Kom i gang med klikkeren

Her er et par tips til, hvordan du kommer i gang med at klikkertræne din kat.

Spørg løs - jeg svarer gerne på spørgsmål om træning af katte.

Maiken Lysholm Steen har været så sød at lave en introduktionsvideo til jer:-)

Her er lidt om principperne i træningen og hvorfor vi træner katte:

http://www.felisdanica.dk/upl/files/7/167.pdf

MVH Helle

ps - sku hilse fra Nanoq og sige, at HVIS jeres katte ER betingede på klikkeren så se Maikens video UDEN lyd :-)))))

I skal næsten lige se Teknikum - Nemos kvindelige modstykke og desværre også død:-(
Vi savner dem meget.

Jeg har en video af Nemo på vej - men lige nu kan mit hjerte ikke bære at redigere den.

MVH Helle

Lidt mere inspiration fra Maiken

Lidt tips:

Hvis I har mere end en kat så tag en enkel kat ind af gangen.
Det er lettere at styre.

Det sværeste er at finde det som motivere din kat. Brug tid til at finde en god forstærker (kød, fisk, fjerkræ, skinke, dåsemad, kyllingetern (magert), rejer, legetøj (især unge katte/killinger, men er svær at bruge, hvis træner er uerfaren).

Husk om klikkertræningen virker afhænger af træners evne - ikke dyrets:-) Øv dig med klikkeren uden katten. Tag fx en tennisbold og øv dig i at time dit klik (fx ved at kaste bolden op i luften og klikke netop når bolden er ud for bordkanten). Timing er et spørgsmål om at DU øver dig:-)

Pres aldrig katten. Stop mens legen er god - et par minutters træning er mere end rigeligt for en kat især i starten. Træn kort tid men ofte i starten - slut med en succes - husk at dyr lærer også i pauserne:-)

Hvis katten afbryder, så har du fortsat for længe (som Maiken med Tyler i Klikkerkavalkade:-) Fnis:-) ja vi laver mange fejl - så bare klø på!:-)) - stop og genoptag senere/en anden dag.

Jeg bruger max fem minutter om dagen på at træne mine katte - det er glimrende aktivering og når du det ikke en dag - så sker der ingen ting ved det.

Husk en god træner sætter sig ned først og gennemtænker seancen - hvad er målet for dagens træning ? Hvad er delmålene?

Sker der fejl er det altid træners skyld - kun træner kender målet og katte er lige så lydige som hunde - mod indlæringslovene:-)

God fornøjelse

MVH

Jeg klikkertræner også.
Men har ikke haft gjort det længe, men i aftes kom jeg i gang, og det var dejligt at klikketræne igen.

Så bare gå i gang og nyd dt, det er skønt for både ejer og kat.

En typisk fejl:-)

Freddie sit sit sit -

Denne træner lærer sin kat at tælle ikke at sitte. Sig kun lydsignalet en enkel gang - ellers lærer katten at sitte efter du har sagt det tre eller ti gange.

Faktisk bør lydsignal først kobles på til sidst - når katten kan udføre adfærden på håndsignal (ledende signal).

Fordelen ved at bruge klikkeren som markør er - udover at det er mere præcist og lettere end ord - at vi skøre primater stopper med KONSTANT at tale og tale og dermed forstyrre indlæringsprocessen hos katten.

Selv om vi kan grine af hende her fordi katten tager sig gooooooood tid - så er faktum, at denne træner er MEGET bedre end freddie sit sit sit træneren!
Det eneste jeg gerne så var, at hun fik de pokkers godbidder ud af kattens synsvinkel og blev mere tydelig i sine signaler til Vanyel :slight_smile:

Pryor - alt med hende er værd at læse og studere når I træner katte (og andre arter)

Til sidst: HVIS I også har hund - så hold jer ikke tilbage.

Hunde kan skam også bruges i træningen af katte:-)))))

hehe

God fornøjelse

MVH

det lyder rigtig spænende :slight_smile: det vil jeg da kigge lidt på tror jeg

Ejjj 1000 tak for de links Helle. Det må jeg 100% prøve med mine drenge herhjemme.
2 spørgsmål…

Hvor køber man en klikker og den målpind med bolden på, henne :?

Når man har lært sin kat at sitte, give pote etc vha godbidder, hvordan lærer man den det så uden :?

Knus.

Du kan faktisk købe disse ting på hunde-netbutikkerne:-) Det er det samme. Det hedder en targetstick. Den stående kan være svær at finde - prøv www.dogcity.dk

Eller google targetstick.

Klikkeren kan du købe samme sted - eller i en dyrehandel. Til katte bør du vælge en med en lidt mildere lyd end de man kan få til udendørs brug til hunde.
Dette er min favorit til katte
http://dogcity.dk/traeningsudstyr-252/klikker-target-94/klikkere-370/klikker-iclick-282.html

Hvis du ikke vil bruge pengene, så kan du selv lave en targetstick - husk blot, at enden på pinden skal skille sig væsentlig fra resten af sticken - ellers har dyret svært ved at se, hvor det skal ramme. En mussemåt er god i stedet for en stående target…

Du faser det gradvist væk - Targetstickken er en metode til at fokusere dyret på delmålene. Den skal kun bruges kort til i de første indlæringsfaser - herefter sætter du et signal på (hånd eller lyd) og bruger det i stedet for. Grunden til, at man anvender en stick er, at lokning med godbidder kan skabe forvirring og forstyrre indlæringens hastighed. Desuden sker det, at nogle dyr er så smarte, at de fremover KUN arbejder, når de kan SE godbidden:-)

http://dogcity.dk/traeningsudstyr-252/klikker-target-94/targetstick-med-teleskopstang-506.html

Gav det mening? Ellers så spørg igen - det er tidligt:-)

MVH Helle

Super fedt Helle,
Så er det bestilt. Glæder mig til at komme igang :wehu:

Jeg mangler i den grad at få opdateret min HP!!!
Faktisk har jeg netop hjemtaget to helt nye klikkerprodukter, som jeg mener er ikke mindre end geniale :slight_smile:

Den ene er en targetstick med klikker monteret i selvehåndtaget… dvs ikke mere roden rundt med klikker i en hånd, targetstick i en anden og så mangle den tredje hånd til gufferne… Jeg bruger den pt til Nanna - og den er bare GO’!!! Sticken er med teleskopfunktion, så den let kan pakkes af vejen…
Den anden (som pt er udsolgt - det gik godt nok stærkt! En tur i hundeklubben, hvor jeg selv brugte den, fik overbevist de fleste) er en klikker, der kan sættes omkring fingeren - dvs at den kan ligge i håndfladen, mens man træner, og derefter skubbes op som en “ring”, hvorden så ligger øverst på fingeren uden at være i vejen og stadig meget ket let at få fat i, når man skal bruge den… ikke mere rooooden rundt i tasker og lommer!

Min klikker er der en elsikagtig ting i så den kan side om håndledet, så kan jeg havde både klikker og targetstic i samme hånd, og den anden fri til gufferne.

Sådan har jeg også arbejdet tidligere… men det kræver en vis øvelse, at holde styr på det hele - og det går slet ikke i de perioder, hvor mine hænder har det værst.
Så den der nye dims… jamen altså jeg er helt solgt! :smiley:

Okay Ann, ja så kan jeg godt se den er smart når man har problemmer med hænderne.
Jeg lærte nu hurtigt at håndtere at havde begge dele i hånden.
Men jeg kan sagtens se det smarte i det er samlet i en.

[QUOTE=Ann K;94081]Jeg mangler i den grad at få opdateret min HP!!!
Faktisk har jeg netop hjemtaget to helt nye klikkerprodukter, som jeg mener er ikke mindre end geniale :slight_smile:

Den ene er en targetstick med klikker monteret i selvehåndtaget… dvs ikke mere roden rundt med klikker i en hånd, targetstick i en anden og så mangle den tredje hånd til gufferne… Jeg bruger den pt til Nanna - og den er bare GO’!!! Sticken er med teleskopfunktion, så den let kan pakkes af vejen…
Den anden (som pt er udsolgt - det gik godt nok stærkt! En tur i hundeklubben, hvor jeg selv brugte den, fik overbevist de fleste) er en klikker, der kan sættes omkring fingeren - dvs at den kan ligge i håndfladen, mens man træner, og derefter skubbes op som en “ring”, hvorden så ligger øverst på fingeren uden at være i vejen og stadig meget ket let at få fat i, når man skal bruge den… ikke mere rooooden rundt i tasker og lommer![/QUOTE]

Jeg har min klikker om håndledet i en snor købt til formålet:-)
Jeg kender godt targetstick med klikker i - jeg synes ikke, at det er smart… Det er måske nemmere, men jeg har set folk, der bruger den, hvor klikket går “ned gennem” stangen og give en sær følelse for katten - måske virker den bedre for mindre sensitive hunde?
Desuden kan nogle katte være bange for kliklyden i starten - og nogle for targetsticken - så er det rart at kunne putte klikkeren i lommen eller bag ryggen.

Men jeg har ikke selv arbejdet med klik on a stick endnu.

Det er bare et spørgsmål om øvelse at håndtere det hele - desuden skal godbidderne jo IKKE frem før man har klikket. Det er meget vigtigt. Og hånden skal ikke en gang begynde at vandre mod godbidderne før… det er lokning:-)

MVH Helle

Ja men den der klikker om håndleddet har jeg brugt i årevis til Dise… købte den omgående, da den kom på markedet :slight_smile:
Jeg synes så bare at den er irriterende at have hængende, når jeg ikke skal bruge den!
Klikkeren som “ring” er i den sammenhæng så meget bedre, idet den ikke hænger og dasker, men bare er der…

Clikc on a Stick… jeg er solgt! Egentlig synes jeg heller ikke at lyden er så særligt høj, når jeg sammenligner med min gamle klikker - eller andre nyere som er kommet på markedet siden.
Men den frigør en hel hånd til håndsignaler, til kropssprog osv… simpelthen fabelagtig i min træning med Dise… og selv Nanna er ved at fatte ideen med targetstick (det har også kun taget ca 1 år + en ny stick, men lad det nu være :smiley: )
Dise har haft en tendens til at følge klikkeren - det sker ikke længere… og jeg er begyndt at arbejde meget mere med sticken sammen med hende.

Og den der med godbidden… tja, vi har før haft diskussionen… jeg ville altid belønne en kat, netop for at bevare betingningen og motivationen - men med hunde, nja, nej :wink:

Ejj hvor fedt. Har lige fået en mail om at min ordre allerede er afsendt :wehu: Så kan jeg måske allerede få den imorgen :kryds: