KOR & MAN/CYM seminar i Turku d.23.11.12 kl.17

he he… jeg tror vi kan skrive lange beskrivelse…

F.eks. får man sendt papire til dyrlæge kontrollen med posten… (ligesom at du deroppe skal vise to vaccinationer på din kat)
burene består kun af enkelt bure, så bestiller du dobbeltbur får du to enkelte. De finske udstiller kan BLIVE MEGET sure hvis man ved et uheld tager deres bur, for du bestemmer selv hvilket bur du vil havde…
De er ikke van til at man går med sin kat på armen op til dommerne… De fleste havde katten i transportkasse og hældte den ud på bordet og når bedømmelsen var færdig tog de den i kassen igen. Derfor var der også en del transportkasser ved dommerne.
Det virkede nu også som om de bure der stod ved dommerne var sat op til pynt for INGEN (på nær en af os danskere brugte dem).
Når os underlige danskere så gjorde noget unormalt var der ca 30 udstillere der kiggede på os med store øjne…

Derudover er det jo også fedt at der var 49 forskellige ems koder i kategori 4, og 22 dommere… Og nøj hvor fyldte de dommere meget… om lørdagen blev en dommerelev færdig og udlevering af gaver til ham tog over 30 min, da der var utrolig mange der ville give ham gave…

(ligesom det for mig var en underlig oplevelse af vinde et kradsetræ til den lette sum af 240 euro… som jeg jo lige så fint gav væk/solgte til min killingekøber der oppe)

Vi fik også lov til at klappe på alpakkaere da der hver dag var arrangeret forskellige anderledes aktiviteter…

he he… jeg tror vi kan skrive lange beskrivelse…

F.eks. får man sendt papire til dyrlæge kontrollen med posten… (ligesom at du deroppe skal vise to vaccinationer på din kat)
burene består kun af enkelt bure, så bestiller du dobbeltbur får du to enkelte. De finske udstiller kan BLIVE MEGET sure hvis man ved et uheld tager deres bur, for du bestemmer selv hvilket bur du vil havde…
De er ikke van til at man går med sin kat på armen op til dommerne… De fleste havde katten i transportkasse og hældte den ud på bordet og når bedømmelsen var færdig tog de den i kassen igen. Derfor var der også en del transportkasser ved dommerne.
Det virkede nu også som om de bure der stod ved dommerne var sat op til pynt for INGEN (på nær en af os danskere brugte dem).
Når os underlige danskere så gjorde noget unormalt var der ca 30 udstillere der kiggede på os med store øjne…

Derudover er det jo også fedt at der var 49 forskellige ems koder i kategori 4, og 22 dommere… Og nøj hvor fyldte de dommere meget… om lørdagen blev en dommerelev færdig og udlevering af gaver til ham tog over 30 min, da der var utrolig mange der ville give ham gave…

(ligesom det for mig var en underlig oplevelse af vinde et kradsetræ til den lette sum af 240 euro… som jeg jo lige så fint gav væk/solgte til min killingekøber der oppe)

Vi fik også lov til at klappe på alpakkaere da der hver dag var arrangeret forskellige anderledes aktiviteter…

Og jeg kan supplere…

F.eks. får man sendt papire til dyrlæge kontrollen med posten… (ligesom at du deroppe skal vise to vaccinationer på din kat)

Det havde Camilla vist ikke fået - der var arrangeret speciel dyrlægekontrol for alle koratfolkene lørdag morgen…
Til gengæld havde vi fået kraftigt pointeret at der skulle fremvises chip-attest for samtlige katte, da de ellers ikke ville komme ind på udstillingen! Vældig morsom besked at få dagen før man tager afsted med enkat, der kun er øretatoveret! Nå, Brian er blevet øremærket efter de gamle regler og burde derfor ikke gå ind under de nye bestemmelser og der var da heller ikke nogen problemer ved indtjek - vi havde ellers forberedt os ved at læse op på alle relevante paragraffer i FIFes udstillingsregler :slight_smile:
Det der med chipattesten viste sig også at blive løst bare ved at vise kattens pas…

burene består kun af enkelt bure, så bestiller du dobbeltbur får du to enkelte.

Ha, næ nej du… det er mere kompliceret end det!
Man kan nemlig sagtens få et dobbeltbur, men så skal det bestilles særligt - og det kan man vist ikke på udstillingstilmeldingerne, der skal skrives direkte til klubben… ligesom at man også kan få et x-large-bur, hvis man husker at bestille det i forvejen…
Alle bure står opstillet og klar - dog uden top, som man så selv skal sætte fast (det er nemt nok)…
Burene i denne klub bestod forøvrigt af plastikcoated metal - det var rigtig dejligt, at blive fri for al den skramlen, som metalburene jo ellers altid giver.

for du bestemmer selv hvilket bur du vil havde…

Hvilket betyder, at du bliver anvist plads i en række, der er markeret med din races navn og så gælder junglens lov ellers, når du skal sikre dig buret!
En rigtig god ide er at skynde sig at snuppe buret/burene, sætte burgardiner op, og sætte kattene ind INDEN at man finder frem til det bord, hvor man har placeret burkortene som man selv skal udfylde med kattens nummer inden man sætter det fast på buret…

De finske udstiller kan BLIVE MEGET sure hvis man ved et uheld tager deres bur,

Tal ikke om det!!! Det tog flere dage inden jeg endelig fik den sidste kniv hevet ud af ryggen :S
Mage til sukkersød led heks skulle man vist lede længe efter!
Det er uden al tvivl den værste udstilling, jeg nogensinde har deltaget i! Aldrig har jeg følt mig så uvelkommen!

De er ikke van til at man går med sin kat på armen op til dommerne… De fleste havde katten i transportkasse og hældte den ud på bordet og når bedømmelsen var færdig tog de den i kassen igen.

Og det gjorde man uanset om katten var verdens sødeste eller et arrigt spetakel, som reelt burde have været holdt hjemme!
Finnerne var ved at gå i gulvet, da de fik at vide, at i DK er sådan en praksis noget nær uhørt, da det som regel mere end antyder at katten har et dårligt (udstillings)temperament…

Derfor var der også en del transportkasser ved dommerne.

Ikke kun… Man brugte også at holde øje med, hvor langt dommeren var og så sætte transportkassen m kat og nummer på op til dommeren, hvis nu man skulle en hel masse andet… Så var katten jo til stede og stewarden viste den så frem, når det blev dens tur og satte den tilbage i kassen…
Det fyldte godt op… men jeg synes egentlig at ideen var udmærket, når man som her havde bedømmelse i en hal og bure i en anden - og et elendigt højtalersystem, der var uforståeligt helt lige meget om der blev talt finsk eller engelsk :slight_smile:

Det virkede nu også som om de bure der stod ved dommerne var sat op til pynt for INGEN (på nær en af os danskere brugte dem).

Ja, det var mig :slight_smile: Og jeg fik godt nok nogle blikke… for hvad var nu det for en underlig ide???
Men hvis nogen tror at jeg gider at sidde med min kat (perser eller korat, det er hip som hap) på skødet eller armen i de 25 minutter det tager dommeren at bedømme de to katte før min, så tager de dælme fejl :tihi: og jeg nægter altså også at stoppe dem i en tranporttaske for bare at stå og vente…

Når os underlige danskere så gjorde noget unormalt var der ca 30 udstillere der kiggede på os med store øjne…

Åh ja… vi kunne lige så godt være kommet fra en hel anden planet! :smiley:
Egentlig sjovt, at der er så stor forskel på udstillingskulturen indenfor en og samme organisation!

Derudover er det jo også fedt at der var 49 forskellige ems koder i kategori 4, og 22 dommere…

Ja, I var helt høje ved tanken om al den konkurrence :slight_smile:
Og jeg blev også rigtig glad, da jeg så at der var hele tre røde perserhankastrater ( i hver sin klasse)… Jeg har aldrig prøvet at få målt Brian direkte mod samme farve. Det fandt jeg så ud af kunne være helt lige meget når jeg ikke talte finsk! Aldrig har jeg følt mig så meget til grin, som ved den bedømmelse!
Der er ikke meget ved at stå med den strukturelt bedste kat og så blive sendt med med begrundelsen at den lukker øjnene og dommeren derfor vælger en af de andre både strukturelt og showopsatte dårligere katte med finsktalende ejer! :thumbdown:
Dommerne, der dømte Emil, fandt lige netop hans pt svage punkter og da han begge dage havde en konkurrent til NOM, der var fire dage fra at gå i åben klasse og vist boede i en fryser at dømme efter al den pels på en så ung kat :smiley: , sluttede hans dage rimeligt tidligt…

Vi fik også lov til at klappe på alpakkaere da der hver dag var arrangeret forskellige anderledes aktiviteter…

Ja, det var sjovt…
Emil blev for resten nr 6 i agilitykonkurrencen… lidt flot, når nu han nægtede at hoppe over et af springene (der var i MCOhøjde :wink: )

Av ja… jeg lærte da lidt finsk mens vi var deroppe…
Hellig Birma hedder PYHA Birma :klapper: det fniste jeg godt og grundigt af hele weekenden, når det blev for ubehageligt i perserrækken, hvor jeg jo stod…

22 dommere til kat. IV? Ja, jeg havde godt hørt at der var mange siatalere deroppe, men hvor stor var den udstilling lige???

der var omkring 800 katte… og hov det var 22 dommere i alt…

He he jeg ville gerne havde set Emil…

det der navn orientaler havde vil jeg meget nødig udtale igen… men det lød altså voldsomt sjovt og jeg frygter lidt at birmaer i mit hovede fremover altid vil hedde pyha… he he

der var omkring 800 katte… og hov det var 22 dommere i alt…

He he jeg ville gerne havde set Emil…

det der navn orientaler havde vil jeg meget nødig udtale igen… men det lød altså voldsomt sjovt og jeg frygter lidt at birmaer i mit hovede fremover altid vil hedde pyha… he he

Hold da op, det lyder godt nok som en stor udstilling!

Nå, bliver spændende at se hvad svenskerne så gør anderledes i næste weekend :høhø: Forhåbentligt ikke helt så meget…

[QUOTE=Eife;990949]Hold da op, det lyder godt nok som en stor udstilling!

Nå, bliver spændende at se hvad svenskerne så gør anderledes i næste weekend :høhø: Forhåbentligt ikke helt så meget…[/QUOTE]

Det her var på alle tænkelige måder en oplevelse… selv det at gå steward kunne de ikke finde ud af… fler kom ind som slaskedukker hængende under en stewards arm…
Men nøj hvor vil jeg prøve det igen…

[QUOTE=Eife;990949]Hold da op, det lyder godt nok som en stor udstilling!

Nå, bliver spændende at se hvad svenskerne så gør anderledes i næste weekend :høhø: Forhåbentligt ikke helt så meget…[/QUOTE]

Det her var på alle tænkelige måder en oplevelse… selv det at gå steward kunne de ikke finde ud af… fler kom ind som slaskedukker hængende under en stewards arm…
Men nøj hvor vil jeg prøve det igen…

[QUOTE=Eife;990949]Hold da op, det lyder godt nok som en stor udstilling!
[/QUOTE]

Den VAR stor! :slight_smile:
Og med dommere som jeg aldrig nogensinde har hørt om… hvilket kunne være vældig spændende, hvis altså man ikek havde fået en af dem, som dømte til fordel for “hjemmebanen” :frowning:

Der var mange af de mere “usædvanlige” racer, som selvfølgelig korat, men også american curl, bobtails og den slags…
Og der var rigtig gode katte deroppe! virkelig creme de la creme for flere racers vedkommende…
Sad og sukkede over mange af skovkattene - de var som ofte lige den type, som jeg så godt kan lide :slight_smile:
Til gengæld synes jeg at MCO så underlige ud med lidt for lang og firkantet ekstremt snudeparti, dybtliggende øjne med flade overkanter og lissom for lange i kroppen…
Perserne var fine - men groomingen lader rigtig meget tilbage at ønske! enkelte var gjort godt i stand, men det var mere undtagelsen end reglen… Når jeg tænker på, hvordan jeg er blevet gennemheglet af dommere både i TICA og FIFe fordi jeg ikke var god nok til at groome Brian, så tør jeg slet ikke tænke på hvad de samme dommere ville sige til de finske ejere :smiley:
(Heyyy… jeg har vist alligevel lært noget af de der totalt “hysteriske” dommere - altså når jeg kan sidde og blive irriteret over at konkurrenternes katte ikke er ordentligt showklargjort :klapper: )

[QUOTE=line_refsgaard;990956]Det her var på alle tænkelige måder en oplevelse… selv det at gå steward kunne de ikke finde ud af… fler kom ind som slaskedukker hængende under en stewards arm…
Men nøj hvor vil jeg prøve det igen…[/QUOTE]

Åh ja… man var helt bange for at de ville tabe kattene :uha:
Og der var vist kun EN, som overhovedet havde begreb skabt om, hvordan de forskellige racer skulle fremvises… hvilket bla betød at PYHA’er blev strakt, orier foldet sammen og skovkatte løftet op på skulderen :S :smiley:
Nå, hva… en af stewarderne fortalte mig at det kun var hans andet show som steward - og han havde en stor kvalitet, som opvejede lidt at han ikke anede, hvordan kattene skulle fremvises. Han havde nemlig stor forståelse for kattene og var i stand til at støtte og berolige, hvis der var brug for det :ok:

[QUOTE=Ann K;990963]Åh ja… man var helt bange for at de ville tabe kattene :uha:
Og der var vist kun EN, som overhovedet havde begreb skabt om, hvordan de forskellige racer skulle fremvises… hvilket bla betød at PYHA’er blev strakt, orier foldet sammen og skovkatte løftet op på skulderen :S :smiley:
Nå, hva… en af stewarderne fortalte mig at det kun var hans andet show som steward - og han havde en stor kvalitet, som opvejede lidt at han ikke anede, hvordan kattene skulle fremvises. Han havde nemlig stor forståelse for kattene og var i stand til at støtte og berolige, hvis der var brug for det :ok:[/QUOTE]

Og der var jo rent faktisk TO katte der blev tabt på vej ind til bordene - og en der stak af i det sekund den blev sat på bordet.!!

Okay? :S
Det må have været inden jeg og Emil kom ind til sceneshowet …

(Emil møgkedede sig i buret, så da han alligevel ikke skulle mere den dag, kunne jeg jo lige så godt gå en lil0el tur med ham… Den endte ved scenen - eller rettere i armene på Line, som så ellers gjorde sit bedste for at KRØLLE min kat! :venter: :D)

[QUOTE=Ann K;993122]Okay? :S
Det må have været inden jeg og Emil kom ind til sceneshowet …

(Emil møgkedede sig i buret, så da han alligevel ikke skulle mere den dag, kunne jeg jo lige så godt gå en lil0el tur med ham… Den endte ved scenen - eller rettere i armene på Line, som så ellers gjorde sit bedste for at KRØLLE min kat! :venter: :D)[/QUOTE]

De to der blev tabt inden bordet var Kat. 3 katte - den der rendte fra bordet med det samme var kat. 2 - den mener jeg nu du så løbe, Line havde ihvertfald Emil i sin favn - mens 2 stewarder, ejer og lidt andet prøvede at få katten ud fra et eller andet der stod op væggen(lignede sammenklappede stole)

Du har da ret Tanja… kan godt huske hele det postyr for at få fat i den arme kat… den skulle aldrig have været på scenen, så vidt jeg husker…
Men ejerne får jo heller ikke et reelt billede af deres kattes udstilingstemperament, når de har den der praksis med transporttasker og at lade stewards fremvise katten ved dommerens bedømmelse, mens de selv er et andet sted…
Jeg fik slet ikke set kat III om lørdagen mener jeg - kan dog udmærket godt huske forkert :wink: