Kradsebræt

Jeg har forsøgt at søge herinde, men mange af indlæggene om det er forældede så links ikke virker.

Derfor :sunglasses: nyt emne

Vi har tidligere haft et Kattens No 1 gulv til loft. Det var købt brugt og for nogle år siden opgav det sin eķsistens og endte på lossepladsen. Vi har siden kun haft en kradsetønde (den store med 3 huller), hvilket har været rigeligt, da Bimsen bruger en bestemt stol :roll_eyes::joy: og “Gårdkatten” har udeadgang og bruger blommetræet i haven (dual chip lem, så det kun er hende, der går ud. Hun er fundet hjemløs som voksen og trives ikke inde)

Min lille hittemis skal være indekat (med adgang til indhegnet terrasse/catio) Vi har skaffet et lille bitte killingekradsebræt til lige nu og her. Han behov er naturligvis noget mere aktivitet end den gamle Bimse tæt på 16 år. Så der skal nyt gulv-til-loft kradsebræt til.

Jeg er ikke sikker på, hvilke der er bedst/mest holdbare, og samtidig ikke koster 3500. Jeg er med på at tykke stammer er at foretrække. Mit max er 2000 - gerne mindre hvis muligt. Det skal kunne holde til spradebassekilling, der sit ene kg til trods lyder som en elefant, når han løber. Slutvægt kendes ikke,men han er nok en spradebasse de næste par år :joy:

Hvilke kan I anbefale?

Udvikling på 3.5 uge

3 Synes om

Jeg har dette: Natural Paradise Kradsetræ Magnolia gulv-til-loft | zooplus.dk og er glad for det :ok:

1 Synes om

Vi har petfun og de holder hele kattens liv og er samtidig rigtig pæne og nemme at holde rene

3 Synes om

Petfun ser rigtig gode ud, men også ret pebret. Hvis jeg skal holde mig under 2000 er det vist kun Jacky O.

Den er også super købte min i 2011 og den er stadig flot

1 Synes om

Kan det godt sættes i spænd uden at skulle bores fast i væggen? Det ser også ret fint ud :blush:

Jeg fik mit Jacky i 2012. Der har holdt til konstant 4 fastboende og 7 kuld :slight_smile: Stadig lige pænt. Det er penge givet rigtig godt ud.

2 Synes om

Vores Jacky O fra 13/14 stykker holder sig også pænt… Vores andet Petfun træ fra cirka 2020 har mistet al sisal på en pæl :confused:

1 Synes om

Altså … jeg har det både spændt op mod loftet og sat fast til væggen, så kan ikke fortælle, hvor godt det står, kun med spænd mod loftet :ups:

1 Synes om

Der er lidt at overveje. Jeg vil godtnok være ked af at give 2000+, hvis sisal ryger af stammen på 2 år. Men omvendt oplever andre det er holdbart.

Jeg er nødt til at kunne flytte det,så at skrue ind i væggen er ikke en mulighed. Det skal derfor være stabilt i spænd.

2 Synes om

Lige med petfun er det nemt at skifte reb… stammerne er massive og har et kryds i hver ende hvor man kan sømme rebet fast

3 Synes om

Jeg tror, jeg mister lidt modet med Petfun, da det hele er på tysk :no_mouth:

Jeg blev mindet om, hvorfor vores gamle træ døde. Det var ved flytning til dette hus, hvor der er for lavt til loftet det sted, hvor træet kan stå. Så vi måtte fjerne spændet og sætte det manuelt i spænd, hvilket aldrig blev helt godt.

Så ved en opmåling af loftshøjde må jeg konstatere, at vi ikke skal have gulv til loft alligevel, men fritstående :joy: Det mærke @Skattekat linker til fås også i en fristående model på 175. Den ser ret stabil ud med 3 tykke stammer, så måske den får et forsøg. Når jeg får skrabet sammen til det. Der er lige 2 dyrlægebesøg mere og en kastration, der også skal være til, og det er første prioritet.

Sådan en killing er kostbar på mere end en måde :joy: Jeg skal også have petnet for vinduerne, for han kravler i mine fluenet, hvis jeg ikke holder øje. Det går denne sommer, men til foråret skal der det rigtige i. Det har ikke været et problem med Bimsen.

3 Synes om

Nu ved jeg selvfølgelig ikke, om det hjælper, at det er på engelsk, og måske har du også allerede besluttet dig for noget andet, men Petfun findes altså i en engelsk version:

Jeg har selv Petfun, men det betyder ikke, at jeg synes, jeg skal overtale andre til at få det. Blot vil jeg sige, at jeg synes, den ekstremt solide bundplade er vigtig for mig. Især da jeg også har et fritstående.

3 Synes om

Jeg har haft Jacky O’s lillesøster, Ronja, siden omkring 2008 og det er først sidste år jeg udskiftede to af stammerne, fordi de var blevet for slidte.

Der har været fire kuld killinger og adskillige voksne katte forbi igennem årene, så det synes jeg faktisk, er okay :wink:

Hvis man har tunge katte vil jeg klart anbefale massive stammer. Jeg er lidt usikker på, om stammerne på det, Skattekat har, er massive, men hvis ikke er de i hvert fald ret solide alligevel og det er ubetinget et godt valg til en lidt lavere pris end Petfun :slight_smile:

2 Synes om

Det er de ikke …

2 Synes om

Tunge nej. Bimsen er knapt 4 kg og ikke aktiv. Han vil måske klatre op og sove, men ikke lege. Han er tæt på 16 og er rolig, grænsende til søvngænger :smiling_face_with_three_hearts::joy: Gårdkatten er knapt 4 kg. Hun vil måske bruge det? Men ikke til vild leg.

Hittemissen vejer 1100 gram og er vel 10.5 uge nu. Jeg har lidt mistet tælling på ugerne :upside_down_face: Men han skal have første vaccine d 26, hvor er er 12-12.5 uge. Jeg synes ikke han er stor, men jeg aner ikke, hvor stor han bliver. Hans hale er blevet lang. (Se bort fra dårlig billedkvalitet, det er blot halelængden jeg var fascineret af)

Men mon ikke han bliver et sted ml 4 og 5 kg. Så ikke tung.

Det jeg har kigget på koster 1280 inkl fragt. Så det er væsentlig billigere end petfun. Jeg tror, jeg må prioritere den noget lavere her og nu pris, så jeg ikke skal vente yderligere 6 mdr på at bestille det hjem. Så skal jeg krydse fingre for det holder til en balstyrisk balladekilling.

5 Synes om

Jeg vil dog kliope snorene med kuglerne af, ellers skal han da nok hænge fast i dem :roll_eyes::joy:

3 Synes om

Jeg bor i rækkehus og har mit stående relativt tæt på den ene ende af huset. I den anden ende er haven/terrassen. “Man” kan derfor starte med at skrue numsen halvvejs op ad lågen, sige 3-2-1-FYR og LØBE hele vejen gennem stuen, op af de 5 trin, der udgør husets forskudte plan og hoppe direkte fra øverste trin til nederste hængekøje.

Så kan selv den mindste letvægter faktisk ødelægge et papkradsetræ med tiden :wink:

4 Synes om

Jeg tror ikke, han kan få sådan et tilløb her :laughing: Jeg tror jeg må krydse fingre og håbe på det bedste. Bare det holder 2 år, så har jeg også installeret petnet og fået færdiggjort terrassen (begge dele burde være færdige til foråret), hvilket betyder lidt mere luft til at spare op til et petfun.

Sidespørgsmål som slet ikke handler om kradsebræt. Hvornår har han sin rigtige pels? I mangel af bedre ord. Han er ret tydeligt tabbystribet i det sorte, men det forsvinder måske?

1 Synes om

Ved 6-8-10-12 måneder (læs: der er ikke nogen fuldstændigt fast dato for, hvornår den sidste killingepels ryger - men 12 måneder er typisk det seneste) :slight_smile:

1 Synes om