordi denne her slags sager trækker penge ud af folks husholdningsbudget, hvor de andre erhvervsdrivende har et forretningsbudget og sikkert en kassekredit at trække på! Jeg ville helt ærligt ikke ane hvad jeg skulle stille op, hvis der dukkede en køber af en brugt kat op imorgen med krav om kr. 4500,- for dyrlægeudgifter som min egen daglige dyrlæge dels sikkert kunne have lavet billigere og dels MÅSKE ikke ville være fuldstændigt enig i, eftersom det ikke har været oppe at vende i forbindelse med den nyligt foretagne vaccination. For hvem siger at købers dyrlæge har ret? Det kan sagtens være at vedkommende har, men det er umuligt at vide - der er alt for mange ukendte faktorer i historien.
Men summa summarum kan man ikke bare bruge løs af andre menneskers penge uden at man på forhånd har en helt fast aftale om det. Det er vel sådan set ganske rimeligt…
VH
Susanne[/QUOTE]

Nu er jeg ikke opdrætter, og bliver det aldrig! Men udfra det du forklarer, så giver det ret god mening for mig! Jeg står lidt af mht., at katte er en ‘varer’, men siden de nu engang betegnes som det, ja så må man, som køber, jo tænke i netop ‘hvad hvis nu det var min nye vaskemaskine’ tanker, hvis der viser sig at være en defekt/mangel på den vare (levende kat(!)) man har købt. Derefter skal man jo så også huske, at det ikke er en gigantisk kæde som Elgiganten, man har købt hos, og derfor er 4500 kr. nok mange penge. Det er det jo selfølgelig også for køber, men da det ikke er sælgers dyrlæge, som har vurderet omfanget af kattens tandproblemer, så ved sælger jo i princippet ikke, om indgrebet burde have været foretaget…
Jeg kan godt forstå, at det er umuligt at aflevere katten tilbage, var det mig, ville jeg bestemt have det på samme måde! Men så er der måske bare ikke vildt meget tilbage at gøre?! Jo tage den snak med opdrætteren, få fortalt forløbet ansigt til ansigt, og tage journalen fra dyrlægen med (hvis man kan få den udleveret?). Det er dog vigtigt, synes jeg, ikke at komme til sådan en snak med en forventning om, at gå derfra med penge! Måske kan man aftale sig frem til, at opdrætter får katten til egen dyrlæge, som vurdere om der er brug for yderligere behandling, og er der dette, kan må måske aftale sig frem til, at opdrætters dyrlæge bruges fremadrettet, og opdrætter dækker x-antal kroner, hvis det viser sig, at det er et problem, der var tilstede på købstidspunktet, og dyrlægen burde have opsnappet det til revaccinationen…

Ved ikke om det giver mening, og om det overhovedet er noget I opdrættere gør? Det er bare eet eneste løsningsforslag jeg kan komme i tanke om, hvor hverken opdrætter eller køber taber totalt :slight_smile:

Men jeg er enig i, at I opdrættere har svære vilkår, netop fordi det jo er levende dyr i sælger. Der kommer følelser i klemme hos begge parter, hvis der viser sig at være noget galt med dyret! Og det er jo en hobby at være opdrætter, for mange vist endda en underskudsforretning på det økonomiskeplan?! Så 4500 kr. er pænt mange penge at trække ud af et alm. budget, hvor der ikke lige er et kæmpe overskud mærket ‘Penge fra opdræt’.
Så som køber har man også et ansvar for, at sætte sig ind i købeloven. Jeg må ærlig indrømme, at det har jeg ikke, men jeg skriver jo nærmest også og spørger om råd, ved den mindste ting :ups: Og jeg er heldig at have et super forhold med opdrætter :slight_smile: Ikke alle er så heldige, men når nu jeg ikke anede noget om købeloven, så er jeg glad for mit held :slight_smile:

Der er såmænd igen af os, der bryder sig om at tænke på et levende dyr som en “vare” :slight_smile: Men det er jo også en af grundene til at problemerne opstår: Køber vil på den ene side have sin ret i henhold til loven om forbrugerkøb - i det øjeblik er katten helt klart en vare, som man kan stille nogle krav om. På den anden side når sælger så siger at handelen kan ophæves og det bl.a. indebærer at katten går retur, så er det pludselig ikke en vare alligevel fordi følelserne får overtaget, og så er det pludselig ikke så interessant med den der lov, som også giver sælger nogle rettigheder :wink: Du ville få et chok hvis du vidste hvor mange gange i løbet af året jeg bliver kontaktet med nøjagtigt den problemstilling - køber vil have sin ret, sælger skal bare ikke have sin ret. Jeg holder aldrig med nogen af parterne - jeg holder med katten, og henviser iøvrigt til at loven jo er gældende for alle parter, og man ikke kan forvente selv at få sine rettigheder opfyldt uden at modparten også får sine opfyldt.
Men bortset fra det er det altid indviklet når den slags rammer nettet som andenpersonsviden og/eller kun købers version er tilgængelig.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1220022]Der er såmænd igen af os, der bryder sig om at tænke på et levende dyr som en “vare” :slight_smile: Men det er jo også en af grundene til at problemerne opstår: Køber vil på den ene side have sin ret i henhold til loven om forbrugerkøb - i det øjeblik er katten helt klart en vare, som man kan stille nogle krav om. På den anden side når sælger så siger at handelen kan ophæves og det bl.a. indebærer at katten går retur, så er det pludselig ikke en vare alligevel fordi følelserne får overtaget, og så er det pludselig ikke så interessant med den der lov, som også giver sælger nogle rettigheder :wink: Du ville få et chok hvis du vidste hvor mange gange i løbet af året jeg bliver kontaktet med nøjagtigt den problemstilling - køber vil have sin ret, sælger skal bare ikke have sin ret. Jeg holder aldrig med nogen af parterne - jeg holder med katten, og henviser iøvrigt til at loven jo er gældende for alle parter, og man ikke kan forvente selv at få sine rettigheder opfyldt uden at modparten også får sine opfyldt.
Men bortset fra det er det altid indviklet når den slags rammer nettet som andenpersonsviden og/eller kun købers version er tilgængelig.
VH
Susanne[/QUOTE]

Ja så kan jeg godt se, at det giver nogle seriøse gnidninger imellem partnerne, når køber ser katten som en varer, når vedkommende henvender sig til sælger, da køber henviser til sin ret ift. købeloven, men pludselig ikke gør det, når sælger så tilbyder at tage katten retur og refundere pengene :uha: Men katten er vel i virkeligheden også den, man burde holde med, det er trodsalt den, som ikke kan udtrykke sine behov… Men desværre bliver alt bare meget kompliceret, når penge blandes ind i billedet :S

[QUOTE=Andreas;1219962]Jeg citerer købeloven: Retsinformation

Sælger har erklæret sig villig til at hæve købet. Det vil køber ikke. Så må køber fremsætte krav om forholdsmæssigt afslag.

Der står “straks”. Det er vel senest dagen efter det første dyrlægebesøg.

vh

Andreas[/QUOTE]

Du citerede reglen for meddelelse af mangler i handelskøb - dette må være et forbrugerkøb, og der er ikke krav om give meddelelse ‘straks’.