Kogt kylling

Hej. :slight_smile:

Elvis (på ca. 16-17 uger) spiser killinge tørfoder og får derudover forskellige kattesnacks nogle gange om dagen. Har så fundet ud af, at han er helt vild med kogt kylling, så det vil jeg gerne give ham en gang i mellem. Men hvor meget må han få af det? Har læst, at det er godt at give, hvis katte har dårlig mave, så umiddelbart tænkte jeg, han nærmest ikke kan spise for meget af det? :? Han er ret lille i det (vejer 1,44 kilo) så vil jo gerne give ham noget mad, han er vild med, så han kan tage godt på - men selvfølgelig kun sådan at hans mave kan tåle det. Så hvad siger I kloge mennesker - hvor meget kogt kylling kan jeg give ham? :slight_smile:
Vil også gerne høre, hvor mange snacks, man kan give? Vi træner forskellige ting, hvor jeg bruger godbid, når han gør det rigtige. Vi klikkertræner én gang om dagen (lige nu træner vi sit :tihi:) og så træner vi fastholdelse og at få trykket klør ud en gang om dagen. Men er bange for, om han måske får for mange godbidder så! Til klikkertræningen får han en halv miav stick klippet i helt små bidder, og når vi træner fastholdelse får han dreamies med laks som han også er vild med (Dreamies Kattesnack Big Pack 180 g | zooplus.dk) Men hvor meget kan jeg give ham? Skulle jeg måske i stedet bruge noget kogt kylling som snack? Er meget i tvivl og vil jo ikke give ham dårlig mave.

Giv ham ALT det han kan spise, i den alder hvor væksten er på sit højeste skal de have alt det mad de lyster - Desuden ligger hans vægt i den lave ende, i forhold til alder.
Væn ham osse gerne til masser af vådmad - Det har alle katte så godt af. Når jeg har haft killinger har de osse fået både råt kød og fisk - Bare husk at fisken SKAL være frossen i mindst 24 timer, inden du optør og giver katten det ( pga. evt. indvoldeorm )

Lige med den detalje omkring at give ham alt det, han kan spise, så kan katte altså vitamin/mineral-mæssigt ikke leve af rent muskelkød alene.
Jeg ville tilføje Felini Complete: Felini Complete günstig kaufen | zooplus
Du skriver vægten af kyllingekødet ned fra rå tilstand. Så koger du det, og derefter tilføjer du Felini Complete i mængde efter anvisning på dåsen, ud fra vægten på kødet, da det var råt.
Især på så ung en kat, risikerer du at give den knogleskørhed, da rent muskelkød indeholder langt mere fosfor end kalk. Forholdet imellem fosfor og kalk skal være lidt mere kalk end fosfor.
Alternativt skal katten spise knogler også, det retter i det mindste op på det problem med kalk/fosfor. Men Felini Complete vil rette op på alle manglerne i rent muskelkød.

[QUOTE=pivnu;1012413]Lige med den detalje omkring at give ham alt det, han kan spise, så kan katte altså vitamin/mineral-mæssigt ikke leve af rent muskelkød alene.
Jeg ville tilføje Felini Complete: Felini Complete günstig kaufen | zooplus
Du skriver vægten af kyllingekødet ned fra rå tilstand. Så koger du det, og derefter tilføjer du Felini Complete i mængde efter anvisning på dåsen, ud fra vægten på kødet, da det var råt.
Især på så ung en kat, risikerer du at give den knogleskørhed, da rent muskelkød indeholder langt mere fosfor end kalk. Forholdet imellem fosfor og kalk skal være lidt mere kalk end fosfor.
Alternativt skal katten spise knogler også, det retter i det mindste op på det problem med kalk/fosfor. Men Felini Complete vil rette op på alle manglerne i rent muskelkød.[/QUOTE]

Nu anbefalede jeg så osse at han skulle ha’ vådmad i rigelige mængder, og hvis han får vådmad og tørkost, så er han dækket ind, og efter min mening sker der ikke noget ved at et af hans daglige måltider ikke indeholder de tilskud. :slight_smile:

Tak for jeres svar :slight_smile: Jeg har egentlig holdt mig fra vådfoder, da jeg har læst, det kan give diarré. Men hvilken slags kan I anbefale? Havde hørt godt om Sheba, men der står, at det er til voksne katte på alle de varianter, jeg har kunnet finde. Har set noget “Dyrlægens” killinge vådfoder i Føtex men ved ikke, om det er godt?

Lux fra Aldi. Det er uden korn og vigtigst uden sukker.

Vådfoder behøver ikke at være i killinge variant, du kan sagtens give ham det som er beregnet til voksne - Sheba er udmærket - LUX fra Aldi er bedre, og du kan såmæn osse godt gi’ ham Whiskas, bare det er den variant som hedder ‘Mmm’ det er nemlig uden sukker - sukker har katte ikke noget at bruge til :slight_smile: Jeg tror ikke han får dårlig mave af vådmad, især ikke hvis du starter op med små potioner og gradvis øger det. Og hvis uheldet skulle være ude, og hans mave bliver lidt løs en dags tid, så pyt med det, du ved jo hvorfor

Tak - jeg vil køre i Aldi i morgen og starte med at prøve LUX så. :slight_smile: Hvor meget skal man give af sådan noget? Er det hver dag eller bare en gang i mellem? Undskyld jeg spørger så meget, Elvis er min første kat. :slight_smile:

Killinger i den alder skal have mad ad libitum…de har brug for alt de kan få, så de kan vokse og udvikle knogler og muskler…

Giv ham hvad han vil have af vådfoder…alt det gode kan du købe her www.zooplus.co.uk eller her zooplus.de…priserne kan variere en del…så tjek begge siden…

Mine får Feline Porta21 vådfoder…de kan ikke fordrage LUX…jeg har prøvet nogle gange…men de sidste mange dåser forærede jeg væk.
Almo Nature vådfoder og Applaws vådfoder er en rigtig god kvalitet…de eelsker det.

80 % af deres mad er vådfoder, resten er tørfoder, de har altid noget stående fremme…Knirke på 19 år får kun vådfoder…og de andre spiser også af det…det er det foder jeg har nævnt ovenfor.

Og bliv da endelig ved med at spørge…om alt du vil. Det er bl.a. det kattegale er kendt for…her får man svar. :slight_smile:

Du skal slet ikke undskylde for at spørge :slight_smile: Du sku ha set mig for et par måned siden, der var jeg endnu værre med spørgsmål - og jeg fortsætter gladeligt med at spørge om alt jeg er i tvivl om :smiley: Så det skal du da os bare gøre! Folk herinde er generelt søde og super gode til at svare :slight_smile:

Jeg har lige lært, at katte helst skal have vådfoder hver dag og gerne så meget som de vil ha… Derfor skal vi til at starte Nobby op på vådfoder :slight_smile:
Diarré er lidt noget vi forventer til at starte med, men håber en meget stille og gradvis start hjælper…

Mine får bozita eller lux hver dag, foruden at de har adgang til tørfoder døgnet rundt. Og de elsker deres vådfoder :høhø:

I går serverede jeg kogt kylling som natmad til killingerne,og pludselig blev den ene lille fyr til en farlig tiger:tihi:

Han knurrede og brummede for at jage de andre væk fra HANS kylling:uha:

Med livet som indsats fik jeg flyttet noget af kyllingen,så de andre også kunne få:D

Tine

Aldi Lux koster omkring 5 kr pr dåse. Bemærk, at der er 4 varianter i forskellig farve - 2 paté og 2 bidder i gele. Vore katte vil kun have patéerne - andres har det lige modsat, så prøv med en af hver.

Og så er der lige det med, at dåsemad ikke bør stå for længe i en åbnet dåse, så eftersom du kun har en enkelt killing, skal du nok hælde det over i en plastikbeholder, der kan stå i køleskabet.

p,s, Aldi har for øvrigt også et andet mærke, der ikke hedder Lux, og som ikke er lige så godt.

Vores vil have dem i gelé, men patéerne er eminente, når jeg har små killinger i huset :slight_smile:

Igen, tusind tak for alle svarene. :slight_smile: Virkelig skønt med sådan her et forum! Nu har jeg fået købt 4 dåser LUX, en af hver slags. Hvor meget vil I anbefale, jeg starter ud med at give ham om dagen? Sådan at hans mave kan “følge med”. :slight_smile: Tørfoder står selvfølgelig fremme til ham hele tiden.

Igen har jeg ingen reel erfaring, men det vi har fået at vide er at vi skal starte med er 1 teskefuld om dagen… Og så løbende sætte ‘dosen’ op efterhånden som hans mave vænner sig til det :slight_smile:

Start op med at give ham en stor spiseskefuld 2 - 3 gange om dagen, og hvis hans mave tager godt imod det ( og det tror jeg den gør ) så kan du efter nogle dage lade ham spise alt det LUX han kan. Fint du har tørfoderet stående fremme 24/7 og at du supplerer med vådmad 3 - 4 gange i løbet af en dag :slight_smile:

Jeg ville gøre som Alice.

Katte har som udgangspunkt gode, velfungerende maver, der så udmærket tåler alverdens fødeemner.

[QUOTE=PiaR;1012796]Jeg ville gøre som Alice.

Katte har som udgangspunkt gode, velfungerende maver, der så udmærket tåler alverdens fødeemner.[/QUOTE]

Enig Pia …Nu er jeg så heller ikke en af dem som frygter lidt tynd mave, når bare jeg ved HVORFOR. Med andre ord, når jeg ved at maven er lidt lind pga. nyt foder, og ikke sygdom - Så er det jo kun et spørgsmål om ganske få dage før det hele har stabiliseret sig.

Enig igen :slight_smile:

Vi ved også at Wrappe får tynd mave, når hun kværner 5 kyller på et øjeblik inden vi når at stoppe hende :slight_smile:
Det er en gang på bakken med tyndt, så er maven ok igen. 4 kyller er ok for hende :smiley: